المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تجربتى مع ضمان QDS ( بدلت كارت Vapor-X R7-265 بكارت جديد ASUS R7-265 )

الصفحات : [1] 2 3

™The Uploader™
21-02-2016, 18:27
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مبدأيا كدة نصيحى منى لاى حد ابعد عن اى حاجة ضمان QDS و لو ببلاش
انا ليا واحد صحبى من اسكندرية شارى كارت Vapor-X r7 265 و الفاتورة ضايعة و حصل فيه مشكلة ان الكارت بيهنج الجهاز و هو بيتعرف المهم بعتهولى من اسكندرية للقاهرة قبل ماروح QDS شفت الموضوع دة d
https://arabhardware.com/forum/showthread.php?t=358989
اتأكدت انى هعانى معاهم و رحت يوم الحد 14-2-2016 دخلت قابلى احمد سعيد Technical هناك

انا : لو سمحت الكارت دة بايظ و مش معايا الفاتورة
واحدة هناك: اسفة مش هينفع استلمو منك من غير فاتورة ( مع العلم انى تعاملت مع مترا و الهندسية و جاما و مفيش ولا واحد فيهم طلب فاتورة مع العلم انى بكون رايح بيها.. من هنا اتاكدت ان فى مشاكل هتحصل)
انا : طيب عايز اقبل المدير هنا
جالى احمد
احمد: ايوة خير
انا: لو سمحت الكارت دة بايظ و مش معايا الفاتورة و انت ممكن تشوف عندك خارج بتاريخ كام
احمد :ثانية واحدة (خد الكارت جوا 5 دقايق )
احمد: للاسف الكارت خارج الضمان و تاريخ الشراء شهر 6 سنة 2013 ( اتأكدت اكتر انهم بيحورو)
انا: ازااى دة اول تصنيع ليه فى 2014 !
احمد : طيب ثوانى اتاكد ( راح 5 دقايق و رجع) ايوة تمام 2014 يعنى لسة فاضل فيه 4 شهور

اخد الكارت و ادانى قاتورة و سألتو أجى امتى بيقولى حد أقصى 14 يوم حسب جهاز حماية المستهلك !! انا سمعت الكلمة دى و أتاكدت ان الكارت مش هيتصلح و هتحصل مشاكل
انا : 14 يوم ليه ! دة اقصى ضمان اتعاملت معاه ادانى يومين و الباقى بخلص حاجتى و انا واقف
احمد : ماهو ممكن يخصل انهردا ممكن بكرا اسبوع لكن حد اقصى 14 يوم
المهم خدت الفاتورة و مشيت
اتصل بيهم بعد يومين مش بيرود ع التليفونات اكلمهم ع الفيس يقولولى فى مشكلة فى السنترال و الكارت لسة فى الاختبار و كلام فاضى كدة

المهم رحتلهم من غير ماتصل بيهم انهردا يوم الحد 21-2-2016 بعد مرور اسبوع
دخلت بالفاتورة لاقيت احمد داخل عليا بكارت زيو بيقولى كارت مش هيتصلح و اتفضل دة كارت جديد ! ( الكارت من غير كارتونة مسكتو كدة شكلو مش جديد و فى خبطاط فى انبوبة التبريد )
انا : بس الكارت دة مش جديد و باين عليه
احمد : لا الكارت جديد هما Sapphire بيبعتولى الكروت كدة عشان استبدلها من غير كارتونة بيكون عليه السيريال بس و تقدر ت check بال Serial على sapphire community
انا : طيب تمام ادينى فاتورة ان انا استلمت كارت جديد انهردا
دخل فى الكلام شريف عبد العظيم صاحب الشركة و قال مفيش فاتورة انت مش واخدو من عندى انت واخدو من ماكسيميم و احنا المفروض اصلا مكناش نستلم الكارت منك من غير فاتورة
انا : ازاى يعنى مانا اتعاملت مع توكيلات كتير مفيش ولا واحد فيهم قال اللى انتو بتقولوه دة .. طيب لو انا عايز استرد فلوسى
احمد : تسترد فلوسك فى حالة ان مفيش كارت جديد
شريف : انت لو استريد فلوسك بعد الخصم هتلاقيها 200 300 جنيه ( انا سمعت الكلمة دى و قلت الناس دى مش هتبجها البر)
انا : طيب عايز فاتورة بالكارت الجديد عشان انا معييش فاتورة
شريف : مش هطلع فواتير من على السيستم و رح مزعق و على صوتو لاحمد و قالو متاخدش اى حاجة من حد جاى من غير فواتير و سابنى و دخ
المهم خدت الكارت الجديد فى الكرتونة القديمة من غير سيريال و روحت
شيل ال Driver القديم و ركبت الكارت و سطبت ال Driver اتسطب تمام و هووووب خطوط بيضا فى الشاشة و يروح الجهاز مهنج و شاشة زرقا و حاجات جميلة
قلت ممكن مشكلة تعريف (كنت منزل ال hotfix اللى هو اخر حاجة ) حملت اللى قبلو و شلت اللى كان متسطب و سطبت الجديد برضو نفس المشكلة مدينى كارت بايظ
اتصل بيهم مش بيردو كلمت ماكسيميم قالولى مدير الفرع جاى الساعة 8 بليل.

و انا قررت انى مش هشترى اى حاجة من QDS و لو ببلاش نظرا لعدم احترامهم و طريقة كلامهم الرديئة و اسلوبهم فى الحديث (شريف)

----------------------
تحديث يوم الاثنين 22-2-2016

رحتلهم قابلتى واحدة قلتلها لو سمحت ناديلى احمد سعيد جه احمد سعيد قالى ازايك عامل ايه قلتلو تمام و فجأة دخل (شريف)
شريف: انت انسان مش محترم امشى اطلع برا (فتح الباب و رمالى الكارت خارج الشقة) انا مسميش شريف ( قصدو على "شريف" اللى كتبتها فى الموضوع فوق)
لاقيت اللى شغالين هناك كلهم اتلمو و اللى مسكنى و اللى مسكو
انا: انت اللى مش محترم
اللى كان ماسكنى : لا دة انت كدة قليل الادب و راح ضربنى بالقلم !
الناس سلكت و احمد سعيد و واحد تانى مسكونى و خدونى تحت العمارة و شريف كان دخل جوا
فضلنا حوالى ساعة تحت العمارة و سبب التصرف اللى حصل فوق ان شريف شاف الموضوع و انا ازاى اقول شريف مش استاذ شريف فى الموضوع فوق! و ازاى اصلا اعمل موضوع زى دة اقول فيه اللى حصل المفروض كنت استنى لما يحلولى المشكلة خالص و بعدين انزل الموضوع ( دة اللى اتقالى من احمد سعيد و اللى معاه) و احنا سمعتنا الحمد لله معروفة و مش عارف ايه
انا : طيب خلاصة الموضوع دة ايه
احمد: خد الكارت بتاعك و انا هحاول اساعدك و هبئى اتصل بيك لما أهدى الجو اللى فوق
و مشيت وانا معايا كارتونة الكارت القديم و جواها الكارت البايظ الجديد (سيريلات مختلفة) و من غير فاتورة كمان

----------------
شركة المفروض انها كبيرة اتقلبت و صاحبها خرج عن شعورو عشان حتت موضوع بيحكى اللى حصل بدون أى تحريف !!!
-----------------
تحديث يوم الاربعاء 24-2-2016

تم الذهاب الى QDS برفعة اثنان من أقاربى و تم الاعتذار لى من قبل الاستاذ شريف و الاخ الذى تعدى على و تم تسليم الكارت و منتظر اتصال غدا من احمد

--------------
تحديث يوم الاثنين 29-2-2016

رحت انهردا و استلمت كارت Asus R7 265 جديد لم يستخدم و تم تجربته و شغال الحمد لله

شكرا استاذ شريف , احمد سعيد و رامى مصطفى و شكرا لكل الناس اللى ردت فى الموضوع

---------

تحديث يوم 24-3-2014

رامى كان واعدنى بتعويض من Sapphire
لاقيتو بيكلمنى انهردا و حجزلى Ticket Bantman VS Superman at IMAX

شكرا رامى & Sapphire Egypt :)

eslamneo
21-02-2016, 18:49
انا اسلام صاحب الكارت ومش هتنازل عن حقي مهما حصل
كل اللي حصل معاك يا صحبي من البدايه حاجه
وانهم يدولك كارت بايظ على انه جديد دا حوار تاني لوحدو
وهيتم تصعيد المشكله باذن الله لو مفيش حل حصل لازم الناس تعرف ضمان qds على حقيقته
واي حد بيخاف على حقه ف انه يشتري حاجه جديده ليها ضمان اكيد هيبعد عنهم نهائي

SemsemBanhawy
21-02-2016, 19:20
انا كمان ليا تجربة زي الزفت مع التوكيل دة
ودي رابط التقييم بتاعي علي الفيس بوك وملخص المشكلة\
https://www.facebook.com/SemsemBanhawy/posts/10154536279069937:1

SemsemBanhawy
21-02-2016, 19:26
نفس الي حصل معايا بالظبط السكرتيرة الي موجودة اول ما تدخل الشقة رايحلها بالمازر بورد والسريال عليها وكل حاجة ولسة في الضمان وتقولي لازم فاتورة لحد ما خليت الراجل الي انا شاري منهم يتصل عليهم ويقولهم انا مبستلمش اي حاجة بعد سنة التعامل مع الوكيل علي طول

eslamneo
21-02-2016, 19:30
واضح ان سمعتهم سبقاهم

SemsemBanhawy
21-02-2016, 19:31
لو عاوز بقا نصيحة مني خد الكارت بتاعك القديم علي الآقل انت جايبة جديد وعارف هو اتبهدل معاك ولا لآء
وطلع علي توكيل محترم اعملة صيانة هناك
وبالنسبة للشاشة الزرقاء علشان تتأكد المشكلة من الكارت ولا الويندوز غير الويندوز خالص لان انك تشيل تعريف وتنزل تعريف دة بيعمل مشاكل خصوصا لما تعمل Down للدرايفر

SemsemBanhawy
21-02-2016, 19:32
مش عاوز اتكلم عليهم كتير علشان مفيش ممثل ليهم في المنتدي هنا انا بس وضحت ان تجربتي معاهم كانت زفت

eslamneo
21-02-2016, 19:33
الكارت لو في امل ف تصليحه كانو صلحوه هما
والي انت بتقوله دا مش مقبول بالمره امال لازمه الضمان ايه

eslamssss
21-02-2016, 20:23
طلع ضمان زبالة

eslamneo
21-02-2016, 21:04
انت متخيل يعني ايه صفحه الضمان ترد عليك ع الفيس يقولك انا مكنتش اعرف ان الكارت البديل مش شغال ؟
حتى لو زي ما بيقول ان عليه الضمان ال 4 شهور الباقيين من الكارت الاصلي
فكره انك تديني حاجه انت نفسك مجربتهاش دي ف حد ذاتها فضيحه
انت المفروض تجربه وتعمله اختبارات لكل حاجه مش تديني انا وحظي وتعطلني اكتر .. مفيش تقدير لقيمه الوقت
ناهيك عن الاسلوب اللي عاملو بيه صحبي واللي المفروض دا يبقا اولويه ف التعامل اصلا

SemsemBanhawy
22-02-2016, 00:35
ياباشا المحاولة مش وحشة نفترض ان كارتك مدخلش صيانة أصلا
واتقالي من فترة ان هم معندهمش صيانة هما بيبعتو الحاجة للشركة في الخارج بس مش اكتر

doctor-adam
22-02-2016, 09:30
احمد: للاسف الكارت خارج الضمان و تاريخ الشراء شهر 6 سنة 2013 ( اتأكدت اكتر انهم بيحورو)
انا: ازااى دة اول تصنيع ليه فى 2014 !
احمد : طيب ثوانى اتاكد ( راح 5 دقايق و رجع) ايوة تمام 2014 يعنى لسة فاضل فيه 4 شهور

:D دا تحوير واشتغالاات ونصب علنى

eslamneo
22-02-2016, 10:49
ياباشا المحاولة مش وحشة نفترض ان كارتك مدخلش صيانة أصلا
واتقالي من فترة ان هم معندهمش صيانة هما بيبعتو الحاجة للشركة في الخارج بس مش اكتر
مينفعش المحاوله تكون لما انا اخد الكارت البديل
المفروض هو ميسلمنيش حاجه الا ومتاكد منها

eslamneo
22-02-2016, 10:50
:D دا تحوير واشتغالاات ونصب علنى

والله استحاله اجيب حاجه بالضمان تاني ابدا

Four steps
22-02-2016, 11:11
ما تتنزلش عن حقك يا اسلام :)

Four steps
22-02-2016, 11:13
طريقتهم سيئه جدا فعلا

phenomenon
22-02-2016, 11:43
ربنا يعوض عليك - انا قولت رايى للاخ سمسم على الخاص قبل كده مفيش داعى اقولوا تانى على العام
زمان المنتدى كان ليه ارتباطات مع الناس دى وبيحلوا مشاكل كتيره بصراحه بس حاليا للاسف الاداره العليا فى كوكب اخر مع المريخين على الفيس فقط

eslamneo
22-02-2016, 14:30
اتخانقو مع مجدي بسبب الموضوع دا و اتعدو عليه بالضرب ورفضو استلام الكارت اللي لسه واخده اميارح البايظ وقالوله هنبقا نكلمك

bisotiger
22-02-2016, 14:48
اتخانقو مع مجدي بسبب الموضوع دا و اتعدو عليه بالضرب ورفضو استلام الكارت اللي لسه واخده اميارح البايظ وقالوله هنبقا نكلمك

أتعدوا عليه بالضرب :eek: دا لو صحيح تبقى سفالة ووقاحة الصراحة وعمرى ماهجيب شئ تانى جنبة كلمة QDS :ah33:

eslamneo
22-02-2016, 14:51
الكلام اكيد ياباشا

على السيد جمعه
22-02-2016, 15:04
ربنا يعوض عليك - انا قولت رايى للاخ سمسم على الخاص قبل كده مفيش داعى اقولوا تانى على العام
زمان المنتدى كان ليه ارتباطات مع الناس دى وبيحلوا مشاكل كتيره بصراحه بس حاليا للاسف الاداره العليا فى كوكب اخر مع المريخين على الفيس فقط

والله أنا عندى تجربه معاهم زى الزفت الحمد خرجت منها أقل خسائر بس بعد ما طلعوا عينى يجى 3 شهور الكارت رايح جى عليهم

phenomenon
22-02-2016, 15:26
ايوه انا اعتقد فعلا ان فى مشاكل كتيره حصلت معاهم , والله ناس كتير بتجيلى على الخاص بسبب اعتقادهم اننا نقدر نتواصل مع الضمان ونساعدهم
بس انا مش فاهم يعنى ايه " اتغدوه عليه بالضرب " هل تقصد اتخانقوا معاه ورفعوا ايدهم عليه او شتموه بالفاظ مستفزه ولا ايه ؟
انا اعتقد بس ان المهندسين هناك خلقهم ضيق اوى لكن مش قادر استوعب الجمله اللى قولتها

eslamneo
22-02-2016, 15:30
الكلام اكيد ياباشا

eslamneo
22-02-2016, 15:34
في حد ضربه بالقلم هناك ياجماعه بعد انفعالهم عليه بالشتيمه وقله الادب
الموضوع وصل للاهانه بالشكل دا واسمه ضمان ازاي نفسي افهم بعد كل المشاكل مع الناس دي ولسه شغالين ازاي .. هيقعدو ف بيوتهم باذن الله

bisotiger
22-02-2016, 16:19
في حد ضربه بالقلم هناك ياجماعه بعد انفعالهم عليه بالشتيمه وقله الادب
الموضوع وصل للاهانه بالشكل دا واسمه ضمان ازاي نفسي افهم بعد كل المشاكل مع الناس دي ولسه شغالين ازاي .. هيقعدو ف بيوتهم باذن الله

:mad: شئ صعب طب ليه مطلعش ع القسم وعمل محضر أثبات حالة بالتعدى بالضرب عليه لازم يتربو فعلا

وبقولك متسبش حقك أعمل محضر أثبات حاله وروح جهاز حماية المستهلك وأعمل اللزم ضدهم

حسبى الله ونعم الوكيل

eslamneo
22-02-2016, 16:36
كل دا هيحصل باذن الله

™The Uploader™
22-02-2016, 16:49
تحديث يوم الاثنين 22-2-2016

رحتلهم قابلتى واحدة قلتلها لو سمحت ناديلى احمد سعيد جه احمد سعيد قالى ازايك عامل ايه قلتلو تمام و فجأة دخل (شريف)
شريف: انت انسان مش محترم امشى اطلع برا (فتح الباب و رمالى الكارت خارج الشقة) انا مسميش شريف ( قصدو على "شريف" اللى كتبتها فى الموضوع فوق)
لاقيت اللى شغالين هناك كلهم اتلمو و اللى مسكنى و اللى مسكو
انا: انت اللى مش محترم
اللى كان ماسكنى : لا دة انت كدة قليل الادب و راح ضربنى بالقلم !
الناس سلكت و احمد سعيد و واحد تانى مسكونى و خدونى تحت العمارة و شريف كان دخل جوا
فضلنا حوالى ساعة تحت العمارة و سبب التصرف اللى حصل فوق ان شريف شاف الموضوع و انا ازاى اقول شريف مش استاذ شريف فى الموضوع فوق! و ازاى اصلا اعمل موضوع زى دة اقول فيه اللى حصل المفروض كنت استنى لما يحلولى المشكلة خالص و بعدين انزل الموضوع ( دة اللى اتقالى من احمد سعيد و اللى معاه) و احنا سمعتنا الحمد لله معروفة و مش عارف ايه
انا : طيب خلاصة الموضوع دة ايه
احمد: خد الكارت بتاعك و انا هحاول اساعدك و هبئى اتصل بيك لما أهدى الجو اللى فوق
و مشيت :)

----------------
شركة المفروض انها كبيرة اتقلبت و صاحبها خرج عن شعورو عشان حتت موضوع بيحكى اللى حصل بدون أى تحريف !!!

حلمى محمد
22-02-2016, 16:55
للاسف المشكله مش مشكله ضمان لاوالله المشكله بقت ازمه فى الاخلاق
وعدم وجود امانه اصبح فى انهيار فى كل المبادئ امام المال والبلد بقت
غابه القوى ياكل فيها الضعيف ولاحول ولاقوة الابالله اللهم نجنا منها بسلام
الحل اما ان تواجه القوه بالقوه لان القانون انتهى صلاحيته او ان تلجأ الى الله
فهو ملاذنا وخلاصنا من هذه الدنيا الفانيه والله يعوض عليك

™The Uploader™
22-02-2016, 16:56
ملحوظة : انا عامل الموضوع دة عشان تعرف مين هما QDS مش بغرض ان حد يساعدنى فى حل المشكلة

SheTos.
22-02-2016, 17:25
اول مره اشوف ضمان بيطلب الفاتوره
انا كذا مره اتعامل مع جاما عمرهم ما طلبو الفاتوره
دا طبعا غير احترامهم ف التعامل
رساله لـ شريف انت عمرك ما هتكبر شغلك با اخلاقك الزباله دي
و انا عمري ما هشتري اي حاجه بضمان QDS ...