المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الفرق بين mac book واللابتوب العادي

matrix95
25-02-2016, 06:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :)
انا عايز اعرف الفرق بين الmac book واللاب توب العادي واللي يخلي الماك بوك سعره يبقا عالي كدة مع مواصفات هاردوير ضعيفة جدا مقارنة باللاب العادي
خصوصا ان واحد اعرفه طلب مني اساعده في شراء لاب بس هو كان محدده مسبقا وهو mac book air 13 /128gb انا لما عرفت سعره وهو تقريبا 10300جنيه قولت هيكون اكيد امكانياته عاليه وانا صراحة مفكرتش في يوم في حياتي اجي جنب الmac عموما او قريت عنه بس تفاجات بمواصفات ضعيفة كتير بالنسبة مثلا للاب زي ليونوفو y5070 اللي في نفس الشريحة السعرية بل ارخص قليلا ب 9500جنيه
كمثال برسيسور i7 4720h ليونوفو و i5 في الmac
الرامات 16 ليونوفو و4 بس في الmac
كارت الشاشة 960m ليونوفو وintel 6000 في الmac
الهارد واحد تيرا في الليونوفو و 128 في الmac
وده طبعا من الهارد وير الاساسية في اي لابتوب
-- فانا عايز اعرف السر وراء زيادة سعر الmac مع قلة الامكانيات هل ال os الخاص بالماك هو السبب بزيادة السعر ام ماذا
-- وكمان سؤال هل الmac os بيشتغل عليه البرامج اللي بتشتغل على الويندوز عادي ولا مثل اللينكس والويندوز مثلا اللي بيشتغل على ده مش بيشتغل على ده والعكس صحيح ؟ ولو الموضوع مثل اللينكس هل كدة الmac ليه users مختلفين باغراض مختلفة عن الويندوز ولا نفس الاستخدام؟ لان الموضوع في الويندوز واللينكس بيكون اليوزر العادي مش سهل بالنسباله خالص ان يتعامل مع اللينكس مثلا زي الويندوز
-- وسؤال اخير هل مثلا لاب الماك ده بيأدي افضل مثلا في اليندر او الجيمز او لو عملت بينشمارك عن اللاب الليونوفو
وشكرا :D

osama.mattar.94
25-02-2016, 06:32
الماك نظامه ماكنتوش واخر نسخه الكابتن ١٠.١.٠١١ وطبعا برامج الويندوز لا تعمل عليه لكن ممكن تثبيت ويندوز عليه بفضل اعتماد ابل على معالجات انتل وشرائح متوافقه مع الويندوز سعره غالى لانه من انتاج شركة ابل اللى كل شى فيها غالى بدون سبب المهم اذا كنت من محبى الالعاب انصحك بعدم الاقتراب من اى جهاز لا يدعم منتجات ميكرسوفت

أرسلت من Galaxy Tab 2 3G بإستخدام تاباتلك