المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعده عاجله لو سمحتم.

ahmad ayman
26-01-2016, 23:01
مبدئيا مواصفات الجهاز

Cpu : amd fx 6300
Ram : 16GB(2X8) Kingston hyperX fury
Hdd : WD Blue 1T
Vga : SAPHIRE R7 265
Power supoly : thermaltake 500w standard with the case.

الجهاز كان شغال تمام و زي الفل.. جبت مشتت حراري Cryorig h5 ultimate. و من ساعتها في حاجات غريبه. انا مسطب ويندوز 10..

اولا : كان شغال كويس بعدين فجأه بقي بياخد وقت في الفتح ال boot عموما.. كان بيدي الصفاره بتاعت البوت و يفضل كل المراوح و بعدين يشتغل علي طول دلوقتي بيفضل شويه بعد ما ادوس زرار الباور عقبال ما يعمل الصفاره دي.

ثانيا : لما بعمله sleep و اسيبه 10 دقايق مش بيفتح علي طول و شاشه سودا و الباقي شغال و ياخد وقت عقبال ما يفتح. و ممكن اعمله ريستارت

انا كنت بعمل كابل مانجمينت.. و عيدت علي كل السلوك.. حتي لو في حاجه مزنوقه مع ان مفيش كله متوصل كويس.. شيلت الرام و حطيتها من اول و جديد.. كل االي عملته ان المشتت اكل بنك رام واحد.. فا غيرت مكان البنك دا.. معرفش العيب من الباور سبلاي و لا من ايه بالضبط للعلم الجهاز كان كويس قبل المشتت. و بعده بفتره صغيره.. بقعد علي الكومبيوتر فترات قليله تكاد تكون منعدمه ف الدراسه.

Sent from my K016 using Tapatalk

SemsemBanhawy
27-01-2016, 00:23
فك الجهاز كلة وركبة من تاني وخليك مصحيح
وشيل كارت الشاشة علشان لو في مشكلة في الباور ولا حاجة تظهر رغم اني اظن ان المشكلة بعيدة عن الباور
وتأكد ان الرامات شغالة Dual Channel

ahmad ayman
27-01-2016, 00:29
الرامات شغاله dual channel و اتأكدت من البيوس انهم شغالين علي ترددهم الصحيح...

ممكن كارت الشاشه هو اللي عامل كدا؟ او الماذر بورد؟ انا هفكه و اركبه تاني.. بس كنت عايز اسأل سؤال.. هو تأثير المشتت على الباور مش عالي مع باقي المكونات.. لاني انا لاحظت لاني مركب 3 مراوح 120mm.. ان مروحتين شغالين و التانيه بتفضل معلقه لحد ما اعدلها من جوا الويندوز. ال 3 مراوح. واحده thermaltake و اتنين Cryorig

SemsemBanhawy
27-01-2016, 13:23
اخشي ان يكون في أي مشكلة حصلت في الـ CPU Socket أثناء تركيب المشتت هطلب من حضرتك بكل حرص
تفك المشتت وتشوف سوكتات البرسيسور هل فيها أي انحناء ولا كلة تمام
من الحاجات الي بتتحكم في الجهاز لما يكون معمول لية Sleep يرجع للوضع العادي في قد اية الهارد وأمكانياتة

ahmad ayman
31-01-2016, 20:28
اخشي ان يكون في أي مشكلة حصلت في الـ CPU Socket أثناء تركيب المشتت هطلب من حضرتك بكل حرص
تفك المشتت وتشوف سوكتات البرسيسور هل فيها أي انحناء ولا كلة تمام
من الحاجات الي بتتحكم في الجهاز لما يكون معمول لية Sleep يرجع للوضع العادي في قد اية الهارد وأمكانياتة

استاذي لا يوجد اي مشاكل في ال cpu socket .. تم تغيير نسخه الويندوز و تمت معالجه مشكله ال sleep لكن لاحظت ان الجهاز قاري الرامات علي انعا 8 وليست 16 قمت بتبديل اماكن السوكتات و جدت ان في بنك رام مش بيخلي الويندوز يتعرف علي الرامه ممكن يكون محروق معرفش .. عيدت الوصلاتو كله تمام لكن مشكله ان الجهاز بياخد وقت في انه يقوم لما يكون مطفي يعني بياخد وقت عقبال ما يعمل صفاره ال boot .. كمان لاحظت ان مروحه المشتت CRYORIG H5 ULTIMATE بتتوقف يعني بتدور شويه و تفصل شويه و لما اجي اهزها بأيدي تشتغل عادي !!! معرفش مشكله الباور سبلاي ولا ايه بس انا فصلت كارت الشاشه الجهاز قعد يصفر و مشتغلش ارجو انك تفيدني لان الموضوع اصبح مزعج و بشده !

SemsemBanhawy
31-01-2016, 23:23
استاذي لا يوجد اي مشاكل في ال cpu socket .. تم تغيير نسخه الويندوز و تمت معالجه مشكله ال sleep لكن لاحظت ان الجهاز قاري الرامات علي انعا 8 وليست 16 قمت بتبديل اماكن السوكتات و جدت ان في بنك رام مش بيخلي الويندوز يتعرف علي الرامه ممكن يكون محروق معرفش .. عيدت الوصلاتو كله تمام لكن مشكله ان الجهاز بياخد وقت في انه يقوم لما يكون مطفي يعني بياخد وقت عقبال ما يعمل صفاره ال boot .. كمان لاحظت ان مروحه المشتت CRYORIG H5 ULTIMATE بتتوقف يعني بتدور شويه و تفصل شويه و لما اجي اهزها بأيدي تشتغل عادي !!! معرفش مشكله الباور سبلاي ولا ايه بس انا فصلت كارت الشاشه الجهاز قعد يصفر و مشتغلش ارجو انك تفيدني لان الموضوع اصبح مزعج و بشده !

اسف علي التأخير في الرد
بص طالما المشكلة بتحصل قبل البوت بتاع الويندوز يبقا المشكلة هاردوير وليست سوفت وير
مشكلة حضرتك ممكن تكون في الوصلات دي

حضرتك هتجرب تشغل الرامات 1/3 او 2/4
لو في أي بنك في الرامات فية مشكلة فا عليك وعلي التوكيل ها يعملك تشك علي اللوحة وهيظهر عندة المشكلة فين
حتي لآ تتضاعف

ahmad ayman
31-01-2016, 23:31
اسف علي التأخير في الرد
بص طالما المشكلة بتحصل قبل البوت بتاع الويندوز يبقا المشكلة هاردوير وليست سوفت وير
مشكلة حضرتك ممكن تكون في الوصلات دي

حضرتك هتجرب تشغل الرامات 1/3 او 2/4
لو في أي بنك في الرامات فية مشكلة فا عليك وعلي التوكيل ها يعملك تشك علي اللوحة وهيظهر عندة المشكلة فين
حتي لآ تتضاعف
اهاا تمام جدا.. هعيد و اكد عليهم و شكرا يا استاذي والله انا تعبتك معايا ربنا يجازيك خير عما تفعل.. طيب و بالنسبه لمشكله المروحه بتاعت المشتت و كمان كان يعمل كدا في مررحه الكيسه بس فصلتها انها تقطع بس لما تلفها بأيدك تشتغل تاني.. دا عيب باور؟ انه قليل و لا عيب الماذربورد برضه؟

بنك الرام رقم 4 مش شغال و رقم 1 مكان المشتت اخده.. فا انا شغال 2 و 3..

SemsemBanhawy
01-02-2016, 21:25
اهاا تمام جدا.. هعيد و اكد عليهم و شكرا يا استاذي والله انا تعبتك معايا ربنا يجازيك خير عما تفعل.. طيب و بالنسبه لمشكله المروحه بتاعت المشتت و كمان كان يعمل كدا في مررحه الكيسه بس فصلتها انها تقطع بس لما تلفها بأيدك تشتغل تاني.. دا عيب باور؟ انه قليل و لا عيب الماذربورد برضه؟

بنك الرام رقم 4 مش شغال و رقم 1 مكان المشتت اخده.. فا انا شغال 2 و 3..

لا المروحة مش من الباور اكتر من 7 واط تقريبا
راجع علي التوصيلات الي قولت لحضرتك عليها لان لو فيها مشكلة بيحصل فعلا قصة المروحة تشتغل وتقف + ان ميبقاش في صوت للبوت واكشف علي المازربورد علشان توقف بنك من الرام ممكن يبقا في مشكلة حاصلة ومأثرة علية وانت متعرفش عنها حاجة