المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : راي الخبراء في hp pavilion 15-ak100ne

the masked
26-03-2016, 10:42
السلام عليكم
انا هاشتري اللاب ده مؤقتا لحد ما استقر في مكان اقري اجمع فيه تجميعة العاب محترمة لاني مغترب

الجهاز هوا
HP pavilion 15-ak100ne (https://HP pavilion 15-ak100ne)
(https://HP pavilion 15-ak100ne)
ياريت الخبرا يقولولي اخباره ايه
32183
هوا سعره هنا في الامارات 4400 درهم
هل السعر مقابل الاداء كويس ولا فيه حاجة ممكن تبقي احسن .

ارجو الرد السريع لاني هاشتريه كمان يومين

phenomenon
26-03-2016, 13:05
وعليكم السلام ورحمه الله
طيب ممكن تجيب صفحه اللاب وموديل مواصفاته كامله لانى وصلت لاكتر من موديل بمواصفات مختلفه

the masked
26-03-2016, 13:55
وعليكم السلام ورحمه الله
طيب ممكن تجيب صفحه اللاب وموديل مواصفاته كامله لانى وصلت لاكتر من موديل بمواصفات مختلفه

اسم الموديل هو اللينك عامتا هوا اللينك اهو
https://www8.hp.com/emea_middle_east/en/products/laptops/product-detail.html?oid=9789453#!tab=specs
و مواصفاته كالاتي

ProcessorIntel® Core™ i7-6700HQ with Intel® HD Graphics 530 (2.6 GHz, up to 3.5 GHz, 6 MB cache, 4 cores)
Memory16 GB DDR3L SDRAM (2 x 8 GB)
Internal drive2 TB 5400 rpm SATA
Display39.6 cm (15.6") diagonal FHD IPS WLED-backlit touch screen (1920 x 1080)GraphicsNVIDIA GeForce GTX 950M (4 GB DDR3L dedicated)

phenomenon
26-03-2016, 19:57
اللاب ممتاز كمواصفات وخصائص هاردوير .. يعبتر من احدث لابات الالعاب وبرامج اعمال من الدرجه الاولى
لكن مفيهوش هارد SSD ؟
المميز بس فى هاردات SSD انها اسرع فى برامج الاعمال وتوفيرها للطاقه لكن عموما الاداء واحد فى الالعاب بينها وبين HDD وممكن التغاطى عن امره احيانا بس مع الميزانيه هفضل لاب بهارد SSD
بردو ممكن مستقبليا تجيله بطاريه 6 خلايا من نفس النوع بتاعه هتكون مكلفه شويه لكن هتفيدك اكتر لان اللاب هيكون استهلاكه عالى بطبيعه الحال

ممكن تلاقى فى نفس رنج السعر ده عروض اخرى زى لاب بمعالج الجيل الخامس او الرابع لكن معاه معالج جرافيك سلسله GTX 700 زى GTX 780m وتلاقى معاه الهارد ده
عموما مش تعتبر ده جواب نهائى وانتظر راى الاخوه المشرفين ممكن يفيدوك بزياده

the masked
27-03-2016, 07:09
اللاب ممتاز كمواصفات وخصائص هاردوير .. يعبتر من احدث لابات الالعاب وبرامج اعمال من الدرجه الاولى لكن مفيهوش هارد SSD ؟ المميز بس فى هاردات SSD انها اسرع فى برامج الاعمال وتوفيرها للطاقه لكن عموما الاداء واحد فى الالعاب بينها وبين HDD وممكن التغاطى عن امره احيانا بس مع الميزانيه هفضل لاب بهارد SSD بردو ممكن مستقبليا تجيله بطاريه 6 خلايا من نفس النوع بتاعه هتكون مكلفه شويه لكن هتفيدك اكتر لان اللاب هيكون استهلاكه عالى بطبيعه الحال ممكن تلاقى فى نفس رنج السعر ده عروض اخرى زى لاب بمعالج الجيل الخامس او الرابع لكن معاه معالج جرافيك سلسله GTX 700 زى GTX 780m وتلاقى معاه الهارد دهعموما مش تعتبر ده جواب نهائى وانتظر راى الاخوه المشرفين ممكن يفيدوك بزيادهمتشكر جدا للرد، طيب فيه موديل او ماركة معينة من اللي بتقول عليها دي ولا لا اصل انا ماليش في كروت الابات و ماعرفش انهو احسن من انهي

phenomenon
27-03-2016, 15:49
الشكر لله .. صدقنى اللاب ممتاز باذن الله لو هو العرض الوحيد امامك وممكن تعتمد عليه حتى فى تشغيل العابك المفضله
لو تجيبلنا رابط الماركيت اللى هتشترى منه نشوف موديلات شبيهه كبدائل فى نفس رنج السعر ده مفيش مانع هننتظر منك رابط الماركيت

the masked
28-03-2016, 07:27
الشكر لله .. صدقنى اللاب ممتاز باذن الله لو هو العرض الوحيد امامك وممكن تعتمد عليه حتى فى تشغيل العابك المفضله
لو تجيبلنا رابط الماركيت اللى هتشترى منه نشوف موديلات شبيهه كبدائل فى نفس رنج السعر ده مفيش مانع هننتظر منك رابط الماركيت

والله يا صديقي علي قد ما انا ممنون جدا لردك الا ان شكلي كده هاجمع حاجة متوحشة علي الشهر الجاي و خلاص اصلي بيني و بينك مابحبش الابتوبات و كنت هاجيبه مؤقتا الا اني باكره محدودية الاداء وانا اصلا جيمر قديم و كنت عامل جهاز قوي في مصر فا انا صليت استخارة و هاجمع جهاز العاب ان شاء الله