المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة فى iPhone 6 Plus

Muhammad7
21-08-2016, 23:26
عندي مشكلة سعات بتظهرلي كتير مش عارف ايه السبب

التاتش لا يعمل فى بعض الاوقات مش دايما يعني ساعات التاتش مبيبقاش شغال بس زرار الهوم شغال عادل لازم اعمل lock و unlock للسكرين و اشغلها تاني علشان التاتش يشتغل تاني عادي او ريبوت

ارجو الافاده

MOHAMED FAROOQ
22-08-2016, 00:46
هتصدقنى لو قولتلك إن المشكله دى أنا لسه شايفها إمبارح مع صديق لى لسه شارى جهاز أى فون 6 مستعمل
وأعطانى الجهاز عشان أشوف سبب المشكله دى إيه ( التاتش بيعلق ) ولازم تغلق الجهاز من زر الباور ثم تعيد فتحه فيعمل من جديد بدون مشاكل إلى أن يعلق مره أخرى وأقوم بعمل نفس المهمه من جديد ..

وللأسف جربت حلول كثيره وباءت كلها بالفشل ( التاتش مازال يعلق ) ومازلت إلى الأن لم أفهم سبب المشكله بعد الحلول التى أجريتها عليه كلها ..
قمت بعمل فورمات للهاتف أكثر من مره
وكذلك قمت بتثبيت النظام من جديد مرتين
قمت بعمل مسح للذاكره المؤقته أكثر من مره وكذلك ظلت المشكله ..
قمت بالبحث فى شبكه الانترنت واتبعت بعض التعليمات وأيضاً باءت بالفشل ..

فى النهايه يأست ولم أستطع عمل شىء أخر سوى بإعطاءه الجهاز ..

وعندما سألت بعض الأصدقاء والذين يحملون iphone 6 و iphone 6 plus
كان الرد منهم ( أن أكثرهم تراودهم نفس المشكله ) ومازلت لا أعرف السر فى ذلك ولاحتى الشركه ذكرت أى تصريح وتذكر أن هذه المشكله متواجده فى أجهزتها ..
وعندما سألنا فنيين متخصصين فى الصيانه .. ذكروا أن هذين الجهازين بهم نفس المشكله بسبب أن جميع سينسورات الجهاز متواجده فى الشاشه من الأمام عكس الأجهزه بقيه الموديلات وعندما يسخن الجهاز أو الشاشه تحديداً يقوم الجهاز بالتعليق إلى أن ترجع درجه الحراره لوضعها الطبيعى .. شخصياً لم أقتنع بهذا الرد على الرغم من أنه وارد بسبب إختلاف مواصفات هذين الجهازين وخصوصاً مع التقنيه الجديده .. 3D Touch

لكن شكى الشخصى فى هذا الأمر ... أنه ربما تكون المشكله من أخر تحديث للنظام 9.3.4 فأكثر الذين يعانون من هذه المشكله هم الذين يحملون هذا الإصدار على أجهزتهم .. وربما تنحل هذه المشكله مع الإصدار القادم الجديد IOS 10

Muhammad7
22-08-2016, 08:45
بص انا كنت شغال على iOS 10 و حصل نفس المشكله بردو اعتقد المشكلة مش سوفت وير و رجعت ل iOS 9 علشان الجيلبريك طبعا
و انا جربت حاجات كتير بردو لدرجة ان انا فتحت الموبايل و فى ناس كانت عندها نفس المشكلة و حطت حتة بلاستر او جومه صغيرة تخت البورده و فعلا انا جربتها و التليفون كان شغال تمام بدون تعليق بس بعد اسبوع كده المشكله ظهرت تاني فالحل ده ملهوش لازمه
و بالنسبة للحرارة ان هى السبب , التليفون سعات بيعلق حتي لو لسه ماسكه فالحرارة ملهاش علاقه اكيد
اتمني نعرف حل للمشكله دي

mohamed555
05-10-2016, 15:25
انا الموبايل معايا من 2014 اول ما نزل وعمري ما واجهت المشكله دي المهم جرب الابديت الجديد ممكن تنحل يا اما ده عيب في الموبايل اصلا

مناريا
23-05-2017, 03:55
انا ايضا أخي لدي نفس هاتفك لكن لم اصادف فيه اي مشكل لحد الان اتمنى ان تجد اي حل اخي الكريم