المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفتسار بخصوص directx 12 وخاصية ال physx و hairworks

hinokio
10-08-2016, 07:52
عندى استفسار بخصوص directx 12 المفروض انة هيسمح باستخدام كروت amd و nvidia معا
السوال هو هل هتشتغل خاصية ال physx و ال hairworks ولا مش هتشتغل وهيسمح بالعب على الاعدادات بدون مميزات nvidia ولو هتسمح يترى قوة الكارت بتاع nvidia هيفرق فى ال physx يعنى لو كارت amd حديث وكارت nvidia متوسط هيعطى اداء ضعيف فى ال physx ولا هيبقى طبيعى
ويترى الكارتين مع بعض هيسمحوا اننا نختار نستخدم freesyncولا gsync ولا هيبقى محددنى بواحدة بس

محمد السنهوري
10-08-2016, 14:43
بالتاكيد هتشتغل أخي الفاضل بل تطورت جدا هذه الخصائص في الاصدار 12

وبالنسبه لباقي السؤال لم أفهمه جيدا لاكن عموم الكروت القديمه تدعم الاصدار 12 لاكن لن تكون بجوده المعماريه الجديده

وبالنسبه ل freesyncولا gsync حسب الكارت الأساسي

phenomenon
10-08-2016, 17:59
أستنى بس مش تستعجل لسى على موضوع Multi Adapters شويه - خليك في المضمون مؤقتا واعتمد على SLI vs CFX بس

hinokio
10-08-2016, 18:37
بالتاكيد هتشتغل أخي الفاضل بل تطورت جدا هذه الخصائص في الاصدار 12

وبالنسبه لباقي السؤال لم أفهمه جيدا لاكن عموم الكروت القديمه تدعم الاصدار 12 لاكن لن تكون بجوده المعماريه الجديده

وبالنسبه ل freesyncولا gsync حسب الكارت الأساسي

شكرا اخى على الرد السريع
شكلها ان الفترة الى جاية هنشوف تطور كبير فى الموضوع دة
اما بالنسبة ان ال freesync او ال gsync حلو اوى انها هتعتمد على الكارت الاساسى لان انا شوفت ان الكرت ال Amd لما بيكون هو الاساسى بيدى اداء اعلى فى الالعاب اعلى من nvidia الاساسى
ودة هيسمح اننا نستخدم الكارت ال amd مع خاصية ال freesync و خصوصا ان شاشات ال freesync ارخض بكتير من ال gsync

hinokio
10-08-2016, 18:41
أستنى بس مش تستعجل لسى على موضوع Multi Adapters شويه - خليك في المضمون مؤقتا واعتمد على SLI vs CFX بس
انا مستنى خصوصا ان فى النت مش موجود معلومات كافية عن الموضوع دة هية لعبة واحدة الى متجرب فيها ال multi adapters وهية ashes of the singularity بس فى الاداء فاعلى اداء كان لكارت ال amd ألاساسى كان مدى اداء فيها اعلى بكتير من ال cfx او ال sli

phenomenon
10-08-2016, 19:52
بالضبط كده بالاضافه ان استوديو اللعبه حصلت على دعم خاص من شركة AMD ولذلك لوجو الشركه موجود بقلب صفحة اللعبه الرئيسيه
اعتقد ان الامكانيه اصبحت موجود " براي الشخصي لطالما كانت موجوده " ولكن تحتاج دعم من انظمه العمل ودرايفرات القياده للبطاقات وفي راي اعتقد ان نسبة نجاحها مستبعده

hinokio
10-08-2016, 20:06
بالضبط كده بالاضافه ان استوديو اللعبه حصلت على دعم خاص من شركة AMD ولذلك لوجو الشركه موجود بقلب صفحة اللعبه الرئيسيه
اعتقد ان الامكانيه اصبحت موجود " براي الشخصي لطالما كانت موجوده " ولكن تحتاج دعم من انظمه العمل ودرايفرات القياده للبطاقات وفي راي اعتقد ان نسبة نجاحها مستبعده

الى انا مقلق منة يكون سبب فى فشلها ان شركة nvidia تفضل محتكرة ومتقبلش تشارك بالتقنيات الجرافيك بتاعتها مع amd خاصة ان هي دية الحاجة الى متفوقة فيها nvidia على amd فلو قبلت انها تشارك بالتقنيات الى هية بتطورها اعتقد ان اغلبية الجيمرز هيتجهوا ل amd وقبل كدة حصل وكان الناس الى عندهوم Amd قدروا يستخدموا ال phys لكن بعديها nvidia قفلتها فى الابديتات الى بعديها وطبعا من ساعتها وال physx مبيشتغلش على amd

فى رائى الشخصى amd محتاجة تركز على حاجتين تطوير تقنيات جرافيك جديدة تقدر تنافس بيها nvidia وتزود ال support للتعريفات بتاعتها زى nvidia