المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الجهاز لا يكمل اقلاع .. ضروري لو سمحتم الحل لأنه جهاز عليه شغل

The Fighter-m
10-08-2016, 16:40
سلام عليكم ..
عند الضغط على زر التشغيل تعمل المراوح و لكن لا يتم اصدار صوت الصفارة و بعدها يقوم الجهاز بعمل اعادة تشغيل و يظهر صوت الصفارة الاعتيادي و لكن يدخل على صفحة البيوس و لكن يظهر العنوان فقط بدون اي بيانات ثم يقوم بإعادة التشغيل مرة اخرى و يكرر نفس العملية .
و دي صورة 33816

ملحوظة : قبلها كان في مشكلة في الويندوز 10 و حاولت اصلاحه و المفروض اني كنت بعمل reset PC لكن الظاهر ان العملية لم تكتمل و حدث ما حدث.
طبعا انا حاولت كل المحاولات المعروفة : فك القطع و تركيبها ماعدا البروسيسور و فصلت البطارية نص ساعة و نظفت الجهاز بالبلاور .

محمد فاروق غازي
10-08-2016, 17:17
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أخي، قم باستخدم جهاز آخر متصل بالإنترنت ثم قم بالدخول على صفحة اللوحة الأم الرسمية،
وقم بتحميل آحدث ملف تحديث للبيوس (إصدار نهائي وليس تجريبي) ثم ضعه على فلاشة وقم بتوصيلها بجهازك ومن ثَم حدث البيوس الخاص به.

The Fighter-m
10-08-2016, 17:26
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أخي، قم باستخدم جهاز آخر متصل بالإنترنت ثم قم بالدخول على صفحة اللوحة الأم الرسمية،
وقم بتحميل آحدث ملف تحديث للبيوس (إصدار نهائي وليس تجريبي) ثم ضعه على فلاشة وقم بتوصيلها بجهازك ومن ثَم حدث البيوس الخاص به.

جزاك الله خيرا سأجرب
و لكن هل اقوم بفك الضغط من الملف الذي قمت بتحميله ام اضعه هكذا مباشرة على الفلاشة ؟

محمد فاروق غازي
10-08-2016, 17:32
وإياك أخي،
قم بفك الضغط وضع الملفات على الفلاشة مباشرة دون عمل فولدر ومحتمل أن تحتاج لتغيير نظام الفلاشة لـ FAT 32،
ويفضل مشاهدة شرح لتحديث بيوس لوحتك عن طريق الفلاشة على اليوتيوب لتسهيل الأمر.

neztiti
10-08-2016, 18:02
وإياك أخي،
قم بفك الضغط وضع الملفات على الفلاشة مباشرة دون عمل فولدر ومحتمل أن تحتاج لتغيير نظام الفلاشة لـ FAT 32،

ليس محتمل أن تحتاج لتغيير نظام الفلاشة لـ FAT 32 بل اكيد اخي

محمد فاروق غازي
10-08-2016, 18:03
هناك بعض اللوحات تقبل أنظمة NTFS أخي الكريم.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

The Fighter-m
10-08-2016, 19:18
وإياك أخي،

شكرا .. لكني جربت و لم يتم قراءة الفلاشة على ما اظن لأن الامر نفسه كما لو أنها غير موجودة
و الشروحات التي وجدتها تطلب الدخول الى البيوس و عمل بعض الاعدادات و لكن المشكلة لدي انه يدخل الى البيوس ولكن الصفحة لا يتم تحميلها و يظهر العنوان فقط كما في الصورة .
و قد قمت بتجربة نظام fat و fat32 و لم يحدث شئ

Sir Ahmed
10-08-2016, 19:27
بداية جرب تاني تفصل جميع اجزاء الجهاز من بروسيسور ورام وهارد الخ...لمدة ساعة وشيل حجر البيوس وافصل الكهرباء تماما عن الجهاز ثم اعد تركيبه مرة اخري واخر حاجة تركبها حجر البيوس او السيموس .ثم قم بتوصيل الكهرباء.... ان لم تحل المشكلة فيبدو انك هتحتاج تشحن بيوس نفس المشكلة واجهتني مع بوردة شريحة h81 وفصلت الجهاز واعدت تركيبه مرتين اشتغل مرة لكن المشكلة عادت بعد كام يوم .. ومااتحلتش بالطرق التقليدية فبعتها للصيانة

The Fighter-m
11-08-2016, 00:20
آخر التطورات :
الجهاز اشتغل و عملت نسخة جديدة بس جت في مرحلة الاعداد اللي قبل كتابة الميل و الباسورد و اختيار الالوان و كدة الشاشة بقت سودا و اكتشفت ان كارت الشاشة المراوح فيه واقفة ..
ملحوظة : الباور كارت الشاشة r7 series 200
و رامتين كينج ستون كل رامة 4 جيجا
و الهارد 500
و الباور سبلاي جاما 300 وات
انا شاكك في الباور لأن المروحة بتاعت كارت الشاشة بتعمل تكة و ترجع تاني قولت يمكن الباور مش مديها القوة الكافية ... انتو ايه رأيكم ؟

محمد السنهوري
11-08-2016, 22:36
جرب باور أخر أو الكارت علي جهاز أخر لحصر المشكله

The Fighter-m
12-08-2016, 00:33
جرب باور أخر أو الكارت علي جهاز أخر لحصر المشكله

عملت كدة فعلا و غيرت الباور و الكارت اشنغل بدون مشاكل و عملت ويندوز و لكن المشكلة رجعت تاني و هي ان البيوس بيفتح زي اللي في الصورة فوق كدة و الجهاز بيعمل ريستارت تاني
و الجهاز احيانا بيعمل صوت زمارة غريب اول مرة اسمعه شبه الصوت اللي كان بيعمله كارت الفاكس اللي بيشغل النت عن طريق كابل التليفون بتاع زمان