المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار ضروري لمراوح التبريد

محمد السنهوري
04-01-2016, 21:06
بعد أذنكم انا عندي كيسه فيها 3 اماكن للمراوح وانا جبت اتنين ازاي اركبهم بمعني تكون واحده بتدي هول للداخل والتانيه للخارج يعني علشان يبقي شفط وطرد ولا ايه رايكم ولا تركيبهم للداخل وخلاص وهيا فيها واحده جايه معاها يعني يبقو تلاته
وشكراا

manchester
04-01-2016, 21:24
شوف يا اخي ضبط الهواء في الكيسة بيتم كالتالي
جميع اتجاهات الكيسة دخول هواء (الامام-الاسفل-الجانب الايمن-الجانب الايسر)
الاعلى -الخلف خروج هواء
ازاي تعرف الهواء هيخر من المروحة ازاي
اولا بالتجربة
ثانيا عليها من الجانب سهمين بيشيروا لاتجاه الدوران واتجاه خروج الهواء
ثالثا الوجه اللى بيكون علية قواعد المروحة بيكون اتجاه الطرد (في 99%من المراوح)

محمد السنهوري
04-01-2016, 21:28
شكرا ليك
بس اولا هعرف طريقه خروج الهوا مش مشكله بس المشكله اركبهم ازاي يعني اركب واحده في الجنب وواحده في السفل واسيب فوق وخلف فاضي للطرد ولا ايه رايك

hisoo
04-01-2016, 22:48
با اخى لازم يكون دخول الهواء مساوى للخروج فشوف عدد المراوح اللى راكبه فى الكيس وساويهم مع بعض مثلا لو كانت هناك مروحتان بالامام لدخول الهواء وواحده بالخلف للخروج اذا حضرتك محتاج واحده اخرى للخروج علشان فى النهايه تكون مراوح الادخال = مراوح الاخراج وهكذا .

manchester
05-01-2016, 12:32
انت معاك 3مراوح
ركب واحدة في الامام عشان تبرد الهاردات
وواحدة في الجنب الايسر عشان تبرد كارت الشاشة والبوردة
وواحدة في الخلف تسحب الهواء

محمد السنهوري
05-01-2016, 15:20
با اخى لازم يكون دخول الهواء مساوى للخروج فشوف عدد المراوح اللى راكبه فى الكيس وساويهم مع بعض مثلا لو كانت هناك مروحتان بالامام لدخول الهواء وواحده بالخلف للخروج اذا حضرتك محتاج واحده اخرى للخروج علشان فى النهايه تكون مراوح الادخال = مراوح الاخراج وهكذا .
معلومه جديده بصراحه عليا شكرا ليك وفهمت قصدك وانا عندي اتنين وواحده راكبه في الكيس ايه رايك

محمد السنهوري
05-01-2016, 15:22
انت معاك 3مراوح
ركب واحدة في الامام عشان تبرد الهاردات
وواحدة في الجنب الايسر عشان تبرد كارت الشاشة والبوردة
وواحدة في الخلف تسحب الهواء
تمام فيه واحده راكبه من الشركه قدام وكنت فعلا هعمل زي مأنت قولت بالظبط بس السؤال بقي الي هركبها للطرد اخليها تكون اتجاه الهوا يطلع للخارج صح علشان تبقي طرد وشكرا ليك جدا