المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انهي نسخة من gtx 1070 افضل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

mohamedmostaf
10-06-2016, 02:48
النهاردة بأذن الله نزول الكارت
وكنت محتار انهي شركة افضل لأن كلهم انا شايفهم كويسين
حضارتكوا تنصحونى بأيه
وياريت ذكر سعر كل النسخ في مصر والسعودية عند توفر الكروت

Walid DX01
10-06-2016, 03:53
بالظبط معظم نسخ البطاقه ممتازين اللي بيفرق فقط هو الكسر المصنعي للكارت واستهلاك الطاقه هتلاقي نسخ فيها استهلاك طاقه اعلي او نظام التبريد
يعني نسخه Gigabyte G1 هتلاقيها مكسوره بشكل بسيط وبتحتاج منفذ 8pin واحد لتغذيه الكارت بالطاقه
نسخه Xteme Gaming اعلي في الكسر المصنعي وبتحتاج منفذين لتغذيه الكارت بالطاقه ولها قابليه اعلي لكسر السرعه واكيد شكل الكارت مختلف لان في اضائه RBG او غطاء خلفي فخم
السعر اكيد هيكون مختلف بين نسخه زي G1 و Xtreme وهتكون نقطه تفضيل بينهم
في نسخ تانيه زي Asus ROG او EVGA FTW\SC ممتازين جدا اسعارهم حتي الآن مش واضحه لكن خلال نهايه الشهر احتمال كبير تلاقيهم بالأسواق
اللي نزل دلوقتي في الاسواق العالميه هي نسخه FE القياسيه ..

mohamedmostaf
10-06-2016, 16:44
بالظبط معظم نسخ البطاقه ممتازين اللي بيفرق فقط هو الكسر المصنعي للكارت واستهلاك الطاقه هتلاقي نسخ فيها استهلاك طاقه اعلي او نظام التبريد
يعني نسخه Gigabyte G1 هتلاقيها مكسوره بشكل بسيط وبتحتاج منفذ 8pin واحد لتغذيه الكارت بالطاقه
نسخه Xteme Gaming اعلي في الكسر المصنعي وبتحتاج منفذين لتغذيه الكارت بالطاقه ولها قابليه اعلي لكسر السرعه واكيد شكل الكارت مختلف لان في اضائه RBG او غطاء خلفي فخم
السعر اكيد هيكون مختلف بين نسخه زي G1 و Xtreme وهتكون نقطه تفضيل بينهم
في نسخ تانيه زي Asus ROG او EVGA FTW\SC ممتازين جدا اسعارهم حتي الآن مش واضحه لكن خلال نهايه الشهر احتمال كبير تلاقيهم بالأسواق
اللي نزل دلوقتي في الاسواق العالميه هي نسخه FE القياسيه ..
انا عايز اعرف اسعارهم في السعودية مع توفرهم بأذن الله
وشكلي بأذن الله هتوجه لل g1
ال xtreme gaming ده حاجة تانية D-:

roby2010
10-06-2016, 16:56
لحد دلوقتي اعلى نسخة في الكسر المصنعي شفتها هي ASUS ROG Strix واللي ترددها بيوصل لحد 1840MHz
يجي بعدها نسخ كثير زي EVGA FTW و Zotac AMP Extreme و G1 Gaming

mohamedmostaf
13-06-2016, 18:49
نسخة ال g1 من جيجابايت نزلت على الموقع هنا
بس السعر مبالغ فيه جدا جدا جدا 5450 جنيه !!!!!!!!
انا كنت بفتكر ان سعر الكارت النسخة ال g1 كأقصي حد هتبقى بحوالي 430 دولار
لكن هنا علي الموقع ب 600 وشوية !!!!!
وبالمصري ب 5450 جنيه
انا كده بأذن الله شكلي هشتري من اي دولة برا
يا ترى هو عامل كام فى السعودية و الكويت
وجزاكم الله خيرا
وياريت لو بقية النسخ بردو في الدولتين دولت

Ibrahim.Hamdy
14-06-2016, 01:09
نسخة ال g1 من جيجابايت نزلت على الموقع هنا
بس السعر مبالغ فيه جدا جدا جدا 5450 جنيه !!!!!!!!
انا كنت بفتكر ان سعر الكارت النسخة ال g1 كأقصي حد هتبقى بحوالي 430 دولار
لكن هنا علي الموقع ب 600 وشوية !!!!!
وبالمصري ب 5450 جنيه
انا كده بأذن الله شكلي هشتري من اي دولة برا
يا ترى هو عامل كام فى السعودية و الكويت
وجزاكم الله خيرا
وياريت لو بقية النسخ بردو في الدولتين دولت

اشكرك على تعليقك بخصوص السعر...
الدولار في مصر لا يمكن ان يتم حسابه على قيمة البنك لانه ببساطه غير موجود ولذالك توافره في السوق السوداء بسعر من 10.5 الى 11 جنيه
اي سعر البطاقة من 495$ الى 510$

الأمر الآخ هو ان هذه بطاقة G1 Gaming وكما تعرف هي توفرت لدى عرب هاردوير كاول مكان في العالم تقريباً ، وانا شخصياً اشك ان تتوفر في الخارج بسعر اقل من 450$ (ربما يطلع ظني خطأ)
هناك بطاقة اخرى WF2 ستتوفر خلال ايام قليلة في المتجر ستكون بسعر 5100 جنيه اي 465$ الى 480$ تقريبا

المتجر دائما اسعاره كانت جيده وستظل جيده... فقط الكثير من الناس يشعر ان اسعار المتجر غالية في السوق ولكن اعتقد انه خلال ايام صتل شحنات الى السوق الأوفلاين (المحلات) واعتقد ان التسعير سيكون مختلف بدليل وجود نسخة الـ Founders Edition من 1080 بسعر 9000 جنيه وسعر بطاقة G1 Gaming لدى المتجر 7950 جنيه حالياً
في الحقيقة لا استطيع ان اعيب على اي من الأطراف وهذا لعدة اسباب اهمها عدم استقرار سعر الدولار مما يجعل العديد من التجار يقوم بالتسعير على سعر دولار 12 جنيه حتى يكون في مامن من تقلب العملة ولا يتسبب بالخسارة خاصة ان جميع التجار المتسوريدين يقومون بالدفع بالآجل بعد فترة من حصولهم على بضاعه وان ارتفع السعر الدولار في هذه الفترة وهو قام بالبيع بسعر اقل فستكون خسارة كبيرة له
الأمر الآخر هناك العديد من القيود بشكل عام على الإستيراد داخل مصر وصعوبات عديدة وزيادة في بعض اسعار التخليص وغيره واخيرا هو قلة الإنتاج في الوقت لاحلب الذي يجعل سياسة العرض والطلب موجودة... مثلاً انظر الى اسعار امازون اليوم وستجد اسعار خيالية...

اتمنى ان اكون قد وضحت مسئلة التسعير

mohamedmostaf
14-06-2016, 01:43
الدولار في مصر لا يمكن ان يتم حسابه على قيمة البنك لانه ببساطه غير موجود ولذالك توافره في السوق السوداء بسعر من 10.5 الى 11 جنيه

الأمر الآخ هو ان هذه بطاقة G1 Gaming وكما تعرف هي توفرت لدى عرب هاردوير كاول مكان في العالم تقريباً ، وانا شخصياً اشك ان تتوفر في الخارج بسعر اقل من 450$ (ربما يطلع ظني خطأ)
هناك بطاقة اخرى WF2 ستتوفر خلال ايام قليلة في المتجر ستكون بسعر 5100 جنيه اي 465$ الى 480$ تقريبا

المتجر دائما اسعاره كانت جيده وستظل جيده... فقط الكثير من الناس يشعر ان اسعار المتجر غالية في السوق ولكن اعتقد انه خلال ايام صتل شحنات الى السوق الأوفلاين (المحلات) واعتقد ان التسعير سيكون مختلف بدليل وجود نسخة الـ Founders Edition من 1080 بسعر 9000 جنيه وسعر بطاقة G1 Gaming لدى المتجر 7950 جنيه حالياً
في الحقيقة لا استطيع ان اعيب على اي من الأطراف وهذا لعدة اسباب اهمها عدم استقرار سعر الدولار مما يجعل العديد من التجار يقوم بالتسعير على سعر دولار 12 جنيه حتى يكون في مامن من تقلب العملة ولا يتسبب بالخسارة خاصة ان جميع التجار المتسوريدين يقومون بالدفع بالآجل بعد فترة من حصولهم على بضاعه وان ارتفع السعر الدولار في هذه الفترة وهو قام بالبيع بسعر اقل فستكون خسارة كبيرة له
الأمر الآخر هناك العديد من القيود بشكل عام على الإستيراد داخل مصر وصعوبات عديدة وزيادة في بعض اسعار التخليص وغيره واخيرا هو قلة الإنتاج في الوقت لاحلب الذي يجعل سياسة العرض والطلب موجودة... مثلاً انظر الى اسعار امازون اليوم وستجد اسعار خيالية...

انا عارف والله حضرتك الكلام ده كله
ومقولتش ان العيب من الموقع
ولو حضرتك تلاحظ انا قولت اني مش هشتري من مصر بعد ما عرفت السعر من هنا يعني انا بثق بالسعر بتاع الموقع
وشكرا لحضرتك للتوضيح

Ibrahim.Hamdy
14-06-2016, 01:47
انا عارف والله حضرتك الكلام ده كله
ومقولتش ان العيب من الموقع
ولو حضرتك تلاحظ انا قولت اني مش هشتري من مصر بعد ما عرفت السعر من هنا يعني انا بثق بالسعر بتاع الموقع
وشكرا لحضرتك للتوضيح

لا انا مقصدتش حاجه انا كنت حابب بس اوضح :) عشان في ناس كتيير كانت بتسال وانا فعلا كنت ناوي اعملها في موضوع لوحده للرد بس على قصة التسعير وازاي بيتم...

mohamedmostaf
14-06-2016, 22:45
مفيش اي اخبار جديدة عن اسعار اي نسخة خارج مصر ؟؟؟؟

mohamedmostaf
15-06-2016, 18:08

https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814125871&cm_re=gtx_1070_gigabyte_g1_gaming-_-14-125-871-_-Product
هي متوفرة بسعر 430 دولار بس للي عايش في امريكا بقى D-:

محمد السنهوري
15-06-2016, 20:10
https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814125871&cm_re=gtx_1070_gigabyte_g1_gaming-_-14-125-871-_-Product
هي متوفرة بسعر 430 دولار بس للي عايش في امريكا بقى D-:

في ناس هنا بتجيب اي شيء من بره اكيد حضرتك عارفهم
اسئلهم واكيد الشحن مش هيكون كتير