المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : السلام عليكم محتاج ضروري نصيحة لتجميعة جهاز كامل بشاشة لا يتعدوا 10000

NARUTO88
12-06-2016, 14:53
اولاً اسف ما كنت اعرف طريقة طرح مواضيع الاستفسار ووضعت موضوع خاطيء من فترة

اتمن مساعدتي الان

- أقصى ميزانية محددة: 10000 جنيه
- استخدامك للجهاز: للاعاب الحديثة
- حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها: 1920*1080
- القطع التي تنوي شراءها: الكيسة و قطع الهاردويروالشاشة
- القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم: لا شيئ
- ميعاد شراء الجهاز: الاسبوع القادم

- مكان الشراء: شحن اون لاين (رشحوا لي متجر يدعم الشحن للمحافظات)

- محل سكنك:الغربية, مصر

---------------------------------------

انا مش فارقة معايا جودة واسم الشاشة قد ما فارق معايا حجمها مش اقل من 20 بوصة
انا مهتم بكارت شاشة يعيش معايا يعني ممكن قطع متوسطة فى باقي الجهاز مقابل الكارت
ينفع يبقي فية هارد ssd اسمع انة بيفرق كتير فى الالعاب ahw-e_14

salahali244
12-06-2016, 18:42
ASUS H81M-V3 LGA1150 Motherboard = 600 L.E
Intel Core I5-4460 Haswell 3.2GHz LGA 1150 Desktop Processor = 1,850 L.E
Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3 1600 CL8 1.5V = 550 L.E
Western Digital (WD) Caviar BLUE WD10EZEX 1TB HDD = 500 L.E
Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming 4GB GDDR5 Windforce 3X = 3,850 L.E
Cooler Master HAF 912 Advanced Case = 600 L.E
SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified PSU = 650 L.E
ASUS 24X DVD-RW DL drive = 130 L.E
المجموع = 8730 جنية

هيتبقي من الميزانية في حدود 1300 جنية للشاشة انا الحقيقة مليش في الشاشات اوي فانتظر اقتراحات الاخوة المشرفين والاعضاء او اعمل في قسم الشاشات ووسائل العرض المتنوعه والمسارح الصوتيه (https://arabhardware.net/forum/forumdisplay.php?f=109) وهناك هيفدوك اكتر في النقطة دي

بالنسبه للهارد الSSD هو ملهوش علاقة بالالعاب , هو بيدخل فقط في سرعة الالعاب اثناء عمل load او save للعبة هنا بيكون الهارد له دخل في سرعة تحميل او حفظ اللعبة لكن اثناء اللعب تقريباً بيكون زيه زي الهارد الhhd , الهارد الssd بيفرق فقط لو هتنزل ويندوز عليه يعني بيكون اسرع في وقت فتح الويندوز بيفتح في ثواني معدودة وبيكون اسرع في ضغط الملفات وبيكون اسرع في عملية نقل الملفات هي دي اهمية الهارد الssd لكن في الالعاب زي ما زكرتلك مش هيفرق كتير عن الهارد الhhd

وممكن لو مش مستعجل علي شراء الجهاز تنتظر نزول كارت gtx 1070 للاسواق هيكون افضل بكتير من كارت gtx 970 بس مش عارف سعره هيبقي كام

وبالتوفيق ان شاء الله اخي الكريم

NARUTO88
12-06-2016, 20:11
ASUS H81M-V3 LGA1150 Motherboard = 600 L.E
Intel Core I5-4460 Haswell 3.2GHz LGA 1150 Desktop Processor = 1,850 L.E
Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3 1600 CL8 1.5V = 550 L.E
Western Digital (WD) Caviar BLUE WD10EZEX 1TB HDD = 500 L.E
Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming 4GB GDDR5 Windforce 3X = 3,850 L.E
Cooler Master HAF 912 Advanced Case = 600 L.E
SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified PSU = 650 L.E
ASUS 24X DVD-RW DL drive = 130 L.E
المجموع = 8730 جنية

هيتبقي من الميزانية في حدود 1300 جنية للشاشة انا الحقيقة مليش في الشاشات اوي فانتظر اقتراحات الاخوة المشرفين والاعضاء او اعمل في قسم الشاشات ووسائل العرض المتنوعه والمسارح الصوتيه (https://arabhardware.net/forum/forumdisplay.php?f=109) وهناك هيفدوك اكتر في النقطة دي

بالنسبه للهارد الSSD هو ملهوش علاقة بالالعاب , هو بيدخل فقط في سرعة الالعاب اثناء عمل load او save للعبة هنا بيكون الهارد له دخل في سرعة تحميل او حفظ اللعبة لكن اثناء اللعب تقريباً بيكون زيه زي الهارد الhhd , الهارد الssd بيفرق فقط لو هتنزل ويندوز عليه يعني بيكون اسرع في وقت فتح الويندوز بيفتح في ثواني معدودة وبيكون اسرع في ضغط الملفات وبيكون اسرع في عملية نقل الملفات هي دي اهمية الهارد الssd لكن في الالعاب زي ما زكرتلك مش هيفرق كتير عن الهارد الhhd

وممكن لو مش مستعجل علي شراء الجهاز تنتظر نزول كارت gtx 1070 للاسواق هيكون افضل بكتير من كارت gtx 970 بس مش عارف سعره هيبقي كام

وبالتوفيق ان شاء الله اخي الكريم

ربنا يبارك لك شكرا على كجهودك ووقتك

طيب انا محتاج منك ترشح لى شركات محترمة اكلمهم يبعتوا لى الحجات دي شحن او انزل لهم بنفسي سواء القاهرة او اسكندرية
لان انا مثلاً شوفت تجميعة بسعر معين روحت اتصلت بماكسيموم هاردوير لقيتهم اغلي فى كل قطعة ما بين 50 لـ 100 جنية

بالمناسبة 1070 نزل على الموقع هنا وثمنة نص الميزانية :D

https://store.arabhardware.net/gigabyte-geforce-gtx-1070-g1-gaming-gv-n1070g1-gaming-8gd-pre-order-shipping-22nd-june-2016.html

salahali244
13-06-2016, 02:32
ربنا يبارك لك شكرا على مجهودك ووقتك

ربنا يخليك يا غالي اشكرك علي الدعوة الجميلة

طيب انا محتاج منك ترشح لى شركات محترمة اكلمهم يبعتوا لى الحجات دي شحن او انزل لهم بنفسي سواء القاهرة او اسكندرية
لان انا مثلاً شوفت تجميعة بسعر معين روحت اتصلت بماكسيموم هاردوير لقيتهم اغلي فى كل قطعة ما بين 50 لـ 100 جنية

هو عمتاً مش هتلاقي عند متجر واحد الاسعار دي بالضبط لان الاسعار دي تقريبية من اكثر من متجر وممكن كما ذكرت كل قطعة تزيد عن السعر المذكور 50~100 جنية وممكن اكتر , وفي شركات كتير ممكن تجيب من عندهم الجهاز ( البدر جروب - الشركة الفرنسية - ماكسيموم هاردوير - عرب هاردوير - النخيلي تكنولويجي - المجد ) ولو دخلت علي موقع ايجيبت برايس هتلاقي المتاجر المتوفر عندهم القطع وحاول تشوف متجر متوفر عنده التجميعة بالكامل عشان تكون التجميعة من مكان واحد وتسهل علي نفسك

بالمناسبة 1070 نزل على الموقع هنا وثمنة نص الميزانية :D

https://store.arabhardware.net/gigabyte-geforce-gtx-1070-g1-gaming-gv-n1070g1-gaming-8gd-pre-order-shipping-22nd-june-2016.html

لسه شايفه حالاً عن طريقك هو متجر عرب هاردوير سباق لسه مفيش اي شركة نزلته علي موقع ايجيبت برايس , وبالنسبه لسعر الكارت هو عمتاً سعر النسخة دي غالية لانها نسخة gaming وبتبقي من النسخ العالية ممكن تنتظر نزول النسخ الاخري هيكون سعرهم ارخص ان شاء الله

ولو تقدر ترفع الميزانية في حدود 500 جنية وتشوف مشتت هوائي احترافي للمعالج يبقي كويس جداً عشان درجات الحرارة اثناء اللعب تكون هادية وخصوصاً عشان فصل الصيف ودرجات الحرارة العالية , وتزود حوالي 3 مرواح 120mm للكيسة لان الكيسة دي بتيجي بمروحتين بس

ودول افضل مشتتين هوائيين من الفئة المتوسطة شوف المشتت الاول لو مش موجود اشتري المشتت التاني والاتنين كويسين جداً عمتاً

CRYORIG H7 = 350 L.E
او
hyper 212 evo = 350 L.E