المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طريقة الشراء من امازون بأرخص الاسعار

الصفحات : [1] 2

m.mahmoud1
11-08-2016, 18:24
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ازيكم يا اعضاء المنتدى الكريم
نظرا ان الاسعار بتاعت الهاردوير بقت زى النار
و ان التجار ما بيصدقوا و بيبقى فى جشع زياده عن اللزوم فى الاسعار
و يشهد كارت gtx 1060 اول ما نزل مصر نازل ب 4900 جنيه ؟؟؟؟؟!!!!
فالنهارده هحكى تجربتى مع امازون فى شراء نفس الكارت و بأقل من السعر ب 1400 جنيه

اولا لازم تتوفر على الاتى
1- فيزا انترنت و تأكد و انت بتعملها من البنك انك هتشترى بيها من على النت
ممكن تروح تعملها من اى بنك قريب منك و مش هتاخد وقت
2- تشحن الفيزا بالمبلغ المطلوب يعنى تشوف تكلفه المنتج كام و اضربه ف 9.40 و دى الى امازون بيحاسب بيها و غالبا بتنقص او تقل ممكن تلاقيها ب 9.30 مثلا
3- هتدخل مازون عادى هتعمل حساب عادى جدا
4- هتروح على Your Account هتلاقى على اليمين خالص Mange Shipping Address
لما تدخل عليها هنا هتكتب العنوان بالتفصيل جدا فى مصر و هتكتب اقرب رقم بريد ليك بس لازم يكون رقم البريد رقم حقيقى عشان يتقبل
و هتكتب رقم موبايلك عادى و اسمك بالكامل و هتعمل save و كله تمام
5- هتروح على الكارت الى انت عايز تجيبه
و فى اختيارى كان الكارت ده
https://www.amazon.com/gp/product/B01IEKYD5U/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&psc=1&smid=ATVPDKIKX0DER
هتلاقى على اليمين Add to Cart
هتضغط عليها و بعدين تروح ع السله بتاعتك هتلاقيها فوق على اليمين
طبعا هيجيلك اختيارات و انت بتعمل كده اضغط No thanks و كمل
لما تعمل كده هتضغط على Proceed to check out
هتبص تلاقى العنوان مكتوب و اسمك و رقم موبايلك و كده و مكتوب تحتها
Ship to this address
هتضغط عليها
و اختار المده الى تيجى فيها من رأى اختار ارخص حاجه و ارخص حاجه هى اطول حاجه و غالبا بيجى قبل المده المكتوبة بكتيير
هتختار و بعدين تعمل continue
و تروح تدخل الفيزا بتاعتك و هيحسبلك الحاجه و بكده زى الفل
كل المصاريف الى بتبقى موجوده بتبقى شامله كل حاجه لحد باب بيتك و شم بتدفع ولا مليم
و كان تمن الكارت ده لما جبته دفعت 3315 جنيه يعنى اقل من تمنه فى مصر بحوالى 1600 جنيه
الموضوع سهل جدا و مش محتاج اى حاجه
الصعب فيها بس هو موضوع الفيزا
بس خلى بالك ان مش كل حاجه بتتشحن الماذربورد و الباور مش بيتشحنوا تقريبا
بس انت ممكن تجيب الحجات الغاليه من هناك بس زى كروت الشاشه مثلا لان دى الى فيها اوفر هنا
و اتمنى الموضوع يعجبكم و اى اسئله انا تحت امركم

dodoshade
12-08-2016, 20:18
تسلم ايدك يا معلم بجد ناس كتير هتستفيد الله ينور عليك

dodoshade
12-08-2016, 20:23
يعني على معنى كلامك لو جبت جهاز كامل مثلا من امازون في عرض واحد من لعروض اللي بتتعمل دي ! الجمارك هتشيل من الشحنة الماذربورد و الباور سبلاي ! طب ليه كدة ايه الفكرة

dodoshade
12-08-2016, 20:25
فيه اجهزة في امازون في حدود 700 دولار الواحد لو جاب مكوناتها منفصلة في مصر هيدفع فيهم معدي ال12 الف مستريح حرامية بزيادة اوي تقريبا الضعف : ) خسارة والله كنت عامل حسابي اجيب جهاز كامل من على الموقع

never back down
12-08-2016, 21:42
6700k with gtx 1080
6600k with gtx 1070
المعالجين الاتنين اربعة انوية
و الكرتين الاتنين ثمانية جيجا
هل فرق الاداء الفعلي بينهم كبير للالعاب الجديدة علي دقة 4K و يستحق فرق السعر ولا لا
ارجو الافاده بعد اذنكوا

m.mahmoud1
13-08-2016, 00:11
يعني على معنى كلامك لو جبت جهاز كامل مثلا من امازون في عرض واحد من لعروض اللي بتتعمل دي ! الجمارك هتشيل من الشحنة الماذربورد و الباور سبلاي ! طب ليه كدة ايه الفكرة

للاسف ي اخى بس انت ممكن تجيب الماذر بورد و الباور من هنا عادى مش هيبقوا اوفر فى سعرهم اوى المهم هى كروت الشاشه لان زى ما انت شايف اوفر جدا
بس فى طريقه و هى انك ممكن تجيب الماذربورد و الباور عن طريق شركه شحن ولا حاجه وسيط بينك و بين امازون و كده بس هتتكلف فلوس كتيره فهاتهم من هنا احسن

m.mahmoud1
13-08-2016, 00:13
6700k with gtx 1080
6600k with gtx 1070
المعالجين الاتنين اربعة انوية
و الكرتين الاتنين ثمانية جيجا
هل فرق الاداء الفعلي بينهم كبير للالعاب الجديدة علي دقة 4K و يستحق فرق السعر ولا لا
ارجو الافاده بعد اذنكوا

بنصيحتى انا ال 1070 كافى جدا لتشغيل الالعاب و الفرق بينه و بين ال 1080 هو شوية فريمات بسيطه نوعا ما مش هتأثر ع اللعبه فى اى حاجه
فرق السعر بينهم كبير جدا بس فرق الاداء مش الى هو فعشان كده ممكن تروح لل 1070 كتوفير و اداء حلو

never back down
13-08-2016, 01:19
انا ناوي اشتري التجميعة اللي في الفيديو ده انشاءالله مع تعديل بعض القطع هل لو اشتريتها اقدر اشغل الالعاب الجديدة علي دقة 2160p علي شاشة 1080p باستخدام تقنية انفيديا DSR

علي اعلي اعدادات وعلي فريمات ثابتة 60hz refresh rate ولا لا مع العلم ان استخداماتي هيفي جيمنج و براوزينج وداونلودينج ولا استني الجيل السابع من المعالجات 7700k 7600k kabylake احسن خصوصا ان فاضل 3 شهور وتنزل مع العلم ان التجميعة هاتفضل معايا علي الاقل خمس سنين

https://youtu.be/5nJvMwIoe5s

amr101985
13-08-2016, 01:31
الموضوع دا طبعا مهم جدا دلوقتي وأنا متوقع إن ثقافة الشراء من بره هتنتشر في الفترة اللي جاية بس أنا عندي مشكلتين في الموضوع ده أتمنى النقاش فيهم بالتفصيل...

أولا:- موضوع فيزا الإنترنت..اللي أعرفه اللي هيه البطاقة المسبقة الدفع...ودي لما سألت قالوا موقفين استخراجها دلوقتي وبعض البنوك عاملة الحد الأقصى للسحب الشهري 100 دولار !!...فبالتالي تمن الكرت بالشحن ممكن يكون 350 دولار...مش هينفع..طب نتغلب إزاي على العقبة دي...

ثانيا:- موضوع الضمان...أي شركة مصنعة مهما كانت درجة جودة كروتها من الممكن أن يكون فيها كروت معيبة سواء Gigabyte, MSI, ASUS...فبالتالي في احتمال ( ولو ضعيف ) إن الكرت يكون في مشكلة..طب لو الشخص في أمريكا.. خلاص مفيش مشكلة ... RMA ... يرجعه وهيدوله غيره وخلصنا...إنما هنا هتضطر تشحنه تاني..أظن على حسابك...وموال...فهل الكلام ده مبالغ فيه وضمان مصر أحسن؟؟ولا الضمان هنا سيء لدرجة إن الضمان الدولي أفضل بالرغم من عناء الشحن وطول الانتظار علبال ما يبعتو غيره مع التكاليف في دا كله...خصوصا في ناس بره بتقول الكرت اشتغل تمام أربع شهور مثلا وبعد كده بدأ يخرف و باظ ...فهل الواحد يقعد على أعصابه إن ممكن تكون في مشكلة في أي لحظة؟؟...وبالنسبة لمصر...إيه موضوع التخصيم...وهل لو الكرت معيب الكرت بيتغير ببساطة ولا الموضوع محصل بعضه من الخارج أو من هنا الضمان متعب؟...

m.mahmoud1
13-08-2016, 01:51
الموضوع دا طبعا مهم جدا دلوقتي وأنا متوقع إن ثقافة الشراء من بره هتنتشر في الفترة اللي جاية بس أنا عندي مشكلتين في الموضوع ده أتمنى النقاش فيهم بالتفصيل...

أولا:- موضوع فيزا الإنترنت..اللي أعرفه اللي هيه البطاقة المسبقة الدفع...ودي لما سألت قالوا موقفين استخراجها دلوقتي وبعض البنوك عاملة الحد الأقصى للسحب الشهري 100 دولار !!...فبالتالي تمن الكرت بالشحن ممكن يكون 350 دولار...مش هينفع..طب نتغلب إزاي على العقبة دي...( البطاقة مسبقة الدفع أعرف أنها حلال لا ربا فيها )

ثانيا:- موضوع الضمان...أي شركة مصنعة مهما كانت درجة جودة كروتها من الممكن أن يكون فيها كروت معيبة سواء Gigabyte, MSI, ASUS...فبالتالي في احتمال ( ولو ضعيف ) إن الكرت يكون في مشكلة..طب لو الشخص في أمريكا.. خلاص مفيش مشكلة ... RMA ... يرجعه وهيدوله غيره وخلصنا...إنما هنا هتضطر تشحنه تاني..أظن على حسابك...وموال...فهل الكلام ده مبالغ فيه وضمان مصر أحسن؟؟ولا الضمان هنا سيء لدرجة إن الضمان الدولي أفضل بالرغم من عناء الشحن وطول الانتظار علبال ما يبعتو غيره مع التكاليف في دا كله...خصوصا في ناس بره بتقول الكرت اشتغل تمام أربع شهور مثلا وبعد كده بدأ يخرف و باظ ...فهل الواحد يقعد على أعصابه إن ممكن تكون في مشكلة في أي لحظة؟؟...وبالنسبة لمصر...إيه موضوع التخصيم...وهل لو الكرت معيب الكرت بيتغير ببساطة ولا الموضوع محصل بعضه من الخارج أو من هنا الضمان متعب؟...

اولا اخى الكريم بالبدايه حوار وقف الفيزا انترنت ده فعليا حاصل قريب و عرفتها بالصدفه من صديق و دى مشكله مصر فى الوضع الحالى بسبب قله الدولار و البنوك غالبا الايام دى مش بيرضو يشتروا او يبيعوا الحل هنا بسيط جدا
انت هنا هتلجأ لشركه شحن وسيطه و تدفع بالجنيه المصرى عند الاستلام زى شركه ادفعلى او lynks و غالبا الزياده عن الشحن المباشر من امازون هتكون حوالى و لنفترض من 200 ل 500 جنيه تقل او لا تتخطى ال حاجز ده و برضو مازل السلعه رخييييييييصه جدا بالمقارنه بالسلعه فى مصر

ثانيا الشق التانى و هو الضمان اولا لو كان فى عيب ف السلعه و حصلت و انت شحنت السلعه غالبا امازون بيتكفل بدفع مصاريف الشحن و سلعه اخرى جديده و الضمان الدولى دائما افضل من الضمان المحلى و ده شئ معظم الناس متفقين عليه و بالنسبه للمشاكل الى بتحصل فى الكروت الموضوع ده بيبقى وارد ف اول ما الكروت تظهر زى مشكله سحب الطاقه ف كارت rx 480 و ده بيحصل لان النسخه بتبقى reference فممكن لو خايف جدا تتغلب عليها و تجيب نسخه custom كويسه و عموما الاخطاء وارده هنا او هناك بس الموضوع مطمئن جدا و معظم الناس الى اعرفها و انا منهم بنتعامل بالشكل ده لو كان الاسعار هنا فى مصر مرتفعه كده جدا

بالنسبه لمصر التضخيم ده بيحصل بسبب جشع التجار او انتهاز الازمه الموجوده حاليا او ايا يكن الاسعار فعليا اسعار غريبه و مرعبه بشكل غريب فأنصحك بلاش تتجه ليها ايا كان لان كده بتقول انك راضى عن السعر ده كارت ال 1060 فى مصر بحوالى 4900 جنيه بينما يمكنك شراء كارت ال 1070 من امازون بحوالى 4200 جنيه مصرى ؟!!!!!!!! و ده شئ استغلالى جدا بالنسبه للتجار المصرين
و الضمان هنا غالبا بيغيروه لو شركه كويسه و انا اعرف بعض التجارب للناس مع بعض الشركات الى كانت بتصعب الحوار بس فى الاخر بيغيروه عادى لو حصل اى مشكله و ان شاء الله مفيش اى مشكله تحصل
و انا ف خدمه حضرتك فى اى استفسار اخر

amr101985
13-08-2016, 02:41
اولا اخى الكريم بالبدايه حوار وقف الفيزا انترنت ده فعليا حاصل قريب و عرفتها بالصدفه من صديق و دى مشكله مصر فى الوضع الحالى بسبب قله الدولار و البنوك غالبا الايام دى مش بيرضو يشتروا او يبيعوا الحل هنا بسيط جدا
انت هنا هتلجأ لشركه شحن وسيطه و تدفع بالجنيه المصرى عند الاستلام زى شركه ادفعلى او lynks و غالبا الزياده عن الشحن المباشر من امازون هتكون حوالى و لنفترض من 200 ل 500 جنيه تقل او لا تتخطى ال حاجز ده و برضو مازل السلعه رخييييييييصه جدا بالمقارنه بالسلعه فى مصر

ثانيا الشق التانى و هو الضمان اولا لو كان فى عيب ف السلعه و حصلت و انت شحنت السلعه غالبا امازون بيتكفل بدفع مصاريف الشحن و سلعه اخرى جديده و الضمان الدولى دائما افضل من الضمان المحلى و ده شئ معظم الناس متفقين عليه و بالنسبه للمشاكل الى بتحصل فى الكروت الموضوع ده بيبقى وارد ف اول ما الكروت تظهر زى مشكله سحب الطاقه ف كارت rx 480 و ده بيحصل لان النسخه بتبقى reference فممكن لو خايف جدا تتغلب عليها و تجيب نسخه custom كويسه و عموما الاخطاء وارده هنا او هناك بس الموضوع مطمئن جدا و معظم الناس الى اعرفها و انا منهم بنتعامل بالشكل ده لو كان الاسعار هنا فى مصر مرتفعه كده جدا

بالنسبه لمصر التضخيم ده بيحصل بسبب جشع التجار او انتهاز الازمه الموجوده حاليا او ايا يكن الاسعار فعليا اسعار غريبه و مرعبه بشكل غريب فأنصحك بلاش تتجه ليها ايا كان لان كده بتقول انك راضى عن السعر ده كارت ال 1060 فى مصر بحوالى 4900 جنيه بينما يمكنك شراء كارت ال 1070 من امازون بحوالى 4200 جنيه مصرى ؟!!!!!!!! و ده شئ استغلالى جدا بالنسبه للتجار المصرين
و الضمان هنا غالبا بيغيروه لو شركه كويسه و انا اعرف بعض التجارب للناس مع بعض الشركات الى كانت بتصعب الحوار بس فى الاخر بيغيروه عادى لو حصل اى مشكله و ان شاء الله مفيش اى مشكله تحصل
و انا ف خدمه حضرتك فى اى استفسار اخر

بشكرك أخي الكريم على ردك..وموضوع الفيزا حاجة تغيظ لأن فعلا شركات الشحن ممكن تاخد 500 جنيه زيادة..رغم إن أمازون بيشحن لمصر هما مش هيشحنوه...لكن كل الحكاية إن مش معايا فيزا... يعني الكرت اللي مكلف 3300 تقريبا هيكلف 3800 وممكن أكتر...مع إن لو كان الواحد معاه فيزا كان وفر أكتر...حاجة تغيظ...

وبالنسة للضمان ...حضرتك متأكد إن أمازون بيشحن الكرت لو فيه حاجة تاني لأمريكا ويشحن كرت جديد بدلا منه مجانا؟؟؟...النقطة دي مهمة جدا لأن التكلفة بتاعت الشحن هتوصل سعر الكرت لمستوى سعره في مصر...

وبالنسبة للضمان المحلي...بيغيروه لو شركة كويسة ؟؟ زي إيه؟؟

ومتشكر لحضرتك على اهتمامك

m.mahmoud1
13-08-2016, 02:52
بشكرك أخي الكريم على ردك..وموضوع الفيزا حاجة تغيظ لأن فعلا شركات الشحن ممكن تاخد 500 جنيه زيادة..رغم إن أمازون بيشحن لمصر هما مش هيشحنوه...لكن كل الحكاية إن مش معايا فيزا... يعني الكرت اللي مكلف 3300 تقريبا هيكلف 3800 وممكن أكتر...مع إن لو كان الواحد معاه فيزا كان وفر أكتر...حاجة تغيظ...

وبالنسة للضمان ...حضرتك متأكد إن أمازون بيشحن الكرت لو فيه حاجة تاني لأمريكا ويشحن كرت جديد بدلا منه مجانا؟؟؟...النقطة دي مهمة جدا لأن التكلفة بتاعت الشحن هتوصل سعر الكرت لمستوى سعره في مصر...

وبالنسبة للضمان المحلي...بيغيروه لو شركة كويسة ؟؟ زي إيه؟؟

ومتشكر لحضرتك على اهتمامك

برغم ارتفاع السعر ف الشحن عن طريق شركات اخرى فبرضو السعر مازال منخفض بالنسبه لهنا

ان شاء الله متأكد جدا لانه حصل عيب طرد كان جاى لواحد صاحبى و شحنه تانى لامريكا و كله ع حساب امازون و شحنوا ليه طرد تانى بدون عيوب بس مكنش كارت شاشه للامانه او شئ خاص بالكمبيوتر بس امازون موقع محترم و معروف من زمان و تعويضاتهم جيده جدا يعنى و ضمانهم مظبوط

اقصد بشركه كويسه المحل الى حضرتك بتشترى منه و تعامله مع الناس انت لو بتلف ف سوق الهاردوير هتلاقى محلات كتيره جدا و انا معظمهم مش بحبهم عشان سياستهم الغبيه بس لو المحل انتت واثق فيه اشترى و على خيره الله

و عفوا انا تحت امر حضرتك فى اى حاجه تانى

N3V3RMiND.2016
13-08-2016, 03:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ازيكم يا اعضاء المنتدى الكريم
نظرا ان الاسعار بتاعت الهاردوير بقت زى النار
و ان التجار ما بيصدقوا و بيبقى فى جشع زياده عن اللزوم فى الاسعار
و يشهد كارت gtx 1060 اول ما نزل مصر نازل ب 4900 جنيه ؟؟؟؟؟!!!!
فالنهارده هحكى تجربتى مع امازون فى شراء نفس الكارت و بأقل من السعر ب 1400 جنيه

اولا لازم تتوفر على الاتى
1- فيزا انترنت و تأكد و انت بتعملها من البنك انك هتشترى بيها من على النت
ممكن تروح تعملها من اى بنك قريب منك و مش هتاخد وقت
2- تشحن الفيزا بالمبلغ المطلوب يعنى تشوف تكلفه المنتج كام و اضربه ف 9.40 و دى الى امازون بيحاسب بيها و غالبا بتنقص او تقل ممكن تلاقيها ب 9.30 مثلا
3- هتدخل مازون عادى هتعمل حساب عادى جدا
4- هتروح على Your Account هتلاقى على اليمين خالص Mange Shipping Address
لما تدخل عليها هنا هتكتب العنوان بالتفصيل جدا فى مصر و هتكتب اقرب رقم بريد ليك بس لازم يكون رقم البريد رقم حقيقى عشان يتقبل
و هتكتب رقم موبايلك عادى و اسمك بالكامل و هتعمل save و كله تمام
5- هتروح على الكارت الى انت عايز تجيبه
و فى اختيارى كان الكارت ده
https://www.amazon.com/gp/product/B01IEKYD5U/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&psc=1&smid=ATVPDKIKX0DER
هتلاقى على اليمين Add to Cart
هتضغط عليها و بعدين تروح ع السله بتاعتك هتلاقيها فوق على اليمين
طبعا هيجيلك اختيارات و انت بتعمل كده اضغط No thanks و كمل
لما تعمل كده هتضغط على Proceed to check out
هتبص تلاقى العنوان مكتوب و اسمك و رقم موبايلك و كده و مكتوب تحتها
Ship to this address
هتضغط عليها
و اختار المده الى تيجى فيها من رأى اختار ارخص حاجه و ارخص حاجه هى اطول حاجه و غالبا بيجى قبل المده المكتوبة بكتيير
هتختار و بعدين تعمل continue
و تروح تدخل الفيزا بتاعتك و هيحسبلك الحاجه و بكده زى الفل
كل المصاريف الى بتبقى موجوده بتبقى شامله كل حاجه لحد باب بيتك و شم بتدفع ولا مليم
و كان تمن الكارت ده لما جبته دفعت 3315 جنيه يعنى اقل من تمنه فى مصر بحوالى 1600 جنيه
الموضوع سهل جدا و مش محتاج اى حاجه
الصعب فيها بس هو موضوع الفيزا
بس خلى بالك ان مش كل حاجه بتتشحن الماذربورد و الباور مش بيتشحنوا تقريبا
بس انت ممكن تجيب الحجات الغاليه من هناك بس زى كروت الشاشه مثلا لان دى الى فيها اوفر هنا
و اتمنى الموضوع يعجبكم و اى اسئله انا تحت امركم

طيب انا ليا اسئله لو سمحت :
فيزا الانترنت هل بتحتاج اى اوراق معينه لاستخراجها؟ (يعنى اروح البنك بدون ما يكون معايا اوراق رسميه معينه؟)

اخى الكريم بالبدايه حوار وقف الفيزا انترنت ده فعليا حاصل قريب و عرفتها بالصدفه من صديق و دى مشكله مصر فى الوضع الحالى بسبب قله الدولار و البنوك غالبا الايام دى مش بيرضو يشتروا او يبيعوا الحل هنا بسيط جدا

انا مش فاهم النقطه دى الصراحه, هل حضرتك تقصد انى اروح على شركه وسيطه و اطلب منهم المنتج اللى انا عايز اشتريه من على امازون و هما يشتروه و يوصلوه لحد عندى وادفع بالجنيه المصرى؟ (على اساس انى فى الحاله دى مش هاحتاج للفيزا)
طيب فى الحاله دى حضرتك متأكد ان الاسعار هاتزيد حاجه بسيطه فعلا؟
شكرا و اسف على الاطاله.

m.mahmoud1
13-08-2016, 04:12
فيزا الانترنت لما انا استخرجتها كنت محتاج صوره البطاقه فقط و 50 جنيه لا غير

ايوة انت هتتعامل مع الشركه عن طريق النت زى شركه ادفعلى مثلا و هتطلب ان محصل يجيلك وي اخد الفلوس الى هو الدفع عند الاستلام عشان تضمن حقك برضو و اه متاكد ان شاء الله ان الفلوس هتزيد حاجه بسيطه
مع العلم انك حتى لو اشتريت من امازون بالفيزا هتتحاسب بالجنيه المصرى و سعر الصرف من مازون زى سعر الصرف ف البنك يعنى هيبقى قليل جدا ان شاء الله
و عفوا انا ف الخدمه

Chrono Cross
14-08-2016, 12:27
اولا تسلم ايدك علي الموضوع المهم جدا و خصوصا في الوقت الحالي بسبب جشع التجار
ثانيا عندي استفسارين :1- انا عندي كارت فيزا انترنت لازم يبقي الحساب فيها بالجنيه المصري ولا بالدولار عشان اقدر اشتري من امازون و هل فيه حد اقصي للشراء كل شهر؟
2- اجيب رقم البريد منين هل من مكتب باريد عادي جمب بيتي ولا ازاي و هل الشحن بيوصل لمكتب البريد و انا استلمه منه ؟ و اكتب عنوان بالانجلش بامزاون؟
شكرا و اسف علي الاطاله

hinokio
14-08-2016, 13:20
ازاى اعرف رقم اقرب بريد ليا لازم اروح لاقرب فرع بريد ليا ولا بيبقى ازاى ممكن توضح الخطوة دية

m.mahmoud1
14-08-2016, 14:08
اولا تسلم ايدك علي الموضوع المهم جدا و خصوصا في الوقت الحالي بسبب جشع التجار
ثانيا عندي استفسارين :1- انا عندي كارت فيزا انترنت لازم يبقي الحساب فيها بالجنيه المصري ولا بالدولار عشان اقدر اشتري من امازون و هل فيه حد اقصي للشراء كل شهر؟
2- اجيب رقم البريد منين هل من مكتب باريد عادي جمب بيتي ولا ازاي و هل الشحن بيوصل لمكتب البريد و انا استلمه منه ؟ و اكتب عنوان بالانجلش بامزاون؟
شكرا و اسف علي الاطاله

انت بتشترى بالجنيه عادى و هتشحن الفيزا من البنك بالجنيه و امازون بيحول هو الجنيه لدولار بمعرفته

رقم البريد بتجيبه من ع النت اكتب ارقام بريد محافظات مصر ع جوجل و اختار محافظتك و مركزك و شوف اقرب بريد ليك و خود رقمه
و رقم البريد عشان لو حصل مشكله و معرفوش يوصلولك بيتشحن عت البريد غير كده الشحن بيوصلك ع البيت
بالنسبه لحد اقصى للشراء فدى انا مش عارفها لانى اشتريت حاجه واحده بس و كان ف شهر واحد بس يعنى مجربتش اجيب اكتر من حاجه ف نفس الشهر

m.mahmoud1
14-08-2016, 14:08
ازاى اعرف رقم اقرب بريد ليا لازم اروح لاقرب فرع بريد ليا ولا بيبقى ازاى ممكن توضح الخطوة دية

هتدخل ع جوجل و تكتب ارقام بريد مصر و تختار محافظتك و مركزك و شوف البريد القريب منك

credo
14-08-2016, 20:08
البنوك عملت الحد الاقصي للكروت المدفوعه مقدما ( كروت الانترنيت ).. 50$ فى الشهر :@:@:@:@:@:@:@

مرفق المنشور الخاص ببنك cib

33837

Chrono Cross
14-08-2016, 20:26
انا معي فيزا و ينفع اشتري بيها بالجنيه المصري من امازون بس مشكله خايف احط عنوان بطريقه غير صحيحه .بس طريقه حلوه الواحد يعرف بيها التكلفه الحقيقيه لحد ميوصل للبيت مثلا gtx 1070 g1 بسعر 4700 لحد ميوصل بيت طبعا السعر غالي لسه بامازون

N3V3RMiND.2016
15-08-2016, 04:15
انا هاوضح اللى وصلتله من خلال بحثى عن الشراء من امازون عن طريق شركة شحن وسيطه و انا بحثت تحديدا عن الشراء عن طريق شركه ادفعلى :
اولا انا التجربه عملتها على اساس انى هاشترى الكارت Gigabyte GTX 750 Ti وده على اساس التجربه فقط (أنا لم اشترى الكارت و لكن التجربه لحساب السعر النهائى بدقه متناهيه)
و دا الكارت على امازون:
و ده اللينك للكارت على امازون :
https://www.amazon.com/Gigabyte-GV-N75TOC2-2GI-GDDR5-2GB-2xHDMI-Graphics/dp/B015E9VDC0/ref=pd_sim_sbs_147_2?ie=UTF8&dpID=515RnKZu%2B8L&dpSrc=sims&preST=_AC_UL160_SR160%2C160_&psc=1&refRID=D54RGXDF9GRM691GV7JW

كما واضح سعر الكارت 120 دولار
نروح على العداد الموجود على صفحة شركة ادفعلى و الذى يقوم بحساب التكلفه بدقه (ملحوظه مهمة التكلفه النهائيه يتم حسابها بالدولار فقط و لا يوجد حساب للتكلفه بالجنيه المصرى):

هاندخل البيانات الخاصه بالسلعه و نضغط على احسب التكلفه:

كما هو واضح التكلفه تظهر بالتفصيل كالاتى:
-اولا سعر السلعه على الانترنت على امازون) 120 دولار
-ثانيا ضريبة المبيعات على الجمارك (نسبة 10% من اجمالى سعر السلعه) وهى هنا 12 دولار
-ثالثا الرسوم التى تحصلها شركة أدفعلى على الخدمه (الرسوم قد تختلف من سلعه لأخرى) 7.2 دولار
-اخيرا رسوم الشحن الدولى (و هى دفع 8 دولار على كل نصف كيلو من وزن السلعه و الكارت هنا وزنه 2 رطل كما مكتوب على امازون و ال2رطل = 1 كيلوجرام) يبقى التكلفه 16 دولار لوزن 1 كيلوجرام

و فى النهايه السعر الاجمالى للسلعه هو 155 دولار مع ملحوظه مهمه جدا هما كاتبين على الصفحه ان فيه حاجه اسمها رسوم شحن داخلى بيتم حسابها لما تعمل طلب و بيقلولك عليها يعنى الرسوم دى هى لوصول السلعه للبلد فقط و عشان توصلك للبيت يبقى هاتدفع رسوم شحن داخلى بس اعتقد انها مش ممكن تزيد عن مثلا 60-80 جنيه مصرى على الاغلب.

طيب الطرق فى الدفع بالنسبه للشركه دى بتكون كالتالى :
-يا اما فيزا او ماستر كارد او تتصل بيهم و تطلب منهم محصل يجيلك البيت و ياخد الفلوس بس ملحوظه مهمه جدا انا فهمت انهم فى جميع الاحوال بيحصلو المبلغ كامل مقدما و كاتبين انهم بيحصلو مقدما علشان يقدرو يشترو السلعه

شوية ملحوظات شخصيه:
العيوب فى الطريقه دى (من وجهة نظرى الشخصيه)
1-ان السلعه بتتبهدل لأنهم كاتبين ان السلعه بتتشحن الاول لمكتبهم فى امريكا و بعدين بيشحنوها على مصر يعنى السلعه هاتتشحن الاول من امازون ليهم و بعدين تتشحن منهم لمصر.
2-انا اخترت فى صفحة شركة ادفعلى شحن عادى و ليس سريع لتقليل التكلفه و فى الحاله دى فترة شحن السلعه (حسب حساباتى المضروبه :$ قد تصل الى 40 يوم)
3- الضمان للسلعه بيكون دولى و انا شخصيا لا اثق فى الضمان الدولى بشكل كامل.

المميزات :
التوفير طبعا و هى دى الميزه الاساسيه للقصه كلها و بمقارنة السعر هنا فى مصر لنفس الكارت هنا سعر الكارت فى مصر :

و لكن المشكله هنا انا مش عارف احسب سعر الكارت بالجنيه لأنى لا اعلم هل شركة ادفعلى بتحاسب بالجنيه ولا بالدولار خصوصا ان العداد الموجود على صفحتهم يتعامل بالدولار فقط
وهل لو بيتعاملو بالجنيه هايحاسبك على السعر على اساس سعر الدولار الرسمى و لا سعر الدولار فى السوق السوده؟
عموما لو حسبنا السعر المتوسط تقريبا ال155 دولارعلى اساس ان الدولار ب9.5 جنيه يبقى الاجمالى تقريبا 1470جنيه و ضيف عليهم الشحن الداخلى مثلا بالكتير جدا 80 جنيه يبقى 1550 جنيه
يبقى انا وفرت حوالى من 50 الى 150 جنيه تقريبا لأن سعر الكارت فى مصر من 1600 الى 1700 جنيه. (ملحوظه الحسبه الاخيره دى تقريبيه فقط).
ملحوظه اخيره هانلاحظ كل لما بتشترى حاجه بسعر اغلى كل لما بتوفر فى الفلوس اكترعن السعر هنا فى مصر.
اتمنى اكون قدمت افاده.

Yasser
15-08-2016, 06:26
ايوه بس توفير 150 جنيه فى الكارت ويعتبر بدون ضمان !

never back down
15-08-2016, 15:45
ايوه بس توفير 150 جنيه فى الكارت ويعتبر بدون ضمان !

فعلا كل ده عشان توفر 150 جنيه وبدون ضمان كمان ما انا ممكن افاصل في السعر هنا مع البياع و اشتري المنتج بنفس السعر تقريبا علي الاقل فيه ضمان و فاتورة بالمنتج من المحل

Chrono Cross
15-08-2016, 16:01
ده بالنسبه لكرت قديم فئه 120 دولار فعلا فرق سعر لا يستحق الشراء من خارج لكن بالنسبه للكروت الحديثه مثلا كرت gtx 1080 g1 اقدر اشتريه من امازون لحد البيت ب 6974ج في حين ان سعره بمصر اقل شيء 9000ج ووصل 10الاف جنيه عند بعض الشركات و هنا فرق كبير طبعا لذلك يلجا بعض الاعبين للشراء من خارج

CEALOA
15-08-2016, 16:07
انا بفكر اشترى من امازون وحسبت الموضوع على ادفعلى وفعلا طلع السعر زى مصر بظبت واكتر لكن لو حسبتها برا ادفعلى يعنى مباشر مع امازون بيطلع اقل بكتير وكان فيه واحد قلى ان فيه

موقع اسمه computeruniverse زى امازون بس المانى وبيشحن عن طريق شركة ups او DHL وممكن يعدى من الجمارك وارخص وبيقبل تحويل بنكى

N3V3RMiND.2016
16-08-2016, 04:18
ده بالنسبه لكرت قديم فئه 120 دولار فعلا فرق سعر لا يستحق الشراء من خارج لكن بالنسبه للكروت الحديثه مثلا كرت gtx 1080 g1 اقدر اشتريه من امازون لحد البيت ب 6974ج في حين ان سعره بمصر اقل شيء 9000ج ووصل 10الاف جنيه عند بعض الشركات و هنا فرق كبير طبعا لذلك يلجا بعض الاعبين للشراء من خارج
كلام صحيح و عشان كده انا كتبت فى اخر ملحوظه فى المشاركه :

ملحوظه اخيره هانلاحظ كل لما بتشترى حاجه بسعر اغلى كل لما بتوفر فى الفلوس اكترعن السعر هنا فى مصر.

جدو
16-08-2016, 07:43
موضوع أكثر من رائع(y)(y)(y)(y)(y)

hinokio
16-08-2016, 08:43
لو سمحت هية فيزا الانترنت تنفع على ebay وnewegg ولا على امازون بس ؟

Bendo
16-08-2016, 14:45
موقع ادفعلي بيحسب الدولار ب 10.99 جنيه يعني بمعنى عشين توفر بجد انتا محتاج تجيب حاجة بمبلغ عالي ومش هتوفر كتير يعني ممكن الف في السته مثلا في طريقة تانية الي هيا عن طريق كاش يو بيديك بطاقات جيفت امازون وبيقبلو تحويل عن طريق فوري بس لغاية دلوقتي معرفش بيحسب الدولار ازاي

Bendo
16-08-2016, 14:48
اه معلش في حاجة كمان في موقع ادفعلي عندهم باقات ايليت بتدفع 250 جنيه لباقة الموفر وبتعد معاك سنه ودي بتديك خصم 15% من سعر السلعة على النت وفي باقات تانية للضرايب وغيره بس في راي بالنسبة للأجهزة الالكترونية الباقة دي افضل