المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة كبيرة فى الانترنت مع Orange

mr.rko
02-07-2016, 15:14
سلام عليكم
لو سمحتم عندى مشكلة بقالها 4 شهور مع orange وهى ان لمبة adsl فى الروتر كل عشر دقايق ولا ربع ساعة تفصل على كده طول اليوم وعملت اكتر من 6 7 شكاوى فى الشركة وقالولى المشكلة مش من عندنا المشكلة من الخط رقم 1 الى بيغذى عندك من السنترال دى مشكلة فى السنترال مش مش عندنا انا مش عارف هل كلامهم صح وهل لو غيرت الشركة نفس المشكلة هتكون قايمة بس الموضوع لا يطاق لمبة الدى اس ال كل شوية تفصل وسعات يبقة شغال والسرعة مقرية 200 300 500 وانا سرعتى ميجا:)

ودى صورة ارقام خطى من الروتر
33368

Mohamed-H
06-07-2016, 04:04
جودة الخط لديك سيئه جدا راجع السلك القادم من البوكس للمنزل و راجع الوصلات الداخليه من الاسبلاتير و خلافه

Black_Spy
08-07-2016, 16:49
شوف الاسبليتر اول حاجه والوصلات الداخلية عندك والسلك

juggler
03-08-2016, 17:38
سلام عليكم
لو سمحتم عندى مشكلة بقالها 4 شهور مع orange وهى ان لمبة adsl فى الروتر كل عشر دقايق ولا ربع ساعة تفصل على كده طول اليوم وعملت اكتر من 6 7 شكاوى فى الشركة وقالولى المشكلة مش من عندنا المشكلة من الخط رقم 1 الى بيغذى عندك من السنترال دى مشكلة فى السنترال مش مش عندنا انا مش عارف هل كلامهم صح وهل لو غيرت الشركة نفس المشكلة هتكون قايمة بس الموضوع لا يطاق لمبة الدى اس ال كل شوية تفصل وسعات يبقة شغال والسرعة مقرية 200 300 500 وانا سرعتى ميجا:)

ودى صورة ارقام خطى من الروتر
33368

حضرتك المشكلة عن تجربة انى اى راوتر يحتاج راحه 30 دقيقة كل 24 ساعة ده العادى فى 90 % من الراوترات التى يتراوح سعرها من 200 جنيه الى 500

اما باقى ال 9 % يحتاج راحه كل 12 ساعة من 30 دقيقة الى ساعتين

ويوجد 1% يحتاج راحة كل 12 ساعة 12 ساعة راحة

--------------

وجميع الراوترات تحتاج للراحة بسبب ارتفاع درجة الحراراه بطريقة فظيعه وسوف تشاهد ذلك بنفسك عند انقطاع الاتصال وتوجد روترات تعيد الاتصال مره اخرى وتستمر فى ضبط الاتصال لمدة 3 ايام ومن هنا تتساوى مع الراوترات التى فقط تسطيع ضبط الاتصال 12 ساعة وتحتاج راحة 12 ساعة

ولحل هذه المشكله اما ان تستطيع معرفة الراوتر الذى تمتلكه ما عدد الساعات التى يقدمها لك و الاتصال ثابت وهل يستطيع ان يقدم لك اتصال ثابت ثم يقطع الاتصال ثم يعيده مره اخرى مثلاً كل 8 ساعات ام سوف يقطع الاتصال و يعيده 6 ثوانى ثم يقطعه دقيقتين او 3 دقائق ويعيد تكرار هذه المشكلة حتى ان تريحه 12 ساعه

او اما ان تكون تملك راوتر قديم وتقوم بتشغيل كل منهم 12 ساعة مثل ما انا افعل لانى املك راوتر يستطيع ان يضبط الاتصال 12 ساعه فقط وانا شاريه جديد وتوجد به هذه المشكله وسبب صبرى عليه انه ب 200 جنية (ما يعادل 20 دولار $) و يقدم لى سرعة اتصال 8 ميجا بايت وانا املك رواتر قديم ب 500 جنية (ما يعادل 50 دولار $) لا يستطيع ان يقدم لى سرعه اقوى من 5 ميجا اسف سوف لا اذكر انواع الشركات حتى لا يقع ضرر على احداهما فقط يجب ان تعلم ان بعض الراوترات تعطيك سرعة اتصال 5 ميجا وراوترات تعطيك سرعةاتصال 8 ميجا على نفس الخط و من مشاهدتى للفرق ان الراوترات التى تقدم سرعة اتصال 5 ميجا فقط
تعطى
snr
download
صغير
وتحطفظ بى
snr
upload
كبير
اما الراوتر التى تعطى سرعة 8 ميجا
تعطى
snr
download
صغير
وتحتفظ بى
snr
upload
صغير ايضاً
توضيح انا املك راوتر الجديد ب 200 (ما يعادل 20 دولار $) جنية يعطى سرعة 8 ميجا
snr download
6.8
snr upload
6.8
اما الراوتر القديم الذى املكه شارية بى 500 جنية (ما يعادل 50 دولار $) من اربع سنوات يعطى سرعة 5 ميجا
snr download
6.8
snr upload
18.6
معلومة قد تكون هذه هى اكبر مشكلة تواجه الجميع او المشكلة الوحيدة التى تواجة الجميع ولا احد يعلمها ولا احد يعرف كيف حلها الان اصبح حلها معروف وسهل

مع العلم ان الراوترات التى لا توجد بها هذه المشكلة تكون سعرها من 3000 جنية
(ما يعادل 300 دولار $) الى 5000 جنية
(ما يعادل 500 دولار $)

هذه المشكلة تم اكتشافها بعد 20 سنة من 1996 الى 2016 استخدام للانترنت من ايام ما كان ما فيش كارت لان اصلاً كان الاتصال dial up بسلك التليفون على الكمبيوتر على طول :-)