المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ازاى اعرف اذا كان الهارد بية باد سيكتور ولا لا ؟

RIKA
30-07-2016, 03:42
السلام عليكم

اى برنامج اعرف بيها اذا كان الهارد فية باد سيكتور ولا لا ولو فية ازاى اعالجة
وهل لو فية هارد فية باد سيكتور وحبيت انقل محتويات الهارد دة لهارد جديد هل بيتنقل معاة الباد سيكتور برضو ؟

أرجو الإفادة وشكراً مقدماً

محمد السنهوري
30-07-2016, 17:20
وعليكم السلام

أنظر أخي الفاضل الهارد يتكون من أسطونات بداخله وهذه الاسطوانات عليها ملايين السيكتورات

وعندما يصتدم لهارد بأي شيئ أو فصل التيار الكهريائي عن الجهاز مفاجائه أو أيقاف تشغيل الجهاز بطريقه خاطئه وأحيانا فيروسات يحدث تلف في هذه السيكتورات

وهما نوعين من التلف
تلف مادي ويطلق عليه أيضا لوجيكال و تلف منطقي ويطلق عليه فيزيكال

المادي يحدث من الصدمات أو وجود أتربه بداخل ألهارد وهو لا يمكن أصلاحه لاكن يمكن عزله من الهارد

والمنطقي هوا خطاء برمجي أو فيروسات و يمكن أصلاحه

بالنسبه للملفات تنقل عادي جدا بدون نقل الباد لأن كما ذكرت الباد في الهارد نفسه وليس في الملف وأيضا غير معدي بالطبع

بالنسبه للبرامج أفضلهاhd tune l للكف عنه وعن مكانه بالظبط

وللأصلاح بدون فقد بيانات أو فرمته عن طريق برنامج HDD Regenerator

RIKA
31-07-2016, 04:07
شكرا لك أخى العزيز انا هاجرب البرنامجين بس البرنامج التانى هاينفع اصلح بدون مابوظ حاجة او حاجة تتمسح يعنى اقصد سهل الاستخدام
انا حاليا عملت اسكان للهارد الاول وطلعلى مربع واحد فقط احمر لو عملت اصلاح بالبرنامج ممكن يمسح ملفات كتير عشان انا خايف اعمل الاصلاح وبعد كدة اتصدم والاقى الهارد فاضى تبقى مصيبة بالنسبالى

محمد السنهوري
31-07-2016, 16:05
لا تقلق البرنامج يصلح بدون فقد للبيانات والافضل العمل عليه من البوت قبل بدء الويندوز

RIKA
01-08-2016, 02:38
اخر حاجة اخى العزيز وانا اسف على كثرة سؤالى
انا كدة بحثت على الهاردين والبرنامج ماطلعليش غير فقط مربع احمر واحد فى الهارد الاول فقط لازم اقوم باصلاحة ولا عادى مش هايفرق واكبر دماغى

محمد السنهوري
05-08-2016, 21:23
اخر حاجة اخى العزيز وانا اسف على كثرة سؤالى
انا كدة بحثت على الهاردين والبرنامج ماطلعليش غير فقط مربع احمر واحد فى الهارد الاول فقط لازم اقوم باصلاحة ولا عادى مش هايفرق واكبر دماغى

أولا بتأسف علي تأخيري في الرد

ثانيا غلط انك تكبر دماغك لانه بينتشر ومعدي لباقي الهارد يجب أصلاحه

RIKA
08-08-2016, 05:56
ولا يهمك .. الف شكر ليك

محمد السنهوري
08-08-2016, 08:18
يغلق