المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص توافق كارت الشاشه مع المازربورد

مهند 012
03-05-2016, 20:59
يا جماعه ياريت تفيدونى
هل كارت الشاشه r7 370 4gb gddr5 و البروسيسور fx-6300 3.5 ghz 6cores متوافقين مع البورده دى ga-ma78lmt-s2
وهل دول مع رامات 4 جيجا مناسبين لتشغيل العاب 2016 زى فيفا

ودول يحتاجو باور سبلاى كام وات ونوعه ايه وياريت يكون متواجد في السوق

phenomenon
04-05-2016, 00:06
البروسيسور غير متوافق مع اللوحه الام
اما بخصوص الكارت فاى لوحه ام متوافقه مع اى كارت شاشه طالما بها سوكيت PCI Express X16 وعمليا ايضا
ولكن يفضل تحديث اللوحه الام اولا

مهند 012
04-05-2016, 07:23
البروسيسور غير متوافق مع اللوحه الام
اما بخصوص الكارت فاى لوحه ام متوافقه مع اى كارت شاشه طالما بها سوكيت PCI Express X16 وعمليا ايضا
ولكن يفضل تحديث اللوحه الام اولا

بس انا عندى اللوحه الام بتدعم سلسه FX اللى هى بسوكيت AM3
يعنى اذا كانت الميزانيه لا تكفي لتحديث اللوحه الام الان ممكن تمشى ولا متنفعش خالص ( 3000 جنيه )

phenomenon
04-05-2016, 09:17
لا هى لا تدعم ايه معالجات FX لان جميع معالجات FX تعمل فقط على سوكيت +AM3
بالاضافه ان الميزانيه جيده جدا لشراء منصه حديثه والاستمتاع بجميع الالعاب اللى نفسك تشغلها مش تقلق
هى الاسعار ارتفعت للاسف بشراهه بالفتره اللى فاتت ولكن الميزانيه هتوصلك لمنصه حديثه ان شاء الله
الفكره كلها احنا عرفنا دلوقتى ان حضرتك معاك 3000 جنيه : هل هى الحدي الاقصى بالنسبالك ؟
ياريت كمان لو تضيف جميع مواصفات الجهاز السابقه وابعاد الشاشه وان شاء الله تسمع اكتر من اقتراح وتفضل بينهم

مهند 012
04-05-2016, 09:38
مواصفات جهازي هى

رامات 4 جيجا
بروسيسور amd athlon II x2 250 3.3 ghz
كارت شاشه geforce gt 210 1gb gddr3
المازر بورد ga-ma78lmt-s2 rev 1.3
هارد 500 جيجا
والباور سبلاى اللى بيبقى مع الكيسه

ملحوظه 3000 جنيه اخرى ممكن يبقو 3500 كحد اقصى مش ممكن يزيد عنه
ملحوظه اخرى في موقع اللوحه الام في البروسيسورات المدعومه مكتوب بروسيسور FX-4130
طب مفيش بروسيسور يعادله ينفع ليها بس يكون متواجد في السوق

مهند 012
04-05-2016, 09:39
لا هى لا تدعم ايه معالجات FX لان جميع معالجات FX تعمل فقط على سوكيت +AM3
بالاضافه ان الميزانيه جيده جدا لشراء منصه حديثه والاستمتاع بجميع الالعاب اللى نفسك تشغلها مش تقلق
هى الاسعار ارتفعت للاسف بشراهه بالفتره اللى فاتت ولكن الميزانيه هتوصلك لمنصه حديثه ان شاء الله
الفكره كلها احنا عرفنا دلوقتى ان حضرتك معاك 3000 جنيه : هل هى الحدي الاقصى بالنسبالك ؟
ياريت كمان لو تضيف جميع مواصفات الجهاز السابقه وابعاد الشاشه وان شاء الله تسمع اكتر من اقتراح وتفضل بينهم

مواصفات جهازي هى

رامات 4 جيجا
بروسيسور amd athlon II x2 250 3.3 ghz
كارت شاشه geforce gt 210 1gb gddr3
المازر بورد ga-ma78lmt-s2 rev 1.3
هارد 500 جيجا
والباور سبلاى اللى بيبقى مع الكيسه

ملحوظه 3000 جنيه اخرى ممكن يبقو 3500 كحد اقصى مش ممكن يزيد عنه
ملحوظه اخرى في موقع اللوحه الام في البروسيسورات المدعومه مكتوب بروسيسور
FX-4130
طب مفيش بروسيسور يعادله ينفع ليها بس يكون متواجد في السوق

phenomenon
04-05-2016, 10:29
يا راجل يا طيب انت ليه قلقان ؟ ان شاء الله الميزانيه هتكفى لشرائك منصه حديثه
المنصه الحاليه بتاعتك المصاريف فيها تعتبر اهدار لفلوسك ولم تعد تصلح الا للاستخدامات الروتينيه للمستخدمين العاديين مش للجيمرز او الباحثين عن الجرافيك القوى
انا رايى ان اللوحه انهت مهمتها بالنسبالك بمجرد بحثك عن الالعاب لانها قديمه وممكن تبيعها وتستفيد بتمنها فى تكمله اى شاىء ينقصك قدام
ممكن تبيع اللوحه والبروسيسور ولو شاشتك CRT تجيب شاشه LCD حديثه فرز اول
كل الفكره ان المنصه ماتت للجيمرز وعشان تصحيها هتبقى محتاج معالج زى Phenom II x6 1100T واللى اللوحه بردو مش بتدعمه لانه 140W
ده غير ان ادائه بقى ضعيف وبيتسبب فى تاخير اداء كروت الشاشه الحديثه
فى جميع الاحوال معالج FX 4100 هو ضعيف ايضا

انا رايى من الافضل الانتقال الى منصه انتل حديثه ومعالج زى Pentium G3240 صاحب اتنين نواه وسعره 550 جنبيه واداءه افضل من اداء xII 1100T نفسه فى الالعاب
ممكن تشترى I3-4150 وسعره تقريبا 1000 جنيه ولوحه سعرها 550 جنيه ومتبقى معاك تقريبا 2000 جنيه للكارت والباور سبلاى
منصه حديثه واستهلاك طاقه اقل بمراحل كبيره جدا ودرجات حراره افضل واداء اسرع وتدعيمات احدث لانظمه التشغيل وفوق كل شىء هو الاصح من وجهه نظرى الشخصيه
وهيسمحلك بترقيه المنصه اذا لزم الامر
السنه لقادمه او اللى بعدها قدرت تحوش 500 جنيه ولا 1000 جنيه بدل بروسيور ببروسيسور احدث هتلاقى اللوحه مستعده وجاهزه للاقوى مش هتخزلك
محتاج رامه كمان هتشتريها : انهارده الالعاب بدات تطلب 16GB يعنى اقل شىء لازم يكون عندك اتنين سوكيت وكل سوكيت بيسمح ب 8GB
ممكن تلاقى منصات اوريجنال ودى فى ناس كتير بتفضلها لانها اقتصاديه وبنفس الوقت فيها معالجات قويه من فتره قديمه بس لازم تعرف موديل الاوريجنال اللى هتجيبه الاول
يعنى مينفعشى نجيب جهاز اوريجنال تصنيع 2006 وفيه معالج Xeon باربعه نواه ولا حتى 24 نواه هيبقى معملناش اى حاجه
لو هتجيب اوريجنال يبقى هتتاكد من اختيارك لموديل قريب فى عمر التحديث وفيه معالجات بتوازى معالجات I7 فى اداء الالعاب من الاجيال الماضيه
لكن خلينى اقولك انا شخصيا بفضل منصه اقتصاديه ديسك توب تجميع افضل من الاوريجنال بمراحل كبيره
فكر براحتك
كمان انا مش لاقى اسم معالج FX 4100 بصراحه مش متاكد من رؤيته بس حتى لو هو اللى قدامك الوحيد فالافضل انتقالك الى منصه حديثه

لو مصمم تكمل مؤقتا يبقى ابحث عن معالجات ال 6 نواه المدعومه اللى هى كانت 125W زى Phenom II x6 1055T وتاكد انه 125W وليس اصدار 140W وتاكد من تدعيم اللوحه ايضا مره اضافيه
لو مش لاقيه وده صعب طبعا لانى زى مابقولك المنصات دى اصبحت منصات مستخدمين عاديين مش متداول تغييرهم ليه او بحثهم عن بديل اقل منه لان مفيش سبب يستدعى وعشان كده مش هتلاقيهم
لكن سوق المستعمل دايما عموما فيه اسال او الحل الاخير معالج زى Phenom II x4 965 وتاكد الاول من تدعيمه ايضا وشوف هتقدر تلاقيه فى سوق المستعمل ام لا

ولكن للاسف زى ماقولتلك هذه المنصه بتطلع فى الروح بالنسبه لاى جيمر وحرام الصرف عليها وكانك بتصحى ميت وهتلاقى نفسك تانى قريب بتقول ياريتنى ما تسرعت
خصوصا ان ممكن الفتره الجايه تكون بدايه دخولك فى مود متابعه الهاردوير والمعرفه الاكتر ووقتها تندم
فخد وقتك عموما وشوف اللى الانسب لمصلحتك فى الوقت الحالى

على كل حال قبل ما ننسى الكارت بيحتاج باور بالكتير 450W لكن لازم يكون باور اصلى ولتسهيل الامر ممكن تشوف باور زى HEC او Zalman هم ليسوا رقم 1 ولكن جديرين بالاعتماد عليهم مع كروت الفئه الاقتصاديه فى الطاقه

مهند 012
04-05-2016, 10:46
المنصه الحاليه بتاعتك المصاريف فيها تعتبر اهدار لفلوسك ولم تعد تصلح الا للاستخدامات الروتينيه للمستخدمين العاديين مش للجيمرز او الباحثين عن الجرافيك القوى
انا رايى ان اللوحه انهت مهمتها بالنسبالك بمجرد بحثك عن الالعاب لانها قديمه وممكن تبيعها وتستفيد بتمنها فى تكمله اى شاىء ينقصك قدام
كل الفكره ان المنصه ماتت للجيمرز وعشان تصحيها هتبقى محتاج معالج زى Phenom II x6 1100T واللى اللوحه بردو مش بتدعمه لانه 140W

انا رايى من الافضل الانتقال الى منصه انتل حديثه ومعالج زى Pentium G3240 صاحب اتنين نواه وسعره 550 جنبيه واداءه افضل من اداء xII 1100T نفسه فى الالعاب
ممكن تشترى I3-4150 وسعره تقريبا 1000 جنيه ولوحه سعرها 550 جنيه ومتبقى معاك تقريبا 2000 جنيه للكارت والباور سبلاى
منصه حديثه واستهلاك طاقه اقل بمراحل كبيره جدا ودرجات حراره افضل واداء اسرع وتدعيمات احدث لانظمه التشغيل وفوق كل شىء هو الاصح من وجهه نظرى الشخصيه
السنه لقادمه او اللى بعدها قدرت تحوش 500 جنيه ولا 1000 جنيه بدل بروسيور ببروسيسور احدث هتلاقى اللوحه مستعده وجاهزه للاقوى مش هتخزلك
محتاج رامه كمان هتشتريها : انهارده الالعاب بدات تطلب 16GB يعنى اقل شىء لازم يكون عندك اتنين سوكيت وكل سوكيت بيسمح ب 8GB
ممكن تلاقى منصات اوريجنال ودى فى ناس كتير بتفضلها لانها اقتصاديه وبنفس الوقت فيها معالجات قويه من فتره قديمه بس لازم تعرف موديل الاوريجنال اللى هتجيبه الاول
يعنى مينفعشى نجيب جهاز اوريجنال تصنيع 2006 وفيه معالج Xeon باربعه نواه ولا حتى 24 نواه هيبقى معملناش اى حاجه
لو هتجيب اوريجنال يبقى هتتاكد من اختيارك لموديل قريب فى عمر التحديث وفيه معالجات بتوازى معالجات I7 فى اداء الالعاب من الاجيال الماضيه
لكن خلينى اقولك انا شخصيا بفضل منصه اقتصاديه ديسك توب تجميع افضل من الاوريجنال بمراحل كبيره
فكر براحتك
كمان انا مش لاقى اسم معالج FX 4100 بصراحه مش متاكد من رؤيته بس حتى لو هو اللى قدامك الوحيد فالافضل انتقالك الى منصه حديثه

لو مصمم تكمل مؤقتا يبقى ابحث عن معالجات ال 6 نواه المدعومه اللى هى كانت 125W زى Phenom II x6 1055T وتاكد انه 125W وليس اصدار 140W وتاكد من تدعيم اللوحه ايضا مره اضافيه
لو مش لاقيه وده صعب طبعا لانى زى مابقولك المنصات دى اصبحت منصات مستخدمين عاديين مش متداول تغييرهم ليه او بحثهم عن بديل اقل منه لان مفيش سبب يستدعى وعشان كده مش هتلاقيهم
لكن سوق المستعمل دايما عموما فيه اسال او الحل الاخير معالج زى Phenom II x4 965 وتاكد الاول من تدعيمه ايضا وشوف هتقدر تلاقيه فى سوق المستعمل ام لا

ولكن للاسف زى ماقولتلك هذه المنصه بتطلع فى الروح بالنسبه لاى جيمر وحرام الصرف عليها وكانك بتصحى ميت وهتلاقى نفسك تانى قريب بتقول ياريتنى ما تسرعت
خصوصا ان ممكن الفتره الجايه تكون بدايه دخولك فى مود متابعه الهاردوير والمعرفه الاكتر ووقتها تندم

على كل حال قبل ما ننسى الكارت بيحتاج باور بالكتير 450W لكن لازم يكون باور اصلى ولتسهيل الامر ممكن تشوف باور زى HEC او Zalman هم ليسوا رقم 1 ولكن جديرين بالاعتماد عليهم مع كروت الفئه الاقتصاديه فى الطاقه

طب حضرتك ممكن تقترح عليا مازربورد بالاسم والسعر اللى تنفع دلوقتى بس ياريت تكون بتدعم AM3+ بعنى معالجات amd
انا في بورده بحثت عنها دلوقتى عامله 1100 نوعها جيجا بايت GA-970A-D3P تنفع ولالا
وممكن برده تقترح عليا نوع كارت شاشه بس يكون amd يشغلى العاب زى فيفا 16 عشان هى اللى مخليانى اعمل كل ده بس يكون برده في حدود المتبقى من 3500 بعد خصم 1100 بتاعت البورده
وبرده تقولى نوع بروسيسور مناسب

ويعنى انا لو جيت ابيع المازر بورد بتاعتى دى ممكن ابعها بكام وبرده البروسيسور والكارت

مهند 012
04-05-2016, 11:23

فكر براحتك

بص حضرتك بعد البحث ينفع التجميعه دى تشغل العاب 2016

الكارت r7 360 2gb gddr5
البروسيسور fx-6300
المازر بورد
GA-970A-D3P
الرامات 4gb مؤقتا
بس المشكله انا من السويس ومفيش حد بيبيع الحاجات الكبيره دى فلازم اجبها من مصر ( القاهره ) وانا مش هقدر اسافر في شركه اسمها البدر جروب بتوصل للمحافظات هل حضرتك تعرف حاجه عنها او ايه اكتر مكان مضمون اجيب منه الحاجات دى وتكون رخيصه

Walid DX01
04-05-2016, 11:30
اخي الغالي لا انصحك بشراء اي معالج من AMD حاليا يكون تابع لسوكيت AM3+
جميع المعالجات اصبحت قديمه مقارنه بمعالجات Intel
وAMD تجهز لنزول معالجات جديده اخر هذا العام في سوكيت جديد تماما بأسم AM4+ يعني فرصه التحديث لمعالجات اقوي بالمستقبل علي سوكيت AM3+ هتكون اضعف
ممكن تشتري كارت شاشه من AMD مفيش مشكله لكن معالج من AMD حاليا لا . :)
لا يصح شراء لوحه 1100 جنيه في ميزانيه تعتبر متوسطه , يجب وضع مبلغ اكبر في المعالج وكارت الشاشه
بالنسبه لتشغيل فيفا 16 فهي مش مشكله كبيره والتجميعه اللي هنقترحها قابله لتشغيلها علي اعلي اعدادات
الميزانيه بتاعتك قريبه من معالج Pentium G3240 او I3-4160 جديد مع لوحه H81 :

CPU : Intel Core I3-4160 Haswell 3.6GHz LGA 1150 = 1100 L.E
Motherboard: ASUS H81M-V3 LGA1150 = 600 L.E
Video Card: SAPPHIRE NITRO R7 360 2GB GDDR5 = 1200 L.E
Power Supply: Cooler Master B500 Ver.2 = 550 L.E

واخيرا لو هتشتري مستعمل اذا ابحث عن معالج i3 او i5 جيل تالت او رابع وهتلاقي عروض كويسه
لكن المهم كارت الشاشه يكون كويس ويكون معاك باور جيد .

مهند 012
04-05-2016, 12:53

.

يعنى التجميعه دى حضرتك موجوده دلوقتى في السوق جديد والاسعار دى بتاعت دلوقتى لو كده يعنى على ضمنتك اتكل على الله واشتريها بس ياريت تقولى مكان مضمون اشترى منه لان انا في السويس ومفيش حد عندى بييع الحاجات دى

Walid DX01
04-05-2016, 13:44
موجوده ان شاء الله
ابحث عن اسعار كل شركه وشوف الارخص المعالج ممكن يزيد تمنه بس 100 جنيه بالكتير

هتدخل موقع EG-Prices وتشوف اقل سعر ولو عايز تعرف تليفون الشركه هتضغط علي Info & Branches
او هتبحث عن صفحاتهم علي الفيس .. شوف كمان الاسعار في متجر عرب هاردوير (https://store.arabhardware.net/) لو مناسبه بالنسبالك
شوف تكلفه الشحن الاقل بينهم .. او عالاقل يكون في توازن بالاسعار لانك لازم تجمع الجهاز كله من شركه واحده

اهتم بالباور يكون موديل ممتاز زي Corsair CX 500W او XFX TS 430W اذا كان الباور الموجود بالتجميعه غير متوفر

phenomenon
04-05-2016, 14:07
انا بعانى من نفس مشكلتك لو محتاج ماوس بتضطر ابعت اجيبه شحن وتقريبا الكيلو بيكلفنى 13 جنيه بس هى ليها حسابات مختلفه فى الشحن
ممكن تجيب جهازك كله وتلاقى الشحن فى حدود 150 جنيه اقصاه ذهاب وعوده وممكن تجيب كيسه 9 كيلو وتلاقى شحنها 50-60 جنيه ذهاب وعوده فهى ليها حسابات يعنى مش تقلق من رؤيثه مبلغ كبير

المهم ابحث الاول عن افضل سعر شركه يقابلك على موقع الاسعار واضغط على اسم الشركه
وحاول تلم حاجتك كلها من مكان واحد لو قدرت توفق بينهم لو مقدرتش عادى حسب السعر الافضل ليك عشان الفرق اللى انت وفرته تدفعه شحن حتى واضغط على اسم الشركه نفسها اللى هتكلمها
واضغط Branches فة صفحتهم وهتلاقيهم سايبن عناوينهم وارقام تليفوانتهم اتصل عليهم وهيتواصلوا معاك عادى جدا وممكن تتابع معاهم على الفيس بس خلى كل اسئلتك فى الهاردوير لينا هنا
لو هتتواصل على صفحاتهم فى الفيس يبقى الاسعار بس وتتاكد من وجود القطع وكده

مهند 012
04-05-2016, 14:30
انا بعانى من نفس مشكلتك لو محتاج ماوس بتضطر ابعت اجيبه شحن وتقريبا الكيلو بيكلفنى 13 جنيه بس هى ليها حسابات مختلفه فى الشحن
ممكن تجيب جهازك كله وتلاقى الشحن فى حدود 150 جنيه اقصاه ذهاب وعوده وممكن تجيب كيسه 9 كيلو وتلاقى شحنها 50-60 جنيه ذهاب وعوده فهى ليها حسابات يعنى مش تقلق من رؤيثه مبلغ كبير

المهم ابحث الاول عن افضل سعر شركه يقابلك على موقع الاسعار واضغط على اسم الشركه
وحاول تلم حاجتك كلها من مكان واحد لو قدرت توفق بينهم لو مقدرتش عادى حسب السعر الافضل ليك عشان الفرق اللى انت وفرته تدفعه شحن حتى واضغط على اسم الشركه نفسها اللى هتكلمها
واضغط Branches فة صفحتهم وهتلاقيهم سايبن عناوينهم وارقام تليفوانتهم اتصل عليهم وهيتواصلوا معاك عادى جدا وممكن تتابع معاهم على الفيس بس خلى كل اسئلتك فى الهاردوير لينا هنا
لو هتتواصل على صفحاتهم فى الفيس يبقى الاسعار بس وتتاكد من وجود القطع وكده

اخر كلام بقى انا لو حاولت وزادت الميزانيه معايا 4000 جنيه وممكن 4200 ممكن اشترى التجميعه دى كويسه
GA-970A-D3P Socket AM3+ Motherboard
cpu:fx-6300
gpu:SAPPHIRE Radeon R7 360 2GB GDDR5 OC
باور سبلاىCooler Master B500 Ver.2 PSU (RS-500-ACAB-B1)
ولا اخلى التجميعه دى احسن

مع العلم ان انا مش ناوى احدث تانى سنتين جايين كده فياريت يكون اخر كلام انهى تجميعه تكمل معايا اقوى ومش مهم تكون قويه زى دلوقتى المهم انهى منهم تكمل احسن

phenomenon
04-05-2016, 16:12
اخر كلام بقى انا لو حاولت وزادت الميزانيه معايا 4000 جنيه وممكن 4200 ممكن اشترى التجميعه دى كويسه
GA-970A-D3P Socket AM3+ Motherboard
cpu:fx-6300
gpu:SAPPHIRE Radeon R7 360 2GB GDDR5 OC
باور سبلاىCooler Master B500 Ver.2 PSU (RS-500-ACAB-B1)
ولا اخلى التجميعه دى احسن

مع العلم ان انا مش ناوى احدث تانى سنتين جايين كده فياريت يكون اخر كلام انهى تجميعه تكمل معايا اقوى ومش مهم تكون قويه زى دلوقتى المهم انهى منهم تكمل احسن

حضرتك الاتنين تقريبا بنفس مستوى الاداء فى الفتره الحاليه
ولكن انتل افضل بشتى المقاييس سواء فى استهلاك الطاقات الافضل سواء فى التحديث المعمارى او امكانيه الترقيه المستقبليه بحريه لمعالجات مركزيه اقوى
ولذلك قمنا بترشيح منصه انتل الجيل الرابع من المعالجات ليك سواء لدلوقتى او للمستقبل

لو تقدر ترفع الميزانيه وتشترى لوحه بشيبايه B85 بتدعم اربعه سوكيت رام 32GB يكون ممتاز لو مش تقدر كمل مع تجميعه المشرف رائعه
حاول توصل فقط لكارت R9-370 او GTX 950
اعتقد ان GTX 950 هيكون بعيد عليك فممكن تشوف نسخه Gigabyte R9-370 هتلاقيها فى حدود 1500 جنيه
ممكن تشوف لوحه GA H81-S2PV هتلاقى بعض الشركات بتبيعها بسعر 550 تقريبا وهى نفس خصائص لوحه ASUS H81 تماما
ممكن تشوف معالج I3-4160 فى بعض الشركات عامل 1025 وانت اولى بالفرق
المهم استقر على انتل
انا عاوز اعرف مين اللى رشحلك تجميعه AMD دى كمنصه حديثه دلوقتى للالعاب ؟ المنصه قديمه اخى الفاضل ولا يجوز الانتقال ليها

مهند 012
04-05-2016, 16:31
شكرا جدا على الافاده منكم والله فهمت حاجات كتير مكنتش فاهما وانشاء الله ربنا يعمل اللى فيه الخير:)