المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شاشة dell 19 استيراد الخارج

mido_all
11-02-2016, 19:51
تحية طيبة....برجاء المساعدة......لدي كيسة hp compaq 6005 pro..........كارت الشاشة مدمج ati radeon 4200......واشتريت شاشة 19 بوصة ....ماركتها ......dell 1908fpb....استيراد الخارج ايضا......سؤالي هو كيفية الحصول على افضل دقة عرض افضل صورة hd.....بمعنى انا عايز وصلة بينهم تنقل الصورة hd افضل من كابل vga....اللي مع الشاشة.......الشاشة تحتوي على منفذ dvi-d.....كيف اوصلها بالكيسة.....وثمن الوصلة كام......وكيفية التوصيل بالتفصيل.....ليس عندي كرت شاشة منفصل...........برجاء المساعدة نظرا لقلة خبرتي وشكرا وبالله التوفيق

mido_all
12-02-2016, 14:23
برجاء الرد

mido_all
12-02-2016, 16:33
منتظر الرد .....من فضلكم

phenomenon
12-02-2016, 18:29
اهلا بيك اخى الفاضل
خد بال حضرتك مينفعشى ابدا HDMI مع VGA ده بوجهه عام ومعرض لمشاكل وعدم التدعيمات بنسبه 99% حتى اذا لقيته

نرجع لاحتياجك دقه عرض HDMI
اولا كارت ATI 4200 كارت قديم جدا ولا يوجد عنده المقدره على عرض افلام HD BluRay باداء منتظم
واحتمال كبير تحس بتاخير وتقطيع فى الافلام صاحبه الجوده العاليه

انت فى احتياج كارت شاشه خارجى يبدا من 350 جنبيه سواء جديد او مستعمل ويكون افضل لو من الفئات الحديثه
فى الوقت دا الكارت فيه منافذ DVI-D + DVI-I او كلاهما او احدهما وممكن يكون فيه مخرج VGA

ندخل اكتر فى نظام عرض HDMI
جوده عرض HDMI بتبدا مع شاشات قادره على تدعيم ريزيولنش ابعاد 1920X1080
اما فى بعض الشاشات عندها القدره على تدعيم جوده 1920X1080p FullHD

اما شاشه DELL19 اعتقد انه اقصى ريزيلوشن ليها هيكون اما 1366X768 او 1600X900

الامر بالنسبالك مش فارق كتير لان كلا البعدين اذا كان احدهم متوفر سواء 768p او 900p صورتهم جيده جدا ودقه وضوح ممتازه
حتى لو حبيت تتفرج على فيلم 1080p عليها هتحس بنقاء الصوره بردو وبيرجع الامر بقى لنظام الشاشه وجوده وضوح الوانها
المطلوب كابل DVI -D وكارت شاشه افضل من الكارت المدمج
عموما امر اختيار الكابل مش قضيه خالص
انت هتشوف المخرج هنا عاوز ايه والمخرج عنا عاوز ايه
والكابل بتاعك لازم يكون من الجهتين داعم للمخرجين - هنفترض ان الكابل VGA
يبقى هتركب وصله فى الشاشه والطرف الاخر فى الكارت او فى كارت الكيسه الموجود حاليا
اما لو كارت الشاشه مفيهوش VGA هتجيب ادابتر VGA to DVI وتركبه فى طرف الكابل وبعدها تركب الطرف ده فى كارت الشاشه نفسه او كارت الكيسه

mido_all
12-02-2016, 20:51
متشكرا جدا.....يبقى انا فيما يخص جهازي....ممكن مجبش كارت شاشة منفصل......اقدر اجيب كابل dvi-d واوصله بالشاشة من جهة ...اما الجهة الاخرى حتكون برده dvi-d.....وبكده مش حينفع اركبه في الكيسه..لانه لاتوجد منفذ dvi-d في الكيسة...فحجيب محول واركبه في الكيسه في منفذ كارت الفيجا الموجود......اسم المحول.....vga to dvi-d.....واشبك المحول من طرف ب vga الكيسة...والطرف الاخر وصلة dvi-d.....ده اللي انا فهمته هل ما فهمته صحيحا......اما الرزليوشن في الشاشة بتاعتي....هو....1280*1080.......وهي شاشة مربعة .....5:4..........فهل الصورة حتتغير وحتبقى hd......مع العلم انها شاشة 19 بوصة مربعة.....وهل ما فهمته وقلته صحيحا......وكم ثمن وصلة dvi-d......وكم ثمن المحول vga to dvi-d..........وهل المحول سيحول الصورو الى hd.....وشكرا برجاء الرد

phenomenon
12-02-2016, 22:49
ايوه حضرتك فهمت امر تركيب الادابتر بشكل سليم تماما
متشيلشى هم الادابتر لانك بمجرد ما بقى فى ايديك هتلاقى نفسك بتركب وتوصل بسهوله
لكن الكابل او الادبتر مش من مسؤليته تغير جوده الصوره وانما مجرد تدعيم لخصائص الابعاد او او او امور كثيره
صحيح تدعيم الابعاد هو المسؤل عن جوده الصوره واللى ممكن ادابتر يقدر ينقلها وادابتر مش يقدر لكن لازم الجوده نفسها
تكون من الشاشه الاصليه وكارت الشاشه ( الاهم اولا الشاشه نفسها )

شوف يا اخ ميدو الصوره عباره عن عدد من البيكسلات والبيكسل يمكن ترميزه على شكل مربعات صغيره جدا جدا بحجم قد تراه ( نقطه . )
لما بنجمع عدد من النقط بقى اسمه بيكسل ولما بنجمع عدد من البيكسل بقى عندى صوره

لما نتكلم على ريزيلوشن زى 1600X900 هنلاقيه بيقدر يقدم مليون و 440 الف بيكسل بعرض الشاشه 1.440.000
ومطلوب منى اوفرله كارت شاشه بيقدر يعالج عدد البيكسل الموجود فى صوره الفيديو بالنسبه دى

لكن لما تطلع على شاشه بريزلوشن 1920X1080 هتلاقى انها بتقدر تعرض 2 مليون و 72 الف و 666 بيكسل فى كل صوره بعرض الشاشه
وهنا بنبدا نسميها شاشه HD خصوصا انها مازالت Aspect Ratio 16.9
يعنى فى واحد ممكن يكون معاه شاشه 20Inch ويلاقى فيها ابعاد 1600X1200 ودى افضل طبعا من 1600X900 لانها بتعرض عدد اكبر من البيكسل
لكن لانها Aspect Ratio 4.3 بتبدا تحس ان صحيح الصوره اتفردت لكن ضاع من دقه وضوحوها نسبه وممكن احيانا تخفى جزء بحجم بار اسود بعرض الشاشه

اما لما تطلع على شاشه 1920X1080p نفس عد دالبيكسلز بالضبط الموجود فى 1920X1080 لانها نفس الابعاد
ولكن فيها مميزات معالجه اعلى progressive وهنا بنسميها F HD ومازالت 16.9

لكن فى شاشات WIDE بتقدملك 1920X1200 ودى بتقدملك عدد اكبر من البيكسلات على الصوره لكن بيقل معاها Aspect Ratio او قيمه التزامن الى 8.5

فى النهايه عشان اوفر عليك زى ماحضرتك شايف : الشاشه هى المسؤله اولا واخيرا عن دقه ووضوح الصور
ويجى بعدها علطول كارت الشاشه ومسؤليته فى معالجه عدد البيكسل المطلوب منه معالجته فى زمن عرض الصور بدون تاخير

mido_all
12-02-2016, 23:49
يا اخي انا متشكر جدا......انا فهمت ومفهمتش في نفس الوقت.......انا ذكرت لك ماركة الشاشة ورقمها شوفهما بعد اذنك بدعم hd والا لا....تمام وذكرتلك ايضا نوع الكيسة hp compaq 6005 pro microtower .....amd athlon ii x2 b24 3 giga hz \cash l2 2 mb......amd motherbord.....ati radeon hd 4200 ...,,,,,كارت الفيجا رام بتاعته 400 mb......والرام للجهاز 4 giga ddr3.......كارت الفيجا ساحب حوالي 1280 mb.........اجمالي رام كارت الفيجا 1660 mb......في منفذ لكابل الفيجا....وفي منفذ تاني جنبه مش عارف بتاع ايه كنت بوصله الريسيفر والكيسة عن طريق وصلة لتحديث سوفت وير الريسيفر ...مش عارف اسمه ايه.......انا قولتلك كل حاجه تقريبا......ياريت تبحث ونقرر ينفع نركب الكابل والا لا بدون شراء كارت شاشة منفصل لان ميزانيتي لا تتحمل....وشوف الشاشة بتدعم الصورة hd والا لا........نركب الكابل ولا لا....وثمن الكابل والمحول كام ...ابحث وقولي....لانك خبرة اكتر مني....وشكرا جزيلا وانا اسف اني تعبك معايا

phenomenon
13-02-2016, 02:18
الشكر لله - فى الحقيقه انا شوفت الشاشه من اول مشاركه لحضرتك لكن كل الحكايه انت مش مصدق كلامى فقط

شوف حضرتك-سؤال وجواب
س : هل الشاشه تدعم HD
ج : الشاشه لا تدعم HD

س : هل متاكد ؟
ج : طبعا متاكد

س : اتاكد انا ازاى ؟
ج :لان الشاشه لا يوجد بها مخرج High Definition Media Interface : HDMI

س : هل مفيش ادابتر احولها HD ؟
ج : : مينفعشى تحول شاشه Non-HD الى شاشه HD ولا باى محاوله من المحاولات
لان ريزيلوشن ابعاد High Definition بيبدا مع عرض افقى Horizontal 1920 بينما الراسى Vertical 1080
وهذه الابعاد لا يمكن ان تظهر ابدا على شاشه بتقول فى الخصائص بتاعتها انا 19inch اقصى ابعادى هى 1280X1024

تعديل اضافى
بص حضرتك : متعطيش اى اهتمام لشاشه HD من غير HD
انت ممكن تثبت الصوره بتاعتك على ريزلوشن 1280X720 واللى يعتبر ببعض الحالات HD
لكن ريزلوشن زى 1280X1024 بطبيعه الحال ريزيلوشن ممتاز لانه بيخلى الشاشه مربعه زى TVs ممتعه فى مشاهده الافلام حتى لو كانت ابعاد الفيلم 1080p
اساسا اغلبنا بيحمل افلام 720p ونصها ضايع فى البار الاسود فوق وتحت على اغلب الشاشات بسبب حجم الانترنت
وفى الوقت دا كل الشاشات اللى اكبر من 15 بوصه بتتساوى مع بعضها

العمليه كلها زى مابقول لحضرتك متوقفه على كارت الشاشه بس
للاسف والله لسى امبارح فقط واحد قايلى عندى نفسك كارتك لكن الافلام العاليه والفيديوهات بتقطع جامد
قولتلوا حمل احدث تعريف قالى ولا اى حاجه نافعه ودا شىء طبيعى لان الكارت قديم جدا
بينما الافلام الحاليه فيها تاثيرات ضخمه حديثه وخصوصا لو صادف الفيلم وبقى BluRay

SheTos.
13-02-2016, 02:41
يا اخي الشاشه بتاعتك عمره ما هتشتغل ولا هتعرض HD
الشاشه اصلا مفيهش اي امكانيات شاشه من الفئه الضعيفه
الافضل لو عايز تتفرج ع افلام بصوره جيدا نزل الافلام بجوده عاليه
وهتشوف الصوره حلوه لكن HD في شاشه غالبا با 300 جنيه ازاي

mido_all
13-02-2016, 17:50
اولا الشاشة مش ب 300 ....ثانيا انا فهمت ان الشاشة مش بتدعم hd ولا حاجه.....والشركة المصنعة حاطه منفذ dvi.....عياقة .....منظر بس....،،،ناس مبتفمش ههههههههه........وكارت الشاشة اسمه.....ati radeon hd 4200....برده هم كاتبين hd عياقة برده....ههههههههههه