المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعده فى أختيار كرت شاشة فحدود 1600-1900 مستعمل او جديد

omda120
11-01-2016, 20:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا كنت عايز مساعدة فى اختيار كارت شاشة مناسب ومحتار اشترى جديد ولا مستعمل
انا كنت عامل موضوع قبل كدة بنفس المعنى بس الميزانية كانت اقل فانا صبرت شوية و زود الميزانية زى ما انا كاتب فى العنوان
فياريت القى المساعدة و محتار اشترى جديد ولا اجيب حاجة استعمال احسن
فايه راى المحترفين فى المنتدى هنا
موصفات الجهاز
i5 3570
رامات 8 جيجا
جودة الشاشة 720 - 32 بوصة

بور سبلاى وات 500 HEC 80 plus
و احتمال اغيره حسب الظروف بس قدام شوية مش دلوقتى لانه بقاله يجى 3 سنوات وزى ما نصحنى اخى Phenomenon (https://arabhardware.com/forum/member.php?u=11301600)

فى انتظار ارائكم و اقتراحتكم :)

bisotiger
11-01-2016, 20:42
انصحك بدا Gigabyte AMD Radeon R9 380 G1 Gaming 4G GDDR5

ب 1975 جنيه

وأنا شخصيا أفضل الجديد

omda120
11-01-2016, 21:42
انصحك بدا Gigabyte AMD Radeon R9 380 G1 Gaming 4G GDDR5

ب 1975 جنيه

وأنا شخصيا أفضل الجديد

قريت ان فى مشاكل كتير فى الموديل ده من amd و ده ملاحظه فى الشكاوى الكتير فى المنتدى
و اعتقد استهلاكه كبير فى الطاقة و ارتفاع حرارته
ولا انا كلامى فيه شيى غلط ؟

phenomenon
12-01-2016, 00:28
مش تقلق خالص من R9-380 لان النسخه الوحيده اللى بتعانى من مشاكل واضحه كانت R9-280X
فى الرنج دا انت قريب جدا من R9-380 + GTX 960
ياريت لو تقدر توصل لنسخه 4GB فيهم اذا تمكنت والافضل تخليك فى الجديد

omda120
12-01-2016, 00:52
مش تقلق خالص من R9-380 لان النسخه الوحيده اللى بتعانى من مشاكل واضحه كانت R9-280X
فى الرنج دا انت قريب جدا من R9-380 + GTX 960
ياريت لو تقدر توصل لنسخه 4GB فيهم اذا تمكنت والافضل تخليك فى الجديد

ايهم افضل فى قوة الاداء وفى استهلاك الطاقة و الحرارة اخى Phenomenon (https://arabhardware.com/forum/member.php?u=11301600) ؟

eslamssss
12-01-2016, 06:03
R9-380 افضل فى قوة الاداء وفى استهلاك الطاقة و الحرارة بس هات نسخة ال4 جيجا :ah7:

Yasser
12-01-2016, 07:06
اعتقد
R9-380 ال4 جيجا اعلى فى استهلاك الطاقه وبالتالى الحراره بمراحل عن 960!

phenomenon
12-01-2016, 10:48
GTX 960 محتاج باور سبلاى بيقدم للسيستم 20A امبير من فولتيه 12V+
R9-380 محتاج باور سبلاى بيقدم للسيستم 28A امبير من فولتيه 12V+

حسب مراجعه موقع Anandtech للمعالجين الريفرينس

GTX 960 وصل احتياجه داخل لعبه CRYSIS3
الى 225W ( لليستم كامل ) وحقق 59fps على ريزلوشن 1080p و 35fps على ريزيلوشن 1440p ودرجه حرارته 67C وصوته 37dBA
R9 -380 وصل احتياجه داخل لعبه CRYSIS3
الى 295W ( لليستم كامل ) وحقق 53fps على ريزلوشن 1080p و 36fps على ريزيلوشن 1440p ودرجه حرارته 66C وصوته 45dBA

الاتنين ادائهم متفاوت وقريب جدا مفيش حد احسن من حد
واحد هيفوز فى لعبه والاخر هيفوز فى لعبه اخرى وواحد هيفوز فى لعبه والاخر يمكن يفوز فى نفس اللعبه على ريزلوشن اخر
لو واحد قدر يحقق اداء ممتاز على لعبه وجوده Ultra التانى هيحقق اداء ممتاز على نفس الجوده
فرق اطار او اتنين او تلاته احيانا مالوش اهميه كبيره خاصه اذا كان اقل من 5% حسب نتائج اللعبه
اذا حققت 40 اطار فى لعبه على كارت فيهم والكارت التانى حقق 44 اطار = مالهاش اى معنى
مش هتخليك ترفع خصائص تنعيم ومش هتعطيلك فرصه انك تحول جوده اللعبه من Medium الى High ولا هتخليك تحس ان فى كارت ادائه اسرع من التانى
لذلك اى فرق بين معالجين اقل من 5% لا يعتبر فرق جاد
اى كسر سرعه اقل من 5% يعتبر اهدار فى مصادر الطاقه وتعذيب بدون ادنى لازمه
لذلك الموضوع ليه اكتر من وجهه نظر وفى الغالب لازم اقولك اشترى اللى انت مرتاحله كليا لانك المسؤل الوحيد عن اختيارك مش حد تانى
اعرف الفرق بنفسك وقارن الخصائص والمميزات بنفسك وشوف ايه اللى ينفعك فيهم وايه ممكن تضحى بيه او ايه ممكن يفيدك اكتر

نصيحه اخيره - اشترى كارت سمعته معروفه فى السوق ان مراوحه مش بتعطل بعد سنه واتنين من شغله لان العمليه دى اشتهرت فى الفتره الاخيره

omda120
12-01-2016, 13:13
R9-380 افضل فى قوة الاداء وفى استهلاك الطاقة و الحرارة بس هات نسخة ال4 جيجا :ah7:

شكرا ليك eslamssss و اعتقد ان الجى فورس استهلاكها اقل فى الطاقة و الحرارة

omda120
12-01-2016, 13:15
اعتقد
R9-380 ال4 جيجا اعلى فى استهلاك الطاقه وبالتالى الحراره بمراحل عن 960!

شكرا ليك يا غالى على الرد و اعتقد انا كمان نفس الشيى

H_KIMO
12-01-2016, 14:34
Gigabyte AMD Radeon R9 380 G1 Gaming 4G GDDR5
الكرت أعلى من ال 960 فى إستهلاك الطاقة لكن مش بمراحل ولا حاجة
لكن كمان أعلى أداء وحرارته طبيعية فى المعقول
وباور 500 وات ماركة محترمة كافى له

omda120
12-01-2016, 15:53
GTX 960 محتاج باور سبلاى بيقدم للسيستم 20A امبير من فولتيه 12V+
R9-380 محتاج باور سبلاى بيقدم للسيستم 28A امبير من فولتيه 12V+

حسب مراجعه موقع Anandtech للمعالجين الريفرينس

GTX 960 وصل احتياجه داخل لعبه CRYSIS3
الى 225W ( لليستم كامل ) وحقق 59fps على ريزلوشن 1080p و 35fps على ريزيلوشن 1440p ودرجه حرارته 67C وصوته 37dBA
R9 -380 وصل احتياجه داخل لعبه CRYSIS3
الى 295W ( لليستم كامل ) وحقق 53fps على ريزلوشن 1080p و 36fps على ريزيلوشن 1440p ودرجه حرارته 66C وصوته 45dBA

الاتنين ادائهم متفاوت وقريب جدا مفيش حد احسن من حد
واحد هيفوز فى لعبه والاخر هيفوز فى لعبه اخرى وواحد هيفوز فى لعبه والاخر يمكن يفوز فى نفس اللعبه على ريزلوشن اخر
لو واحد قدر يحقق اداء ممتاز على لعبه وجوده Ultra التانى هيحقق اداء ممتاز على نفس الجوده
فرق اطار او اتنين او تلاته احيانا مالوش اهميه كبيره خاصه اذا كان اقل من 5% حسب نتائج اللعبه
اذا حققت 40 اطار فى لعبه على كارت فيهم والكارت التانى حقق 44 اطار = مالهاش اى معنى
مش هتخليك ترفع خصائص تنعيم ومش هتعطيلك فرصه انك تحول جوده اللعبه من Medium الى High ولا هتخليك تحس ان فى كارت ادائه اسرع من التانى
لذلك اى فرق بين معالجين اقل من 5% لا يعتبر فرق جاد
اى كسر سرعه اقل من 5% يعتبر اهدار فى مصادر الطاقه وتعذيب بدون ادنى لازمه
لذلك الموضوع ليه اكتر من وجهه نظر وفى الغالب لازم اقولك اشترى اللى انت مرتاحله كليا لانك المسؤل الوحيد عن اختيارك مش حد تانى
اعرف الفرق بنفسك وقارن الخصائص والمميزات بنفسك وشوف ايه اللى ينفعك فيهم وايه ممكن تضحى بيه او ايه ممكن يفيدك اكتر

نصيحه اخيره - اشترى كارت سمعته معروفه فى السوق ان مراوحه مش بتعطل بعد سنه واتنين من شغله لان العمليه دى اشتهرت فى الفتره الاخيره

اخى الغالى Phenomenon مهما قولت او شكرت مش حقدر اوفيك حقك على مجهودك الكبير فى كتابة كل التفاصيل و التوضيحات

اعتقد مدام الاتنين قريبين فى الاداء يبقى نجيب ارخصهم فى السعر مش كدة و ايه

بس ياريت توضحلى نقطة المراوح اللى بتعطل دى فى انهو شكرة نيفديا ولا ايه تى اى ؟

omda120
12-01-2016, 15:55
Gigabyte AMD Radeon R9 380 G1 Gaming 4G GDDR5
الكرت أعلى من ال 960 فى إستهلاك الطاقة لكن مش بمراحل ولا حاجة
لكن كمان أعلى أداء وحرارته طبيعية فى المعقول
وباور 500 وات ماركة محترمة كافى له

البور عندى بقاله يجى ثلاث سنوات و مكنتش بحمل عليه جامدة لانى لم امتلك كرت قووى من يوم ما جبته تفتكر كدة مفيش مشكلة من تشغيله على الكارت
و عايز اعرف فرق الاداء الاعلى قد ايه ؟

H_KIMO
12-01-2016, 16:07
كافى إن شاء الله
والأداء ملحوظ

bisotiger
12-01-2016, 16:19
البور عندى بقاله يجى ثلاث سنوات و مكنتش بحمل عليه جامدة لانى لم امتلك كرت قووى من يوم ما جبته تفتكر كدة مفيش مشكلة من تشغيله على الكارت
و عايز اعرف فرق الاداء الاعلى قد ايه ؟

بالنسبة للباور أخى الكريم فههو كافى بأذن الله

والباور هيك ماركة كويسة مش وحشة

أطمئن :ah7:

phenomenon
12-01-2016, 16:40
اخى الغالى Phenomenon مهما قولت او شكرت مش حقدر اوفيك حقك على مجهودك الكبير فى كتابة كل التفاصيل و التوضيحات

اعتقد مدام الاتنين قريبين فى الاداء يبقى نجيب ارخصهم فى السعر مش كدة و ايه

بس ياريت توضحلى نقطة المراوح اللى بتعطل دى فى انهو شكرة نيفديا ولا ايه تى اى ؟

جزاك الله كل خير اخى الفاضل ..
اللى انت مرتاحله نفسيا اتجهه ليه فورا والشركتين مش فيهم مشاكل لكن انا اقصد الشركات المسؤله عن تصنيع انظمه التبريد للمعالجات
شركه جيجا بايت محترمه جدا فى التبريد والمكثفات خليك فيها حبيت تكمل مع ASUS & MSI مفيش مانع ايضا

omda120
12-01-2016, 18:46
شكر لجميع اللى رد عليا وبكدة اخلينى فى الجديد و متجهش لحاجة مستعملة و تكون امكانيات اعلى احسن بنفس السعر

كلام نهائى ؟

phenomenon
12-01-2016, 20:16
هقول لحضرتك جمله واحده " صدقنى تلات سنين ضمان فى ايديك راحه مش هتعرف قيمتها الا لما الكارت يخلص ضمانه "
تابع القسم ده التلات سنين اللى جايين وشوف الدنيا عامله ازاى
تعرف ان فى ناس ذكيه جدا وقبل ما الضمان يخلص بفتره بسيطه بتتخلص من حاجتها عشان تشترى جديد بضمانه
بالرغم ان القطعه القديمه ممكن تعيش عمر طويل وبالرغم انه بيخسر فيها كتير جدا
بس ده لانه خايف لييجى عليه وقت الجمله اللى قولتهالك
كروت الشاشه معرضه للعوده للضمان اكتر من المعالجات المركزيه الف مره
معالجات البيانات كوحدات معالجه وشرائح سليكون مقدر لها من العمر سنوات وسنوات ( انا عندى معالجات داخله فى 11 سنه شغاله )
بس لو عديتلك كام كارت شاشه باظ مش هتصدق

المعالج المركزى مستقل بنفسه لكن معالج الجرافيك فى اتب فى ظهره :)
يعنى فى جمبه فيديو رام لو حصل تلف فى شيب واحد من 6 او 8 شيبات او حسب العدد حط الكارت فى الدرج وشوف غيره ( لو فى الضمان هيجيلك غيره )
يعنى فى مكثفات طاقه ومنظمات فولتيه وبورده ودوائر مالهاش عدد واى تلف فيها اركن الكارت او شوف توكيل وصلح او ممكن يقولك ربنا يعوض عليك
المشكله مش مشكله معالج بس للاسف - ياااااااااااااااااااااااااريت كارت الشاشه وضعه زى وضع المعالج المركزى بدون اتب
المعالج المركزى واخد فولتياته من اللوحه ولو المكثفات حصلها حاجه او الترانزستورز هتتصين وواخدين عليها هتنزل لاخر الشارع هتلاقى محل يصينهالك
لكن معالجات جرافيك خدها منى نصيحه ( الكارت اللى بيبوظ مبيتصلحشى وان اتصلح متفحرشى )

فى ناس بتقول انا هستنى لما الكارت ادائه يقل شويه واكسر سرعته
يعنى هو بيقول انا مستنى لما الكارت يخلص ضمانه عشان ابوظه وارميه بقى
ما هو اصل لما تسيب تلات سنين ضمان وتيجى بعد ما الكارت هبط من الشقاوه وتعذب فيه ليل نهار فلازم تخاف عليه
زى ماقولتلك الخوف مش من المعالج نفسه لان اقل فتره عمر عمل ليها مقدره بخمس سنوات ويقال انها من متوسط عدد ساعات العمل المتواصل
لكن المشكله فى الصلطه اللى حواليه ( تهم جمع تهمه معالجات الجرافيك بتلبسها ولازم تلبسها عشان تشتغل وتعطيلك الاداء اللى بتشوفو )

خليك فى الجديد وارضى واذا فكرت فى حاجه زى GTX 770 تفكير سليم لكن شوف باقى فى وكيله قد ايه
وبعد انتهاء مدته اهدى اكتر عليه وكفايه عمليات كسر او تعذيب او اختبارات
على فكره انا بقول النصائح دى لكل الناس يمكن تفيد اى حد بالمستقبل

omda120
12-01-2016, 20:34
Phenomenon (https://arabhardware.com/forum/member.php?u=11301600)
انت استاذ تصدق اقنعتنى :D
طيب لو لقيت كارت مستعمل بسعر مناسب زى GTX 770 ولسة باقى اقل من سنة او اى كرت تانى ولسة عليه شوية فى الضمان يبقى اختيار مناسب بردو ؟

و بالنسبة للكسر انا مبحبهوش ولا ليا فيه

bisotiger
12-01-2016, 21:32
Phenomenon (https://arabhardware.com/forum/member.php?u=11301600)
انت استاذ تصدق اقنعتنى :D
طيب لو لقيت كارت مستعمل بسعر مناسب زى GTX 770 ولسة باقى اقل من سنة او اى كرت تانى ولسة عليه شوية فى الضمان يبقى اختيار مناسب بردو ؟

و بالنسبة للكسر انا مبحبهوش ولا ليا فيه

طبعا زى ماقلتلك فى ردى الأول الجديد مافيش احسن منه (راحة بال)

أما بالنسبة لكارت gtx 770 دا طبعا بيرجع لحالة الكارت نفسه ومدة الضمان المتبقية معاة يعنى لو لقيت الكارت حالته كويس ومتبقى من ضمانه سنه مثلا فهذا جيد واشترية

أما لو كنت أنت من النوع (الموسوس) يبقى بلاش مستعمل خالص عشان متتعبش نفسيا وتقعد مثلا لو لعبه هنجت معاك تقول الكارت بايظ وعايز أرجعه والعيب من اللعبه اصلا وساعتها باى باى

omda120
12-01-2016, 21:45
طبعا زى ماقلتلك فى ردى الأول الجديد مافيش احسن منه (راحة بال)

أما بالنسبة لكارت gtx 770 دا طبعا بيرجع لحالة الكارت نفسه ومدة الضمان المتبقية معاة يعنى لو لقيت الكارت حالته كويس ومتبقى من ضمانه سنه مثلا فهذا جيد واشترية

أما لو كنت أنت من النوع (الموسوس) يبقى بلاش مستعمل خالص عشان متتعبش نفسيا وتقعد مثلا لو لعبه هنجت معاك تقول الكارت بايظ وعايز أرجعه والعيب من اللعبه اصلا وساعتها باى باى

لا اطمن انا مش من النوع المسوس خالص انا كل تجميعاتى و تحديث جهازى قطع مستعملة :D
و شكرا ليك على الرد و الاهتمام

bisotiger
12-01-2016, 21:54
لا اطمن انا مش من النوع المسوس خالص انا كل تجميعاتى و تحديث جهازى قطع مستعملة :D
و شكرا ليك على الرد و الاهتمام

خلاص يبقى كده تمام انت مقضيها :ah7:

شوف بقى كارت من عضو مضمون عارض كارته للبيع أو لو أنت بتتعامل مع حد معين خليه يشوفلك كارت gtx 770 بالضمان بتاعه وسعر كويس

أو من هنا فى المنتدى قسم البيع به كروت رائعه بس اتأكد من حالته والضمان

موفق بأذن الله

omda120
12-01-2016, 22:27
خلاص يبقى كده تمام انت مقضيها :ah7:

شوف بقى كارت من عضو مضمون عارض كارته للبيع أو لو أنت بتتعامل مع حد معين خليه يشوفلك كارت gtx 770 بالضمان بتاعه وسعر كويس

أو من هنا فى المنتدى قسم البيع به كروت رائعه بس اتأكد من حالته والضمان

موفق بأذن الله

تمام شكرا ليك يا كبير وان شاء الله ربنا يوفقنى لشراء شيى كويس

totyyyd
17-01-2016, 01:46
GTX 960