المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل هناك فارق بين Samsung PM871 256GB 2.5-Inch & SSD 850 EVO 2.5" SATA III 250GB ؟

red_scorpion1
25-05-2016, 12:27
السلام عليكم

كل عام وانتم بخير

اود شراء هارد SSD ولكنى لا اعلم ما الأفضل - فهل من الممكن توضيح ما الفارق بين الموديلين التاليين:

Samsung PM871 256GB 2.5-Inch SATA Internal SSD

و

SSD 850 EVO 2.5" SATA III 250GB

هل هناك فارق فى الإداء أو السرعة لأن من خلال بحثى على الانترنت اللى فهمته ان فئة Pro أسرع ؟

zikaselavy
25-05-2016, 21:57
انا امتلك هارد ssd evo850 250 g samsumg
وشهادة حق انه كان اختيار رااااائع بمعنى الكلمه
فبعض التحديث من كور 2 كواد الى i7
ومن رامات 8 جيجا الى 16
سمعت عن ذلك الهارد فى شهر 7-2015
وقمت بشراءه بسعر 700 من على النت واصبح الجهاز يعمل على الامكانيات الجديده بشكل غير مسبوق
الويندوز يقلع فى 8 ثوانى فقط
تسطيب الالعاب على الهارد مباشرة سرعه غير معقوله
هذه نصيحتى لك اقتنيه على بركت الله

red_scorpion1
26-05-2016, 00:47
انا امتلك هارد ssd evo850 250 g samsumg
وشهادة حق انه كان اختيار رااااائع بمعنى الكلمه
فبعض التحديث من كور 2 كواد الى i7
ومن رامات 8 جيجا الى 16
سمعت عن ذلك الهارد فى شهر 7-2015
وقمت بشراءه بسعر 700 من على النت واصبح الجهاز يعمل على الامكانيات الجديده بشكل غير مسبوق
الويندوز يقلع فى 8 ثوانى فقط
تسطيب الالعاب على الهارد مباشرة سرعه غير معقوله
هذه نصيحتى لك اقتنيه على بركت الله

شكرا لك على النصيحة ولكن هل فئة Pro اعلى من فئة EVO ام العكس ؟

phenomenon
26-05-2016, 03:07
فئه PRO سعه اضافيه زياده 6GB ومن خلال المراجعات اسرع فى الكتابه بنسبه بسيطه جدا وربما لن تلاحظها اطلاقا او تشكل فرق عام بالاداء
اما اذا كانت الميزانيه متيسره فيفضل البحث عن الافضل دائما PRO

تاكد من امتلاك لوحه ام بها منفذ جاهز لكابل SATAIII
تذكر تحويل نظام التخزين داخل البيوس وضبطه على AHCI بدلا من IDE وتثبيت الويندوز على الهارد الجديد
امتلاك باور سبلاى قوى اصلى اهم شىء فى الامر للمحافظه على الهارد ولا حاجه من عمليات التقسيم والديفراج المستمره كل فتره والاخرى للمحافظه على عمر عمل اطول للهارد

red_scorpion1
01-06-2016, 13:05
فئه PRO سعه اضافيه زياده 6GB ومن خلال المراجعات اسرع فى الكتابه بنسبه بسيطه جدا وربما لن تلاحظها اطلاقا او تشكل فرق عام بالاداء
اما اذا كانت الميزانيه متيسره فيفضل البحث عن الافضل دائما PRO

تاكد من امتلاك لوحه ام بها منفذ جاهز لكابل SATAIII
تذكر تحويل نظام التخزين داخل البيوس وضبطه على AHCI بدلا من IDE وتثبيت الويندوز على الهارد الجديد
امتلاك باور سبلاى قوى اصلى اهم شىء فى الامر للمحافظه على الهارد ولا حاجه من عمليات التقسيم والديفراج المستمره كل فتره والاخرى للمحافظه على عمر عمل اطول للهارد

السلام عليكم

شكرا للنصائح الغالية - انا لدى لاب توب fujitsu AH532 وتم شراء Samsung SSD 850 EVO 500GB من المتجر - هل اجعل نظام التخزين IDE/AHCI ام AHCI فقط ؟

phenomenon
01-06-2016, 17:06
,وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الف مبروك
تاكد ان نظام عمل الهارد على AHCI

red_scorpion1
01-06-2016, 17:14
,وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الف مبروك
تاكد ان نظام عمل الهارد على AHCI

الله يبارك فيك - طيب سؤال اخير معلش :) - هارد اللاب القديم انا حركبة مكان DVD هل لما اعمل نظام الهارد على
AHCI الجهاز حيقراه عادى ؟

phenomenon
01-06-2016, 18:32
مشتقلق مالوش دخل بعمل DVD خالص سواء كان التبويت الاول عليه او على الهارد
الفكره هى تحويل الهارد والتاكد انه على موود Advanced Host Controller Interface من اجل الحصول على اى جرعه اضافيه زياده بالاداء والتاكد من ثباته فى افضل حاله تدعيم المخصصه لمتحكمات السرعه ووسائل نقل البيانات بالهارد نفسه مع باقى اجزاء المنصه ويمكنك العوده على موود IDE وقتما تشاء اذا اردت ولكن لا يفضل مع الهاردوير الحديث لتفادى عمليات عدم التوافق احيانا فى انظمه عمل الهارد وبقيه الاجزاء

red_scorpion1
01-06-2016, 19:03
شكرا ليك فى مشكلة حاليا ومش عارف هل كده الاعدادات صح والا لا

انا بحثت فى bios عن ahci وبقدر اعمل ليها enable لما بكون مختار Serial ATA Controller غير كده مش ممكن اعمل ليها اى حاجة ؟ هل كده ahci mode شغال عندى والا لا ؟

phenomenon
02-06-2016, 06:58
بالضبط كده اخى الكريم وهذا هو المطلوب فقط
كل شىء على ما يرام وكما ينبغى