المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سوال ممكن حد يجوبنى

llba50
25-01-2016, 03:07
عندى عنق الزجاجة فى العاب مثل gta v fps 30 وبتنزل مرة وحدة

كارت شاشة hd 5670 ddr 5

بروسيسور g1620

ram 4 g

الباور جاما 500 وات

هل دة يعمل عنق الزجاجة فى العاب

SheTos.
25-01-2016, 03:25
اعتقد ايوه لان المعالج ضعيف جدا

llba50
25-01-2016, 03:27
هو الى ممكن يكون عامل كدة فى لعبة

phenomenon
25-01-2016, 04:54
خد بال حضرتك من نقطه واحده
فى شكلين من اشكال العنق - الاول والاكثر شهره هو عدم توازن المكونات وغالبا مشهوره جدا بسببب امتلاك كروت شاشه ضخمه ومعالجات مركزيه ضعيفه
الشكل التانى وهى طبيعى - بيكون بسبب ضعف احد المكونات او ربما جميعها
يعنى لو المكونات كويسه لكن الرامات ضعيفه ممكن تواجهه عنق زجاجه
شخصيا جربت اللعبه على رامه 4GB ومستعد انى ااكدلك 100%100 انها لا تتسبب فى اى مشكله ( بغض النظر عن مميزات رامات اكبر مع لعبه زى دى ايجابيه جدا )

المشكله معاك من المعالج والكارت لانهم ضعاف جدا

لو انت بتقدر تحقق 30 اطار وفجاه وبدون مبرر او مفيش اى تحميل لمشهد جديد يوحى بانه محتاج مجهود اكبر وفجاه لقيت تقطيع مباشر
فالمشكله دى سببها اللعبه نفسها واكنت مشهوره مع اغلبنا
( شخصيا تم حلها بالخروج على سطح المكتب ثم عمل ريفريش مرتين تلاته والعوده للعبه وتختفى المشكله )
لكن كل مره افتح اللعبه لازم اعمل الحركه دى - حتى لو من قبل ما اواجهه المشكله نفسها لكن بمجرد ماخرجت على سطح المكتب ورجعت مش هتقابلنى )
فهى سببها احتمال وارد اللعبه بتيجى بعد فتره زمنيه وبتبدا تخزن على الهارد معلومات كتير وبالتالى هيحصل تقطيع مهما كان سرعه الهارد

اما لو انت حاسس ان اللعبه تقيله طول الوقت ده يبقى لان المكونات ضعيفه شويه على اللعبه
حاول تقلل اعدادات جرافيك على قد ماتقدر

llba50
25-01-2016, 13:37
تسلم ياغالى على معلومات دى بس انا بلعب اللعبة بتجيب 50 fps و60 ساعات يعنى اظن انة لعبة لانى انا مش شايف فيها بطئ خالص لغير بعد اول 10 دقايق بتنزل ل 10 fps و15 وباقى العاب العالية شغالة تمام مثل Battlefield Hardline و دى Mad Max ودى WWE 2K15 و Dying Light دول شغالين تمام على medium معادة لعبة دى مجننانى وانا كنت شارى الكارت شاشة عشنها