المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد حل لرفض اللابتوب تنصيب الويندوز

mostafa2
09-02-2016, 02:25
سلام عليكم اخواني ...

عندي مشكله ان اللاب كل ما يفتح يرستر و مش عايز يقبل نسخة من فلاشه او cd عند التنصيب تظهر شاشه سوداء

ما الحل اخواني ؟ وشكرآ مقدمآ ...

MaxBox
13-02-2016, 13:57
سلام عليكم اخواني ...

عندي مشكله ان اللاب كل ما يفتح يرستر و مش عايز يقبل نسخة من فلاشه او cd عند التنصيب تظهر شاشه سوداء

ما الحل اخواني ؟ وشكرآ مقدمآ ...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركانه

ما نوع الجهاز عندك؟
لما تدخل اسطوانة الوندوز هل الجهاز بيرستر ولا بيفضل شغال؟
هل الشاشة مطفية تماما يعني هل انت لما تشغل الجهاز هل بتسمع صوت الجهاز بيشنغل والشاشة مطفية ولا في اضاءة في الشاشة ؟
جرب تفك الهارد وتشغل الجهاز وقولي هايشتغل معاك ولا لأ

MMS-AMMMK
14-02-2016, 04:21
وضح مواصفات كاملة اخى الكريم ولو امكن ضع صور للمشكلة

mostafa2
14-02-2016, 17:30
وعليكم السلام ورحمة الله وبركانه

ما نوع الجهاز عندك؟
لما تدخل اسطوانة الوندوز هل الجهاز بيرستر ولا بيفضل شغال؟
هل الشاشة مطفية تماما يعني هل انت لما تشغل الجهاز هل بتسمع صوت الجهاز بيشنغل والشاشة مطفية ولا في اضاءة في الشاشة ؟
جرب تفك الهارد وتشغل الجهاز وقولي هايشتغل معاك ولا لأ

نوع الجهاز toshiba satellite c850
لما بدخل الاسطوانه بيطلب الضغط على زر لبد التنصيب و عندما اضغط يظهر شريط بيحمل فيه ويندوز لود فايل وعندما ينتهي تبقى الشاشه سوداء واحيانآ يظهر ماوس بلا جدوى حتى اذا تركتها يوم تبقى كمان هيا شاشه سوداء
اها الجهاز بيبقى شغال والمروحه وكله بس بيظهر اكنك شغلت شاشه سوداء
الحقيقه صعب افك الهارد بس اكيد مش هايشتغل

mostafa2
14-02-2016, 17:42
وضح مواصفات كاملة اخى الكريم ولو امكن ضع صور للمشكلة

نوع الجهاز
toshiba satellite c850 https://up.harajgulf.com/do.php?img=538116

MaxBox
14-02-2016, 20:04
نوع الجهاز toshiba satellite c850
لما بدخل الاسطوانه بيطلب الضغط على زر لبد التنصيب و عندما اضغط يظهر شريط بيحمل فيه ويندوز لود فايل وعندما ينتهي تبقى الشاشه سوداء واحيانآ يظهر ماوس بلا جدوى حتى اذا تركتها يوم تبقى كمان هيا شاشه سوداء
اها الجهاز بيبقى شغال والمروحه وكله بس بيظهر اكنك شغلت شاشه سوداء
الحقيقه صعب افك الهارد بس اكيد مش هايشتغل

شوف اخي من كلامك ومن خبرتي المتواضعة
الشاشة عندك تعمل بنجاح والجهاز يعمل بنجاح
المشكلة عندك هاتكون محصورة بين الهارد ديسك او اسطوانة الوندوز او اعدادات الجهاز حصل فيها تغيير او خطأ ما

علشان نتأكد ان اسطوانة شغاله والمشكلة مش فيها جرب اسطوانة وندوز تانية وشوف هايحصل معاك نفس المشكلة ولا لأ (أنا اعتقد انه مش منها المشكلة بس ناخدها واحدة واحده)

بالنسبة لاعدادات الجهاز ادخل على البيوس وقم بعمل استعادة الاعدادات الافتراضية Restore Default Settings وشوف الكلام

اما بالنسبة للهارد ديسك هات اسطوانة صيانه الي بتعمل من الدوس زي اسطوانة Hirens Bootواعمل فورمات لبارتيشن ال c عندك وبعدين شيك على الهارد ديسك هل فيه باد سيكتور او عطل وجرب تسطب من تاني

لو ما نفع قولي وفيه طريقة ثانية ان شاء الله تنفع معك انا مخليها للأخر

mostafa2
15-02-2016, 00:18
المشكلة عندك هاتكون محصورة بين الهارد ديسك او اسطوانة الوندوز او اعدادات الجهاز حصل فيها تغيير او خطأ ما

علشان نتأكد ان اسطوانة شغاله والمشكلة مش فيها جرب اسطوانة وندوز تانية وشوف هايحصل معاك نفس المشكلة ولا لأ (أنا اعتقد انه مش منها المشكلة بس ناخدها واحدة واحده)

بالنسبة لاعدادات الجهاز ادخل على البيوس وقم بعمل استعادة الاعدادات الافتراضية Restore Default Settings وشوف الكلام

اما بالنسبة للهارد ديسك هات اسطوانة صيانه الي بتعمل من الدوس زي اسطوانة Hirens Bootواعمل فورمات لبارتيشن ال c عندك وبعدين شيك على الهارد ديسك هل فيه باد سيكتور او عطل وجرب تسطب من تاني

جربت اعمل ريستور للاعدادات الافتراضيه للبوت ونفس المشكله وحاليآ اقوم بتحميل اسطوانة
Hirens Boot و ربنا يسهل

اول ماتنزل هاكتبلك النتيجه

MaxBox
15-02-2016, 01:39
جربت اعمل ريستور للاعدادات الافتراضيه للبوت ونفس المشكله وحاليآ اقوم بتحميل اسطوانة
Hirens Boot و ربنا يسهل

اول ماتنزل هاكتبلك النتيجه

في انتظارك انت ان شاء الله هاتفرمت الهارد ببرنامج free-partition-manager او GParted Partition Editor ويشتغل معاك

وانا في انتظارك

mostafaeng_2011
16-02-2016, 12:23
القي نظره على اعدادات الساتا قبل ماتعمل فورمات ahci او ide حولها وجرب

mostafa2
24-02-2016, 13:58

شكرآ اخي الكريم جزيل الشكر تم علاج 2700 باد سكتور ب
Hirens Boot و الجهاز يعمل الان