المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : واجهتني مشكلة عند تغيير البروسيسور فهل من حل ؟؟؟

أبو سهل المصري
11-01-2016, 04:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عندي مازر بورد GA-G41MT-S2PT ، وبروسيسور pentium 4 640 ، ورامات 2G
غيرت البروسيسور وركبت CORE2DUO e8400
الجهاز اشتغل ودخل على الويندوز ولحظات وهنج اغلقته ثم يفتح ويقفل بمفرده أحيانا قبل دخوله للويندوز وأحيانا بعد دخوله
جربت أكثر من بروسيسور CORE2DUO كاش 4 وكاش 6 ونفس الشيء فما سبب ذلك وهل من حل ؟؟؟
جزاكم الله خيرا

neztiti
11-01-2016, 06:02
اخي ادخل للبيوس بتاع البورة واعمل الاعدادات للافتراضية ( ديفولت ) واعلمنا بالنتيجة

أبو سهل المصري
11-01-2016, 07:15
اخي ادخل للبيوس بتاع البورة واعمل الاعدادات للافتراضية ( ديفولت ) واعلمنا بالنتيجة
أولاً أشكركم أخي الكريم على اهتمامكم
لكن المشكلة ما زالت موجودة
الجهاز يبدأ في العمل ثم يفصل سريعا ثم يعمل مرة أخرى ويفصل وهكذا

phenomenon
11-01-2016, 10:23
ممكن عدم وضع معجون بيتسبب فى ارتفاع حرارته اعلى من الحد المسموح ولذلك بيفصل نفسه فورا
حاول تتاكد من وضع المعجون بطريقه صحيحه وامنه وتابع درجات الحراره
اتاكد من فيرجن اللوحه بتاعتك وشوف هل فى اصدار بيوس معين ليها ام لا
اذا عندك اكتر من قطعه رام اعتمد قطعه واحده فقط
حاول بعد تركيب البروسيسور تبدا تثبيت ويندوز جديد فورا قبل ما تحاول تعاود شغلك الطبيعى وشوف هيحصل ريستارت اثناء تثبيت الويندوز ام تختفى المشكله
جرب باور سبلاى اخر اكثر ثقه

أبو سهل المصري
12-01-2016, 01:55
ممكن عدم وضع معجون بيتسبب فى ارتفاع حرارته اعلى من الحد المسموح ولذلك بيفصل نفسه فورا
حاول تتاكد من وضع المعجون بطريقه صحيحه وامنه وتابع درجات الحراره
اتاكد من فيرجن اللوحه بتاعتك وشوف هل فى اصدار بيوس معين ليها ام لا
اذا عندك اكتر من قطعه رام اعتمد قطعه واحده فقط
حاول بعد تركيب البروسيسور تبدا تثبيت ويندوز جديد فورا قبل ما تحاول تعاود شغلك الطبيعى وشوف هيحصل ريستارت اثناء تثبيت الويندوز ام تختفى المشكله
جرب باور سبلاى اخر اكثر ثقه
شكر الله لكم أستاذنا المبدع Phenomenon وجزاكم الله عني خير الجزاء
- بالنسبة لوضع المعجون تم التأكد وتغييره أكثر من مرة ولكن بلا فائدة
- وبالنسبة لإصدار البيوس وتحديثه فليس هناك أي تحديث للبيوس الخاص باللوحة
- وبالنسبة للرامات فعندي رامة واحدة وجربت تغيير مكانها فلم يفلح الأمر أيضا
- وبالنسبة لتنصيب الويندوز فورًا فالجهاز يفصل الآن فور دوران مراوح الباروسبلاي والبروسيسور ومن ثم لايمكن تنصيب ويندوز جديد ، أليس كذلك؟
- تبقى نقطة تغيير الباور سبلاي وتجربة آخر ( وهذه تحتاج إلى شراء آخر مع إن اللي عندي جديد إلى حد ما ، هل من الممكن فصل بعض القطع لتخفيف الحمل عليه ؛ لأن الجهاز يعمل عليه أكثر من هارد وأكثر من سيدي رايتر وكارت ستالايت ) فهل هذا يغني عن تغييره؟؟؟؟
عموما أجرب وأخبركم
سلمتم أستاذنا ولكم مني كل الود والتقدير

phenomenon
12-01-2016, 09:46
الشكر لله اخى الفاضل
شوف حضرتك - اللوحه بتقول انها داعمه اذن هى لازم تكون داعمه للمعالج
احيانا بتحصل مشاكل : يعنى لو ده حصل وهى لسى فى الضمان فاكيد هترجع لضمانها عشان يشوفوا المشكله
ممكن فى مشكله فى قنوات تغزيه المعالج الاساسيه وبدات تظهر مع المعالج الجديد - لكن انا استبعد المشكله دى

بصراحه استبعد ان فى مشكله هاردوير طالما كان شغال بشكل مثالى قبل عمليه التحديث وخصوصا ان المعالج احتياجه من الطاقه اقل من القديم
فهنقول ان مشكله هاردوير او مشكله تقنيه فى اللوحه من البدايه فى عمليه التوافق تكون اخر حاجه تماما

الباور سبلاى ممكن يكون كافى لكن ممكن يكون مش مناسب للمعالج الجديد
لان دى فيها اختلافات بتظهر مع انواع وموديلات الباور زى الميمورى تماما وكل قطعه محتاجه فولتيات تبويت محدده معتمده على مناهج تصنيع الباور

وممكن يكون مش كافى لان الهاردات والاقراص الضوئيه تعتبر حمل تقيل جدا على الجهاز بطبيعه حالهم
وخصوصا انهم مع بدايه التشغيل بيكون تحميلهم باقصى سرعاته
لكن بردو اذا ظهرت مشكله من الباور سبلاى كان مفترض تظهر مع المعالج السابق لان معالجات pentium نفس احتياج طاقه معالج C2D E8400

عموما مبدايا شيل حجر البيوس وركبه بعد عشر دقائق ( متنساش يكون الجهاز مفصول عنه الكهرباء تماما ) وشوف النتيجه
انا عارف ان موضوع الذهاب لشركات الصيانه احيانا متعب وبيفرض علينا ترك الكيس لكن ممكن ده يكون ابسط حل والاسرع

لانه هيعرف فى ثوانى معدوده العيب منين والواضح جدا انها مشكله توافق بين الباور سبلاى والمعالج الجديد
وياريت لو تتاكد ان سوكيت المعالج ودبابيس المعالج سليمه تماما
وجرب تفصل جميع الاقراص وسيب هارد واحد بس بعد عمليه تركيب حجر البيوس وقولنا وصلت لايه

أبو سهل المصري
15-01-2016, 00:29
الشكر لله اخى الفاضل
شوف حضرتك - اللوحه بتقول انها داعمه اذن هى لازم تكون داعمه للمعالج
احيانا بتحصل مشاكل : يعنى لو ده حصل وهى لسى فى الضمان فاكيد هترجع لضمانها عشان يشوفوا المشكله
ممكن فى مشكله فى قنوات تغزيه المعالج الاساسيه وبدات تظهر مع المعالج الجديد - لكن انا استبعد المشكله دى

بصراحه استبعد ان فى مشكله هاردوير طالما كان شغال بشكل مثالى قبل عمليه التحديث وخصوصا ان المعالج احتياجه من الطاقه اقل من القديم
فهنقول ان مشكله هاردوير او مشكله تقنيه فى اللوحه من البدايه فى عمليه التوافق تكون اخر حاجه تماما

الباور سبلاى ممكن يكون كافى لكن ممكن يكون مش مناسب للمعالج الجديد
لان دى فيها اختلافات بتظهر مع انواع وموديلات الباور زى الميمورى تماما وكل قطعه محتاجه فولتيات تبويت محدده معتمده على مناهج تصنيع الباور

وممكن يكون مش كافى لان الهاردات والاقراص الضوئيه تعتبر حمل تقيل جدا على الجهاز بطبيعه حالهم
وخصوصا انهم مع بدايه التشغيل بيكون تحميلهم باقصى سرعاته
لكن بردو اذا ظهرت مشكله من الباور سبلاى كان مفترض تظهر مع المعالج السابق لان معالجات pentium نفس احتياج طاقه معالج C2D E8400

عموما مبدايا شيل حجر البيوس وركبه بعد عشر دقائق ( متنساش يكون الجهاز مفصول عنه الكهرباء تماما ) وشوف النتيجه
انا عارف ان موضوع الذهاب لشركات الصيانه احيانا متعب وبيفرض علينا ترك الكيس لكن ممكن ده يكون ابسط حل والاسرع

لانه هيعرف فى ثوانى معدوده العيب منين والواضح جدا انها مشكله توافق بين الباور سبلاى والمعالج الجديد
وياريت لو تتاكد ان سوكيت المعالج ودبابيس المعالج سليمه تماما
وجرب تفصل جميع الاقراص وسيب هارد واحد بس بعد عمليه تركيب حجر البيوس وقولنا وصلت لايه
شكرًا جزيلا أستاذنا المفضال Phenomenon
هي فعلا مشكلة عدم توافق بين الباور سبلاي والمعالج الجديد كما تفضلتم ورجحتم ذلك
اشتريت باور سبلاي آخر والجهاز يعمل الآن بصورة طبيعية
أسأل الله تعالى أن يجزيكم بهذا الإحسان إحسانا وأن يبارك فيكم وينفع بكم دوما وأن يجزيكم عنا خير الجزاء
وإلى الأمام دائما ، وأدامكم الله تعالى في خدمة إخوانكم
مع خالص تحياتي وتقديري لشخصكم الكريم

neztiti
15-01-2016, 00:49
الحمد لله اللي اكتشفت المشكلة وحللتها

phenomenon
15-01-2016, 11:02
الشكر لله اخى الكريم ومبروك على حل المشكله
ممكن تطلب قتح الموضوغ فى اى وقت
يغلق