المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص Case fans !

Skelton
07-04-2016, 18:45
السلام عليكم

انا عندي استفسار بسيط و ممكن البعض يشوفه تافه بس انا محتاج حد يفهمني

المراوح بتاعت الكيس في منها شفت هواء و في منها ادخال هواء و لا هي نوع واحد بيقوم بالمهمتين !

ارجوا افادتي و جزاكم الله خيرا .

phenomenon
07-04-2016, 20:39
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
المروحه واحده فقط اخى الكريم , اما تشغلها Exhaust للشفط او البعض يطلق عليها لطرد الهواء الساخن وتشتيته - واما Intake للتبريد ولدخول الهواء الجديد الى الكيس
للتاكد من الامر حط ايديك امام المروحه واذا شعرت بخروج هواء ساخن اذن هى للشفط وطرد الهواء الساخن واذا لم تشعر بشىء فهى بالتاكيد لدخول الهواء البارد
ممكن تمسك ورقه كراسه وتحطها امام المروحه واذا تم شفطها اذن هى لدخول الهواء واذ تم طردها اذن المرحه تعمل على طرد الهواء حسب اتجاه تركيبها فى الكيس حسب رؤيتك الخاصه لنظام التبريد
او حسب ما راته الشركه عند تصميم الكيس

Skelton
09-04-2016, 21:11
شكرا لك اخي علي الافادة و جزاك الله خيرا

لكن سؤال اخر اعذرني ما هي انواع سلوك المراوح و هل هيا متوفره في جميع اللوحات الام

لاني اريد شرا HAF 912 و هذا يركب فيها 6 مراوح ؟

محمد السنهوري
09-04-2016, 22:07
اخي الكريم المراوح في تشغيلها لها طريقتان في التشغيل يجب ان تعرفهم
الاول هناك مراوح تاتي بجاك 4 او3 بن وبيكون شكله صغير مثل جاك مروحه البروسيسور ودي لتركبها في اللوحه لتشغيلها عن طريق اللوحه نفسها
وبيكون شكله كدا
32324
وبيركب في المكان شبه ده 32325
وفايدتها ان عندما تكون درجه حراره الكيسه منخفضه بيقلل سرعه المروحه ودا بيساعد علي توفير عمر افتراضي اطول وهدوء اكبر بالنسبه لصوتها ودا للجاك ال4 بن لان ال3 بن بيشغل المروحه فقط
ثاني نوع ودا جاك كبير بيتركب في وصله من وصلات الباور ودا لتشغيل مروحه علي اقصي جهد وسرعه ليها
ودا شكله 32323
بالنسبه لسؤالك اي لوحه جديده جيل سادس هتلاقي في المتوسط 4 ل5 امكان فيها لتركيب مراوح تشتغل عن طريق النظام والباقي تشغله من الباور عادي

Skelton
09-04-2016, 22:44
شكرا لك علي الافادة :)

محمد السنهوري
09-04-2016, 23:10
الشكر لله