المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بخصوص كارت شاشه gtx 970 ولعبه assassin's creed syndicate للخبراء والمجربين

LEAGUE
20-07-2016, 21:10
انا مواصفات جهازى عاليه ولدى كارت شاشه gtx 970 ورامات 16 جيجا وبروسيسور core i7 3770 وعندى هذه العبه عندما اعمل اعدادات جرافيك على اعلى اعدادات واختار خيار antialiasing على اعلى اعدادات الهى x4 فريمات بتنزل جامد وبتشتغل على ما بين 25 الى 40 علشان تشتغل على فريم 60 لازم اجيبهه على خيار x2 او fxaa ومفروض العبه دى تشتغل على جهازى بكل سلاسه وتشتغل بى اعلى اعدادات على فريمات 60 لماذا مش بتشتغل على فريمات 60 مع اعلى اعدادات لى antialising وللعلم انا فعلت وعملت نزلت كل تحديثات ليهه من اول التحديث الاول لى اخر تحديث الهو التحديث الخامس ياريت العندهم العبه وعندهم نفس مواصفات جهازى يدخلو يقولو ليه عندكم شغاله على فريمات كام وكمان اليعرف حل لى هذه مشكله وجعل العبه تشتغل على فريمات 60 ارجو يساعدنى

roby2010
21-07-2016, 11:47
دة طبيعي لأن اللعبة AntiAliasing اصلاً مع اللعبة دي ثقيل جداً
وبعدين انت مش هتحس بفرق مع 2x
فخليها 2x افضل علشان تبقى سلسة في اللعب

mohamedmostaf
24-07-2016, 22:22
انا مواصفات جهازى عاليه ولدى كارت شاشه gtx 970 ورامات 16 جيجا وبروسيسور core i7 3770 وعندى هذه العبه عندما اعمل اعدادات جرافيك على اعلى اعدادات واختار خيار antialiasing على اعلى اعدادات الهى x4 فريمات بتنزل جامد وبتشتغل على ما بين 25 الى 40 علشان تشتغل على فريم 60 لازم اجيبهه على خيار x2 او fxaa ومفروض العبه دى تشتغل على جهازى بكل سلاسه وتشتغل بى اعلى اعدادات على فريمات 60 لماذا مش بتشتغل على فريمات 60 مع اعلى اعدادات لى antialising وللعلم انا فعلت وعملت نزلت كل تحديثات ليهه من اول التحديث الاول لى اخر تحديث الهو التحديث الخامس ياريت العندهم العبه وعندهم نفس مواصفات جهازى يدخلو يقولو ليه عندكم شغاله على فريمات كام وكمان اليعرف حل لى هذه مشكله وجعل العبه تشتغل على فريمات 60 ارجو يساعدنى
ايه ال resolution المستخدم ؟
و للعلم اللعبة اساسا عالية جدا فلو حضرتك شغال على 1080p او اعلى فده شئ طبيعي خصوصا ان ال antialiasing يعني استهلاك اكتر من ال vram و ال vram بتاعت الكارت اساسا مش ولا بد
فده شئ طبيعي انا الصراحة لما بلعب على 1080p مبشغلوش اصلا :$
فلو حضرتك شغال على resolution قليل قلله و مش هتحس بفرق بأذن الله غير ان الفريمات عليت

LEAGUE
27-07-2016, 22:12
انا بلعب على ريزوليشن 1080p

LEAGUE
31-07-2016, 17:52
ممكن اللعندهم العبه يقولو مواصفات جهازهم ايه وييلعبو على اعلى إعدادات x4 وريزوليشن 1080p الفريمات عندكم كام

LEAGUE
31-07-2016, 17:59
ممكن اللعندهم العبه يقولو مواصفات جهازهم ايه وييلعبو على أعلى إعدادات x4 وريزوليشن 1080p الفريمات عندكم كام

LEAGUE
15-08-2016, 12:58
الحمدلله كارت شاشه العندى ده قوى جدا وبيشغل جميع العاب الحديثه على اعلى اعدادات وهو كارت غالى جدا سعرو 4500 جنيه جديد العيب وضعف في بروسيسور انا شوفت فيديو على اليوتيوب كارت شاشه ده العندى شغال على اعلى اعدادات وانا أساسا مكنتش متخيل ان يكون كارت شاشه ده ميقدرش يشغلهه على اعلى اعدادات كان امر غريب لكن العيب وضعف فيه بروسيسور لانى شوفت فيديو في يوتيوب كارت شاشه gtx 970 شغال مع بروسيسور i7 2600k ومتزود سرعه البروسيسور الى 5.0ghz والعبه بتتلعب على اعلى اعدادات ومفتوح txaa x4 والفريمات بتعدى 60 فريم الفريمات ما بين سبعينات الى 94 ده طبعا كده كارت شاشه بتاعى قوى جدا ويشغلهه على اعلى اعدادات لكن ده عندى مش فريمات مش بتكون عاليه مع بروسيسور بتاعى الهو i7 3770 لانو مش بينفع يتكسر سرعه حاولت اكسر سرعتو اخرو بيزيد عند 4.2ghz ده اعلى حاجه فيه وبرضو مش بيقدر على تشغيل العبه على فريمات 60 على اعلى اعدادات لكن بروسيسور i7 2600k بيوصل لى 5.0ghz وبيشغل مع كارت شاشه gtx 970 بيشتغل لعبه ac syndicate على اعلى اعدادات وكمان مع txaa x4

phenomenon
15-08-2016, 19:22
يعني انت في النهايه اقتنعت ان الكارت GTX 970 قوي للغايه وقادر على تشغيل AC Syndicate على اعلى اعدادات لكن السبب في تاخير الاداء بالنسبالك هو المعالج المركزي I7 3770
لكن لو عندك معالج I7 2600K مكسور السرعه مش هيكون في تأخير في الأداء وهتوصل لأعلى إعدادات وده انت اتاكدت منه بنفسك من فيديو YouTube .

المعلومات دي مهمه جدا ومفيده :- يعني هل بالشكل ده نقدر ننصح اللي عنده I7-4790 يبيعه ويشتري I7-3770K بس ياترى الفرق السعري هيبقى لصالح مين ؟

LEAGUE
15-08-2016, 19:27
يعني انت في النهايه اقتنعت ان الكارت GTX 970 قوي للغايه وقادر على تشغيل AC Syndicate على اعلى اعدادات لكن السبب في تاخير الاداء بالنسبالك هو المعالج المركزي I7 3770
لكن لو عندك معالج I7 2600K مكسور السرعه مش هيكون في تأخير في الأداء وهتوصل لأعلى إعدادات وده انت اتاكدت منه بنفسك من فيديو YouTube .

المعلومات دي مهمه جدا ومفيده :- يعني هل بالشكل ده نقدر ننصح اللي عنده I7-4790 يبيعه ويشتري I7-3770K بس ياترى الفرق السعري هيبقى لصالح مين ؟

حسب ظروف والعاب اذا يلعب بى اعلى اعدادات وعلى اعلى ريزوليشن والفريمات جيده بدون كسر سرعه وبدون مشاكل والعاب شغاله على فريمات عاليه طبعا يكون افضل i7-4790 لكن لو في يوجد العاب بتضغط على بروسيسور جامد والعاب تقيله اوى وقويه جدا ولازم يتم عمل كسر سرعه عالى طبعا يكون احسن والأفضل هو i7 3770K

phenomenon
15-08-2016, 21:32
اخى الفاضل :- " لا تؤمن بكل ما تراه عينك ولا تصدق نصف ما تسمعه أذنك "
كسر السرعه في المعالجات المركزيه وخاصة مع الالعاب لا يجدي نفعاً " It`s a myth "
أي معالج مركزي صاحب اداء جيد يستحيل أن نصفه بالاداء " جيد جدا " فقط بمجرد كسر سرعته وأي معالج مركزي سىء " من المستحيل ان نصفه بانه اصبح فجأة " جيد " بمجرد كسر سرعته
هي خرافات وعشنا فيها واقتنعنا بها

نعم بالتاكيد قد تحصل على عدد أعلى من الأطارات ولكن ما هو العدد ؟ إطار ؟ إثنان ؟ ثلاثه ؟
في الواقع احيانا كسر السرعه يتسبب في هبوط الأداء مع الألعاب لا تحسنه ودا بسبب دخول المعالج مراجل الإختناق الذاتيه وارتفاع الفولت لاقصى الحدود واستهلاك منسوب عالي من الطاقه
ومع ذلك فهو لا يرى أي داعي للامر فيتسبب في خنق نفسه بنفسه للعمل على الحد من الإستهلاك وتوفير الطاقه + في حالة الخطوره للحفاظ على درجات حرارته قبل الدخول بمرحلة Thermal Throttling

تعالي لما نشوف مراجعه حقيقيه صادقه في لعبة GTA V على جميع معالجات I7-SKUs وبطاقة STRIX GTX 980

من خلال مراجعة Ian Cutress وهو تقريباً أحد أفضل وأشهر خبراء في مراجعة وتحليل المعماريات الهندسيه للمعالجات المركزيه وإختبار أدائها
بيقول أن جميع معالجات I7-SKUs من الجيل الثاني للجيل الثالث في نفس رنج الأداء الموحد تقريباً على أوضاعهم الإفتراضيه دون كسر سرعتها

طيب أنت بتقول ان لعبة GTA V بتعتمد او انت شايفها بتعتمد على التردد الاعلى
بالتاكيد لعبة GTA V من الالعاب المشهوره بالاعتماد على تعدد خيوط المعالجه والاستفاده من مصادر المعالج المركزي

ولكن السؤال هل فعلااً فرق التردد هيكون ملحوظ في فرق الأداء للألعاب ؟؟
فرجع Ian Cutress حاول مع مراجعه جيديه لكسر سرعة I7-6700K الجيل السادس " الجيل السادس مش الثاني " ومفترض ان الجيل السادس صاحب افضل سمعه حاليا
في كسر السرعه وايجابية الأداء بسبب اسلوب وتنظيم إستهلاك الطاقه الحديث بالمعماريه وبالمنصه

قالنا والله يا جماعه المعالج بتاعي جايلي بتردد 4.0GHz ومع التربو 4.2GHz وبيحقق في لعبة GTX V على أعلى إعدادات ومع بطاقة GTX 980 عدد 74.09 إطار من معدل متوسط الإطارات
رجع بعد كسر سرعته الي 4.4GHz اكتشف انه بيحقق 74.09 اطار يعني دون أي إختلاف برغم زياده التردد 200MHz
ولكن في محاولة كسر سرعته ختى 4.8GHz يعنى زياده وصلت حتى 800MHz يحقق 74.08 اطار
هل ما زلت مؤمن بكسر السرعه او زيادة التردد للمعالج المركزي مع لعبة GTA V

طيب أيه الحال مع لعبة Alien Isolation ؟ أيضاً هبوط في الأداء بعد كسر السرعه لا ارتفاعه

طيب إيه الحال مع لعبة TOTAL WAR WH ؟ الأداء اتحسن وقدرت تحقق إطار زياده ... شىء عظيم ولكن في الواقع حتى هذا الإطار لم يكتمل 1000x Frames per secons

طيب ولعبة GRID AS ؟ فعلاً في تحسن في الأداء وتقريباً قدر يحقق 4 اطارات زياده بعد كسر سرعته ولكن إذا نظرنا بتركيز في الأمر ستجد تردد 4.06 حتى كان أفضل من الزياده القصوى 4.08GHz

طيب انت دلوقتي بتقول ان صاحب الفيديو بيلعب على اعلى اعدادات وبيحقق في رنج 90C طيب إزاى هو بيلعب على شاشه Tablet ولا PC

إذا كان معالج GTX 980 STRIX الاعلى في الأداء ومع احدث المعالجات المركزيه وبيحقق 74fps حتى بعد كسر سرعتها إلى 4.8GHz
فهل انت مصدق فعلا انه بيلعب على اعلى اعدادات ؟

اي انسان يقدر يصنعلك فيديو مشابهه للي انت شوفتها اذا كانت خبرته مجرد مبتدا في عمليات المونتاج او عنده خبره ازاي يخرجلك الفيديو بالشكل ده بدون حتى اي مونتاج
بحيث انك تقدر تلعب في بعض الخصائص الجرافيكيه في ملفات Configurations ini اللعبه بدون ما تظهر تغييرات في قائمة اعدادات اللعبه
كمان ممكن تختار اماكن محدده في اللعبه فيها بيكون الاطار عالي بسبب عدم وجود تأثيرات رسوميه ثقيله على وحدات المعالجه

في النهايه معالج I7-3770 معالج رائع ولا يمكن باي شكل من الاشكال ان يتفوق عليه معالج I7-2600K حتى وبعد كسر سرعته " وخاصة ان يحقق بنتائج ملحوظه "
كسر السرعه امره جيد احيانا واحيانا فعلا بيزيد من الاداء لكن في الحقيقه زيادات طفيفه جدا وقد يكون لها اهميه في الأعمــــــــــــــــــــــــال بسبب انهائها في فترات زمنيه اسرع
عمليه ريندر او مونتاج تتطلب ربع ساعه قد ينهيها في 14 دقيقه وهذا يعني نصف ساعه ينهيها في 28 دقيقه وساعه 26 دقيقه كمجرد مثال
في النهايه العمليات الثقيله تحتاج احياناً 10 ساعات من الشغل المكثف واللى ممكن كسر السرعه وقتها يكون مفيد بنسبه ملحوظه في توفير 30 دقيقه على الاقل لكن مش اكتر بردو

LEAGUE
30-08-2016, 15:05
علفكره انا جربت اعمل تغيير في جرافيك جايب كل حاجه على الترا وعملت off اغلاق لى Antiailliasing عملت ليه off فريمات برضو مش بتجيب ومش بتوصل 60 fps وفريمات ضعيفه ازاى كلام ده وانا مواصفات جهازى عاليه جدا

LEAGUE
30-08-2016, 21:05
ارجو المشاركه ورد على كلامى انا مش عارف دلوقتى هل ضعف الأداء مع هذه العبه ومش بتجيب فريمات 60 هل ده عيب ومشكله في العبه او ده من ضعف بروسيسور العندى لانو متوسط او معقوله كارت شاشه العندى مع انو كارت شاشه عالى جدا وهو gtx 970 مش قادر يشغلهه على اعلى اعدادات جرافيك والناس العندهم العبه عندكو مواصفات ايه والفريمات عندكو بتكون كام

mohamedmostaf
31-08-2016, 05:40
ارجو المشاركه ورد على كلامى انا مش عارف دلوقتى هل ضعف الأداء مع هذه العبه ومش بتجيب فريمات 60 هل ده عيب ومشكله في العبه او ده من ضعف بروسيسور العندى لانو متوسط او معقوله كارت شاشه العندى مع انو كارت شاشه عالى جدا وهو gtx 970 مش قادر يشغلهه على اعلى اعدادات جرافيك والناس العندهم العبه عندكو مواصفات ايه والفريمات عندكو بتكون كام
حضرتك ده شئ عادي جدا
اولا اللعبة عالية
ثانيا حاول حضرتك تحمل update للعبة و اخر update لكارت الشاشة و جرب ممكن يتحسن
ثالثا انا مشوفتش حد مشغل اللعبة ديت ب gtx 970 على اعلى حاجة فى كل حاجة الصراحة قبل كده عشان كده مقدرش احكم
بس فيه حاجات زي ده
https://www.youtube.com/watch?v=1e23RKPxfz4
الفريمات بردو قليلة
رابعا و ده الأهم حضرتك مضخم اوي من الكارت يعني كلمة ( عالي جدا ) دي انا شايفها مبالغة الكارت ادائه ممتاز على ال 1080 لكن اعلى من كده مش اوي

LEAGUE
31-08-2016, 11:20
حضرتك ده شئ عادي جدا
اولا اللعبة عالية
ثانيا حاول حضرتك تحمل update للعبة و اخر update لكارت الشاشة و جرب ممكن يتحسن
ثالثا انا مشوفتش حد مشغل اللعبة ديت ب gtx 970 على اعلى حاجة فى كل حاجة الصراحة قبل كده عشان كده مقدرش احكم
بس فيه حاجات زي ده
https://www.youtube.com/watch?v=1e23RKPxfz4
الفريمات بردو قليلة
رابعا و ده الأهم حضرتك مضخم اوي من الكارت يعني كلمة ( عالي جدا ) دي انا شايفها مبالغة الكارت ادائه ممتاز على ال 1080 لكن اعلى من كده مش اوي

ما انا قصدى على 1080 عالى جدا وانا بلعب في كل العاب على ريزوليشن 1080 وكمان انا عامل اخر تحديث عامل ابديت للعبه كل إصدارات الابديت وعامل ليه اخر تحديث

LEAGUE
31-08-2016, 21:15
فعلا عندكم الحق وكلامكم صحيح لعبه assassin's creed syndicate طبيعى انهه تشتغل عندى كده والبروسيسور ملهوش دعوه وعرفت ان بروسيسور العندى ده قوى جدا ومن فئه الهاى اند العيب في كارت شاشه شوفت في youtube فيديو كارت شاشه gtx 1070 مع بروسيسور i5 شغاله احسن من عندى بكتير وفريمات عاليه ومع بروسيسورات اقل من العندى اما بالكم بروسيسور العندى يعمل ايه يشغلهه ازاى وشوفت جايبين الاعدادات على اعلى اعدادات ultra high وجايه على txaa+fxaa 4x وبتجيب فريمات مش اقل من 60 مع بروسيسور i5 وكارت شاشه gtx 1070 وأيضا مع كارت شاشه gtx 980 ti شغاله عليه على اعلى اعدادات مع نفس بروسيسور العندى الهو i7 شغاله وفريمات مش اقل من 60

LEAGUE
01-09-2016, 18:48
بعد ما انا اتاكد ان بروسيسور عندى يشغلهه على اعلى اعدادات وانو بروسيسور ممتاز وان كسر سرعه الاوفركلوك مش مهم اوى وبيزود فريمات قليله واتاكد ان كارت شاشه gtx 970 لا يقدر على تشغيل assassin's creed syndicate على اعلى اعدادات وفى ضعف من كارت شاشه مع اقوى العاب العاب في نفس مستوى لعبه ac syndicate والألعاب الأقوى كمان الاعلى من AC syndicate انا قررت انى اعمل sli انا عندى كارت شاشه zotac amp core extreme edition gtx 970 هجيب نفس كارت ده واحد اخر أيضا واحد تانى ايضا وهشغلو مع كارت شاشه العندى وهيتم عمل sli ايه نصيحتكم بنسبه لفكرتى دى للفكره دى نصيحتكم ايه وهل اكيد مع بروسيسور العندى الهو i7 3770 ومع كارت شاشه gtx 970 sli الفريمات هتوصل الى 60 او كمان الفريمات ممكن تعدى وتكون اكتر من 60 وتوصل لفريمات عاليه جدا وايه نصيحتكم وايه رايكم في gtx 970 sli

LEAGUE
03-09-2016, 14:23
ياجماعه للتاكيد هل بروسيسور الموجود معايه والعندى هل هو قوى ويشغل اتقل واقوى العاب على اعلى اعدادات عادى وان ضعف العندى في لعبه ac syndicate ده من كارت شاشه واذا لو جبت كارت شاشه عالى او عملت sli لى gtx 970 ومع بروسيسور العندى الهو i7 3770 هل هيتم وتشتغل جميع اقوى واتقل العاب التقيله هتشتغل على اعلى اعدادات ومع ريزوليشن 1080p هتكون فريمات عاليه وهل مش هيكون في عنق زجاجه والعاب هتشتغل على اعلى اعدادات للجرافيك وعلى ريزوليشن 1080p ارجو من فضلكم الجواب واريد الرد عليه اريد ردكم عليه

zoro00
03-09-2016, 14:52
احب اطمنك واشاركك بالمعلومات اكتر
البروسيسور بتاعك زى الفل والمشكله مش منه اطلاقا .. المشكله عندك تخص كارت الشاشه ودا اخره فى الاداء بتاعه
لان عندى نفس البروسيسور بتاعك بالضبط i7 3770 ورمات 16 جيجا برضه زيك
بس كارت الشاشه عندى اعلى وهو gtx 1070
ودخلت جربت اللعبه دلوقتى علشان خاطر افيدك بالنتيجه
وظبط اعداداتها على اعلى امكانيات واعلى كل شىء من تنعيم الحواف وكل الخواص على رزليوشن 1920 × 1080
ونتيجه الفيرمات عندى من 55 ل 60 فريم مزدتش عن كدا ولا قلت عن كدا

وايضا دا فديو لتأكيد المعلومه ان اللى عندك دا طبيعى جدا
https://www.youtube.com/watch?v=HGeCsR13Kqk
مراجعه للكارت بتاعك على نفس اللعبه وبروسيسور i7 6700k يعنى حاجه عضمه على عظمه :)
ومش مفعل Vsync و antialising على fxaa والفيرمات بتهبط معاه ل 54 واقصاها 59

كدا اعتقد بالك ارتاح :) . انا كنت زيك كدا برضه مش مقتنع باداء الكارت بتاعى 1070 واقتنعت بعد بحث وقرائه كتير فى الحوارات دى ومساعدة بعض الشباب هنا فى المنتدى
تحيتى

phenomenon
03-09-2016, 15:25
احب اطمنك واشاركك بالمعلومات اكتر
البروسيسور بتاعك زى الفل والمشكله مش منه اطلاقا .. المشكله عندك تخص كارت الشاشه ودا اخره فى الاداء بتاعه
لان عندى نفس البروسيسور بتاعك بالضبط i7 3770 ورمات 16 جيجا برضه زيك
بس كارت الشاشه عندى اعلى وهو gtx 1070
ودخلت جربت اللعبه دلوقتى علشان خاطر افيدك بالنتيجه
وظبط اعداداتها على اعلى امكانيات واعلى كل شىء من تنعيم الحواف وكل الخواص على رزليوشن 1920 × 1080
ونتيجه الفيرمات عندى من 55 ل 60 فريم مزدتش عن كدا ولا قلت عن كدا

وايضا دا فديو لتأكيد المعلومه ان اللى عندك دا طبيعى جدا
https://www.youtube.com/watch?v=HGeCsR13Kqk
مراجعه للكارت بتاعك على نفس اللعبه وبروسيسور i7 6700k يعنى حاجه عضمه على عظمه :)
ومش مفعل Vsync و antialising على fxaa والفيرمات بتهبط معاه ل 54 واقصاها 59

كدا اعتقد بالك ارتاح :) . انا كنت زيك كدا برضه مش مقتنع باداء الكارت بتاعى 1070 واقتنعت بعد بحث وقرائه كتير فى الحوارات دى ومساعدة بعض الشباب هنا فى المنتدى
تحيتى

:) here some Kookies for our intelligent reviewer and an expert talker , couldn`t say it better
:) Please, buy some of these and eat it for me

zoro00
03-09-2016, 15:59
:) here some Kookies for our intelligent reviewer and an expert talker , couldn`t say it better
:) Please, buy some of these and eat it for me

تسلم حبيبى دا اقل واجب .. فيد زى مبتستفيد :)