المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة في اختيار شاشة 24 بوصة.

H.R.M
06-02-2016, 19:34
السلام عليكم
انا ناوي اشتري شاشة بس محتار بين حاجتين اشتري ips ولا TN
طبعا عارف ان ال IPS احسن
بس اللي مخليني محتار هو ال Response time في الشاشة ال ips هيبقي 5ms
والشاشة التانيه هيبقي 1ms او 2ms
هو ده اللي مخليني محتار في الشراء
ايه رأيكم؟!
انا استخدامي كله للألعاب، هل هيكون فيه فرق؟

Ahmed.S.Z
06-02-2016, 19:43
انا ايضا اريد شراء شاشة 24 للالعاب [emoji5] [emoji6][emoji6]
متابع..........

Sent from my K019 using Tapatalk

H.R.M
06-02-2016, 19:56
في ناس بتقول هتفرق في الالعاب ال FPS
وال Racing

Ahmed.S.Z
06-02-2016, 19:58
اه في ناس قالتلي كده برده
بس في حاجة زي دي لازم تتاكد

ZARAKY
06-02-2016, 20:01
تفرج على هذا الفيديو
https://www.youtube.com/watch?v=chM5hvTSZ6U

phenomenon
06-02-2016, 20:34
عملت ايه يابنى فى المشكله ؟ مش تعرفنا
ابقى اقرا الردود فى الموضوع ده
https://arabhardware.com/forum/showthread.php?t=441570
وهتلاقيه استقر فى النهايه على الشاشه دى
https://arabhardware.com/forum/showthread.php?t=442526

SheTos.
06-02-2016, 20:43
خليك في الـ
TN
لو انت جيبه مخصوص للالعاب

Ahmed.S.Z
06-02-2016, 20:48
عملت ايه يابنى فى المشكله ؟ مش تعرفنا
ابقى اقرا الردود فى الموضوع ده
https://arabhardware.com/forum/showthread.php?t=441570
وهتلاقيه استقر فى النهايه على الشاشه دى
https://arabhardware.com/forum/showthread.php?t=442526
هي مكانتش مشكلة اوي يعني [emoji4]
خلاص انا الحمد لله استقريت علي gtx 950 زي ما حضرتك اقترحت
وانا حاليا ف ٣ث "ثانوية عامة" [emoji24] [emoji24] ف اول ما هخلص السنة دي
هشتري كل حاجة انا عايز بس اكون جهزت الحاجات اللي هشتريها
والفلوس كمان علشان اول ما اخلص امتحانات اجيب كل حاجة مرة واحدة
وشكرا مرة تانية لاهتمامك [emoji5] [emoji5]

phenomenon
06-02-2016, 21:26
هي مكانتش مشكلة اوي يعني [emoji4]
خلاص انا الحمد لله استقريت علي gtx 950 زي ما حضرتك اقترحت
وانا حاليا ف ٣ث "ثانوية عامة" [emoji24] [emoji24] ف اول ما هخلص السنة دي
هشتري كل حاجة انا عايز بس اكون جهزت الحاجات اللي هشتريها
والفلوس كمان علشان اول ما اخلص امتحانات اجيب كل حاجة مرة واحدة
وشكرا مرة تانية لاهتمامك [emoji5] [emoji5]

ناجح وموفق باذن الله والف مبروك مقدما :)
معلشى انا مش كنت اقصدك فى مشاركتى انا اقصد البشمهندس HRM لانه كان مغلبنا معاه فى مشكله من يومين والصراحه هو مغلبنى فى مشكلته دى بقالى اربع سنين بالضبط :)
بس عموما نورت بمرورك مره تانيه وخليك متابع

H.R.M
07-02-2016, 00:41
مشكلتي لسه زي ما هي يا ابراهيم وهبدأ في حلها لما اجيب الشاشة وبعد ما أجيبها نبقي نتناقش بخصوصها، لان شاشتي الحالية ممكن تكون فيها حاجة اصلا ولما اجيب شاشة جديدة ممكن المشكلة تتحل
اما بخصوص الشاشة حاليا دلوقتي انا محتار بين شاشتين وهما دول
Asus VN248HA 23.8 Inch LED
او
ASUS VX238H 23 Inch Ultra-Slim LED LCD
انت طبعا عارف ان الأولي ips والتانيه TFT
بس الأولي 5ms والتانيه 1ms
فقدامي خيارين ips + 5ms او TFT+1ms
اختار انهي؟

phenomenon
07-02-2016, 15:17
والله يا اتش حاجه غريبه -
عموما انا رايى هات الاسرع يمكن تحققلك الراحه النفسيه الاكتر وتختفى مشكله تاخير الصور اللى انت بتعانى منها ومضايقاك
انا رايى فكر فى شاشه BENQ لو تقدر بردو اللى انا بتعلك موضوعها لانها تعتبر افضل شاشات الالعاب حاليا بوجهه عام فى رنج ميزانيات متوسطه
على فكره انا كونت شوفت الفيديو ولحظه تاخير ظهور التكييفات وبصراحه فيها حيره كبيره لانها احيانا ممكن تحصل فى لعبه زى جتا 5
ممكن نقول ان التاخير ده بسبب اللعبه نفسها فقط وعدم برمجه الايكسائات بافضل ما يمكن على بورت الكومبيوتر
مشكله زى دى بتدل على تاخير فى عمليه معالجه الصوره بالرغم ان الكارت سرعته جيده جدا ومحمل كل معالم البيئه اللى حواليك بسرعه عاليه
فدى انا شايف انها تاخير من اللعبه نفسها وبتقابلنى احيانا فى لعبه زى جتا او فار كراى لما بكون بلعبها على الترا لكن اكيد مش كل المناطق
لكن لو اخدت الطياره وارتفعت بيها كتير جدا وبالرغم ان عدد الفريمات كبير الا انك هتلاحظ من بعيد ان فى صخره على الارض من وقت للتانى مظهرتشى الا لما قربت منها
انا بقول التاخير ده بيكون سببه معالجات الجرافيك او او او او لكن مش بشغل نفسى كتير
لان الالعاب بيتم ضبطها حاليا بقسوه على اجهزه الكومبيوتر ومحتاجه احدث واقوى اجزاء الهاردوير لو دورت فيها على صوره الكمال
فكر فى شاشه Benq لكن لو مرتاح لاسيوس خليك فى الزمن الاسرع يمكن تعالج العمليه معاك

H.R.M
08-02-2016, 02:18
والله يا ابراهيم انا في واحد صاحبي عنده GTX 970 قالي نفس كلامك، وقالي انه ساعات كتير بتحصل عنده بطئ في الاكسائات خصوصا في GTA وان ده وارد
ده غير كمان الفيديو اللي وريتهولك كان لواحد مشغل اللعبة عادي جدا بدون ما يشتكي من اي مشكلة، ده ممكن يكون دليل علي ان دي حاجة موجودة عند الكل مش عندي واحدي وفعلا زي ما بتقول ممكن يكون ده من اللعبة نفسها مش من الجهاز
بالذات في GTA في ناس كتير أشتكت من بطئ الإكسائات في اللعبة لأسباب مختلفة هي و Battlefield 4 وبخصوص كلامك عن لعبة far cry ، أيوة انا المشكلة اول مرة الاحظها كانت فيها وفعلا زي ما بتقول كدة.. فواضح ان ده عند الكل مش عندي واحدي والدليل علي كدة اني جربت علي جهازين ملهمش علاقة ببعض ولقيت نفس النتيجة، انا عموما هحاول أشوف حلول برضو عشان اضمن ان لو في مشكلة اصلا تتحل ده إذا كان فيه مشكلة اساسا

بخصوص الشاشة..
مش هينفع خالص ازود عن الميزانية اللي معايا وانت عارف الكمبيوتر الأخير اللي جمعته مخليني مفلس :D
والشاشة ال Benq اللي انت بتنصحني بيها للأسف بتزيد 600 جنية عن الشاشة ال ips وبتزيد 800 عن الشاشة الasus ال TFT
فمش هينفع خالص أجيبها، لو في منها 24 بسعر اقل من ده يبقي كويس
انا مش بفضل ال27 بوصة اصلاً
لكن انا عاوز احد رأيك في حاجة، انا ميال للips لاني استخدامي مش العاب بس، العاب وأفلام كمان.. وده اللي مخليني ميال ليها، لاني لما ببقي علي الكرسي وبغير زاوية الرؤية في الالعاب او الأفلام فعلا بحس بغمقان في الصوة وده بيزعجني جدا، خصوصا لما يبقي فيلم فيه black bars من تحت بيبان الفرق بشكل انا مش حابه
لكن اللي مخليني متردد هو ان في ناس قالولي ان ال response time هيفرق في الالعاب ال shooting والracing
انت قاتلي هات الأسرع عشان يريحني نفسيا وأحس ان مشكلتي اتحلت، بس أصلا ال response time ملوش علاقة بسرعة معالجة الإكسائات هو ان كان كبير بيتسبب في ظهور blur اثناء اللعب والدوران فجأة من صورة للتانيه او من مكان للتاني في الالعاب السريعة او الفيديوهات السريعة، انت طبعا خبير اكتر مني في الحاجات دي وفاهم
المهم هرجع لسبب ترددي في الشراء..
زي ما قلتلك ناس قالولي هتحس بفرق في حين اني قريت في اكتر من منتدي اجنبي اني مستحيل مستحيل اقدر احس بفرق بين 2ms-5ms فمش عارف كلام مين أصح
انا بسالك عن رأيك
وانا عارف تعبتك معايا والله سواء في مشكلتي او التجميعة او الشاشة وانا أسف ليك جدا
بس عموما لو فيه شاشة زي الBenq اللي قلتلي عليها بس 24 بوصة يعني سعرها ارخص يبقي احسن
وشكرا ليك جدا مرة تانيه.

phenomenon
08-02-2016, 13:10
طيب ما كل الخصائص دى موجوده فى شاشه https://gaming.benq.com/gaming-monitor/rl2455hm الـــ 24 وسعرها 1450 جنبيه
وسمعتها كويسه فى معالج الـ ghosting فى الافلام وتقل اللون الاسود
بس انا راى ان الشاشه فى النهايه بردو راحه نفسيه ولازم تبقى مرتاح انت نفسيا ليها
انا شخصيا هفضل BENQ فى رنج الميزانيه دى بالتاكيد
صحيح شاشه IPS افضل فى الزوايا لكن الاكيد انها ليست بدرجه الكمال زى التليفزيون لكن اكيد نقاء ا لوانها ودقه Situation فيها بيكون جميل عن شاشه TN
لكن انا متطلباتى كلها او اغلبها بتقول شاشه TN panel
كمان ممكن تتجنب تحميل افلام ببار عن طريق انك تتاكد الاول من ريزيلوشن الفيلم وزمن العرض بتاعه فى صفحته قبل ما تحمله
خليك فى افلام 1080p X264 فقط وبلاش اقل منها

H.R.M
08-02-2016, 22:43
تمام، انا قررت اجيب الBenq ال24
بس شكل القاعدة بتاعتها مش عاجبني
مش ممكن أشيل القطعة المستطيلة اللي من قدام القاعدة دي؟

phenomenon
09-02-2016, 01:36
شكلها هيعجبك على الطبيعه يا اتش دى تحفه
المفروض ان القاعده بتبقى مضبوطه بزوايا ووزن دقيق كحامل مش عارف هل تقدر تشيله ولا بصراحه

H.R.M
09-02-2016, 02:49
هبقي اسأل لما اروح اشتريها هينفع شايلها ولا لا
بس هو ايه المميزات اللي بتميزها عن ال asus ips ؟! فيها ايه احسن يعني؟!
لاني لحد دلوقتي مرتاح لل asus ips
ايه اللي بيمزها عليها يعني؟
+
ممكن تقولي علي محول كهربي كويس او توريني صورته عشان اشتري واحد

galalaldin
11-04-2016, 12:02
فى تقنية جرى باى جرى
بتقلل سرعة الاستجابة للنصف تقريبا فى بعض شاشاة ips