المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما تأثير screen refresh rate في الشاشات وعلاقته بال screen tearing

medo tarek
10-08-2016, 20:49
السلام عليكم
دلوقتي انا اشتريت شاشه جديده
samsung S32E590C 32
وفوجئت ان معدلscreen refresh rate بتاعها 60بس
والشاشه اللى كانت عندي قبل كدا كانت 85
فكنت عاوز اعرف دا بيأثر على الالعاب وايه علاقته بscreen tearing
وهل فيه حلول انى أزود بيها المعدل دا مثلا

hinokio
10-08-2016, 21:20
ال 85 hz اكيد كانت افضل من ال 60 hz بس ال screen tearing بيحصل اى كان عدد الاطارات بيحصل حتى فى الشاشات ال 144 hz يعنى مش شرط علشان الشاشة بتقبل فريمات اكتر مش هيحصل تيرنج ودية ليها حلول كتير لو حصلت معاك

phenomenon
10-08-2016, 22:13
في تفسير ليها بالفقره الثانيه في المشاركه رقم 2 بالموضوع الاتي دليل عرب هاردوير فى كل ما يلزمك معرفته عن شاشات الالعاب (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=446227)

هي اهميتها بتظهر مع العاب الشبكه فقط لانها بتميز اللاعب في رؤية الصوره بشكل اوضح واسرع 144Hz من معدل زمن رؤية الصوره للشاشه الاقل بمعدلات تحديث زمنيه اقل 60Hz
ولكن في موود القصه مش بتفرق

مشكلة تمزيق الشاشه بتحصل لما يحصل اختلاف في عدد الاطارات اللى كارت الشاشه بيقدره ينتجه ومعدل زمن تحديث الاطارات للشاشه 60Hz
ولذلك المشكله بيتم حلها عن طريق تنشيط V-Sync من قوائم اعدادات الالعاب وبالتالي بتثبت عدد الاطارات عند 60FPS

ولكن اذا كارت الشاشه مقدرشي يوصل لعدد اطارات 60FPS بسبب مجهوده الضعيف بتعاني من مشكلة تانيه اسوأ Lag / Stuttering

شاشات 144Hz اسوا لانك متضطر توصل بكارت الشاشه 144FPS ودا بيفرض عليك امتلاك بطاقه رسوميه اقوى لكن بتمزيك في الالعاب الاونلاين عن مُـلاك شاشات 60Hz

الحل النهائي للامر شاشات G-SYNC او FreeSync مع كروت الشاشه المتوافقه مع أي الشركتين - الخاصيتين

medo tarek
11-08-2016, 00:20
انا متشكر جدا عالاهتمام وسرعة الرد
بس أفهم من كدا عادي ان الشاشه كويسه يعني ومش هتعمللى مشاكل خاصة انى بستعمل كارت شاشه r9 270 x giga

الكابتن م
11-08-2016, 22:51
مشكووووووووووووووووووور

sherif ashrf
05-09-2016, 03:42
تمام طيب منين اقدر اعرف ان الكرت بتاعي يقدر يوصل لل
60FPS منغير ما يعمل مجهود او يكوون في خطر علية ؟؟؟؟ انا كرتي GT 730 2GB DDR5 وبعاني من تقطيع الشاشة والشاشة بتعتي البلعب عليها 32 بدقة عرض 768_1360 بعاني بشدة لاكن لمة بفعل تقنية V-Sync بحس بفرق بس بخاف علي الكرت ياريت تفدني ياريت وتقلي ازاي اطمن ان كرتي يشغلها تمام منغير مجهوود

sherif ashrf
05-09-2016, 03:43
في تفسير ليها بالفقره الثانيه في المشاركه رقم 2 بالموضوع الاتي دليل عرب هاردوير فى كل ما يلزمك معرفته عن شاشات الالعاب (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=446227)

هي اهميتها بتظهر مع العاب الشبكه فقط لانها بتميز اللاعب في رؤية الصوره بشكل اوضح واسرع 144Hz من معدل زمن رؤية الصوره للشاشه الاقل بمعدلات تحديث زمنيه اقل 60Hz
ولكن في موود القصه مش بتفرق

مشكلة تمزيق الشاشه بتحصل لما يحصل اختلاف في عدد الاطارات اللى كارت الشاشه بيقدره ينتجه ومعدل زمن تحديث الاطارات للشاشه 60Hz
ولذلك المشكله بيتم حلها عن طريق تنشيط V-Sync من قوائم اعدادات الالعاب وبالتالي بتثبت عدد الاطارات عند 60FPS

ولكن اذا كارت الشاشه مقدرشي يوصل لعدد اطارات 60FPS بسبب مجهوده الضعيف بتعاني من مشكلة تانيه اسوأ Lag / Stuttering

شاشات 144Hz اسوا لانك متضطر توصل بكارت الشاشه 144FPS ودا بيفرض عليك امتلاك بطاقه رسوميه اقوى لكن بتمزيك في الالعاب الاونلاين عن مُـلاك شاشات 60Hz

الحل النهائي للامر شاشات G-SYNC او FreeSync مع كروت الشاشه المتوافقه مع أي الشركتين - الخاصيتين

تمام طيب منين اقدر اعرف ان الكرت بتاعي يقدر يوصل لل60FPS منغير ما يعمل مجهود او يكوون في خطر علية ؟؟؟؟ انا كرتي GT 730 2GB DDR5 وبعاني من تقطيع الشاشة والشاشة بتعتي البلعب عليها 32 بدقة عرض 768_1360 بعاني بشدة لاكن لمة بفعل تقنية V-Sync بحس بفرق بس بخاف علي الكرت ياريت تفدني ياريت وتقلي ازاي اطمن ان كرتي يشغلها تمام منغير مجهوود

elhadaryabdo
12-01-2018, 22:12
كيف اعرف
معدلscreen refresh rate للشاشة بتاعتى ؟

RVD150
13-01-2018, 10:48
باختصار شديد جدا شاشات التى تتمتع بمعدل إنعاش ازيد من 60hz بتكون أفضل مع الألعاب الحروب online اما بخصوص مع الألعاب العادية فا شاشات 60hz جيدة مع تشغيل خاصية V-sync هذة الخاصية تقوم بتحديد الفرمات الى 60 اكتر حاجة ممكن توصل ليها و بالتالى لا يحدوث تقطيع فى الألعاب

اما بخصوص طريقة معرفة Hz للشاشات بيبقى مكتوب على الكرتونة بتاعت الشاشة كل حاجة