المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة في الجهاز ارجو المساعدة

mizofunny
21-06-2016, 12:53
اشتريت كارت شاشة جديد ( Zotac gtx750 ) بس الباور اللي في الكيسة تجاري وكل لما اشغل لعبة تقيلة زي assassins creed black flag او اي لعبة جرافيك عالي بمشي شوية في اللعبة والجهاز بيعمل ريستارت هل دة ممكن يكون عيب في كارت الشاشة ولا دة بسبب الباور مع العلم اني بشغل العاب زي Call of duty mwr3 و pes 2016 ومش بيحصل حاجة وبلعب عادي ؟؟ ارجو المساعدة

امكانات جهازي
Amd fx-6300
Ram 4 GB

Yasser
21-06-2016, 13:35
غالبا الباور ....فى العاب بتحمل عاى البروسيسور كمان جنب الفجا وبيشتغل بكامل طاقته و يفشل الباور ممكن يكون ده اللى بيحصل معاك فى بلاك فلاج

mizofunny
21-06-2016, 15:11
لو علي الباور مش مشكلة كدة كدة هغيرو بس انا عاوز اتاكد ان المشكلة مش في كارت الشاشة !

محمد فاروق غازي
21-06-2016, 16:38
أخي الكريم، مزود الطاقة يكاد يكون القطعة الأهم في قطع الهاردوير للحاسب ومع ذلك يهمل هذا الأمر كثير من المستخدمين، فمزود الطاقة هو المسئول عن توزيع فولتيات الطاقة لكل قطعة بقدر الحاجة مما يعمل على الوصول للأداء المثالي لكل قطعة وأيضًا حفظها من التلف وإطالة عمرها الافتراضي، وهذا كله غير متوفر في مزودات الطاقة التجارية لضعف وردائة مكوناتها (خردة من الداخل) لذلك يجب عليك شراء مزود طاقة من أحد الماركات العالمية المعروفة بكفائتها ورقيها (حتى لو لم يكن قد قابلك أي مشكلة) مثل Seasonic أو XFX أو Corsair أو EVGA وغيرهم وأرجو أن تسارع إلى ذلك حفاظًا على قطعك وإستقرارًا لأداء حاسبوك وحفاظًا على عمره الافتراضي.

mizofunny
21-06-2016, 17:22
شكرا علي الرد طب بالنسبة لانواع الباور زي مثلا كولر ماستر لاحظت في المتجر بتاع الموقع كذا نوع بيخرج 500w بس باسعار مختلفة ازاي اقدر احدد اللي محتاجة جهازي منهم واية الفرق بينهم

أخي الكريم، مزود الطاقة يكاد يكون القطعة الأهم في قطع الهاردوير للحاسب ومع ذلك يهمل هذا الأمر كثير من المستخدمين، فمزود الطاقة هو المسئول عن توزيع فولتيات الطاقة لكل قطعة بقدر الحاجة مما يعمل على الوصول للأداء المثالي لكل قطعة وأيضًا حفظها من التلف وإطالة عمرها الافتراضي، وهذا كله غير متوفر في مزودات الطاقة التجارية لضعف وردائة مكوناتها (خردة من الداخل) لذلك يجب عليك شراء مزود طاقة من أحد الماركات العالمية المعروفة بكفائتها ورقيها (حتى لو لم يكن قد قابلك أي مشكلة) مثل Seasonic أو XFX أو Corsair أو EVGA وغيرهم وأرجو أن تسارع إلى ذلك حفاظًا على قطعك وإستقرارًا لأداء حاسبوك وحفاظًا على عمره الافتراضي.

Walid DX01
22-06-2016, 03:42
المشكله حصلت بسبب ان اللعبه استهلكت اقصي جهد المعالج او البطاقه وبالتالي استهلاك طاقه اعلي
والباور التجاري لا يستطيع ان يزود جميع مكونات الجهاز بالطاقه فهيحصل ريستارت وكراش وتوقف اثناء الضغط علي الجهاز او تشغيل الالعاب

باور Corsair CX 500W الانسب من بين المعروضين في المتجر بفئه 500W
ومناسب لامكانيات جهازك و يضع امامك فرصه تحديث الكارت او المعالج بالمستقبل بدون الحاجه لتغيره