المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال بخصوص الرومات المطبوخة

mohamedmostaf
04-07-2016, 05:36
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
انا معايا موبايل htc desire 816g dual sim
المشكلة بقى اني زهقت لأن مفيش اي ابديت بينزله جديد
هو لغاية دلوقتى كيت كات رغم ان تم الأعلان عن النوجا
فأنا توجهت للروت و الرومات و عملت روت بالفعل ببرنامج kingo root
المشكلة دلوقتى اني مليش اى خبرات فى مسألة الرومات المطبوخة و كنت عايز اعلى من اداء الجهاز و مفيش مشكلة لو كمان كواجهة مش اداء بس
انا دلوقتى لما باجي حتى ابحث مبلقيش اى حاجة ليه
فأرجو من حد يشرحلى الكلام ده و يديني حاجة احملها 8):)

Black foxer
04-07-2016, 05:59
وعليكم السلام اخي الكريم نورت

اولا هتحمل الكاستم روم دي من هنا (https://mega.nz/#F!Nc5C3LBQ!2A5rssYn0oITzD6rb8kAlg) دي روم مارشيميلو 6.0.1

اهم حاجة تكون عامل unlock للبوت لودر علشان تصطب الريكفري المعدل من هنا (https://dl.twrp.me/a5/twrp-3.0.2-0-a5.img) من فريق TWRP

هتضيف الريكفري المعدل بعدين هتنقل الروم على كارت ميموري وتفتح الموبايل في وضع الريكفري وقبل ما تعمل INSTALL هتدخل على Wipe ثم advanced wipe وهتعلم على كل حاجة ماعدا internal storage و micro sd ويفضل لو تنقل كل حاجاتك من المساحة الداخلية وتقوم بأختيار internal storage ثم تعود للقائمة الرئيسية وتقوم بأختيار install وتقوم بتحديد الذاكرة وهي micro sd وتختار ألروم من كارت الميموري تتركه يقوم بعمل setup

ويفضل ازالة الروت قبل عمل الروم

mohamedmostaf
04-07-2016, 06:05
وعليكم السلام اخي الكريم نورت

اولا هتحمل الكاستم روم دي من هنا (https://mega.nz/#F!Nc5C3LBQ!2A5rssYn0oITzD6rb8kAlg) دي روم مارشيميلو 6.0.1

اهم حاجة تكون عامل unlock للبوت لودر علشان تصطب الريكفري المعدل من هنا (https://dl.twrp.me/a5/twrp-3.0.2-0-a5.img) من فريق TWRP

هتضيف الريكفري المعدل بعدين هتنقل الروم على كارت ميموري وتفتح الموبايل في وضع الريكفري وقبل ما تعمل INSTALL هتدخل على Wipe ثم advanced wipe وهتعلم على كل حاجة ماعدا internal storage و micro sd ويفضل لو تنقل كل حاجاتك من المساحة الداخلية وتقوم بأختيار internal storage ثم تعود للقائمة الرئيسية وتقوم بأختيار install وتقوم بتحديد الذاكرة وهي micro sd وتختار ألروم من كارت الميموري تتركه يقوم بعمل setup

ويفضل ازالة الروت قبل عمل الروم
انا اسف حضرتك ارجوك براحة عليا لأني بجد اول مرة ادخل العالم ده
يعني ايه بوت لودر ؟و ازاى اعمله unlock
حضرتك انا موبايلي 816g dual sim
عشان ممكن حضرتك تكون فاكر 816 بس و لا حاجة
عشان انا دورت كتير و ملقتش حاجة ليه من رومات
و الي حضرتك مديهولي ده الظاهر انه 816 مش 816g dual sim
بالنسبة للرقم بتاعه فهو mt6592

Black foxer
04-07-2016, 06:28
انا اسف حضرتك ارجوك براحة عليا لأني بجد اول مرة ادخل العالم ده
يعني ايه بوت لودر ؟و ازاى اعمله unlock
حضرتك انا موبايلي 816g dual sim
عشان ممكن حضرتك تكون فاكر 816 بس و لا حاجة
عشان انا دورت كتير و ملقتش حاجة ليه من رومات
و الي حضرتك مديهولي ده الظاهر انه 816 مش 816g dual sim
بالنسبة للرقم بتاعه فهو mt6592

تمام كويس انك لاحظت الموضوع ده انا فاكره 816 من غير g

بالنسبة للبوت لودر علشان مصعبش عليك الموضوع هو زي نظام حماية شركات موبايلات معينة بتعمله زي هواوي و سوني واتش تي سي علشان تمنعك من تصطيب اي حاجة معدلة او غير رسمية ومتقدرش تعمل روت صحيح الي هو king root او super su مش الي حضرتك عامله ده وانت بتعمله unlock او فتح بطريقة رسمية وسهلة عن طريق خطوات الشركة نفسها بتديهالك علشان تقدر تنزل الحاجات المعدلة دي

بالنسبة للريكفري المعدل ده بيكون افضل مليار مرة من الريكفري الاساسي لانه بيتيح لك مميزات كتيرة جدا + ان الريكفري الاساسي مش بيقبل انه يصطب الرومات المعدلة او تصطيب ملفات الروت

الموديل بتاعك متاح له رومات معدلة للاصدار 5.1.1

mohamedmostaf
04-07-2016, 06:52
تمام كويس انك لاحظت الموضوع ده انا فاكره 816 من غير g

بالنسبة للبوت لودر علشان مصعبش عليك الموضوع هو زي نظام حماية شركات موبايلات معينة بتعمله زي هواوي و سوني واتش تي سي علشان تمنعك من تصطيب اي حاجة معدلة او غير رسمية ومتقدرش تعمل روت صحيح الي هو king root او super su مش الي حضرتك عامله ده وانت بتعمله unlock او فتح بطريقة رسمية وسهلة عن طريق خطوات الشركة نفسها بتديهالك علشان تقدر تنزل الحاجات المعدلة دي

بالنسبة للريكفري المعدل ده بيكون افضل مليار مرة من الريكفري الاساسي لانه بيتيح لك مميزات كتيرة جدا + ان الريكفري الاساسي مش بيقبل انه يصطب الرومات المعدلة او تصطيب ملفات الروت

الموديل بتاعك متاح له رومات معدلة للاصدار 5.1.1
تمام اشكر حضرتك جدا
بس انا اعمل ايه دلوقتى ويجيلي اى حاجة المهم تكون كويسة و ازاى لو حاجة نزلت جديدة انزلها و هل معني كده ان البوت لودر ده اتعمله unlock لوحده لما نزلت ال root الي هو kingo ؟
و معلش تقلت على حضرتك D-:

Black foxer
04-07-2016, 19:04
تمام اشكر حضرتك جدا
بس انا اعمل ايه دلوقتى ويجيلي اى حاجة المهم تكون كويسة و ازاى لو حاجة نزلت جديدة انزلها و هل معني كده ان البوت لودر ده اتعمله unlock لوحده لما نزلت ال root الي هو kingo ؟
و معلش تقلت على حضرتك D-:

الكينجوروت هو من اسوأ البرامج الي بتعطي صلاحيات الروت والبوت لودر مش بتحتاج تعمله unlock وحضرتك لو اصدار الموبايل عندك 5.1.1 يبقى بلاش تنزل روم مطبوخ

mohamedmostaf
04-07-2016, 20:10
الكينجوروت هو من اسوأ البرامج الي بتعطي صلاحيات الروت والبوت لودر مش بتحتاج تعمله unlock وحضرتك لو اصدار الموبايل عندك 5.1.1 يبقى بلاش تنزل روم مطبوخ
لا انا منزليش حاجة انا زي ما قولت حضرتك انا حتي الأن لسا kitkat
و عشان كده عايز انزل رومات اسرع من اداء الجهاز و اخلى الواجهة احلى و احسن
لأنه نوعا ما بقيت احس انه بقى قديم شوية D-:

mohamedmostaf
05-07-2016, 21:51
up up

AmrGTX
10-07-2016, 10:53
بص يا باشا نصيحة بلاش تعدل ف الجهاز وسيبك من الرومات المطبوخة دي خالص بتعمل مشاكل دايما يعني ممكن تلاقي الجهاز شغال ومفيش مشاكل بس مثلا الواي فاي مش شغال او البلوتوث معلق ف نصيحة سيبك من الرومات المطبوخة دي خالص

AmrGTX
10-07-2016, 10:54
وممكن لو زهقت من شكل السوفت وير تنزل لانشر زي Nova,Go,Google Now launcher دول احسن 3 لانشر بيخلولك الجهاز شبه اندرويد 5 او 6