المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة فى زمن اقلاع الجهاز

BeBo_Boy
23-02-2016, 19:05
السلام عليكم

عندى مشكله فى الجهاز من فترة وهى الوقت اللى بياخدة الجهاز للتشغيل يعنى اما ادوس على زرار البور الكيسة بتشتغل والانورا والمراوح

بس الجهاز مبيفتحش الا بعد حوالى دقيقة ونص يبدا يحمل والشاشة تشتغل وتظهر اسم البوردة وتحميل الوندوز

المشكله كانت عندى من فترة بس مكنتش بطول اكتر من 10 او 15 ثانيه بالكتير

Inconnu
23-02-2016, 23:06
بتستخدم antivirus أو كنت تستخدمه ؟؟

BeBo_Boy
24-02-2016, 00:00
لا مفيش اى برنامد انتى فيرس على الجهاز

Chrono Cross
24-02-2016, 00:08
جرب ادخل البيوس (اعدادات الماذر) و اختار fast boot و شوف كده ايه الاخبار و كمان الهارد ssd اسرع بمراحل في وقت التشغيل و تحميل السيستم و كمان وندوز 10 بيسرع وقت التشغيل

BeBo_Boy
24-02-2016, 20:48
جرب ادخل البيوس (اعدادات الماذر) و اختار fast boot و شوف كده ايه الاخبار و كمان الهارد ssd اسرع بمراحل في وقت التشغيل و تحميل السيستم و كمان وندوز 10 بيسرع وقت التشغيل

انا بستخدم وندوز 10 بس قولى انت الخطوات اعمل فست بوت ازاى

phenomenon
25-02-2016, 08:14
ماهو مواصفات الجهاز اخى الكريم

BeBo_Boy
25-02-2016, 15:51
ماهو مواصفات الجهاز اخى الكريم

I5 4590
H81
8G ram
vig R7 250

phenomenon
25-02-2016, 16:30
I5 4590
H81
8G ram
vig R7 250

واضح ان الجهاز شغال بالطاقه الشمسيه
يا استاذ بيبو احيانا ممكن اى حد يتجاوب مع مشكله ويفضل يكتب فيها ربع ساعه بالرغم ان احنا مش بناخد مرتبات او جوائر على كده ولا حتى كلمه شكر
كل الغرض ان احنا نحل المشكله لو نقدر وانت اكيد مش استثناء عن اننا نعمل معاك كده ( على الاقل بكلمك شخصيا عن نفسى ويمكن انت عارف كده )
وحضرتك مستخسر او مكسل تكتب اسماء القطع بتاعتك بشكل منطقى زى اى انسان بشوفوا على المنتديات الاجنبيه
يعنى هل مفترض انى هرجع اسالك تانى على نوع الباور وقدرته ؟
احنا الشعوب الوحيده اللى بتكتبها بالشكل ده حتى لو كانت المشكله ممكن يكون ليها علاقه جدا باسماء القطع واصداراتها

وفى حاله العجز عن توفيرها مفيش غير حليين اتنين قدامى يا اما اسيبك وامشى يا اما امشى على قوانين المنتدى المدونه فى القسم
احيانا تحس ان صاحب المشكله مش فارقه معاه وشايف مشكلته سهله وممكن فعلا بس خد بالك دلوقتى دقيقه ونص وكمان فتره هتبقى 30 دقيقه
انا اقدر اتجاوب معاك واقولك ممكن تبدا منين بالضبط بسهوله جدا على امل اننا على الاقل نحاول حلها
بس انت مهتمتش باجابه سؤالى انا ههتم بيك ليه ؟ متقولشى انا شخص او مشرف او مراقب رخم كنت ممكن اجاوبك واريح نفسى
انا لو عاوز ارخم هحزف الموضوع واقولك اكتب بياناتك ولو ناقصه هحزفه تانى ... وتالت ... ورابع بس الصراحه انا مش غاوى اشراف وتنظيم الكون
وعشان اثبتلك ان الموضوع ميهمنيش انا هختار الحل الاول واتمنى ان حد غيرى يتواصل معاك ويحل مشكلك او تقدر تحلها بنفسك
كل الرد ده كنا ممكن نستفيد بيه فى محاولات او ارشادات لحل المشكله على الاقل لكن لو انت شايف انك احسن منى فانا مش شايف كده
لو انت شايفنى احسن من كل الناس فانت غلطان

BeBo_Boy
25-02-2016, 16:59
واضح ان الجهاز شغال بالطاقه الشمسيه
يا استاذ بيبو احيانا ممكن اى حد يتجاوب مع مشكله ويفضل يكتب فيها ربع ساعه بالرغم ان احنا مش بناخد مرتبات او جوائر على كده ولا حتى كلمه شكر
كل الغرض ان احنا نحل المشكله لو نقدر وانت اكيد مش استثناء عن اننا نعمل معاك كده ( على الاقل بكلمك شخصيا عن نفسى ويمكن انت عارف كده )
وحضرتك مستخسر او مكسل تكتب اسماء القطع بتاعتك بشكل منطقى زى اى انسان بشوفوا على المنتديات الاجنبيه
يعنى هل مفترض انى هرجع اسالك تانى على نوع الباور وقدرته ؟
احنا الشعوب الوحيده اللى بتكتبها بالشكل ده حتى لو كانت المشكله ممكن يكون ليها علاقه جدا باسماء القطع واصداراتها

وفى حاله العجز عن توفيرها مفيش غير حليين اتنين قدامى يا اما اسيبك وامشى يا اما امشى على قوانين المنتدى المدونه فى القسم
احيانا تحس ان صاحب المشكله مش فارقه معاه وشايف مشكلته سهله وممكن فعلا بس خد بالك دلوقتى دقيقه ونص وكمان فتره هتبقى 30 دقيقه
انا اقدر اتجاوب معاك واقولك ممكن تبدا منين بالضبط بسهوله جدا على امل اننا على الاقل نحاول حلها
بس انت مهتمتش باجابه سؤالى انا ههتم بيك ليه ؟ متقولشى انا شخص او مشرف او مراقب رخم كنت ممكن اجاوبك واريح نفسى
انا لو عاوز ارخم هحزف الموضوع واقولك اكتب بياناتك ولو ناقصه هحزفه تانى ... وتالت ... ورابع بس الصراحه انا مش غاوى اشراف وتنظيم الكون
وعشان اثبتلك ان الموضوع ميهمنيش انا هختار الحل الاول واتمنى ان حد غيرى يتواصل معاك ويحل مشكلك او تقدر تحلها بنفسك
كل الرد ده كنا ممكن نستفيد بيه فى محاولات او ارشادات لحل المشكله على الاقل لكن لو انت شايف انك احسن منى فانا مش شايف كده
لو انت شايفنى احسن من كل الناس فانت غلطان

يا استاذى العزيز انت فهمتنى غلط انا فعلا نسيت اكتب البور مش استسهال او استخفاف بالمشكله او بحضرتك واعتقد اننا اتكلمنا قبل كدا فى سؤال ليا عن الشاشة وخضرتك مسبتنيش غير لما فهمت مليون % وشكرت حضرتك وكنت مبسوط من ردك واهتمامك بالسؤال جدا
عموما انا بعتذر عن اى سؤء فهم حصل او الموضوع وصلك بشكل خطا

موصفات جهازى

برسيسور I5 4590 3.3

رامات 8 جيجا ( 4*4 )

كارت شاشة AMD R7 250 1g

مزر بورد جيجا بيت H81

بور زالمان 400 وات

MMS-AMMMK
26-02-2016, 03:14
انصحك اخى الكريم بمراجعة توصيل جميع الكابلات الواصلة الى اللوحة الام
واييضا تنظيف فتحات الرام وكارت الشاشة
واذا كنت قد فيرت فى اعدادات ال UEFI BIOS انصحك باستعادة وضع المصنع بخلص بطارية الساعة لمدة دقيقة بعد فصل الكهرباء تماما عن الجهاز
واخبرنا بالنتيجة

BeBo_Boy
26-02-2016, 23:12
انصحك اخى الكريم بمراجعة توصيل جميع الكابلات الواصلة الى اللوحة الام
واييضا تنظيف فتحات الرام وكارت الشاشة
واذا كنت قد فيرت فى اعدادات ال UEFI BIOS انصحك باستعادة وضع المصنع بخلص بطارية الساعة لمدة دقيقة بعد فصل الكهرباء تماما عن الجهاز
واخبرنا بالنتيجة

جارى التجربة اخى MMS-AMMMK

BeBo_Boy
28-02-2016, 17:07
نفس المشكله بس حصل حاجة وانا بنضف الجهاز انهردا شلت كارت الشاشة علشان بنضفة وقولت اجرب اشغل الجهاز من غيرة الجهاز فتح بسرعه بالظبط 23 ثانيه واما ركبته تانى وشغلت الجهاز اشتغل فى دقيقة و 22 ثانيةبالظبط فهل المشكله كدا فى كارت الشاشة ولا ايه