تسجيل الدخول

مشاهدة النسخة كاملة : صوت البور سبلاى

BeBo_Boy
08-04-2016, 03:03
السلام عليكم

انا شارى بور سيسونك 520 وات بلص 80 من حوالى اسبوعين انهردا سمعت فيه صوت زنه تشبة صوت الكهربا لما تلمس ( دززز) زى كدا وواطى جدا لازم تقرب من البور من ورا علشان اسمعه و الصوت لا يتعدى ثانيتين بس الصوت بيحصل كتير جدا ممكن 5 مرات فى كل دقيقة فهل دا طبيعى ولا لا وهل لو رجعته المحل هيرى يرجعهولى ولا هيقولى عادى انا شاريه من ماكسمم هارد وير

bisotiger
08-04-2016, 16:34
رأيى الشخصى روح رجعه طبعا ومش تتردد ممكن يكون مشكلة فى الباور سبلاى

BeBo_Boy
08-04-2016, 17:55
ما انا عايز ارجعه بس مش عارف هيرضى المحل يرجعه ولا هيقولى بسيطة + ان انهردا الصوت مبقاش موجود فحترت اكتر

mohamed mms
08-04-2016, 19:24
ما انا عايز ارجعه بس مش عارف هيرضى المحل يرجعه ولا هيقولى بسيطة + ان انهردا الصوت مبقاش موجود فحترت اكتر

شوف انتا معاك فترة ضمان و مش تقتنع بأن الصوت راح ما بين يوم و ليلة لأن ممكن الصوت يظهر بعد لذلك من وجهة نظري اشتغل عليه مدة طويلة و كذا يوم لحد ما تتأكد ان الصوت فعلا اختفى . وميضرش لو رجعت بيه و سألت برضو هو ممكن يفيدك و شوفه هيقولك ايه عشان متجيش بعد فترة و تلاقي المشكلة كبرت معاك و تخطت من صوت زنة بسيطة الي انه ممكن يسبب عطل أو تلف في أحد اجزاء الكمبيوتر .

BeBo_Boy
08-04-2016, 19:45
شوف انتا معاك فترة ضمان و مش تقتنع بأن الصوت راح ما بين يوم و ليلة لأن ممكن الصوت يظهر بعد لذلك من وجهة نظري اشتغل عليه مدة طويلة و كذا يوم لحد ما تتأكد ان الصوت فعلا اختفى . وميضرش لو رجعت بيه و سألت برضو هو ممكن يفيدك و شوفه هيقولك ايه عشان متجيش بعد فترة و تلاقي المشكلة كبرت معاك و تخطت من صوت زنة بسيطة الي انه ممكن يسبب عطل أو تلف في أحد اجزاء الكمبيوتر .

ما انا خايف من كدا لايحرق حاجة فالجهاز وفنفس الوقت لو رجعته دلوقتى مش هيلاقى فيه حاجة انا عموما كل شويا اشوف الصوت ولحد دلوقتى مظهرش تانى

mohamed mms
09-04-2016, 02:30
ما انا خايف من كدا لايحرق حاجة فالجهاز وفنفس الوقت لو رجعته دلوقتى مش هيلاقى فيه حاجة انا عموما كل شويا اشوف الصوت ولحد دلوقتى مظهرش تانى

تمام شوفه كمان يومين او تلاتة مش هتخسر حاجة مع فترة تشغيل طويلة ولو صوتها راح يبقى تمام الحمد لله . ظهر بعد فترة انصحك ترجع بيه ليهم و عدم المغامرة حتى لا يكلفك شيئ ثمين و غالي عليك بسبب أمر بسيط.

BeBo_Boy
09-04-2016, 18:12
الصوت رجع تانى فعلا انهردا بس اضعف من الاول بكتير

mohamed mms
09-04-2016, 21:16
الصوت رجع تانى فعلا انهردا بس اضعف من الاول بكتير

عشان كده قولتلك متفرحش انه اختفى لانه ممكن يرجع في اي وقت وما تعرفش ايه اللي ممكن يحصل مع الوقت أو ممكن يسببلك تلف حاجة من قطع الهاردوير المتصلة بيه.
كده ملهاش حل غيره انك تاخده و ترجع بيه للمكان اللي اشتريته منه و تعرض الأمر عليه . وهوا هيفيدك .
تحياتي

BeBo_Boy
09-04-2016, 21:28
ما دا اللى انا ناوى اعمله بس الصوت بيظهر ويختفى لو بعد مرحت المحل والصوت اختفى ايه الحل ؟ وهل ينفع اغيره ولا هيقولى هنصلحة

mohamed mms
10-04-2016, 00:32
ما دا اللى انا ناوى اعمله بس الصوت بيظهر ويختفى لو بعد مرحت المحل والصوت اختفى ايه الحل ؟ وهل ينفع اغيره ولا هيقولى هنصلحة

لا قوله بيظهر فجأة و يختفي فجأة مش عارف ليه وقت محدد وهل ده ممكن يسبب اي خطر على الجهاز ولو قال تصليح انا مش بفضل ده الاحسن انك تستبدل بدل ما تدخل في متاهات .
بس ان شاء الله مش هيبقى فيه حاجة .

phenomenon
10-04-2016, 00:46
هى مشكله Coil Whine كويل واين - مفترض ان باور Seasonic S12 لا يعانى منها ولا اى باور سيسوتيك ولكن احيانا كل شىء وارد وممكن الدفعه الاخيره تصنيع بلد مختلف
على كل حال المشكله لا يوجد لها اى مخاطر سوى الازعاج من صوت الباور فقط ( زى رفه بسيطه ) ولكن احيانا ممككن تتخلص منها بربط الباور بشكل مخختلف وفى ناس بتعمل اختراعات كتير للتخلص منها
عموما من حقك طبعا استرجاع الباور فى اول 14 يوم عمل نتيجه اكتشاف خطا - كل الامر هتقول للشركه الباور بيعانى من مشكله كويل واين وهيستبدهولك بقطعه اخرى
ولكن خليك مستعد انك ممكن تتفاجىء ان الدفعه كلها جايه بنفس العيب بل احيانا الباور اللى بعده اسوا فى ارتفاع صوته من اللى قبله لكن عموما اعمل محاوله وبدله

BeBo_Boy
10-04-2016, 05:59
لا قوله بيظهر فجأة و يختفي فجأة مش عارف ليه وقت محدد وهل ده ممكن يسبب اي خطر على الجهاز ولو قال تصليح انا مش بفضل ده الاحسن انك تستبدل بدل ما تدخل في متاهات .
بس ان شاء الله مش هيبقى فيه حاجة .

هروح الشركة بكرة ان شاء الله

BeBo_Boy
10-04-2016, 06:03
هى مشكله Coil Whine كويل واين - مفترض ان باور Seasonic S12 لا يعانى منها ولا اى باور سيسوتيك ولكن احيانا كل شىء وارد وممكن الدفعه الاخيره تصنيع بلد مختلف
على كل حال المشكله لا يوجد لها اى مخاطر سوى الازعاج من صوت الباور فقط ( زى رفه بسيطه ) ولكن احيانا ممككن تتخلص منها بربط الباور بشكل مخختلف وفى ناس بتعمل اختراعات كتير للتخلص منها
عموما من حقك طبعا استرجاع الباور فى اول 14 يوم عمل نتيجه اكتشاف خطا - كل الامر هتقول للشركه الباور بيعانى من مشكله كويل واين وهيستبدهولك بقطعه اخرى
ولكن خليك مستعد انك ممكن تتفاجىء ان الدفعه كلها جايه بنفس العيب بل احيانا الباور اللى بعده اسوا فى ارتفاع صوته من اللى قبله لكن عموما اعمل محاوله وبدله

للاسف ال 14 يوم انتهو انا شاريه بقالى حوالى 17 يوم دلوقتى بس لو على الصوت فهو صوت الشرارة دى واطى جدا متسمعهوش الا لو قربت من البور من ورا لكن المشكلة الاكبر انى خايف لتكون الصوت اللى بسمعه دا يكون شرارة فعلا خصوصا انه بيروح ويجى وتكون مش مشكله صوت وبس وتكون فى شرارة فعلا من جوة مش باينه لانها جوة البور والبور يتحرق او يحرق اى حاجة من الجهاز

فاروق المصرى
10-04-2016, 13:36
رجعة من حقك لانو فى فترة الضمان

BeBo_Boy
10-04-2016, 17:52
رجعة من حقك لانو فى فترة الضمان

مش هيترجع بس هيخدوه الصيانه

BeBo_Boy
12-04-2016, 00:41
وديته الصيانه انهردا وشغلة مظهرش الصوت قولتله ان الصوت مش ثابت بيظهر ويختفى قالى زى مقالى استاذ
Phenomenon ممكن يكون كويل واين

او ان الكهربا مش ثابته عندك وفى الخالتين هيبعته التوكيل و انا متاكد انه هيرجع زى مهو بنفس المشكله

mega 2003
17-04-2016, 20:54
فعلا التوكيل حيرجعة لك لانة مياخدشى غير الباور الوقف نهائى

ahmad2006771
18-04-2016, 02:37
انت برضه عملت اللي عليك علشان تتطمن ان الباور مش فيه عيب ومش تستعجل