المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن صوت البطاقة اثناء اللعب على ULTRA

khaled moh
10-08-2016, 00:01
السلام عليكم
اهلا وسهلا اعضاء منتديات عرب هاردوير
انا عندى بطاقة amd msi 7950 3gb twinfrozr

الحقيقة الكرت بيعمل صوت عالى جدا اثناء اللعب على ultra or very high
هل تنصحونى بتقليل الجودة للمحافظة على عمر البطاقة الافترضى ام هذا شيئ طبيعى لرفع اداء الصورة والframes ان يكون الكرت فى ضغط??

الحرارة اقصي شيئ 80

phenomenon
10-08-2016, 00:18
عليكم السلام ورحمة الله
شىء طبيعى مع تاخر البطاقه في العمر وتقدم الالعاب فالتحميل على الكارت بيبدا يزيد من جهده وبالتالي الحراره ترتفع وصوت المراوح يرتفع
انصحك بتقليل الخصائص والتاثيرات مش جودة اللعب نفسها عشان مش تحس بفرق ملحوظ عشان عمر المراوح كمان
هي الالعاب دي ايه وهل بتفعل V-Sync ام مُعطله ؟

khaled moh
10-08-2016, 00:41
اه خاصية v-sync كانت تعمل فى لعبه gta v / call of duty black ops III

لكن على الرغم من ان الكرت من 2012 لكن اداءه اعتقد انه ممكن يتحمل حتى 2018 حتى لو على جودة medium وخاصة انه سعر البطاقات الحديثة فى اررتفاع مستمر

phenomenon
10-08-2016, 01:03
اداء البطاقه كويس مش وحش ابدا لكن المقصد انه طبيعى يبدا يعافر مع الألعاب الجديثه زيه زي GTX 670 + GTX 680 + GTX 7970 وده لانك متعود من اربع سنين تلعب على الترا
فهو في السنين السابقه كان بيعطيلك 60 اطار وجهده الحقيقي ربما لا يزيد عن إستهلاك 60% من طاقته الاجماليه " بغض النظر عن قرائات 99% Usage " لكن في الحقيقه
هو في الوقت الحاضر بدا ينشط كل انويته لان المهمه اصبحت شاقه بالنسبالك عشان يعطيلك 60 اطار وبالتالي بدا يسحب منسوب الطاقه القصوى ليه ولكن على حساب حرارته والمراوح بتزيد لتشتيت الحراره
فهي روتينيه يعني وكل ما نتقدم في الزمن كل ما المهمه هتكون شاقه عليه اكتر

مش تقلل جودة Textures Quality سيبها الترا ولكن قلل الشادوز على هاي مش هتلاحظ فرق وقلل او اقفل Ambient Osculations / Tessellation لو موجوده في قوائم اللعبه Light effects قللها ممكن التنعيمات بردو
يعنى افضل العب في الاعدادات بس سيب نمط الصوره عادي هتلاقي الامور طبيعيه
هحاول اجيبلك صوره تظبط منها الاعدادات وتشوف النتيجه وجرب انت ممكن توصل للى عاوز اوصلهولك قبلي

khaled moh
10-08-2016, 01:30
اداء البطاقه كويس مش وحش ابدا لكن المقصد انه طبيعى يبدا يعافر مع الألعاب الجديثه زيه زي GTX 670 + GTX 680 + GTX 7970 وده لانك متعود من اربع سنين تلعب على الترا
فهو في السنين السابقه كان بيعطيلك 60 اطار وجهده الحقيقي ربما لا يزيد عن إستهلاك 60% من طاقته الاجماليه " بغض النظر عن قرائات 99% Usage " لكن في الحقيقه
هو في الوقت الحاضر بدا ينشط كل انويته لان المهمه اصبحت شاقه بالنسبالك عشان يعطيلك 60 اطار وبالتالي بدا يسحب منسوب الطاقه القصوى ليه ولكن على حساب حرارته والمراوح بتزيد لتشتيت الحراره
فهي روتينيه يعني وكل ما نتقدم في الزمن كل ما المهمه هتكون شاقه عليه اكتر

مش تقلل جودة Textures Quality سيبها الترا ولكن قلل الشادوز على هاي مش هتلاحظ فرق وقلل او اقفل Ambient Osculations / Tessellation لو موجوده في قوائم اللعبه Light effects قللها ممكن التنعيمات بردو
يعنى افضل العب في الاعدادات بس سيب نمط الصوره عادي هتلاقي الامور طبيعيه
هحاول اجيبلك صوره تظبط منها الاعدادات وتشوف النتيجه وجرب انت ممكن توصل للى عاوز اوصلهولك قبلي

تمام فهمت قصدك
لكن انا عملت مقارنه مع كرت نيفديا 950 وهو اصدار اواخر عام 2015 لاحظت ان الفرق 6% فقط
لو تشوف من اللينك دا الخصائص المهمة تقريبا متساوية :
https://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=3241&gid2=1598&compare=geforce-gtx-950-gigabyte-windforce-2x-oc-2gb-edition-vs-radeon-hd-7950-msi-twinfrozr-boost-edition

khaled moh
10-08-2016, 02:48
فى لعبة gta v تم تخفيض الجراافيك ومعظم الخصائص على high
الفريمات اصبحت 80 بدل 60
لكن صوت الكرت عالي ايضا اثناء اللعب
هل اجيب برنامج يعمل limit frame عشان اقلل الضغط على الكرت ولا ايه رايك

phenomenon
10-08-2016, 04:03
طالما وصلت لـ 80 يبقى الاداء بقى ممتاز بالشكل ده
اتاكد بس من تفعيل V-Sync وهي هيثبت الاطار من نفسها على 60 وتحسن الصوره
على فكره المشكله في النمط كتير صدقني - انا بس مش مثبتها هحاول اشوفلك صور للاعدادات واقولك على وضع كويس ونجرب بعدها

اعمل ضبط للجرافيك على الوضع القياسي Defaults وبعدين اتاكد من الخصائص اللى متعدله في الصوره بنفس القيم المكتوبه باللون الاخضر واضغط TAB واعمل تيتست شوف هتجيب فريم
بس مشتنسى قبل ما تعمل بينشمارك تلغي خاصيه Vsync عشان نشوف اقصى اطار وصل كام

33810

khaled moh
10-08-2016, 09:38
طالما وصلت لـ 80 يبقى الاداء بقى ممتاز بالشكل ده
اتاكد بس من تفعيل V-Sync وهي هيثبت الاطار من نفسها على 60 وتحسن الصوره
على فكره المشكله في النمط كتير صدقني - انا بس مش مثبتها هحاول اشوفلك صور للاعدادات واقولك على وضع كويس ونجرب بعدها

اعمل ضبط للجرافيك على الوضع القياسي Defaults وبعدين اتاكد من الخصائص اللى متعدله في الصوره بنفس القيم المكتوبه باللون الاخضر واضغط TAB واعمل تيتست شوف هتجيب فريم
بس مشتنسى قبل ما تعمل بينشمارك تلغي خاصيه Vsync عشان نشوف اقصى اطار وصل كام

33810

تمام طبقتهم والنتيجة كانت 60 فريم
لكن انا مش عندى مشكلة فى الصورة خالص انا بس عاوز لو فى جهد زائد على الكرت انى اقلل الضغط شوية عشان متعبش الكرت

phenomenon
10-08-2016, 18:11
كلام سليم
يبقى مع الالعاب االتقيله استقر على جوده High وشوف هل الصوت اهدى ولا محتاجه تقليل اكبر ومع الالعاب المتوسطه في الجرافيك ابقي العب الترا

khaled moh
10-08-2016, 20:24
كلام سليم
يبقى مع الالعاب االتقيله استقر على جوده High وشوف هل الصوت اهدى ولا محتاجه تقليل اكبر ومع الالعاب المتوسطه في الجرافيك ابقي العب الترا

بالنسبة لgta قللت الجرافيك لكن الصوت هو هو
لانى لما بقلله الكرت بيزود الفريمات اكتر فبيضغط كمان اكتر

phenomenon
11-08-2016, 00:37
الصوت هو هو يبقى حاله من اتنين
يا اما انت مش منشط V-Sync والكارت بيعدي 60 اطار او ممكن تكون حرارته مرتفعه حتى على اعدادات هاي بسبب الجهد المطلوب منه وبالتالي صوت المراوح عالي

THE SPY 0.0
11-08-2016, 01:00
ياغالي طبيعي جدا صوت المروحة يرتفع عند الضعط وخصوصا مع الالعاب الحديثة العب على الالترا براحتك متقلقش من حاجة كل دا طبيعي جدا ولا انصحك بتنشيط
V-Sync لانها خاصة بكروت نفيديا على حد علمي
اهم حاجة تاكد من تهوية الكيسة جيدا ويريت تزود مرواح فيها او ممكن تفتح باب الكيسة فى الحر دا وكمان دا بيتوقف على درجة حرارة الغرفة هل يوجد مكيف ام لا لاكن لا تقلق
وحتى انتا لو جربت لعبة قديمة زى كرايسيس 3 على اعلى اعدادات هتلاقي نفس القصة مش مشكلة

khaled moh
11-08-2016, 12:13
الصوت هو هو يبقى حاله من اتنين
يا اما انت مش منشط V-Sync والكارت بيعدي 60 اطار او ممكن تكون حرارته مرتفعه حتى على اعدادات هاي بسبب الجهد المطلوب منه وبالتالي صوت المراوح عالي

كدا الاحتمال التانى هو الصح لان الكرت صوته منخفض خارج الالعاب
تمام ياباشا معلش تعبتك معايا :) :)

khaled moh
11-08-2016, 12:14
ياغالي طبيعي جدا صوت المروحة يرتفع عند الضعط وخصوصا مع الالعاب الحديثة العب على الالترا براحتك متقلقش من حاجة كل دا طبيعي جدا ولا انصحك بتنشيط
V-Sync لانها خاصة بكروت نفيديا على حد علمي
اهم حاجة تاكد من تهوية الكيسة جيدا ويريت تزود مرواح فيها او ممكن تفتح باب الكيسة فى الحر دا وكمان دا بيتوقف على درجة حرارة الغرفة هل يوجد مكيف ام لا لاكن لا تقلق
وحتى انتا لو جربت لعبة قديمة زى كرايسيس 3 على اعلى اعدادات هتلاقي نفس القصة مش مشكلة

الحقيقة الكيسة مفهاش مراوح هى منها للجو على طول انا سايبها مفتوحه على ما اجيب واحده تبريد ف المستقبل :D :D

https://www.m5zn.com/newuploads/2016/08/11/png//4ff1829f08fd2bb.png

AMD_PC
17-08-2016, 10:28
اخي الكريم
تاكد من ان الصوت من البطاقة

كان الجهاز لدي عند عمل بنش مارك على برنامج msi burner يصدر صوت كنت اعتقد ان الصوت من البطاقة لكن اتضح لي لاحقاً ان الصوت من البور وليس من الكرت

khaled moh
17-08-2016, 16:50
اخي الكريم
تاكد من ان الصوت من البطاقة

كان الجهاز لدي عند عمل بنش مارك على برنامج msi burner يصدر صوت كنت اعتقد ان الصوت من البطاقة لكن اتضح لي لاحقاً ان الصوت من البور وليس من الكرت

لا انا متاكد
انه فعلا بيبقى من الكرت
اللعب على هاى هو الى بيخلى الكرت يزيد سرعه المراوح عشان بيكون محتاج تبريد جامد

phenomenon
18-08-2016, 02:45
أي كارت شاشه بالعالم مروحته بتوصل سرعتها 80% لازم تبدا تسمع صوتها بسبب سرعة اندفاع التيار مهما كانت المراوح من افضل الخامات

ZARAKY
18-08-2016, 07:20
نصف الكرت من الغبار وحط نصف قطرة زيت مكينات خياطة على محرك المروحة ما رح تسنع حس للمروحة

ahmed7038
18-08-2016, 08:38
الصوت طبيعي ولا مشكله في البطاقه من الطبيعي صدور صوت مع ارتفاع الحمل علي الكارت

khaled moh
19-08-2016, 01:47
نصف الكرت من الغبار وحط نصف قطرة زيت مكينات خياطة على محرك المروحة ما رح تسنع حس للمروحة

انا نظفت الكرت من فترة قريبة لكن عن طريق ال plower فقط لم اقم بفكه الصراحه

الصوت طبيعي ولا مشكله في البطاقه من الطبيعي صدور صوت مع ارتفاع الحمل علي الكارت

تمام هو الموضوع طبيعى فعلا وتم تجربته اليوم وانا بلعب Watch dogs
بعد ما فعلت خاصية v-sync اصبح الفريم 60 ثابت والكرت صوته انخفض بشكل كبير
ويوجد داخل اللعبه v-sync 2 ودى بتثبت الاطار على 30 لكن مش بفضلها لان بتعمل تقطيع بسيط ف اللعبه

:) :) :)