المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل شهادة البلاتينية للبنك الاهلى او شهادة القمة لبنك مصر حرام أم حلال ؟

إكس لارج
11-04-2016, 12:33
مساء الخير

معايا مبلغ من المال والحمدلله وكنت عايز اشيلهم فى اى بنك بدون فائدة جنيه واحد حرام , فقريت عن شهادات الشهادة البلاتينية وشهادة القمة من البنوك المصرية بالفوائد بتاعتها بس مش عارف الفوائد ده حلال ولا حرام

او

انا عايز اشيل فلوسي فى اى بنك بدون ربه , يعني مش عايز حاجة حرام ؟ بفائدة شهرية او كل 3 شهور
اعمل ايه ؟

شكرا

Yasser
11-04-2016, 13:41
البنوك الاسلاميه الاصل افضل عشان بدايه شغلها بعقد شرعى زى فيصل مثلا المفروض انهالفائده تزيد وتنقص وليست ثابته عشان بيشغلوها وحسب الربح كل مره وليهم لجنه شرعيه المفروض ..... اما كل البنوك الربويه فى الاصل فكره المعامله الاسلاميه عندها تسويقيه ليرضوا قطاع من العملاء يهموا الحلال والحرام .....وبيغيرلك الفايده ياعم عشان تنبسط .....

البنوك الاسلاميه افضل بس الكمال لله ....سمعنا عن شوائب قليله فى المعاملات بس اكيد افضل من البنوك الربويه

إكس لارج
11-04-2016, 13:58
شكرا لحضرتك

طيب ممكن اعرف هل هو حساب ام شهادة ام ماذا ؟ يعني اروح البنك اقوله ايه ؟

Yasser
12-04-2016, 01:21
فى ودائع ما تقدرش تفكها غير بعد فتره معينه والا يتخصم مبلغ ....او حساب جارى......... تقدر تستعلم عن الخدمات فى البنك نفسه

إكس لارج
12-04-2016, 04:56
فى ودائع ما تقدرش تفكها غير بعد فتره معينه والا يتخصم مبلغ ....او حساب جارى......... تقدر تستعلم عن الخدمات فى البنك نفسه

شكرا جزيلا لك

Warif
21-05-2016, 13:41
عليك الاتصال بدار الافتاء لتبرئه ذمتك امام الله