المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انا محتاج اعرف العلاقه بين اختيار كرت الشاشة ودقة الشاشة وحجها

الكنج محمدعمار
01-08-2016, 02:14
السلام عليكم
وانا بجمع الجهاز بتاعي لقيت كل الناس بتقول انى هاجيب شاشه كم بوصه عشان حجم الشاشه بيفرق فى اختيار الكرت عشان لو جيبت كارت شاشه مش مناسب ممكن يتحرق
فعاوز اعرف ازاي وانا عاوز اجيب شاشه 27 او 32 واخري فى الكرت الفين جنيه
عاوز اعرف الكرت دا يشغللى الشاشه دي من عدمه ازاي ؟
وشكرا مقدما

zozo 22
01-08-2016, 07:51
شوف كل شاشة لها دقة معينة يعنى ممكن تجد شاشة 24 بوصة زى 32 بوصة فى الدقة وخصوصا الشاشات الحديثة عموما الدقة 1080p يريد تشترى الشاشة بدقة دى فى مشاهدات مش هتفرق معاك بس فى الالعاب انت محتاج كارت يشغيل على اعلى اعدات زى كارت 960 او اكتر وممكن تلعب بنفس الشاشة مع تقليل الاعدات دقة شاشة يعنى جودة الصورة وطبعا جودة الصورة بتفرق مع زمن استجابة الشاشة

الكنج محمدعمار
01-08-2016, 11:29
شكرا بس دلوقتى انا الكارت بتاعي r9 270x ووبيشغل 1080 والشاشه بتاعتي 32 وفول اتش دي خايف العب عليها للكارت يحصله حاجه فهل فيه مثلا برنامج او اداه اشوف اذا كان فيه مشاكل واللا لا

شوف كل شاشة لها دقة معينة يعنى ممكن تجد شاشة 24 بوصة زى 32 بوصة فى الدقة وخصوصا الشاشات الحديثة عموما الدقة 1080p يريد تشترى الشاشة بدقة دى فى مشاهدات مش هتفرق معاك بس فى الالعاب انت محتاج كارت يشغيل على اعلى اعدات زى كارت 960 او اكتر وممكن تلعب بنفس الشاشة مع تقليل الاعدات دقة شاشة يعنى جودة الصورة وطبعا جودة الصورة بتفرق مع زمن استجابة الشاشة

mohamedmostaf
01-08-2016, 18:50
شكرا بس دلوقتى انا الكارت بتاعي r9 270x ووبيشغل 1080 والشاشه بتاعتي 32 وفول اتش دي خايف العب عليها للكارت يحصله حاجه فهل فيه مثلا برنامج او اداه اشوف اذا كان فيه مشاكل واللا لا
مفيش الكلام ده خالص حضرتك
اساسا الكروت من الفئة ديت موجهة بشكل اساسي لل 1080p
مسألة حرق الكارت ديت انا اول مرة اسمع عنها
اعتقد انها صعبة اوى نوعا ما !!!!!

phenomenon
01-08-2016, 18:55
وعليكم السلام ورحة الله وبركاته
الفكره مش في ان الكارت يتحرق ولكن الفكره في " ما هي نتيجة اداء هذه البطاقه الرسوميه على حجم هذه الشاشه ودقتها الافتراضيه الموصي بها "

علي سبيل المثال اذا كنت تمتلك شاشه 18inch إذن في الغالب دقتها الافتراضيه الموصى بها هي 1366X768
1366X768 هو عدد من البيكسل الذي يتم عرضه افقيا وراسيا على هذه الشاشه

افتح اي صوره باستخدام برنامج فوتوشوب ثم ابدا بعمل زووم تقريب للصوره جدا , ستبدا في ملاحظه بيكسلات او مربعات صغيره جدا جدا
اذن 1366 بيكسل بعرض الشاشه و 768 بطول الشاشه هي قدرة الشاشه الافتراضيه في دقة العرض
الان انت لا تستطيع رؤية اى شىء سوي نقطه او مربع صغير جدا لا يدل على اى شىء

لذلك ستحاول تبعيد زووم اوت الصوره من جديد وستبدا حينها برؤية الشكل الموجود فى الصوره بوضوح
اذن عندما يتكون عدد ما من البيكسل نبدأ في ملاحظه الصور او نستطيع ان نسميه اطار من الصوره Frame

اذا بدا الامر ينتقل للبطاقه الرسوميه فيجب ان تمتلك بطاقه رسوميه لديها القدره على معالجة
هذا العدد من البيكسل في الالعاب والرسوم المتحركه بسرعة 30 اطار فى الثانيه الواحده ويفضل اذا كانت البطاقه الرسوميه لديها القدره على معالجة 60 اطار بالثانيه

ولكن ماذا يحدث اذا اردت شراء شاشه 22inch ودقة الابعاد هي 1920X1080
في هذه الحاله تزيد دقة وضوح ونقاء الصور ودقة التفاصيل تزيد وهذا بسبب ازدياد عدد البيكسلات الصغيره جدا جدا فى كل صوره
ولكن في هذه الحاله انت تحتاج بطاقه رسوميه اقوى لديها القدره على معالجة عدد البيكسل الاكبر وتلوينه ثم عرضه على الشاشه
والذي يقدر بقيمه 1920 في 1080 وهذا كي تطمئن وتتاكد من حصولك على 60 اطار فى الثانيه الواحده من سرعة عرض الاطارات بالرسوم المتحركه السريعه

ماذا يحدث اذا كانت البطاقه الرسوميه ضعيفه ؟
في هذه الحاله ستكون متضطر على اختيار دقة اقل للشاشه بدلا من دقتها الموصي بها وليكن 1600X1050
والا ستعاني من حالة تدني الاداء وهبوط سرعة عرض الاطارات اقل من 30 اطار وهي الحدود الدنيا وهتبدا تحس ان الحركه تقيله جدا بداخل اللعبه وخصوصا عند تغير
صوره محرك اللعبه للزوايا المختلفه

ابدا بتجربة اللعبه على ابعاد 1600X1050 بدلا من 1920X1080
هل لاحظت مشكلة تهنيج وبطىء عرض الصوره السريعه اختفت وانتقل معدل زمن الاطارات اعلى من 30 اطار وبدات تشعر بسلاسة اللعبه ؟
اذا كانت الاجابه هي لا فاللعبه لا تزال بطيئه فى الحركه ولا اشعر باستمتاع فحينها يجب اختيار اعدادات جرافييكيه ذو مستويات اقل من قائمه اعدادات الفيديو بقوائم اللعبه
وليكن ان تختار Normal او High او تبدا فى التلاعب فى قيم Advanced المسؤله عن التاثيرات الحديثه والتي هي جميعها تزيد من الضغط
وتزيد من مسؤليه البطاقه الرسوميه على المعالجه الاضخم

اما اذا كانت الاجابه بنعم اشعر بسرعة الاداء عندما انتقلت الي ابعاد ريزيلوشن اقل 1600X1050 واحصل على معدل اطارات اعلي من 60 ثابت
اذن ستبدا فى الاستمتاع باللعبه
ولكن بالتلاكيد ستلاحظ نسبة ضياع قليله من جودة ودقة تفاصيل الصوره نظراً انك كنت فى حاله اتضراريه للاستغناء عن الدقه الموصي بها 1920X1080
وكلما حاولت تقليل دقة ابعاد الشاشه للحصول على مستوى اعلى بالاداء من سرعة اللعبه كلما فقدت نسبه اكبر من دقه تفاصيل الصور

ولذلك هي عملية نسبه وتناسب
فكلما زادت ابعاد الشاشه كلما زادت اعدد البيكسل التي يكون للشاشه القدره على عرضه بعرض وطول الشاشه كلما زادت دقة ونقاء تفاصيل الصور ووضوح الالوان
كلما كنت في احتياج بطاقه رسوميه اقوى لمعالجة هذا العدد الاكبر

لا يوجد مقياس محدد كي تعلم ما هي البطاقه الرسوميه التي ينبغى عليك شرائها ومع ذلك تستطيع شراء البطاقه المناسبه

جرافيكيات وتاثيرات الالعاب تختلف من لعبه الى اخري
فتجد لديك بطاقه رسوميه قادره على انتاج 60 اطار فى الثانيه فى لعبه ما على شاشتك واعدادات فيديو اللعبه على High Overall Quality
بينما هناك لعبه اخري قد تلاحظ انك في حاله اتضراريه للعبها على Normal Overall Quality واغلاق جميع او تقليل اغلب الخواص والتاثيرات البصريه الحديثه
المتواجده بقوائم اعدادات فيديو اللعبه

حسب التجارب وبمرور الوقت ستدرك ان شاشات 1080p تعتبر الشاشاه القياسيه حاليا بسبب حدة نقاء الصور ووضوح الوانها بهذه الحجم
1080p هي اختصار سريع لشاشات 1920x1080 وهي غالباً تبدا من 21inch وتنتهي عند 27inch بحد اقصي والافضل 24inch بحد اقصى

اما اذا وجدنا شاشات كشاشات التلفاز التي نقوم بشرائها احيانا 40inch ونستطيع تحويلها على الكومبيوتر تكون احيانا ايضا 1920X1080
الا ان هذه الشاشات تتسبب فى ضياع نقاء ووضوح جده الصور المعهده بسبب قيامها بعمليه تمديد قهري Extended للبيكسل عن مواضعه واحجامه الاصليه
فعلى سبيل المثال شاشة 1080p تعرض صوره امامي ومع تقريبها جدا وجدنا ان هنام قطعه صغيره جدا فى الصوره باللون الازرق وتستهلك تقريباً اربعة بيكسلات
بينما على شاشه 40انش وجدنا ان هذه القطعه تستهلك 8 بيكسلات من مساحة الشاشه
اذن الصوره يحدث لها امتداد قهري وتضيع معها نسبه ولكن في الواقع هي نسبه قليله جدا من نقاء وحدة الوان ووضوح الصوره الاصليه

اذا صادف اختيارك لشاشه ما وليكن 22انش بدقة ابعاد 1080p فهي مثاليه بالتاكيد
واذا افترضنا انك تنوي على شراء بطاقه رسوميه ثمنها 2000 جنيه اذن قد تضمن تشغيل اغلب الالعاب على هذه الدقه في مستوى جوده جرافيكيات اللعبه بين نورمال الى هاي
كما اخبرتك سابقا فامر تشغيل الجوده هو متفاوت وحسب جرافيكيات اللعبه وكم التاثيرات البصريه التي تضاف لها اثناء التطوير يتفاوت اداء البطاقه الرسوميه بين لعبه والاخري

اذا قمت بشراء بطاقه سعرها 3000 جنيه تزيد فرصتك في ضمان الحصول على الجوده الاعلي وتشغيل الالعاب على سرعة 60 اطار وهي افضل سرعة من عرض الاطارات
التي تسمح بتفعيل خاصية V-Sync من قائمة جرافيك اللعبه لمعالجة المشاهد وتحسين صورها

الكنج محمدعمار
02-08-2016, 01:00
أنا شاكر جدا على التوضيح المفصل دا
يعني دلوقتى تنصحوني أشتري كرت شاشه بامكانيات أعلى غير الكرت اللى عندي عشان اضمن ان مايكونش فيه مشاكل
أصل انا لقيت عرض على شاشه 32 كانو منزلين من تمنها الف جنيه فى رايا شوب وجيبتها ب2100 فاشتريتها
فعاوز اعرف كرتي هيقدر يشغلها بدون مشاكل والللا لازم اجيب حاجه اعلى

zozo 22
02-08-2016, 01:24
قادر على تشغيل بس ممكن تقليل الاعدات الشاشة فى بعض الالعاب

الكنج محمدعمار
02-08-2016, 02:40
قادر على تشغيل بس ممكن تقليل الاعدات الشاشة فى بعض الالعاب

طب انا عاوز اعرف اقدر اعرف الكرت دا يشغل واللا مايشغلش منين بالظبط
يعني ليه حضرتك يقدر يشغل الشاشه ليه ماقلتش لا واشتري كارت اقوى شويه

mohamedmostaf
02-08-2016, 03:11
حضرتك الكارت الي معاك يشغل شاشات 4k
الحكاية و ما فيها هي الأعدادت الي هتخليها حسب ال resolution بتاع حضرتك بس مش اكتر

SemsemBanhawy
02-08-2016, 07:41
بأختصار وبكل بساطة

عندك 11 لاعب وملعب 100 في 50

هل نفس الـ 11 لاعب دول هيقدرو يلعبو في ملعب 200 في 100 بنفس الأداء ؟ لا طبعا
هو دة الفرق في الكروت في كارت يعرف يلعب كويس علي دقة قليلة حتي لو مستواة ضعيف
وفي كروت مستواها يخليها تقدر تلعب في أي ملعب ومن غير هبوط في المستوي