المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن المبرد الهوائي و المبرد المائي

mohamed mms
08-04-2016, 04:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كنت انوي ان شاء الله ان اشتري تجميعة و بها مذربورد ga z170x gaming 5 و معالج core i7 6700 ولا انوي مع الوقت كسر سرعة .
فهل هنا الأفضل شراء مبرد مائي أم مبرد هوائي يكفي و يؤدي الغرض بطريقة جيدة جدا ونتايج مقبولة مع تشغيل البرامج الخاصة بالجرافيك و الألعاب الثقيلة أي تحت ضغط عالي .
و ايه الفرق ما بينهم لأني اريد أداء افضل و مش مهم السعر لو يزداد قليلا .

وعلى وجه الخصوص كنت أنوي ان استفسر عن المبرد الهوائي
Cooler Master V8 GTS من حيث الأداء و هل سيؤثر على أحد سوكيت الرام في هذه المذربورد أو سيلغي أحدهم أم انه ذو أداء ممتاز و مقبول مع عدم شغله لمساحة كبيرة و يمكن ان استخدم جميع سوكيت الرامات الأربعة في وجوده .
واسف على الأطالة .

mohamed mms
08-04-2016, 18:29
ممكن حد من الأخوة الكرام يفيدنا بالموضوع اذا تكرمتوا

Mahmoud 2013
08-04-2016, 18:42
من رائي الشخصي في حالتك ان المبرد الهوائي كافي جدا جدا وخصوصا النوع الذي ذكرته
وبالنسبة لجزئية الرام فأنه لن يلغي اى شئ لأنه سيركب فوق الرامات

mohamed mms
08-04-2016, 19:38
من رائي الشخصي في حالتك ان المبرد الهوائي كافي جدا جدا وخصوصا النوع الذي ذكرته
وبالنسبة لجزئية الرام فأنه لن يلغي اى شئ لأنه سيركب فوق الرامات

انا متأكد ان فيه 3 بنكات للرمات هتركب الرامات فيهم مرتاح جدا . أهم حاجة البنك الرابع اللي بجوار البروسيسور مباشرة . معرفش هل المبرد ده
Cooler Master V8 GTS هيأثر عليه ولا مش هيأثر؟

Mahmoud 2013
08-04-2016, 20:23
لا أعتقد انه سيكون عائقا امام اى رامات لأنه عالي عن الرامات اى يجب تركيب الرامات قبله

phenomenon
08-04-2016, 21:36
اقتراح المبرد الهوائى ممتاز , المائى بيحتاج تكييف دائم فى الصيف والا كفائته بتقل لكن هو ميزته مش بتحس بوجوده فى الكيس فقط لكن صوته احيانا مزعج بردو عن اى هوائى فى الضغط
عموما اضم صوتى للمبرد الهوائى نظرا لعدم احتياج مبرد مائى ومش هيدايقك فى الرامات اطلاقا
الامر وما فيه ان تركيبه بياخد وقت على ماتحفظه - شوفله كام فيديو الاول ومبروك مقدما - تجميعه ممتازه

mohamed mms
09-04-2016, 02:20
اقتراح المبرد الهوائى ممتاز , المائى بيحتاج تكييف دائم فى الصيف والا كفائته بتقل لكن هو ميزته مش بتحس بوجوده فى الكيس فقط لكن صوته احيانا مزعج بردو عن اى هوائى فى الضغط
عموما اضم صوتى للمبرد الهوائى نظرا لعدم احتياج مبرد مائى ومش هيدايقك فى الرامات اطلاقا
الامر وما فيه ان تركيبه بياخد وقت على ماتحفظه - شوفله كام فيديو الاول ومبروك مقدما - تجميعه ممتازه

شكرا أخي ابراهيم وكل من ساعدني بالموضوع . أثباكم الله أخواني .