المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيف افتح ملف pdf على هاتف asha 300

ahmad2006771
29-04-2016, 01:41
عندي هاتف نوكيا asha 300
والبرامج التي تعمل عليه امتدادها jar
وعندي ملفات pdf اريد ان اقرأها من على الهاتف ووضعتها على ذاكرة الهاتف في فولدر اسميته book وحملت اربع برامج مختلفة لتشغيل ملفات pdf لهذا الهاتف
والمشكلة انني عندما اشغل اي برنامج منهم وبعد ان اوافق على قوانين البرنامج بيظهر ليا خيار brows او open لكي احدد مكان الملفات التي اريد فتحها وبيظهر فولدر اسمه predefgalley
بفتحه بيظهرلي فولدرات تحت بعض في اولها كلمة predef وجنبها كلمةتانية زي tones والفولدر اللي تحته نفس الكلمة وحنبها كلمة graghics او كلمة videos:
هكذا:
predeftones
predefgraghics
predefvideos
predefmusic
predefthemes
book
دي اسماء الفولدرات اللي بتظهرلي
المهم انني بفتح فولدر book علشان اختار منه الملف اللي انا عايز افتحه البرنامج بيظهرهولي فارغ رغم ان الكتب موجودة فيه وامتدادها pdf
فأنا عايز برنامج متجرب وشغال لتشغيل الملفات دي على تليفون asha 300 او عايز اعرف الطريقة اللي تخلي البرامج دي تفتح الملفات ال pdf دي على التليفون
ولو فيه برنامج اسطبه على الكمبيوتر ويحوللي الملفات ال pdf دي بحيث انها تشتغل على الموبايل وتتحول اللى امتداد jar زي برنامج القرءان الكريم كده اللي بقرأه على الموبايل
وشكرا جزيلا وأسف على طرح هذة المشكلة بخصوص هذا الهاتف القديم ولكن للاسف ده الهاتف اللي عندي وعايز اقرأ عليه كتب زي القرءان الكريم او كتاب زي صحيح مسلم او كتاب السيرة النبوية ومش عارف

32528

ahmad2006771
30-04-2016, 00:06
مساعدة ياشباب

| OMA |
30-04-2016, 00:24
يمكنك تجربة Adobe PDF-Reader اذا واجهت نفس النتيجه

يمكنك تحويل الملفات من PDF الي EPUD ودي صيغه مدعومه علي جهازك

ahmad2006771
30-04-2016, 12:31
يمكنك تجربة Adobe PDF-Reader اذا واجهت نفس النتيجه

يمكنك تحويل الملفات من PDF الي EPUD ودي صيغه مدعومه علي جهازك

البرامح اللي انا جربتها وكلها بتجيبلي الفولدر فارغ ومش بتشوف ملفات الpdf وهي:
Adobe Reader 7
Adobe Reader 8
Mobile PDF
وبالنسبة لتحويل الملفات الى epuD
فأنا بحثت في جوجل عن تحويل pdf الى epud
فجوجل صحح الاسم الى epub ولقيت مواقع اونلاين بتحول ال pdf الى epub وحولت ملف وحطيته على التليفون ومش فتح وقاللي الصيغة غير مدعومة
ودروت في جوجل و نزلت برنامج اسمه epub reader للموبايل وونزلته على التليفون وفتحته وعمل بالضبط زي برنامج abobe reader

ahmad2006771
30-04-2016, 16:09
طيب دلوقتي انا حطيت الملفات والبرامج على كارت ميموري وركبته في التليفون والبرامج كلها اشتغلت واخيرا لما بعمل browse او open البرنامج بقى بيشوف الملفات بس لما اختار ملف منهم علشان افتحه بيقوللي: cant load document
أنا مندهش من المشكلة دي علشان المفروض ان التليفون ده مش قديم للدرجة دي ده انتاج 2012 ونزل بعد nokia n95 والحاجات القديمة دي وعندي تليفون زيه بالضبط اسمه nokia sha 310 وفيه واي فاي وبشغل من عليه نت وكل حاجه ويوتيوب

ahmad2006771
01-05-2016, 12:33
مساعدة ياشباب
مفيش
برنامج اسطبه على الكمبيوتر ويحوللي الملفات ال pdf دي بحيث انها تشتغل على الموبايل وتتحول اللى امتداد jar زي برنامج القرءان الكريم كده اللي بقرأه على الموبايل
هل في برامج تحويل احول بيها ملفات الpdf دي لاي حاجه تخليها تفتح على المحمول

MOHAMED FAROOQ
01-05-2016, 13:59
أخى العزيز
يمكنك تجربه هذا التطبيق
https://nokia-asha-300.java-mobiles.com/software/adobe-pdf-reader-100-working-download-free-215208.html

ahmad2006771
01-05-2016, 15:00
أخى العزيز
يمكنك تجربه هذا التطبيق
https://nokia-asha-300.java-mobiles.com/software/adobe-pdf-reader-100-working-download-free-215208.html
جربته ومش نفع عمل زي البرامج التانية
لما بعمل browse او open البرنامج بقى بيشوف الملفات بس لما اختار ملف منهم علشان افتحه بيقوللي: cant load document

ahmad2006771
01-05-2016, 15:14
وعندي برضة تليفون صيني اسمه anycool t768 فيه واي فاي وبشغل عليه نت وكل حاجه بس نفس المشكلة بتاعة ملفات الpdf بالضبط
يبدو ان انا لازم في النهاية اجيب تليفون اندرويد