المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لا اعرف سبب هذه المشكله رجاء المساعدة للأهميه

master_sn
06-03-2016, 18:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عندي مشكله ولا اعلم ما السبب فيها هي هو كارت الشاشه او الشاشه او اللوحة الأم
لذلك ارجوا ان لا تبخلوا عليها بالمشورة والحل

انا عندي كارت فيجا GeForce Gtx 560 ti
المشكلة بدأت عندما كنت اجري بعد التعديلات على برنامج سوني فيجاس ،
عندما بدات في مشاهدة المقطع في كامل الشاشه ، ظهرت ألوان خضراء والجهاز هنج ثم ظهرت الشاشه الزرقاء ثم قام الجهاز بأعادة تشغيل نفسه
وهذه كانت اول مره يحدث مثل هذا الشيء

الجهاز يفتح ولكن بعد ظهور علامة اللوحة الأم يقوم بلأغلاق مره ثانيه ، وهكذا عدت مرات
حتى فتح بشكل طبيعي الى اللوجو الخاص بالويندوز وظهرت ألوان خضراء بالعرض غريبه جدا
ثم الجهاز مره يفتح وهو بيطيء جداً ومره لا يفتح ، والصورة وكأنها تتراقص وشرائط خضراء بالعرض رفيعه جدا كما هو بالصور

قمت بأغلاق الجهاز وتغيير مكان كارت الشاشه وتنضيف البورده والكارت ولكن المشكله مستمره،
قمت برفع كارت الشاشه تماماً من البورده ، ووصلت بالكارت البلتي ان الموجود في البورده
وفتح الجهاز بشكل عادي والألوان عاديه الا انه طلب تحميل التعريف من الأنترنت
وبعد ان تعرف كارت البورده اصبح يعمل الجهاز بشكل عادي الا انني حزنت جداً على كارت الجي فورس
وهو سؤالي الأول هل كارت الجي فورس بهذا الشكل قد خرب ؟؟

بعدها استخدمت برنامج سوني فيجاس عدت مرات بشكل طبيعي
ثم في يوم وانا اقوم بعمل اديت ايضاً على برنامج السوني فيجاس وطبعاً هنا استخدم كارت البوره نفسه
اهتزت الشاشه بشكل غريب كما هو في الفيديو المرفق وسمعت صوت زنه في السماعات والويندوز مهنج
قمت بعمل ريسترت من زر الكيسه ، ولكن كما حدث من قبل يظهر لوجو البورده ثم يغلق الجهاز تلقائياً ثم يعمل مره اخرى وهكذا
هذا هو الفيديو يوضح المشكله

https://www.youtube.com/watch?v=sK72EpZis6k

قمت بفصل الكهرباء عن الجهاز وقمت بأعادة تركيب الكبلات الشاشه والباور صبلاي وتركت الجهاز قليلاً ثم اعدت تشغيله والحمد لله اشتغل بدون مشاكل

السؤال الثاني ما هو السبب في كل هذا ؟
ان كان العيب في كارت الشاشه الجي فورس فلما حدث هذا الشيء مع كارت البورده ؟؟
وكيف لي ان اتجنب هذه الأمور خوفاً من اي مشكله قد تحدث للجهاز ؟

مرفق الصور ورجاء افادتي في مشكلتي وجزاكم الله خيرا

محمد السنهوري
06-03-2016, 18:36
ممكن البرنامج هوا السبب

3 com
06-03-2016, 21:11
ممكن البرنامج هوا السبب

phenomenon
06-03-2016, 21:27
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

برنامج سونى فيجاس برنامج تقيل اخى الفاضل وبالتاكيد احيانا بيتسبب فى ارتفاع حراره المعالجات بشكل مفاجىء وقت التعديل
ممكن عدم توافق التعريفات يتسبب فى الامر ده
ممكن تكون مثبت احدث التعريفات المناسبه بشكل صحيح ) الا انها تعانى من مشاكل فى الاستقرار على انظمه الويندوز المختلفه
ممكن استخدامك لبعض البرمجيات او الادوات 3rd party تكون غير مرغوب فيها على جهازك وبتسب فى الامر ده زى الـ Gadgets بانواعها
كل شىء وارد حدوثه - ارتفاع حراره الشيبايه - الجسر الجنوبى - الشمالى - اى شىء على طبقه اللوحه ممكن ارتفاع حرارته بتبدا تسبب خلل فى
نظام العمل ويكون معالج الجرافيك صاحب الحصه الاكبر فى المعاناه وبتبدا تظهر على شكل خلل فى الصور وريستارت مفاجىء
خلل فى البيوس وارد

عاوز اقولك ان مشاكل الكومبيوتر مالهاش نهايه واحيانا فى مشاكل بدون حلول او تعريفات ولا حتى من مصادر تصنيع الشىء نفسه
ممكن خلل فى استقرار الفولتيات القادمه من الباور سبلاى او خط الشبكه الاصليه ومعاناه الباور فى معالجتها وبالتالى معاناه اللوحه الام مع الباور

اى شىء وارد لكن واضح ان فى خلل فى توافق التعريفات ( فى خلل فى انتظام السوفتوير مع الهاردوير )
فك الجهاز قطعه قطعه وادخل على البيوس اتاكد انه على الوضع المصنعى
اتاكد من استقرار فولتيات الباور ودرجات الحراره ببرنامج غير HWMonitor لانه غير دقيق فى نتائجه
ادخل على ملفات السجل الخاصه بالويندوز من Event Viewer ثم Custom Events
ثم ابدا البحث عن رسائل الاخطاء والمشاكل وتتبع تاريخ وزمن حدوث المشكله بالضبط واقرا رسائلها بالنص اللى بتوضح سبب حدوث المشكله كان ايه

غير المعجون للبروسيسور ونضف الجهاز من التراب وابدا اعمل شويه اختبارات روتينيه شوف اخبار حراره المعالج واستقرار الجهاز

رساله الشاشه الزرقاء غالبا ما يكون سببها عدم استقرار فى فوتليات الباور سبلاى او كسر السرعه او الحراره او مشاكل اخرى
انا بتسخدم سونى فيجاس اصدار Sony Vegas Pro 13.0 build 310 من فتره طويله وبرنامج Movavi Video Suite v12.0.0 والامور مستقره على ويندوز 10+8.1

فاروق المصرى
09-04-2016, 03:36
اعتقد ارتفاع الحرارة حاول تزود تدفق الهواء الى الكيس