المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هيفرق في درجات الحرارة في مروحتين CM sickleflo x VS jetflo

abddooo
16-08-2016, 01:05
ال sickleflo 69 CFM
jetflo 95 CFM

انا كيسة cm 690 iii
ادام مرح 200 وفي الخلف 120
وانا عايز وحدة تحت فهل هيفرق درجات الحررة في الكرت باختلاف ال2؟

phenomenon
17-08-2016, 01:19
اذا كنت تقصد مرحه اضافيه بجانب الباور سبلاي لشفط وطرد الهواء الساخن الناتج عن مراوح كارت الشاشه فالعمليه ايجابيه جدا نعم

زيادة المراوح في الكيس وخاصة الانواع الجيده عمليه ايجابيه دائما تفيد ولا تضر الا إذا كانت وصتها مزعج ودي في الماركات السيئه فقط
ولكن احيانا لا تشعر بفرق ملحوظ في الحراره خاصه ببرامج قياس الحراره ولكن هي لا تزال جيده لتشتيت الهواء الساخن في منطقة البطاقه السوميه
وربما لو حاولنا نختبر فرق الحراره بكاميرا حراريه نلاحظ فعلا اختلاف بيتم زى الكاميرات المستخدمه في معامل Guru3D / TweakTown وغيرهم

abddooo
17-08-2016, 02:13
اذا كنت تقصد مرحه اضافيه بجانب الباور سبلاي لشفط وطرد الهواء الساخن الناتج عن مراوح كارت الشاشه فالعمليه ايجابيه جدا نعم

زيادة المراوح في الكيس وخاصة الانواع الجيده عمليه ايجابيه دائما تفيد ولا تضر الا إذا كانت وصتها مزعج ودي في الماركات السيئه فقط
ولكن احيانا لا تشعر بفرق ملحوظ في الحراره خاصه ببرامج قياس الحراره ولكن هي لا تزال جيده لتشتيت الهواء الساخن في منطقة البطاقه السوميه
وربما لو حاولنا نختبر فرق الحراره بكاميرا حراريه نلاحظ فعلا اختلاف بيتم زى الكاميرات المستخدمه في معامل Guru3D / TweakTown وغيرهم

طيب اركبها تدخل ولا تشفط الهوي؟ تحت

phenomenon
17-08-2016, 06:07
طيب انت معاك مروحه اماميه لادخال هواء بارد ومروحه خلفيه لطرد الهواء الساخن
المشكله ان الهواء البارد كثافته أتقل من الهواء الساخن وبالتالي جميع المراوح المنخفضه يـــُـــفضل لو كانت لأدخال هواء بارد بينما المراوح العلويه لطرد الهواء الساخن
لكن لو انت ركبتها أسفل الكيس لدخول الهواء البارد مش هينفع خالص والسبب
1- انت بالشكل ده بتدفع / بترجع الهواء الساخن المطرود من مراح الكارت مره اخرى لمراوح الكارت تاني
2- مفيش نسبة هواء جيده غالباً أسفل الكيس حتى لو ارتفاعها 5cm تقريبا عن سطح المكتب او الارض " مفيش هواء داخل " الا اذا كانت الكيسه " معــُـلقه على شبكه قويه او شىء من هذا القبيل "

راي انك تركبها في باب الكيس لدخول هواء بارد ودي بتساعد على تبريد بوردة كارت الشاشه جدا وهتساعد المروحه الاماميه
او تركيبها اسفل الكيس لطرد الهواء الناتج عن حرارة مروحة كارت الشاشه وبالشكل ده يبقى بيحصل عملية طرد فوريه للهواء الساخن الناتج عنها وبيساعد على تبريد مشتت الكارت في فتره زمنيه اسرع
أو في اعلى الكيس لطرد الهواء ايضا

ayoub_bob
17-08-2016, 22:38
بعد اذن استاذى العزيز
إبراهيم باشا
==
مروحة الجانب عليها عامل مهم جدا
هي والذى في الأعلى
سوف تلاحظ فرق مش بطال في التبريد والتخلص من الهواء الساخن سريعا
اما للأسف مروحة الامام ليس لها اى جدوى فعلية حقيقية لان الهواء بيتم اعاقته بالحواجز
مثل الهاردات و الشاسية الا اذا كنت مفرغ امامها
دة راى شخصى ممكن تأخذ بة او لا
وللعلم عندى فعلت هذا وقللت من الهادرات واصبح امام المروحة الامامية فراغ
اصبحت فعلة نوعا ما
تحياتى لكم جميعا

phenomenon
18-08-2016, 02:51
كلام منطقي لذلك انا بشجعه على اضافه مروحه في الباب
لكن اذا لم يكن مكان في الباب وقمنا باضافة المروحه في اسفل الكيس ستكون للطرد وفي الحاله دي لو شيلنا المروحه الاماميه مش هيكون في اى هواء بارد جديد بيدخل من الكيس

عاوز الصراحه :- شيل كل المراوح من الكيس او ركب الف مروحه في الكيس مش هتفرق كتير في درجات الحراره
لكن حط الكيس بدون اي مراوح في غرفه بارده او فيها تكييف بدون اي مراوح ووقتها بس هتتاكد ان المراوح ليس لها دور فعال ولكن لا ضرر من وجودها لطرد الهواء الساخن سريعا

ayoub_bob
18-08-2016, 03:08
كلام منطقي لذلك انا بشجعه على اضافه مروحه في الباب
لكن اذا لم يكن مكان في الباب وقمنا باضافة المروحه في اسفل الكيس ستكون للطرد وفي الحاله دي لو شيلنا المروحه الاماميه مش هيكون في اى هواء بارد جديد بيدخل من الكيس

عاوز الصراحه :- شيل كل المراوح من الكيس او ركب الف مروحه في الكيس مش هتفرق كتير في درجات الحراره
لكن حط الكيس بدون اي مراوح في غرفه بارده او فيها تكييف بدون اي مراوح ووقتها بس هتتاكد ان المراوح ليس لها دور فعال ولكن لا ضرر من وجودها لطرد الهواء الساخن سريعا
أستاذى الغالى إبراهيم باشا
انا نظرت على موديل الكيس للاخ وجدت ان بها مكان في الباب الجانبى لتركيب مروحة
كان قصدى انة لو ركب المروحة الامامية في الجانب وخصوصا ان تقريبا حجمها 200mm سوف تكون مفيدة أكثر من الامام
وممكن بضع مروحة 140mm في الامام
وأيضا العلوية مهمة
هذا ما اقصدة
لان البعض استاذى الفاضل ليس لديهم مكييف في الغرفة
لهذا بأحاول المساعدة عن تجربتى مش اكثر وخصوصا انى عانيت من الحرارة من قبل
تحياتى لك استاذى العزيز إبراهيم باشا
وهذة درجات الحرارة لدى بدون تشغيل اى شيىء من مراوح الغرفة

https://www.m5zn.com/newuploads/2016/08/18/jpg//m5zn_40682f707c4caaa.jpg (https://www.m5zn.com/out.php?code=16418190)
بالمناسبة انا يوجد لدى 5 مراوح في الكيس
وتحياتى للاخوة الكرام

phenomenon
18-08-2016, 03:30
مفيش مشكله
انا مقولتش انه عنده تكييف او معندوش مش دي القضيه
الامر وما فيه ان كثرة المراوح في الكيس او عدمها لا تؤثر بنتيجه ملحوظه في درجات حرارة المكونات
سواء عندك 5 او 5000 مروحه
اذا كانت حرارة المعالج المركزي هي 50 بدون مراوح في الكيس فهي لن تتحول إلى 45 بفضل وجود 5 مراوح في الكيس

abddooo
19-08-2016, 13:27
بعد اذن استاذى العزيز
إبراهيم باشا
==
مروحة الجانب عليها عامل مهم جدا
هي والذى في الأعلى
سوف تلاحظ فرق مش بطال في التبريد والتخلص من الهواء الساخن سريعا
اما للأسف مروحة الامام ليس لها اى جدوى فعلية حقيقية لان الهواء بيتم اعاقته بالحواجز
مثل الهاردات و الشاسية الا اذا كنت مفرغ امامها
دة راى شخصى ممكن تأخذ بة او لا
وللعلم عندى فعلت هذا وقللت من الهادرات واصبح امام المروحة الامامية فراغ
اصبحت فعلة نوعا ما
تحياتى لكم جميعا

انا الكيسة الي عندي النسخة الي فيها بلاستك من الجانب مش الي فيها مكان للمروحة
وانا عندي مروحة 120 مش عارف اركبها فين وتسحب ولا تدخل
وهي مراوح الكرت بتسحب ولا بتطلع هوي لان لو بتسحب هتبقي المروحة الي تحت تدخل مفيدة

phenomenon
20-08-2016, 00:44
جميع انظمة تبريد المعالجات تاتي على شكل طرد الهواء وتشتيته
بالاضافه انك ازاي هتدخل هواء من اسفل الكيس لداخل الكيس ؟
براي ركبها في اعلى الكيس هتبرد منطقة المعالج ولو هتركبها اسفل الكيس ركبها لطرد الهواء الساخن الناتج عن مراوح كروت الشاشه

neztiti
10-09-2016, 14:03
مفيش مشكله
انا مقولتش انه عنده تكييف او معندوش مش دي القضيه
الامر وما فيه ان كثرة المراوح في الكيس او عدمها لا تؤثر بنتيجه ملحوظه في درجات حرارة المكونات
سواء عندك 5 او 5000 مروحه
اذا كانت حرارة المعالج المركزي هي 50 بدون مراوح في الكيس فهي لن تتحول إلى 45 بفضل وجود 5 مراوح في الكيس
اخالفك الرأي اخي ابراهيم فعملية طرد الهواء الساخن من الكيسة لا يمكن ان تكون غير مُجْدية والاّ لما خصصوا كيسات احترافية ب 5 مراوح او اكثر .... عملية تشتيت الهواء من داخل الكيسة شيء ضروري وعملية التبريد للمعالج المركزي اسمها تشتيت الحرارة والقطعة اسمها مشتت .... فكيف ستفضل هذه الحرارة المشتتة داخل الكيسة بدون تشتيتها لخارج الكيسة ؟؟؟