المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل درجة الحرارة طبيعية ؟!

arrow_2014
20-01-2016, 11:58
السلام عليكم

انا عندي البروسيسور : i3 4160
و عندي كرت فيجا Gigabyte Geforce Gt 730 GDDr5 2gb
وعندي asus h81-v3

لما باجي العب Far Cry 3 البروسيسور بيرتفع ل 45 درجة
والكرت بيوصل ل55 درجة و البورده 28 درجة
هل الدرجات دي خطرة عليهم ؟

ولما بكون مش بلعب وبتصفح
البروسيسور 28
البورده 27
الفيجا 28

انا بقيس الدرجة بخرج من اللعبة ALT + Tab وبفتح برنامج Speecy هل الطريقة دي صح لمعرفة درجة الحرارة ؟

phenomenon
20-01-2016, 16:21
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الطريقه ليست صحيحه اخى الكريم
فى طريقتين ممكن تعرف بيهم اقصى درجه حراره وصلت ليها المعالجات بتاعتك والثانيه هى الافضل

الاولى
ثبت برنامج MSI AB الكامل نسخه 34mb تقريبا بيكون معاها RIVATUNER هتلاحظ وجوده اثناء التثبيت
بعد التثبيت اضغط على كلمه settings من واجهه البرنامج هتلاقى نافذه جديده اتفتحت
ابحث اعلاها عن الخيار Monitoring واضغط عليها ( اذا لم تجد الخيار اقفل وافتح البرنامج من جديد )
بعد فتح نافذه العرض هتلاقى فى منتصف الصفحه مجموعه اختيارات كثيره بتبدا ب GPU Power
هذه هى الاختيارات التى يجب تنشيط عملها

من تانى خيار اللى هو GPU1 Temperature اقفل عليها كليك شمال
مش تضغط على اى شىء اخر ( خلى خيار الحراره نشيط زى ماهو بشريط اللون الازرق )
انزل اسفل الصفحه ستجد خيار اسمه Show-in-On Screen Display نشط المربع الصغير اللى جمبه بس
هتلاقى ظهر فوق امام حراره الكارت كلمه OSD وتعنى انها هتبدا تظهر داخل الالعاب او اى ميديا طول ما البرنامج مفتوح

التانيه وهى الافضل والاسهل
ثبت برنامج زى HWiNFO وافتح قائمه Sensors وسيب البرنامج بجانب الساعه
ادخل العاب زى ما انت عاوز ولما تخلص اخرج من اللعبه
شوف فى البرنامج اقصى قيم للحراره Maximum الجهاز وصلها من برنامج HWiNFO
وهى دى اقصى حراره حقيقيه وصلها الجهاز انت لم تراها ولكن البرنامج بيقيد ورا الهاردوير كل اللى بيحصل
درجه حراره Average مهمه جدا لانها تعتبر المياس الطبيعى للكارت اثناء لعبك ولكن Maximum اهم

درجه حراره مكوناتك افضل من ممتازه
طول ما المعالج المركزى اقل من 75C اذن هو فى راحه تامه واذا كان برنج 65C الى 70C فهى افضل
وطول ماهو اقل من 100C لن يحدث له اى مكروه ولن يحدث له مكروه لان اللوحه والبيوس هيلحقوه ويفصلوا عنه الطاقه لحد ماتشوف السبب

اقصى حراره مسموحه لكارت الشاشه 98C وطول ماهو اقل من 80C ل داعى للقلق وطول ماهو اقل من 70C مسخنشى لسى
اللوحه الام افضل درجه حراره ليها الا تتعدى 50C ولكن ممكن تعتمد على درجه حراره اعلى منها ولكن لا يفضل ولكن فى حالتك لا داعى للقلق اطلاقا
هذه الحراره تعنى انك فى الصيف واقسى درجه مستحيل تتعدى 45C

arrow_2014
20-01-2016, 16:43
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الطريقه ليست صحيحه اخى الكريم
فى طريقتين ممكن تعرف بيهم اقصى درجه حراره وصلت ليها المعالجات بتاعتك والثانيه هى الافضل

الاولى
ثبت برنامج MSI AB الكامل نسخه 34mb تقريبا بيكون معاها RIVATUNER هتلاحظ وجوده اثناء التثبيت
بعد التثبيت اضغط على كلمه settings من واجهه البرنامج هتلاقى نافذه جديده اتفتحت
ابحث اعلاها عن الخيار Monitoring واضغط عليها ( اذا لم تجد الخيار اقفل وافتح البرنامج من جديد )
بعد فتح نافذه العرض هتلاقى فى منتصف الصفحه مجموعه اختيارات كثيره بتبدا ب GPU Power
هذه هى الاختيارات التى يجب تنشيط عملها

من تانى خيار اللى هو GPU1 Temperature اقفل عليها كليك شمال
مش تضغط على اى شىء اخر ( خلى خيار الحراره نشيط زى ماهو بشريط اللون الازرق )
انزل اسفل الصفحه ستجد خيار اسمه Show-in-On Screen Display نشط المربع الصغير اللى جمبه بس
هتلاقى ظهر فوق امام حراره الكارت كلمه OSD وتعنى انها هتبدا تظهر داخل الالعاب او اى ميديا طول ما البرنامج مفتوح

التانيه وهى الافضل والاسهل
ثبت برنامج زى HWiNFO وافتح قائمه Sensors وسيب البرنامج بجانب الساعه
ادخل العاب زى ما انت عاوز ولما تخلص اخرج من اللعبه
شوف فى البرنامج اقصى قيم للحراره Maximum الجهاز وصلها من برنامج HWiNFO
وهى دى اقصى حراره حقيقيه وصلها الجهاز انت لم تراها ولكن البرنامج بيقيد ورا الهاردوير كل اللى بيحصل
درجه حراره Average مهمه جدا لانها تعتبر المياس الطبيعى للكارت اثناء لعبك ولكن Maximum اهم

درجه حراره مكوناتك افضل من ممتازه
طول ما المعالج المركزى اقل من 75C اذن هو فى راحه تامه واذا كان برنج 65C الى 70C فهى افضل
وطول ماهو اقل من 100C لن يحدث له اى مكروه ولن يحدث له مكروه لان اللوحه والبيوس هيلحقوه ويفصلوا عنه الطاقه لحد ماتشوف السبب

اقصى حراره مسموحه لكارت الشاشه 98C وطول ماهو اقل من 80C ل داعى للقلق وطول ماهو اقل من 70C مسخنشى لسى
اللوحه الام افضل درجه حراره ليها الا تتعدى 50C ولكن ممكن تعتمد على درجه حراره اعلى منها ولكن لا يفضل ولكن فى حالتك لا داعى للقلق اطلاقا
هذه الحراره تعنى انك فى الصيف واقسى درجه مستحيل تتعدى 45C

طمنطني اخي :D
الله يباركلك :)

phenomenon
20-01-2016, 18:43
ويبارك بعمرك - اطمئن تماما شكل الحراره ممتاز