المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ابداء الرأى فى اسعار الجيل السادس من المعالج i3 والشريحه B150 للوحه الام

N3V3RMiND.2016
19-01-2016, 16:40
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لاحظت خلال الفتره السابقه فى ناس بتنتظر الشريحه الجديده من اللوحه الام B150
ولاننى ايضا اريد تحديث الجهاز عندى فكنت وضعت ميزانيه لللوحه الام حوالى 850 جنيه
و كنت اخطط لشراء المعالج i3-4160 و لكن قررت الانتظار قليلا ربما استطيع شراء الشريحه الجديده مع شراء معالج i3 من الجيل السادس
و لكن للأسف يوجد روتين لدى التجار برفع الاسعار بشكل جنونى عند عرض منتج جديد فى الاسواق و ايضا عرض منتجات قديمه على انها جديده فمثلا المعالج i3-4160 فهو معالج ليس جديد بل تم اطلاقه من شركة انتل فى الربع الثالث من العام 2014 !!
اما بالنسبه للسعر فقد لاحظت مبالغه كبيره فى الاسعار و هنا اشير الى ان شركة انتل تقوم بوضع سعر تنصح به المستهلك لشراء معالجاتها على سبيل المثال نفس المعاج i3-4160 سعره المنصوح به من شركة انتل هو 117 دولار عند حساب السعر بالجنيه المصرى :
الدولار يعادل حوالى 8.03 جنيه عند الحساب
939.5 =117 *8.03
يعنى سعر المعالج المفروض يكون فى حدود 940 جنيه الان لك ان تعلم ان سعر جميع العالجات التاليه هى متساويه عند مبلغ 117 دولار وهى:
i3-4130 , i3-4150 , i3-4160 , i3-4170
واخيرا المعالج من الجيل السادس :
Intel® Core™ i3-6100 Processor
(3M Cache, 3.70 GHz)
فهو ايضا بنفس السعر حسب شركة انتل و لكن سعره الان فى مصر 1275 جنيه!!
https://arabhardware.com/forum/attachment.php?attachmentid=31449&stc=1
و سؤالى هنا هل تعتقد ان سعر الشريحه الجديده B-150 ستكون اقل من حدود اللوحه Z170 ؟
اللوحه Gigabyte GA-Z170-D3H Socket 1151 Motherboard
و سعرها حاليا فى مصر حوالى 1400 جنيه.
لأننى صراحه اعتقد ان الشريحه الجديده ستكون اغلى من اللوحه Z170 وهذا طبعا بسبب روتين رفع الاسعار لدى التجار فقط!
وهذا توضيح للمعالجين i3-4160 والمعالج i3-6100 مع توضيح السعر من انتل:
https://arabhardware.com/forum/attachment.php?attachmentid=31450&stc=1

MY HEART ALONE
19-01-2016, 22:43
اسعار مبالغ فيها بصراحه فى كل القطع مش فى البروسيسور او المازر بورد بس وعلى فكره كور i5 و i7 بنفس الطريقه دى اغلى من الجيل السابق تقريبا من 150 الى 200 جنيه تقريبا وال i5 و i7 اغلى من كدا تانى كمان ومش عارف ايه المبرر ياريت لو حد يفهمنا
وبما ان اسعار جميع بروسيسور الجيل السادس بالشكل دا اكيد البورد كمان هتبقا كدا

H_KIMO
20-01-2016, 01:27
ده الطبيعى فى مصر

الواد ميشو
20-01-2016, 08:16
ده الطبيعى فى مصر

اولا اشكرك على الموضوع .... مهم جداا
ثانيا اؤيد الاقتباس .. ومش عارف ليه الشركات بتعمل كداا
والاسعار اتوقع انها هتبقى مش رخيصة اووي يعني ممكن اقل شريحة هتبقى في حدود 800 او اكتر..
واررخم رد ان الدولار غلي وما فيش جهاز قووي يحكم الموضوع داه

بس عمتا ممكن سعر البروسيسور ينزل شوية لحد ما باقي الشركات تعرض او الشحنة توصل

phenomenon
20-01-2016, 17:33
يا اخوانا حضراتكم فايت عليكم نقطه مهمه جدا وباستثناء معالج I7-6700K + I5-6600K تحديدا لان سعرهم عالميا مرتفع
مش من انتل ولكن من المتاجر العالميه بسبب الطلبيات الاكبر من المخزون
والموضوع اتكلم فيه مواقع كتير

اما بخصوص مصر تحديدا وبغض النظر عن " الطبيعى فى مصر لان اساسا اى حاجه فى مصر غاليه ومبالغ فيها " ولكن السبب واضح
انتل قالت الجيل السادس بنفس سعر الجيل الرابع
الجيل الرابع فى مصر كان من 2013/ 2014
الجيل السادس جاى مصر فى 2016 بعد ما حصل هبوط فى الجنبيه بنسبه تجاوزت 15%
فاللى بيستورد حاليا حاجه لو كان بيستوردها فى 2014 بسعر 10 جنيه
هيستوردها دلوقتى بسعر على الاقل 11 جنيه او يزيد
المشكله مش فى التجار
ده غير ان احنا عندنا بلاوى سوده زى ضرائب الجمارك لو مش موجوده هيبقى فى رحمه شويه فى السعر عن كده
لكن ضرائب + قيمه جنيه زى الزفت الاسود + عدم رقابه على الاسعار + تاجر بيقول امين للوكيل على اى شىء يقولوا = ربنا يتولانا برحمته الواسعه
ياريتك عملت الموضوع فى قسم المعالج واللوحه الام او القسم العام
للاسف مش تعتب على الشركات لانها بتنفز امر واقع وانت لازم تنفز

N3V3RMiND.2016
21-01-2016, 17:25
اما بخصوص مصر تحديدا وبغض النظر عن " الطبيعى فى مصر لان اساسا اى حاجه فى مصر غاليه ومبالغ فيها " ولكن السبب واضح
انتل قالت الجيل السادس بنفس سعر الجيل الرابع
الجيل الرابع فى مصر كان من 2013/ 2014
الجيل السادس جاى مصر فى 2016 بعد ما حصل هبوط فى الجنبيه بنسبه تجاوزت 15%
فاللى بيستورد حاليا حاجه لو كان بيستوردها فى 2014 بسعر 10 جنيه
هيستوردها دلوقتى بسعر على الاقل 11 جنيه او يزيد
المشكله مش فى التجار
ده غير ان احنا عندنا بلاوى سوده زى ضرائب الجمارك لو مش موجوده هيبقى فى رحمه شويه فى السعر عن كده
لكن ضرائب + قيمه جنيه زى الزفت الاسود + عدم رقابه على الاسعار + تاجر بيقول امين للوكيل على اى شىء يقولوا = ربنا يتولانا برحمته الواسعه
ياريتك عملت الموضوع فى قسم المعالج واللوحه الام او القسم العام
للاسف مش تعتب على الشركات لانها بتنفز امر واقع وانت لازم تنفز

شكرا جزيلا لرد حضرتك وانا موافق حضرتك تماما و فى النقطه دى بالذات انا كنت بقول ان الفكره ببساطه ان معالج الجيل السادس لازم يبقى بنفس سعر الجيل الرابع و حضرتك اكدت النقطه دى و اضفت ان شركة انتل ذاتها اعلنت ده فببساطه لو المعالج i3-4160 سعره فى حدود 980 جنيه يبقى لازم المعالج ال i3-6100 يبقى بنفس السعر.
عموما انا خلاص مش هافكر فى الجيل السادس لأن بصراحه مين ممكن يدفع 1300 جنيه فى معالج i3 بعدد 2 نواه مهما كان الجيل لما ممكن يزود 200 جنيه و يشترى i5 بقدرات اعلى بكتير فأنا هاخلينى فى الجيل الرابع تحديدا i3-4160
بس المشكله ان حتى اللوحه B85 سعرها زاد خلال الفتره القصيره الماضيه من 800 جنيه الى 920 جنيه :eek: وانا اعتقد ان الزياده هى تمهيد لنزول الشريحه B150 بسعر مرتفع :ah38:

ولو حضرتك شايف ان الافضل للموضوع يكون فى اى قسم اخر فى المنتدى فممكن حضرتك تنقله لأنه للأفاده طبعا للجميع و شكرا.

N3V3RMiND.2016
21-01-2016, 18:01
وبما ان اسعار جميع بروسيسور الجيل السادس بالشكل دا اكيد البورد كمان هتبقا كدا
انت فهمت قصدى :)

ده الطبيعى فى مصر
:o :ah33:

بس عمتا ممكن سعر البروسيسور ينزل شوية لحد ما باقي الشركات تعرض او الشحنة توصل

يسمع من بؤك ربنا :D

phenomenon
21-01-2016, 19:22
شكرا جزيلا لرد حضرتك وانا موافق حضرتك تماما و فى النقطه دى بالذات انا كنت بقول ان الفكره ببساطه ان كارت الجيل السادس لازم يبقى بنفس سعر الجيل الرابع و حضرتك اكدت النقطه دى و اضفت ان شركة انتل ذاتها اعلنت ده فببساطه لو الكارت i3-4160 سعره فى حدود 980 جنيه يبقى لازم الكارت ال i3-6100 يبقى بنفس السعر.
عموما انا خلاص مش هافكر فى الجيل السادس لأن بصراحه مين ممكن يدفع 1300 جنيه فى معالج i3 بعدد 2 نواه مهما كان الجيل لما ممكن يزود 200 جنيه و يشترى i5 بقدرات اعلى بكتير فأنا هاخلينى فى الجيل الرابع تحديدا i3-4160
بس المشكله ان حتى اللوحه B85 سعرها زاد خلال الفتره القصيره الماضيه من 800 جنيه الى 920 جنيه :eek: وانا اعتقد ان الزياده هى تمهيد لنزول الشريحه B150 بسعر مرتفع :ah38:

ولو حضرتك شايف ان الافضل للموضوع يكون فى اى قسم اخر فى المنتدى فممكن حضرتك تنقله لأنه للأفاده طبعا للجميع و شكرا.

لا انت حضرتك كلامك صحيح مفروض ان سعر المعالجين يكونوا واحد لان دى تسعيره انتل
لكن هتستغرب شويه من اسعار امازون وبعض مواقع البيع الاونلاين بسبب سعر I7-6700K + I5-6600K عاملين زى مصر بالضبط فى المعالجين دول
والناس مضايقه وبدات تشتكى لغايت ما موقع Anandtech بدا يسال فيها وعمل تقرير شامل من فتره وقال مواقع البيع نفسها بتعانى من عجز فى كميه التوريد ليهم المعتاده من المعالجين دول
وبالتالى طبيعى انهم يعلوا سعرهم طبعا ( ده نظام السوق انت فاهم )

لكن اللى حصل فى مصر من قيمه تلات اربع شهور ان الجنبيه اتنازل عن قيمته بنسبه مؤيه
فسعر معالج الجيل الرابع الموجود حاليا رخيص لانه بسعر الدولار القديم قبل مايزيد
لكن سعر الجيل السادس اعلى لانه جاى بسعر الدولار الجديد بعد هبوط الجنبيه

بغض النظر عن اى شىء احنا سرقه التجار عندنا عالميه لان بكل بساطه مفيش رقابه واللى عاوز يبيع باى سعر بيبيع وانت تقرر تشترى من مين
تلاقى واحد حاطط على شاشه 3500 وواحد تانى حاطط 3800 وواحد تانى حاطط 4000 وكانك بتشترى شاشه غير الشاشه مع انها واحد
وده لان مفيش حد يقولك ايه الهبل اللى انت عامله ده انت نصاب انت مش احسن من اللى بيبيعوا بسعر اقل منك ولا هما بيبيعوا بخساره
خليك فاكر كلامى شويه كده سنتين تلاته واللى رايح يشترى جهاز هاى هيحتاج كيسه من ام 10 قروش عشان يعين الفلوس فيها لان مهما كترت فلوسك فالعمله مالهاش قيمه
ده بغض النظر ان 10 قروش انتهى عصرها

الحقيقه ماليش صلاحيه فى القسم بس مفيش مشكله خلاص انا بس كنت بقول رايى
وان شاء الله مبروك مقدما

N3V3RMiND.2016
29-01-2016, 01:20
لا انت حضرتك كلامك صحيح مفروض ان سعر المعالجين يكونوا واحد لان دى تسعيره انتل
لكن هتستغرب شويه من اسعار امازون وبعض مواقع البيع الاونلاين بسبب سعر I7-6700K + I5-6600K عاملين زى مصر بالضبط فى المعالجين دول
والناس مضايقه وبدات تشتكى لغايت ما موقع Anandtech بدا يسال فيها وعمل تقرير شامل من فتره وقال مواقع البيع نفسها بتعانى من عجز فى كميه التوريد ليهم المعتاده من المعالجين دول
وبالتالى طبيعى انهم يعلوا سعرهم طبعا ( ده نظام السوق انت فاهم )

لكن اللى حصل فى مصر من قيمه تلات اربع شهور ان الجنبيه اتنازل عن قيمته بنسبه مؤيه
فسعر معالج الجيل الرابع الموجود حاليا رخيص لانه بسعر الدولار القديم قبل مايزيد
لكن سعر الجيل السادس اعلى لانه جاى بسعر الدولار الجديد بعد هبوط الجنبيه

بغض النظر عن اى شىء احنا سرقه التجار عندنا عالميه لان بكل بساطه مفيش رقابه واللى عاوز يبيع باى سعر بيبيع وانت تقرر تشترى من مين
تلاقى واحد حاطط على شاشه 3500 وواحد تانى حاطط 3800 وواحد تانى حاطط 4000 وكانك بتشترى شاشه غير الشاشه مع انها واحد
وده لان مفيش حد يقولك ايه الهبل اللى انت عامله ده انت نصاب انت مش احسن من اللى بيبيعوا بسعر اقل منك ولا هما بيبيعوا بخساره
خليك فاكر كلامى شويه كده سنتين تلاته واللى رايح يشترى جهاز هاى هيحتاج كيسه من ام 10 قروش عشان يعين الفلوس فيها لان مهما كترت فلوسك فالعمله مالهاش قيمه
ده بغض النظر ان 10 قروش انتهى عصرها

الحقيقه ماليش صلاحيه فى القسم بس مفيش مشكله خلاص انا بس كنت بقول رايى
وان شاء الله مبروك مقدما

جزاك الله خير.

H_KIMO
29-01-2016, 03:58
معالج i3-6100 نزل النهاردة فى ماكسيموم هاردوير ب 1150 جنيه
وعلى الأغلب فيه شركات تانية هتنزله بسعر أقل
وقد علمت من مصدر موثوق إن الشركتين اللى كانوا منزلينه فى السوق ب 1250 ج و 1275 ج
كان وارد دبى وليس عن طريق الوكيل وطبعا مغليين فى سعره جامد لأنه مكنش موجود عند حد

MY HEART ALONE
31-01-2016, 21:38
بما انى مستنى بورد b150 علشان عاوز اشتريها فبدخل كتير على ايجى برايز علشان اشوفها هتنزل امتا المهم يعنى لاحظت حاجه غريبه جدا بروسيسور
Intel® Core™ i7-6700K Processor
(8M Cache, up to 4.20 GHz) نازل فى مصر لاكن الغريبه كان فى سعره اللى بيتراوح ما بين 4100 الى 4300 فى نفس الوقت لقيت سعر بروسيسور

Intel® Core™ i7-5820K Processor
(15M Cache, up to 3.60 GHz) سعره بيتراوح بين 3300 الى 3600 فقولت لنفسى ازاى بروسيسور الجيل السادس الرباعى النواه اغلى من بوسيسور الجيل الخامس سداسى النواه فقولت اكيد فى حاجه غلط واكيد شركه انتل اسعارها كدا برضه فدخلت على الاتنين بروسيسور ولقيت ان بروسيسور الجيل السادس الرباعى النواه سعره $350.00 وبروسيسور الجيل الخامس السداسى النواه سعره $389.00 استغربت جدا طبعا ازاى الاسعار فى مصر معكوسه كدا وقولت لنفسى انا كمستهلك ازاى هختارى البروسيسور الرباعى الاغلى ثمنا واسيب البروسيسور السداسى الارخص ثمنا فى مصر رغم ان العكس صحيح فى شركه انتل فياريت لو حد من الاعضاء يفهمنا امكن احنا حمير ولا حاجه

phenomenon
01-02-2016, 11:11
انا توهت فى لامك بصراحه بسبب كلامك عن معالج الجيل الخامس
مفيش خامس خالص انساه تماما ( معالج الجيل الخامس لحد دلوقتى منزلوش I7-5775C + I5-5675C ) والباقى اللى نزل منه للاب توب والاجهزه اللوحيه فقط
منها لله انتل لغبطت الناس
بص معالج I7-5820K + I7-5930K + I7-5960X هم فئه معالجات Extreme High-END الجيل الرابع بمعماريه Haswell واسمهم HASWELL Extreme Processors

معالج I7-5820K سعر التوزيع المصنعى 396$ للمتاجر انما سعر الجمله لشركات الاوريجنال 389$ بدون مروحه
معالج I7-6700K سعر التوزيع 350$
وده دليل قاطع ان معالج I7-5820K اقوى وده بدون شك طبعا لان فرق الاداء بين I7-4790K vs I7-6700K فقط تم تقديرها 5%
فما بالك معالج I7-5820K تم تقديره انه تقريبا من 15% الى 25% اقوى من معالج الفئه اللى تحته لنفس الجيل اللى هو I7-4790K
معنى كده ان معالج I7-5820K اقوى من I7-6700K بفرق 10% الى 20% تقريبا
لكن معالج I7-5820K جاى بسعر الدولار القديم
لكن بعدها معالج I7-6700K جه بعد ما قيمه الدولار ارتفعت اكتر وبالتالى ضرائب الجمارك ارتفعت وسعره قفز فجاه لدرجه انه حتى عدى سعر I7-5820K
الفكره كلها هو فرق التوقيت فى الاستيراد - واحد غالى استورده لما الجنبيه كانت قيمته اعلى من وقت ما استوردت معالج I7-6700K بفرق 15% الى 30%

DaktoorH
01-02-2016, 19:33
شكرا جزيلا لرد حضرتك وانا موافق حضرتك تماما و فى النقطه دى بالذات انا كنت بقول ان الفكره ببساطه ان معالج الجيل السادس لازم يبقى بنفس سعر الجيل الرابع و حضرتك اكدت النقطه دى و اضفت ان شركة انتل ذاتها اعلنت ده فببساطه لو المعالج i3-4160 سعره فى حدود 980 جنيه يبقى لازم المعالج ال i3-6100 يبقى بنفس السعر.

هو دا ممكن يكون خارج الموضوع حبتيين. بس نصيحتى, بالنسبة للجيل الرابع للمعالجات, ابعد عن الماذربورد اللى بتبدأ بال B و خليك في اللى بتبدأ في ال H , جيب H81 لو هاتجيب كارت شاشة low end أو H97 لو هاتجيب كارت شاشة High end

ليه؟ لأن الفرق في الأداء مش كبير ما بيت ال PCI Express 2.0 و PCI Express 3.0 في الأداء و هيظهر بس لو انت هاتجيب حاجة عالية اوى أو ناوى تركب SLI أو Crossfire

الحل الأقتصادى هي الماذربورد هي Asus H81M-V3 و هي بتعمل حوالى 525 - 550 جنيه. ال H97 بتعمل حوالى ألف جنيه.

دا بالنسبة للكارت الشاشة عموما, و اسف لخروجى عن الموضوع الأساسى.

N3V3RMiND.2016
02-02-2016, 16:50
معالج i3-6100 نزل النهاردة فى ماكسيموم هاردوير ب 1150 جنيه
وعلى الأغلب فيه شركات تانية هتنزله بسعر أقل
وقد علمت من مصدر موثوق إن الشركتين اللى كانوا منزلينه فى السوق ب 1250 ج و 1275 ج
كان وارد دبى وليس عن طريق الوكيل وطبعا مغليين فى سعره جامد لأنه مكنش موجود عند حد

شكرا على الخبر وانا فعلا متابع كل شئ جديد و طبعا الاسعار بشكل يومى :)

هو دا ممكن يكون خارج الموضوع حبتيين. بس نصيحتى, بالنسبة للجيل الرابع للمعالجات, ابعد عن الماذربورد اللى بتبدأ بال B و خليك في اللى بتبدأ في ال H , جيب H81 لو هاتجيب كارت شاشة low end أو H97 لو هاتجيب كارت شاشة High end

ليه؟ لأن الفرق في الأداء مش كبير ما بيت ال PCI Express 2.0 و PCI Express 3.0 في الأداء و هيظهر بس لو انت هاتجيب حاجة عالية اوى أو ناوى تركب SLI أو Crossfire

الحل الأقتصادى هي الماذربورد هي Asus H81M-V3 و هي بتعمل حوالى 525 - 550 جنيه. ال H97 بتعمل حوالى ألف جنيه.

دا بالنسبة للكارت الشاشة عموما, و اسف لخروجى عن الموضوع الأساسى.

شكرا لمشاركتك وكل الاراء مرحب بيها,
بس زى ما انت قولت شريحة الH81 هى حل اقتصادى فقط لاكن الB85 افضل منها بكتير و طبعا الاعلى منها هى H97 ثم الاعلى منهم هى ال Z97.

DaktoorH
02-02-2016, 19:46
شكرا لمشاركتك وكل الاراء مرحب بيها,
بس زى ما انت قولت شريحة الH81 هى حل اقتصادى فقط لاكن الB85 افضل منها بكتير و طبعا الاعلى منها هى H97 ثم الاعلى منهم هى ال Z97.

طبعا, زى ما قولت حضرتك ال chipset B85 احسن بكتيير من ال H81 .
بس الطريف في البوردة H81 انها تستطيع كسر سرعة المعالج على غرار مثيلاتها ذوى الموديلات الأعلى من ال H أو B الغير مصممة لفعل ذلك. طبعا دا مش official من انتل. بس انا شوفت ناس بيعملوا سحر بال H81 . أنا ذهلت لمل شوفت الكلام دا!

على العموم! جزاك الله خيرا يا حبى على سعة صدرك!