المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : { 10 } سؤال اليوم العاشر من المسابقه الرمضانيه 2016

الصفحات : [1] 2

MaHmOuD ZeRo
29-06-2016, 17:40

تنبيه هاااااااااااااااااااااااااااااام

خطة إرسال الإجابات وفقآ كالتالي لتسهيل عملية وضع الإجابات
سيتم إرسال الإجابات إلى
MaHmOuD ZeRo (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11257630) - Phenomenon (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11301600)

عن طريق الرسائل الخاصة بالمنتدى فقط
وتم تقسيمها كالتالي
لكل متسابق رقم بجدول النتائج

المتسابقين من رقم 1 إلى رقم 80
يتم إرسال إجاباتهم إلى MaHmOuD ZeRo (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11257630)

المتسابقين من رقم 81 إلى رقم 180
يتم إرسال إجاباتهم إلى Phenomenon (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11301600)

نموذج ارسال الاجابات

عنوان الرساله
اجابات اسئله اليوم العاشرمن المسابقه الرمضانيه

رقم المتسابق 0

السؤال الأول
الاجابة
السؤال الثانى
الاجابة
السؤال الثالث
الاجابة
السؤال الرابع
الاجابة
السؤال الخامس
الاجابة
----------------------------------------------------------------------------------------------

اجابات اليوم العاشر فى المسابقه الرمضانيه 23 رمضان

(السؤال الاول)
اسم المنظم
VOLTERRA VT1185MF PWM
عدد منافذ الطاقة الحقيقيه
10x Power Phases
اسم اللوحة الام
EVGA X58 Classified

(السؤال الثانى)
group regulations

(السؤال الثالث)
Boost
80%

(السؤال الرابع)
virtual memory
او
Paging Files

(السؤال الخامس)
Addresses

mamee
29-06-2016, 18:20
وين الاسئلة اليوم؟

abo lamar
29-06-2016, 18:27
الاسئله مش ظاهره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

moooofa
29-06-2016, 18:31
هي الأسئلة بتاعة اليوم العاشر منزلتش ليه؟
ولا نزلت ومش ظاهره عندي؟

Ali-S
29-06-2016, 18:32
صورة الاسئلة مش موجودة

phenomenon
29-06-2016, 19:30
تم تصحيح بعض الاخطاء الاملائيه والتاكد من وجود الصوره

S4Psycho
29-06-2016, 21:32
عندى استفسارين:
1. مطلوب اسم أقوى PWM.. على أساس ايه بظبط؟ أكتر عدد Power Phaes?
2. الاسم العايزينع للوحة الأم.. موديل معين ولا اسم المنتج العام؟

EvilNeo
29-06-2016, 21:52
عندى استفسارين:
1+

phenomenon
29-06-2016, 22:04
عندى استفسارين:

شوف اخى الفاضل : منافذ الفولتيه او power phases اما تكون حقيقيه TRUE او VIRTUAL افتراضيه
الحقيقيه هى الافضل فى الاستقرار فى عمليات كسر السرعه " بالمنافسات والمسابقات واساليب التبريد النبيتروجين "
الافتراضيه تاتى بعد الحقيقيه فى افضليه وجودها الا انها تساعد ايضا على تبريد المكونات وتنصيف او تقطيع الموجات بدلا من على قناه واحده الى قناتان

ولكن المثل بيقول اعطيلى 4 حقيقين ومتعطيليش 6 حقيقين وافتراضيين مع بعض ؟؟ طيب ليه
لان الحقيقى 4 افضل واقوى من لما اعطيلك 3 حقيقين وجمبهم 3 افتراضيين " بالمختصر المفيد منظر "
امال انت عاوز ايه بالظبط ؟ انا عاوزك يا تعطيلى 4 حقيقين يا اما تعطيلى 8 حقيقين وافتراضيين لانى فى الحالتين ضمنت جهد التيار بتاعى كامل
ونشكرك جزيلا على الاربعه ال Virtual الاضافيين

استنى لحظه ؟
هو انت حطيت على اللوحه Driver بس متصل بالاربعه قنوات حقيقين بس ولا خطيت Doubler Driver بيقطع الموجات على 8 ؟
لو قولتلك لا ده اا حاططتلك Driver متصل بالاربعه فقط هتقولى كده انت بتشتغلنى يعنى الاربعه التانيين منظر خدهم مش عاوزهم
لكن لو قولتلك حطيتلهم Doubler يبقى هتقولى شكرا كده فعلا جهد الفولت متوزع وانا جاهز للانطلاق على عمليه كسر سرعه اكيده

استنى لحظه ؟
هو انت حاطتتلى نوع المنظم او رقاقه تعديل عرض النبضه اسمها ايه وبتغزى كام قناه ؟
فرديت عليك قولتلك اسم الرقاقه هو 0000000 وبتغذى 2+1 قناه فولتيه
يبقى هتقولى كده انت حقيقى بتدروش عليا

هقولك ايوه فعلا
هتقولى طيب انت ليه حاضطط شكل 8 قنوات فولتيه وراسك 8 ملفات Inductors حوالين المعالج للناس ؟
هقولك عشان اكدب على الزبائن واقنع الجيمرز بقوه اللوحه الام مش اكتر

طيب انت وصلت لايه دلوقتى ؟
انا وصلت لمعلومه واحده مهمه جدا
لو منظم الفولتيه بتاعك مش قادر يرسل موجات الفولتيه المطلوبه الا عن طريق عدد محدد من القنوات
اذن يارب ترسملى على اللوحه الام الف قناه فولتيه وتحطلى الفInductors/choke حوالين المعالج فمشهتضحك عيا تانى
لان منظم الفولتيه بتاعك مش بيقدر يرسل نضبات " duty cycle " كامله غير لتلات قنوات فولتيه فقط لا غير
وهى دى بس القوه الكامله ليه
اما بقى استخدملك مضاعف / منصف Doubler IC بردو هقولك هما 3 حقيقين

اذن انت لو عرفت اسم منظم الفولتيه هتعرف ايه هو اقصى عدد قنوات الفولتيه اللى بيقدر يغزيها
فلو عرفت انه 0 هيفضل 0
رسمتلك على اللوحه مكونات شكلها 4 قنوات بردو 0
استخدمتلك مضاعف فولتيات بردو 0 من عدد قنوات الفولتيه لا يزيد ولا يقل

ودلوقتى هل يمكن تحديد اسم منظم الفولتيه عن طريق تحديد عدد قنوات الفولتيه ؟
طبعا وبالتاكيد ومما لا شك فيه
ولكن لحظه :
عن طريق معرفتك بعدد قنوات الفولتيه الحقيقيه اللى بيقدر يغزيها ومكمل مسار انتقال التيار من خلالها وتحديد مسارها على اللوحه الام
وهو امر فى غايه الصعوبه الا على الصفوه ممن درسوا الهندسه ودرسوها ونشروها

اسماء اللوحات الام التى احتوت على هذا المنظم عددها حسب علمنا حتى الان 1 فقط لا غير وتقريبا الشركه قالت غلطه مش هتكرر :) بسبب سعره وان مفيش حاجه ليه تانى
ولكن قد تصل انت الى اى مصدر معين اخر يمتلك نفس المنظم على لوحه اخرى وبخبرتك توضحه ولذلك طلبنا منكم اسم اللوحه للتاكد من وجود المنظم بها
والمصدر ايضا لانه هيفيدنا فى تحديد هل هو اقوى من منظم الفولتيه فى عدد قنوات التطاقه اللى بيقدر يغزيها ام لا
بس

SPIDERna
29-06-2016, 22:05
هو السؤال رقم 3 عايز اجابتين !؟

phenomenon
29-06-2016, 22:22
بالظبط ايوه
هتختار منهج التخطيط الصحيح المصرح باستخدامه مع هذا النوع من رقاقه Switching Transistor المسؤل عن نقل التيار
وتحدد نسبه كفائته المتوقعه فى قدره توفير الطاقه كام فى الميه مع هذا المنهج وهى تقريبا معلومات موجوده فى اغلب كتب الطبيخ
اقصد طبخ الباور سبلاى بالتاكيد

abde_cs
30-06-2016, 05:51
الأسئلة لا تظهر

EvilNeo
30-06-2016, 05:56
الأسئلة لا تظهر
الاسئله ظاهرة عندي
انا بستخدم google chrome

abde_cs
30-06-2016, 06:41
الأسئلة لا تظهر عندي
... و تطلع لي رسالة تحذيرية من الكاسبر سكي ... أضن أن الموقع الذي رفعت فيه الصورة به نوع من التروجان
... رجاءا التكرم برفعها على موقع آخر مثل : qqq4.com
///

abde_cs
30-06-2016, 06:43
+ إن أمكن زيادة الوقت
طبعا الوقت عندنا في الجزائر تقريبا السادسة صباحا ... و ممكن أنام و أنهض لأجد الوقت إنتهى
لذلك رجاءا التكرم بإعادة رفعها على موقع سليم
و كرما منكم إضافة بعض الوقت إن أمكن

the hanter
30-06-2016, 09:33
واضح انك متخصص فى مجال الهندسة الكهربية صح ؟؟؟

MaHmOuD ZeRo
30-06-2016, 12:34
الأسئلة لا تظهر

الاسئله ظاهرة عندي
انا بستخدم google chrome

الأسئلة لا تظهر عندي
... و تطلع لي رسالة تحذيرية من الكاسبر سكي ... أضن أن الموقع الذي رفعت فيه الصورة به نوع من التروجان
... رجاءا التكرم برفعها على موقع آخر مثل : qqq4.com
///

+ إن أمكن زيادة الوقت
طبعا الوقت عندنا في الجزائر تقريبا السادسة صباحا ... و ممكن أنام و أنهض لأجد الوقت إنتهى
لذلك رجاءا التكرم بإعادة رفعها على موقع سليم
و كرما منكم إضافة بعض الوقت إن أمكن

قمت برفعها على الموقع اللى بعته هنا (https://www.qqq4.com/u/0c3006161467282840811.jpg)

mohsen857
30-06-2016, 13:22
في السؤال الثاني ايه المقصود من اخر سطر لان الكلام حلو جدا لحد اخر سطر والاختيار واضح بالنسبالي لحد اخر سطر بس لما قريت اخر سطر مخليني شاكك في اختيار تاني وكالعاده هاختار واحد وهايطلع غلط هههههه
ممكن افهم اخر سطر يعني ايه يمكن تصحيحه من خلال منظم 12/5

phenomenon
30-06-2016, 15:13
السؤال واضح وضوح الشمس

كل من تيار 12V+5V+ Rails بيتم تخزينهم فى ملف COIL واحد ضخم
وبمجرد خروجهم عن النسبه المسموحه من ضجيج التيار بسبب تداخلات موجات AC وتوصل نسبه NOISE RIPPLE اعلى / اقل من +5%/-5% يحصل
تنبيهه فورى feedback loop error فى منظم الفولتيات PWM Controller اللى كلاهما متصلان عليه للعمل على تصحيح التيار .

3.3V بقى بيخرج من Coil واحد ولكنه لا يزال مرتبط ايضا مع Voltage Controller المسؤل عن قرائه اشارة تيار الثلاثه فولتيات مع بعض

يستحسن ايضا عدم الاعتماد على هذا المنهج اثناء عمليات كسر السرعه اطلاقا والتلاعب بالفولتيات للمكونات لانه معروف ان اول ما فولت 5V+ يعلى
هتلاحظ فولت 12V+ عندك فى البيوس او برنامج عرض تيار الفولتيات بقى 11.9xxx والعكس صحيح

kongfo
30-06-2016, 16:54
فى كام فائز ان شاء الله

MaHmOuD ZeRo
30-06-2016, 17:21
لم يتم الانتهاء من الوقت المحدد لاجابة اسئلة اليوم العاشر وعليه يتم قبول جميع الاجابات حتى الان
وذلك لمشكلة عدم ظهور الاسئلة عند بعض المتسابقين

MaHmOuD ZeRo
30-06-2016, 18:30
تم انتهاء الوقت المحدد لاسئلة اليوم العاشر وعليه لم يتم قبول اى اجابة من تاريخ المشاركة

EvilNeo
30-06-2016, 18:45
رجاء إظهار الاجابات الصحيحة لليوم العاشر

MaHmOuD ZeRo
30-06-2016, 18:47
رجاء إظهار الاجابات الصحيحة لليوم العاشر

تم راجع
{ 10 } سؤال اليوم العاشر من المسابقه الرمضانيه 2016 (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=449052)

abde_cs
30-06-2016, 18:54
شكرا على التنظيم و صحا صيامكم
تحياتي ^_^

samo117
30-06-2016, 18:57
ههههههههه، EVGA ده ظلم 😂😂😂
كنت هدور فيها بس كنت وصلت ga z777 32 فايز ، قلت يبقي هي دي :)
كفاية كهرباء وفولتية كده كتير، ميصحش كده ميصحش كده ميصحش كده :D

abde_cs
30-06-2016, 20:36
ههههههههه، EVGA ده ظلم ًںک‚ًںک‚ًںک‚
كنت هدور فيها بس كنت وصلت ga z777 32 فايز ، قلت يبقي هي دي :)
كفاية كهرباء وفولتية كده كتير، ميصحش كده ميصحش كده ميصحش كده :D

هههـ معك حق
من المفروض بعد المسابقة ناخذ دبلومات مهندسين في الكهرباء هههـ
أسئلة كثيرة في الكهرباء ... لكنها مفيدة جداا و أكسبتنا معلومات جديدة نحتاجها

إنـــســـان
30-06-2016, 21:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ما شاء الله اسئلة اليوم العاشر بعد اخر, اكثر وصف يناسبها هي كلمة خنفشارية ههههههه وبصراحة اصعب اسئلة طرحة الى حد الان في هذه المسابقة.

السؤال الاصعب كان السؤال الاول وصعوبته ليست بإجابته ولكن بالوصول الى الاجابة, انا استمررت بالبحث عن اجابة السؤال الاول ما يقارب الاربع ساعات او اكثر والمحبط اني لم اجد الاجابة حتى بعد كل ذلك البحث هههههه.

في الحقيقة اثناء بحثي وجدت العديد من الشركات التي تقوم بتصنيع منظمات الفولتية (VRM) والشركات التي وجدتها هي (ISL, VP, CHL, IR, VT) ولكل شركة عدة اصدارات من منظمات الفولتية ولكل واحدة عدد مختلف من الاطوار (Phases) وهو الذي صعب عملية البحث, واكثر عدد اطوار حقيقية وجدته كان 8 ما عدى شركة VT التي تملك منظم فولتية يحتوي على 10 اطوارحقيقة ولكنه لا يناسب اللوحات الام العادية مما جعلني استبعده وخاصة اني بحثت كثيرًا ولم اجد احد يتكلم عنه وذلك بسبب انه نادر الاستخدام جدًا حيث حاليًا يوجد فقط لوحة ام واحدة في العالم تستخدم هذا المنظم.

والذي جعل هذا المنظم نادر الاستخدام في اللوحات الام هو استخدامه Coupled Inductors وهذه الملفات (Inductors) تم تصنيعها بشكل خاص لمنظم الفولتية (VRM) وبالتالي جعل سعرها مرتفع للغاية والذي سبب ندرة استخدامها.

وفي وقت لاحق ارسل لي احد الاخوة موقع sinhardware.com والذي كان يحتوي على شرح كامل ومفصل تفصيل كبير لمنظامات الفولتية ويمكنكم مشاهدة الشرح من هذا الرابط:

https://www.sinhardware.com/index.php/vrm-articles/82-vrm-guide (https://www.sinhardware.com/index.php/vrm-articles/82-vrm-guide)

وايضًا الموقع قام بعمل قائمة كاملة ومفصلة لاشهر اللوحات الام مع اسماء منظمات الفولتية التي تحتويها مع ذكر عدد الاطوار الحقيقية وبعد قراءة ذلك الشرح وتلك القائمة كان من السهل ايجاد الجواب ولكن كما قلت كانت الصعوبة بالوصول الى هذا الموقع.

يمكنكم مشاهدة القائمة من هنا:

https://www.sinhardware.com/images/vrmlist.png (https://www.sinhardware.com/images/vrmlist.png)

phenomenon
30-06-2016, 22:06
مفهمتش تعليقكم على EVGA بصراحه
على فكره EVGA حاليا تعتبر اكبر شركه تصنيع كماليات الكومبيوتر فى العالم
ولكن اختيارها ضمن الاسئله كان عشوائى فعلا ودون مقصد

بخصوص الاسئله زى ماحضرتكوا شايفين كلها كانت من قلب اشهر مواقع الهاردوير
ولكن بصراحه احنا توقعنا ان هيكون فى صعوبه بالغه فى الوصول للاجابات امبارح ولكن فعلا ما شاء الله قدرتوا توصلوا
ولكن اغلب الاجابات اعتمدت على قائمه موقع sinhardware وهى مرجع رائع ولكن كنا متوقعين ان فى عدد كبير هيجيبها من موقع Overclockers russia
لانهم مشهورين جدا بفضح دوائر الفولتيه منذ العقد السابق لما كان يوميا فى لوحه بتتحرق بسب عمليات كسر السرعه
وعشان مش نشوهه بس ممكن نقول ان الشركات مخافتشى على سمعتها الا مع وجود معامل هاردوير ومهندسين خبره وكفائه عاليه

طيب سؤال عشوائى بما انكو او اغلب الناس اعتمد على موقع sinhardware هل فى حد يعرف اسم صاحب الموقع طيب ؟

samo117
30-06-2016, 22:21
مفهمتش تعليقكم على EVGA بصراحه
على فكره EVGA حاليا تعتبر اكبر شركه تصنيع كماليات الكومبيوتر فى العالم
ولكن اختيارها ضمن الاسئله كان عشوائى فعلا ودون مقصد

بخصوص الاسئله زى ماحضرتكوا شايفين كلها كانت من قلب اشهر مواقع الهاردوير
ولكن بصراحه احنا توقعنا ان هيكون فى صعوبه بالغه فى الوصول للاجابات امبارح ولكن فعلا ما شاء الله قدرتوا توصلوا
ولكن اغلب الاجابات اعتمدت على قائمه موقع sinhardware وهى مرجع رائع ولكن كنا متوقعين ان فى عدد كبير هيجيبها من موقع Overclockers russia
لانهم مشهورين جدا بفضح دوائر الفولتيه منذ العقد السابق لما كان يوميا فى لوحه بتتحرق بسب عمليات كسر السرعه
وعشان مش نشوهه بس ممكن نقول ان الشركات مخافتشى على سمعتها الا مع وجود معامل هاردوير ومهندسين خبره وكفائه عاليه

طيب سؤال عشوائى بما انكو او اغلب الناس اعتمد على موقع sinhardware هل فى حد يعرف اسم صاحب الموقع طيب ؟

EVGA لحد امبارح مكنتش اعرف انه بتصنع موزربورد , بالنسبالي مصنع كروت وباور سبلاي :p
والصراحة استثنتها من البحث لان اغلب الناس اللي بتستخدم لوح كسر عالية بيروحوا لاسوس او جيجا بايت , ودي الخدعة في السؤال :D
احنا انضحك علينا امبارح علي فكرة :D