المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انا قررت أستبدل جهازي بالتجميعه دي إيه رأيكم ؟

الكنج محمدعمار
18-08-2016, 17:17
مساء الخير
أنا جهازي الحالي
GA-B85-HD3
Intel Core i5-4440 Haswell (https://www.google.com.eg/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiN0NOLnsvOAhUHNhoKHVbnD4AQFggiMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.newegg.com%2FProduct%2FProduc t.aspx%3FItem%3DN82E16819116942&usg=AFQjCNE27nyLnaN4EqT5HzP6XtGEFqd9cA&sig2=jtJeJ7ZKqgj0qGcgc5t8uw&bvm=bv.129759880,d.bGs)

G.skill RipjawsX 8GB (2 X 4GB) DDR3 (https://www.********.com/en/product/g-skill-ripjawsx-8gb-2-x-4gb-ddr3-1866-cl9-1-5v-dual-channel-memory-kit-el-nekhely-technology)

SAPPHIRE VAPOR-X R9 270X 2GB GDDR5 OC WITH BOOST
SeaSonic ECO 600W PSU (https://www.********.com/en/product/seasonic-eco-600w-psu-compufast)

شاريه من سنتين ونص
وهاطلب التجميعه دي من امازون فى السعوديه
MSI Gaming Intel Skylake B150 LGA 1151 DDR4 USB 3.1 ATX Motherboard (B150 Gaming M3)

Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 DRAM 3000MHz (PC4-24000) C15 Memory Kit - Black

Intel Boxed Core I7-6700 FC-LGA14C 3.40 GHz 8 M Processor Cache 4 LGA 1151 BX80662I76700

وهاحتفظ بكارت الشاشه القديم شهرين كدا لحين توافر فلوس واستبدله بكارت فى حدود250 او 300 دولار
واللا استبدل كارت الشاشه دلوقتي واسيب بقية التجميعه بعد شهرين

الميزانيه الحاليه 500 دولار
بالاضافه الى بيع القديم

zozo 22
18-08-2016, 20:02
من وجهة نظرى جهازك مش محتاج اى تحديث حاليا فلو حضرتك عواز الجهاز فى الجميز اشترى كارت 1070 هيشغل العاب ممتاز ولو حاجة تانى ياريت توضيح

الكنج محمدعمار
18-08-2016, 20:23
مانا خايف بكره من ارتفاعع الاسعار وتعويم الجنيه وبكدا الدولار تمنه هيعلى وكل حاجه هتغلى فقلت الحق نفسي

zozo 22
18-08-2016, 20:54
بكرة فى يد من لاينام

الكنج محمدعمار
19-08-2016, 20:43
متشكر جدا بس اكيد سعرها هيبقى غالى لما تنزل فى نفس الوقت هل هيبقى فيه فرق ملحوظ لو جيبت الجيل الجديد من الجيل اللى معايا حاليا او الجيل اللى عاوز اجيبه

أخى الكريم
ولا تسبدل كارت الشاشة ولا تستبدل الجهاز.
فكروت الشاشة الحالية لن تستمر طويلا فى الأسواق حيث سرعان ما ستصدر الكروت الجديدة بتقنية مضاعفة فى الآداء بدعمها لنوع جديد من الذواكر لم يسبق عن مثيلة منذ سنوات High Bandwidth Memory 2.
واللوح الأم الجديدة ستصدر فى خلال شهرين بالربع الأخير من السنة. حيث ستقوم إنتل بدعم تقنية جديدة فى الذاكرة 3D-XPoint والتى تأتى بتحديث لمعمارية الذاكرة لم تحدث منذ عقود.
ناهيك عن الخصائص الجديدة بالجيل السابع:
- دعم USB 3.1
- 24lane PCI Express
- Optane SSD
- تحسينات فى دعم الفيديو HEVC

phenomenon
20-08-2016, 02:05
المشكله انك لم تقرر سبب التحديث أساسا او نوع شغلك على الجهاز
إذا كانت للألعاب فجهازك لا يشترط التحديث
" فقط قم بترقية كارت الشاشه اذا كنت تفضل الوصول الي اعلى جوده Ultra Settings من تأثيرات الجرافيك بداخل الالعاب مع زيادة قطعه رام 8GB "
انتهى الامر
ممكن تفكر في شراء SSD او هارد HDD اكبر او تدخر المبلغ لحين الحاجه الضروريه ليه

اما إذا كان للأعمال وبتلاحظ تأخير فى الاداء لبعض البرامج فالامر يختلف

الكنج محمدعمار
20-08-2016, 09:27
أنا عندي هارد ssd 250 سامسونج ايفو وهارد 4 تيرا توشيبها x300 والجهاز من ساعه ماجيبتله شاشه 32 بدأت أحس ببطء فى الألعاب
وبحس ببطء عند استخدام برامج الجرافيك زي الفوتوشوب والبريمير وغيرها ساعاتا بلاقى الماوس بيتحرك ببطء جدا جدا زي مايكون مهنج

" فقط قم بترقية كارت الشاشه اذا كنت تفضل الوصول الي اعلى جوده Ultra Settings من تأثيرات الجرافيك بداخل الالعاب مع زيادة قطعه رام 8GB "
انتهى الامر
ممكن تفكر في شراء SSD او هارد HDD اكبر او تدخر المبلغ لحين الحاجه الضروريه ليه

اما إذا كان للأعمال وبتلاحظ تأخير فى الاداء لبعض البرامج فالامر يختلف

phenomenon
20-08-2016, 09:44
بالتأكيد لأن زيادة أبعاد الشاشه بتضغط بطريقه أكبر على البطاقه الرسوميه في الألعاب وعلى المعالج المركزي في برامج التصاميم
وكلما كان مشروع العمل أضخم في الحجم وأبعاد الصوره كلما كان الاحتياج أكبر في سعة ذواكر التخزين

أثناء عمليات الريندر للمشاهد أو الصور التقيله ينبغي عليك ترك الحاسب والماوس قدر الإمكان
في بعض برامج التصاميم زي Adobe Illustrator وربما غيرها بتعطي إمكانيه الدفع بالأداء بواسطة اداء المعالج الرسومي من خلال خصائص البرنامج نفسه
ربما بعض البرامج الأخرى في التصاميم مضبوطه على الأستفاده مسبقاً من اداء المعالجات سوياً

الأمر بيختلف وبيكون على حسب نوع المهمه او المشروع والوظائف اللي انت بتقوم بيها في الوقت ده مع برامج التصاميم ونوع الكود الخاص بيها في طريقة تحليله ومعالجته
عشان تقدر تحدد الاهميه الأكبر لمين بتحتاج خبره بسيطه في الأمر من خلال العمليه التاليه

بعض برامج القرائات كبرامج قرائات الحراره زي HWiNFO او HWMONITOR ويفضل الاول عن الثاني - لديها القدره على مراقبة حاله قطع الهاردوير ومستوى الضغط
وقتها بنختار بعض الخصائص من البرامج دي ونعملها Add to tray كي تظهر طول الوقت بشريط الادوات بجانب الساعه
على سبيل المثال بنعطي GPU Usage / CPU Usage / Physical Memory Usage وتقدر تحدد لون لكل قيمه وبالتاكيد تقدر تعرض درجات الحراره لجميع القطع أيضا
وتقدر حتى تعرض GPU Memory Usage نفسها لان في بعض الوظائف بيتم تخزينها في ذاكرة الفيديو من برامج التصاميم

وقت شغلك أبدا راقب حالة العمل للمكونات وشوف هل منسوب Physical Memory Usage وصل حتى 85% أو أعلى ؟
إذن انت بحاجه إلى ذاكره تخزين أكبر

هل المعالج المركزي بيوصل لدرجات عاليه من حالة الضغط والاستهلاك أم خامل دائما ؟
بنسبة 99% دائما المعالج المركزي في برامج التصاميم يتحمل أغلب أعباء الأعمال ولذلك شراء I7 أمر ضروري في حالة كونك مستخدم تقيل ومستوياتك متقدمه في عمل التصاميم
او برامج المونتاج والتعديل على الصور

هل المعالج الجرافيكي بيظهر نسبة Usage فيه بقيمه عاليه أم دائماأ في حالة الخمول ؟

في النهايه من الصعب جدأ ترشيح المكونات لان اعمال التصاميم بتختلف وكل برنامج تعديل بيتم تطويره من شركاته بطريقه مختلفه في عمليه معالجه الكود ومروره من خصائص الهاردوير
ولذلك انت اللي هتقدر تحدد بنفسك وقت تنفيذ المهام الاساسيه ليك حالة الضغط الاكبر بتظهر على أي قطع تحديداً

المعالج المركزي الافضل دائماً أفضل للتصاميم

الكنج محمدعمار
20-08-2016, 13:04
ماشاء الله أنا متشكرا جدا لحضرتك
Phenomenon
وهاعمل اللى حضرتك قلتلى عليه وأرفقه هنا فى الموضوع دا

الكنج محمدعمار
20-08-2016, 13:42
انا نزلت البرنامج والحقيقه مش عارف منينن اوصل للاعدادت اللى حضرتك قلتلى عليها دي
ممكن لو فيه شرح للبرنامج وطريقه معينه اقدر اعملها بيها

phenomenon
20-08-2016, 14:18
طيب أقفل البرنامج وأفتحه من جديد - هيظهرلك نافذه بتقول Summery او Sensors
الاولي بتوضح خصائص مكونات القطع والثانيه توضيح قرائات سيسنورز حالات العمل وقرائات درجات الحراره وهي المطلوبه
هنعلم على الصندوق الصغير بجانب Sensors ونشيل علامة الصح من جانب صندوق ملخص معرفة المكونات او ممكن تفتح الاتنين ببساطه

كل اللي احنا عاوزينه نافذة Sensors
بعد فتحها هنلاقي جميع الخصائص في قائمه طوليه
ابحث عن Memory Physical Usage وهتكون في البدايه بوجهه عام واضغط كليك يمين عليها واختار Ad To Tray هتلاقيها ظهرت اسفل سطح المكتب بشريط الادوات
ابحث عن Total CPU Usage واظهرها ايضا بشريط الادوات وكذلك GPU USAGE
اذا ضغطت على اي من القيم الثلاثه الموجوده " الان " بشريط الادوات كليك يمين هيسمحلك بتغير لونها حسب رغبتك " مش تختار أبدا اللون الابيض "
شوف كده هتوصل ولا محتاج صور

الكنج محمدعمار
20-08-2016, 16:56
33886338873388833889
طب بص حضرتك انا صورتلك بيانات البرنامج من جوا
لو نفعت مع حضرتك ماشي
مانفعتش هاعمل الطريقه التانيه اللى حضرتك قلت عليها

banasonic
20-08-2016, 18:58
33886338873388833889
طب بص حضرتك انا صورتلك بيانات البرنامج من جوا
لو نفعت مع حضرتك ماشي
مانفعتش هاعمل الطريقه التانيه اللى حضرتك قلت عليها

البروسيسور تم استخدامه ولكن ليس بالطاقه القصوى الكور لم يستخدم 100% اى ان المعالج لا يعانى من مشكله من خلال المعطيات الخاصه بك ولكنه تحت الضغط بنسبه 100% نظرا لقدمه بعض الشئ ولكنه لا يعنى (performance suffer ) انما الهارد وكرت الشاشه تم استخدامهم باقصى حد ممكن والرام تم استخدام تقريبا 6 جيجا منهم وتم ترك 2 من مجموع 8 اذن لا يوجد مشكله بهم ايضا (16 جيجا اذا فى الامكان افضل فى عمليا الريندر)

الكنج محمدعمار
20-08-2016, 19:10
البروسيسور تم استخدامه ولكن ليس بالطاقه القصوى الكور لم يستخدم 100% اى ان المعالج لا يعانى من مشكله من خلال المعطيات الخاصه بك ولكنه تحت الضغط بنسبه 100% نظرا لقدمه بعض الشئ ولكنه لا يعنى (performance suffer ) انما الهارد وكرت الشاشه تم استخدامهم باقصى حد ممكن والرام تم استخدام تقريبا 6 جيجا منهم وتم ترك 2 من مجموع 8 اذن لا يوجد مشكله بهم ايضا (16 جيجا اذا فى الامكان افضل فى عمليا الريندر)

متشكر جدا لحضرتك
بس ممكن توضح ازاي الهارد تم استخدامه باقصى حد انا لسه شاريهم ماكملوش شهرين

banasonic
20-08-2016, 20:13
متشكر جدا لحضرتك
بس ممكن توضح ازاي الهارد تم استخدامه باقصى حد انا لسه شاريهم ماكملوش شهرين

فى الصوره الى انتا حاططها الهارد مستخدم 100%هوا ssd samsung بس مش كل الوقت كدا وده عادى وطبيعى جدا فى حاله الريندر وكذالك حاله load فى الجيمينج لكن ما ليس عاديا ان يكون الهارد فى حاله load 100% دائما وفى اغلب الوقت وهذا لم يحدث هنا فى حالتك فالهارد ليس به اى مشكله فقط تأكد من انك تستخدم نسخه ويندوز جيده والتعريفات محدثه لكل القطع وبدون تعديلات فى ملفات الويندوز نفسه

الكنج محمدعمار
20-08-2016, 20:43
تمام يعني حضرتك تنصحني بإيه دلوقتي
ازود الرامات واللا اغير كارت الشاشه واجيب احدث

zozo 22
20-08-2016, 21:15
شوف قوم بزيادة الرامات وهات كارت جديد على حسب ميزانيك زى 1070

banasonic
20-08-2016, 21:24
تمام يعني حضرتك تنصحني بإيه دلوقتي
ازود الرامات واللا اغير كارت الشاشه واجيب احدث

انتا عاوز جيمنج بس ام شئ اخر اذا كان جيمينج يبقى زى ما قال المشرف وبعض الاخوه الاعضاء الافاضل تزيد قطعه رام ثم تقوم بشراء كرت شاشه ممكن التفكير فى 1060 او rx480 ليس بالضروره شراء 1070 او 1080 الا اذا كانت الميزانيه تسمح طبعا هنا سيكون الفرق ولكن لا يوجد داعى لاهدار المال يمكن استثماره فى اشياء اخرى خصوصا انك تريد تبريد جيدمثلا لكسر بسيط لللمعالج الخاص بك وايضا للحصول على باور سبلاى اخر لان الباور الخاص بك غير كافى لتحديث كرت الشاشه يجب وضع مقدار من الوات زائد فى الحسبان لزيادة العمر الافتراضى وايضا الكفائه الباور الخاص بك اعتقد انه BRONZE يمكنك الحصول على SILVER او GOLD بمقدار 800 وات كافى جدا لكل الكروت الموجوده فى السوق الان حتى تتضمن مستوى ممتاذ من تشبع الطاقه لكل المحتويات ويجب التنويه لشئ ما قد قمت انت بذكره (شاشه 32بوصه) ما هوا نوعها وما هيا ابعادها اذا سمحت يمكنك اطلاعنا عليها وبالتوفيق :)

الكنج محمدعمار
20-08-2016, 23:27
انتا عاوز جيمنج بس ام شئ اخر اذا كان جيمينج يبقى زى ما قال المشرف وبعض الاخوه الاعضاء الافاضل تزيد قطعه رام ثم تقوم بشراء كرت شاشه ممكن التفكير فى 1060 او rx480 ليس بالضروره شراء 1070 او 1080 الا اذا كانت الميزانيه تسمح طبعا هنا سيكون الفرق ولكن لا يوجد داعى لاهدار المال يمكن استثماره فى اشياء اخرى خصوصا انك تريد تبريد جيدمثلا لكسر بسيط لللمعالج الخاص بك وايضا للحصول على باور سبلاى اخر لان الباور الخاص بك غير كافى لتحديث كرت الشاشه يجب وضع مقدار من الوات زائد فى الحسبان لزيادة العمر الافتراضى وايضا الكفائه الباور الخاص بك اعتقد انه BRONZE يمكنك الحصول على SILVER او GOLD بمقدار 800 وات كافى جدا لكل الكروت الموجوده فى السوق الان حتى تتضمن مستوى ممتاذ من تشبع الطاقه لكل المحتويات ويجب التنويه لشئ ما قد قمت انت بذكره (شاشه 32بوصه) ما هوا نوعها وما هيا ابعادها اذا سمحت يمكنك اطلاعنا عليها وبالتوفيق :)
اانا متشكر جدا على اهتمامك
الشاشه اسمها
Samsung S32E590C 32 Inch Curved LED Monitor -
اللى هيخليني بقى ازود الرامات والباور سبلاي والشاشه يبقى ابيع اللى عندي كله واشتري التجميعه الجديده اللى كاتبها
بس هل البطء اللى بيحصل معايا فى الالعاب مثلا هو تهنيجه لمده ثانيه كدا او ثانيتين لاحظتها فى لعبه stronghold crusader 2
ولعبه mortal kombat x دا هيروح واللا المشكله فى الشاشه عشان معدل الانعاش بتاعها 60 هرتز

amr101985
21-08-2016, 00:03
أخى الكريم
فكروت الشاشة الحالية لن تستمر طويلا فى الأسواق حيث سرعان ما ستصدر الكروت الجديدة بتقنية مضاعفة فى الآداء بدعمها لنوع جديد من الذواكر لم يسبق عن مثيلة منذ سنوات High Bandwidth Memory 2.
HEVC

ما المقصود بكروت الشاشة الحالية؟
هل 10xx من انفيديا و rx 4xx من AMD ؟
وكيف لن تستمر طويلا في الأسواق؟
أرجو التوضيح

khaled moh
21-08-2016, 00:41
انتهى الامر

انا مع الراي جداااا لان جهازك مشاء الله مش ناقصه حاجة

وبما انك كبرت الشاشة وضغط على الكرت اكتر هو بردو كرت قوى اكيد بتشغل الالعاب على اعلى اعدادات ولو فى حاجة بتهنج معاك على Ultra مفيش مشكلة لو خليها very high مش هتحس بفرق ضخم يعنى

banasonic
21-08-2016, 00:42
اانا متشكر جدا على اهتمامك
الشاشه اسمها
Samsung S32E590C 32 Inch Curved LED Monitor

-
اللى هيخليني بقى ازود الرامات والباور سبلاي والشاشه يبقى ابيع اللى عندي كله واشتري التجميعه الجديده اللى كاتبها
بس هل البطء اللى بيحصل معايا فى الالعاب مثلا هو تهنيجه لمده ثانيه كدا او ثانيتين لاحظتها فى لعبه stronghold crusader 2
ولعبه mortal kombat x دا هيروح واللا المشكله فى الشاشه عشان معدل الانعاش بتاعها 60 هرتز

لا يوجد مشكله فى الشاشه ابدا المشكله هنا تكمن فى كرت الشاشه هذه الشاشه قادره على تقديم جوده full hd لكن مع هذا الحجم 32 inch الكرت الخاص بك غير قادر على تقديم فريم رات معتتدل ليواكب سرعه وبكسلات الشاشه جرب تشغل اى شئ فى وضع windows mode وشوف النتيجه اذا فى تحسن اذن مشكلتك كرت شاشه وهنا ليس بالضروره شراء 1070 كما قلت لك انت فقط تحتاج قادر على تشغيل fhd اذن يمكنك الذهاب الى 1060 او rx480 ام بالنسبه لموضوع الباور ده لازم حتى لو كنت جددت جهازك كنت هتحتاج باور جديد برضو بس انتا بدور على شء ميقطمش دهرك فى المصاريف وفى نفس الوقت تحقق 60 فريم فى معظم الالعاب

الكنج محمدعمار
21-08-2016, 22:34
لا يوجد مشكله فى الشاشه ابدا المشكله هنا تكمن فى كرت الشاشه هذه الشاشه قادره على تقديم جوده full hd لكن مع هذا الحجم 32 inch الكرت الخاص بك غير قادر على تقديم فريم رات معتتدل ليواكب سرعه وبكسلات الشاشه جرب تشغل اى شئ فى وضع windows mode وشوف النتيجه اذا فى تحسن اذن مشكلتك كرت شاشه وهنا ليس بالضروره شراء 1070 كما قلت لك انت فقط تحتاج قادر على تشغيل fhd اذن يمكنك الذهاب الى 1060 او rx480 ام بالنسبه لموضوع الباور ده لازم حتى لو كنت جددت جهازك كنت هتحتاج باور جديد برضو بس انتا بدور على شء ميقطمش دهرك فى المصاريف وفى نفس الوقت تحقق 60 فريم فى معظم الالعاب
بص حضرتك انا انا لعبه stronghold crusader 2 على وضع windows mode بحيث بقت تلتين الشاشه لعبه بس وبرضو اللبعه فيها بطء مش عارف بقى كدا العيب فين بالظبط

banasonic
22-08-2016, 02:30
بص حضرتك انا انا لعبه stronghold crusader 2 على وضع windows mode بحيث بقت تلتين الشاشه لعبه بس وبرضو اللبعه فيها بطء مش عارف بقى كدا العيب فين بالظبط

هل قمت بوضع برنامج لقياس الفريمات اللعبه هل يمكنك اطلاعنا عليها؟ سؤال اخر انظرر الى لمضة الهارد وانتا تلعب هل تظل تعمل طوال اللعبه ام تنطفئ بشكل طبيعى ولا تنير بشكل مستمر وشيئ اخر يجب ان تعلمه ان هذه اللعبه الكرت الخاص بك تعمل عليه على اعلى اعدادات بدون ادنى مشكله اخى الفاضل ولكن هذه اللعبه من محبى المعالج اى انها تتضغط على المعالج اكثر من كرت الشاشه تحتاج فقط (512mb) وايضا فى حالتك البروسيسور ليس لها مشكله ايضا لن تستخدم منه اكثر من 30 بالمئه اعتقادى شئ اخر لمشكلتك اخى الفاضل

الكنج محمدعمار
22-08-2016, 12:26
هل قمت بوضع برنامج لقياس الفريمات اللعبه هل يمكنك اطلاعنا عليها؟ سؤال اخر انظرر الى لمضة الهارد وانتا تلعب هل تظل تعمل طوال اللعبه ام تنطفئ بشكل طبيعى ولا تنير بشكل مستمر وشيئ اخر يجب ان تعلمه ان هذه اللعبه الكرت الخاص بك تعمل عليه على اعلى اعدادات بدون ادنى مشكله اخى الفاضل ولكن هذه اللعبه من محبى المعالج اى انها تتضغط على المعالج اكثر من كرت الشاشه تحتاج فقط (512mb) وايضا فى حالتك البروسيسور ليس لها مشكله ايضا لن تستخدم منه اكثر من 30 بالمئه اعتقادى شئ اخر لمشكلتك اخى الفاضل

الحقيقه انا معرفش اقيس الفيريمات ازاي ممكن تقوللى الطريقه
وايه لمضه الهارد اشوفها ازاي وفين

fiftemohmed
22-08-2016, 13:06
أخى الكريم
واللوح الأم الجديدة ستصدر فى خلال شهرين بالربع الأخير من السنة. حيث ستقوم إنتل بدعم تقنية جديدة فى الذاكرة 3D-XPoint والتى تأتى بتحديث لمعمارية الذاكرة لم تحدث منذ عقود.
ناهيك عن الخصائص الجديدة بالجيل السابع:
- دعم USB 3.1
- 24lane PCI Express
- Optane SSD
- تحسينات فى دعم الفيديو HEVC
توضيح ممتاز بس معا احترامى لكلامك لو فضل مستنى كل جيل انة ينزل افضل من اللى قبلة يبقى عمرة ماهيشترى دى تكنولوجيا وكل يوم فية جديد

MOSTAFA EZzZ
25-08-2016, 14:42
جهازك كويس جدا من نظرى تصبر شوية يمكن الاسعار تنزل تانى

banasonic
26-08-2016, 01:11
الحقيقه انا معرفش اقيس الفيريمات ازاي ممكن تقوللى الطريقه
وايه لمضه الهارد اشوفها ازاي وفين

تقيس الفريمات ازاى ببرنامج fraps او مدام انتا amd تفعل خاصيه fram rate tool بالاداه catalyst من خلال التعريفات علشان تعرف ايه الدروبات الى بتحصل
ثانيه ليد الهارد(لمبه الهارد)(hdd led indictor) ديا الليد الى بتبقى جمب الليد الخاص بالباور فى امام الكيسه الخاصه بك بتنطفئ ثم تنير ترى اذا كانت ثابته تنير باستمرار اى الهارد مضغوط جدا ام لا
ثالثا بقى وده الاهم الشك الان فى الويندوز الخاص بك كما قلت لك ان الجهاز الخاص بك مستحيل بأذن الله يعلق مع لعبه stronghold crusader 2 لانها لا تتطلب شء من مواصفات جهازك اطلاقا بل اقل بكثير نأتى للمهم يوجد بعض اصدارات الويندوز تؤدى لمثل هذه المشاكل (هذا ما ارشحه الان الا اذا شئ اخر ) اصدارات معدله تقوم فى اقل جهد تستخدم الكور كله الخاص بالمعالج حتى عند فتح فيلم مثلا تجد المعالج 50 %(n) مع الفيلم لذلك النصيحه ويندوز (10 على سبيل المقال) ان لم يكن اصليا (اكثرنا لا يقم بشرائه طبعا:() يكون من فرق جيده كفريق generation او team os