المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أتمنى مساعدتكم في شراء شاشة للألعاب .

YASSO87
24-08-2016, 08:22
السلام عليكم ..

يارب يكون الجميع بخير وعافية
ياريت ياشباب تساعدوني في شراء شاشة خاصة للألعاب والأفلام وتكون ألوانها كويسة وفي نفس الوقت مريحة للعين
مع العلم ان وقت الشراء بعد شهر ان شاء الله من الأن وكمان تكون كويسة بالنسبة لكرت الشاشة GTX 1070
لأن انا ناوي اجيب واحد من الكروت دي
MSI 1070 X
او
ZOTAC 1070 AMP EX

يوجد احد اصدقائي عرض علي 3 شاشات للأختيار منهم

ASUS VG248QE

BenQ XL2411Z

BenQ XL2430T

وأنا مشتت في الإختيا وأنتم هنا أهل الخبرة في الأمور دي فأتمنى تدلوني على شاشة مناسبة حتى لو كانت خارج الثلاث شاشات دول
شكرا لكم مقدما
تحياتي للجميع :)

phenomenon
24-08-2016, 10:39
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

لو العابك اغلبها اونلاين اختار اي شاشه بين الثلاثه جميعهم بيتميزا بالسرعه وشاشات Benq فيها مميزات حديثة لراحة العين أكثر
ولكن الثلاثه TN Panel - إذن لو الاهم بالنسبالك الالوان يبقى الميول الاكثر للبحث عن شاشه العاب IPS Panel
من رايي الشخصي حول تفكيرك تماماً عن الشاشات المسطخه FLAT وابدا التفكير في شاشات CURVED IPS Panel

YASSO87
24-08-2016, 11:05
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

لو العابك اغلبها اونلاين اختار اي شاشه بين الثلاثه جميعهم بيتميزا بالسرعه وشاشات Benq فيها مميزات حديثة لراحة العين أكثر
ولكن الثلاثه TN Panel - إذن لو الاهم بالنسبالك الالوان يبقى الميول الاكثر للبحث عن شاشه العاب IPS Panel
من رايي الشخصي حول تفكيرك تماماً عن الشاشات المسطخه FLAT وابدا التفكير في شاشات CURVED IPS Panel

اهلا اهلا اخي الفاضل .. شكرا ع تواصلك
أنا بالفعل فكرت في شاشات curved لكن للأسف ليست متواجدة في السوق السعودي او نادر تواجودها وأعتقد ان الشاشات دي زمن الاستجابة فيها عالي و 60h هتبقي تمام في الالعاب العادية والافلام لكن في الأونلاين وألعاب السرعة هتبقى نفس اداء الشاشات العادية من حيث زمن الاستجابة .
ياريت لو حضرتك تعرف شاشة curved بتردد 144 وزمن استجابة 1 وتكون ips تدلني علي اسمها ادور عليها وطبعا ماتكونش غالية 😁 حدود 1700 ريال
ولو مافيش ياريت تقلي افضل شاشة من الثلاثة الي فوق حسب رأيك متواققة مع كرت 1070
معلش طولت عليك بس انا والله مشتت جدا
شكرا لك
👍👍

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

phenomenon
24-08-2016, 16:41
في بالتاكيد شاشات معدل زمن الاستجابه يصل فيها 4ms
تأكد اخي الكريم ان اغلب اللاعبين الحماسيين حاليا تبحث عن شاشات Ultra Wide
ولكن اذا كنت متعصب جدا وفي منافسات مع اصدقاء وتحب تهزمهم دائما فخلاص ممكن وقتها نقول اقصى سرعه في كل شىء مطلوبه
انا براي البحث عن شاشه 1440p وبالشكل ده تكون وفقت الاختيار وهناك شاشات WQHD 1440p بها جميع المميزات المطلوبه وباسعار مناسبه
وطالما البطاقه القادمه انفيديا فحاول تشتري شاشه G-Sync قدر المستطاع

YASSO87
24-08-2016, 19:18
في بالتاكيد شاشات معدل زمن الاستجابه يصل فيها 4ms
تأكد اخي الكريم ان اغلب اللاعبين الحماسيين حاليا تبحث عن شاشات Ultra Wide
ولكن اذا كنت متعصب جدا وفي منافسات مع اصدقاء وتحب تهزمهم دائما فخلاص ممكن وقتها نقول اقصى سرعه في كل شىء مطلوبه
انا براي البحث عن شاشه 1440p وبالشكل ده تكون وفقت الاختيار وهناك شاشات WQHD 1440p بها جميع المميزات المطلوبه وباسعار مناسبه
وطالما البطاقه القادمه انفيديا فحاول تشتري شاشه G-Sync قدر المستطاع

شكرا لك أخي ع المتابعة ..
وان شاء الله احاول اشوف شاشة بخاصية g sync بسعر كويس وانا مش متعصب ولا حاجة انا بس بدور ع حاجة كويسة تناسبني وتناسب الميزانية .
تحياتي لك 👍

agrama
25-08-2016, 21:22
أنصحك بهذه الشاشة الرائعة Samsung S32E590C Curved FHD
وممكن تلحق التخفيض الرهيب اللي فروع راية عليها بسعر 2100 وتمنها في السوق دلوقتي بين 2900 و 3100
https://www.rayashop.com/ar/samsung-32-full-hd-led-curved.html

Sent from my SM-N900 using Tapatalk

صفقة رائعة جدا لو اشتريتها من عرض راية

معلشي مخدتش بالي إنك في السعودية وعامة شوف الشاشة دي في السعودية فهي رائعة بكل تأكيد زمن استجابة 4ms وبانل VA بقوة 350 شمعة يعني مستوى اضاءة وعمق ألوان رهيب جدا وطبعا Curved ومريحة جدا للعين

YASSO87
25-08-2016, 21:43
معلشي مخدتش بالي إنك في السعودية وعامة شوف الشاشة دي في السعودية فهي رائعة بكل تأكيد زمن استجابة 4ms وبانل VA بقوة 350 شمعة يعني مستوى اضاءة وعمق ألوان رهيب جدا وطبعا Curved ومريحة جدا للعين

هي الشاشة فعلا مواصفاتها حلوة بس مشكلتها انها 60h وانا عايز 144 مع 1ms عشان العاب الشوتر الأونلاين غير ان السوق في السعودية هنا اكثره بالنسبة لشاشات الألعاب asus او benq .
وشكرا ليك ع اهتمامك .
تحياتي لك 👍👍

hamza934
27-08-2016, 18:58
بما أنك ستشتري كرت شاشة GTX 1070 أنصحك بشاشة بها تقنية G-Sync
عن تجربة شخصية أنصحك بشاشة Dell S2716DG ستشعر بأن حركة الصورة سلسلة جداً و سريعة
في البداية كنت سأختار شاشة ASUS PG279Q و اكن قمت باسترجاعها قبل استعمالها و استبدالها بشاشة Dell
صحيح أن شاشة ASUS أفضل من كل الجوانب من حيث جودة ألوان الصورة و زمن Input lag و معدل التحديث
إلا أنها نعاني من سوء مراقبة الجودة، حيث يتم شحن الشاشات و عرضها للبيع مع وجود مشاكل بها تتعلق BLB بدرجة كبيرة، بامكانك قراءة مراجعات المستحدمين حولها و أراء المستخدمين في موقع أمازون، مع أني كنت أتنمنى الحصول عليها، إلا أن ترجيعها صعب في حالة قمت بفتحها
إذا تحصلت على شاشة ASUS لدون مشاكل فاشتريها بدون تردد
و الا فاختار شاشة Dell
صحيح أن شاشة Dell بلوحة TN الا أن وضوح الأوان و زاوية الرؤية تعتبر ممتازة مقارنة بباقي شاشات ال TN Panel
توجد شاشات IPS Curved مخصصة للالعاب من ASUS, ACER و لكن الأسعار تتجاوز 1200$ و هي الأفضل لتجربة الألعاب الحديثة و لكن من الأفضل شراء كرتبن شاشة GTX 1080 لأنك ستلعب على دقة مقاربة لدقة 4K

YASSO87
28-08-2016, 07:01
بما أنك ستشتري كرت شاشة GTX 1070 أنصحك بشاشة بها تقنية G-Sync
عن تجربة شخصية أنصحك بشاشة Dell S2716DG ستشعر بأن حركة الصورة سلسلة جداً و سريعة
في البداية كنت سأختار شاشة ASUS PG279Q و اكن قمت باسترجاعها قبل استعمالها و استبدالها بشاشة Dell
صحيح أن شاشة ASUS أفضل من كل الجوانب من حيث جودة ألوان الصورة و زمن Input lag و معدل التحديث
إلا أنها نعاني من سوء مراقبة الجودة، حيث يتم شحن الشاشات و عرضها للبيع مع وجود مشاكل بها تتعلق BLB بدرجة كبيرة، بامكانك قراءة مراجعات المستحدمين حولها و أراء المستخدمين في موقع أمازون، مع أني كنت أتنمنى الحصول عليها، إلا أن ترجيعها صعب في حالة قمت بفتحها
إذا تحصلت على شاشة ASUS لدون مشاكل فاشتريها بدون تردد
و الا فاختار شاشة Dell
صحيح أن شاشة Dell بلوحة TN الا أن وضوح الأوان و زاوية الرؤية تعتبر ممتازة مقارنة بباقي شاشات ال TN Panel
توجد شاشات IPS Curved مخصصة للالعاب من ASUS, ACER و لكن الأسعار تتجاوز 1200$ و هي الأفضل لتجربة الألعاب الحديثة و لكن من الأفضل شراء كرتبن شاشة GTX 1080 لأنك ستلعب على دقة مقاربة لدقة 4K

اهلا أهلا اخي حمزة انا بالفعل اتمنة اني أحصل على شاشة 27 بتقنية g-synce وinput lag وزمن استجابة منخفض لكن ياصديقي الميزانية بقالي يمكن شهور بوفر عشان اقدر اشتري كارت شاشة وشاشة كويسة انا عندي كرت r9 290 trix وعندي شاشة 1600*900 لكن لم جربت كرتي على 1080 حسيت انى كنت مفتقد عنصر مهم جداً وهو الوضوح والدقة ومتعة زمن الاستجابة القليل وكان 2 في شاشة نوعا ما تعتبر مواصفاتها عادية وهي samsung ls24300hs فقررت انى ازود الميزانية شوية وأجيب شاشة احترافية للألعاب لكن الإختيار بالنسبالي صعب بسبب ان الميزانية حوالي 1800 ريال اضافة الى كثرة انواع الشاشات وان كل شاشة وليها مميزات عن الشاشة الاخرى وانا صراحة مش عارف اعمل ايه أو اشتري ايه كويس ومناسب للميزانية وفي نفس الوقت اداء جميل وصورة واضحة وفي طريقة ممكن اوفر عن طريقها وهي الشراء من الموقع الألماني أو امازون لكن صديق لي كان له تجربة من امازون لما اشترى شاشة ولقى فيها ديد بيكسل واستبدلها ولما استبدلها لقى التانية كمان فيها ديد بيكسل فقرر ارجاع المبلغ والشراء محلي وأنا هشتري محلي بسبب المضوع ده لاني خايف يحصلي معاية كده حتى لو ديد بيكسل واحد هفضل مدايق
فياريت حضرتك تساعدني أنا هحطلك موقع لمحل لدينا في الرياض وفيه شاشات احترافية لو ممكن حضرتك تقلي ع افضل 5 شاشات اختار منهم واحدة مع العلم ان اي شاشة في الموقع 27 تتجاوز ال 2000 ريال فياريت تختارلي شاشة واحدة 27 أو اتنين لو قدرت اوفرا ميزانية اشترى منهم واحدة وتقلي افضل شاشات 24 بوصة اي هيا موجودة في الموقع ..

رابط الموقع هنـــــا (https://www.softland.com.sa/index.php?route=product/category&path=106_169)
وشكرا اخي هااني على وجودك واسف ع الاطالة بس أنا كنت مفكر الاختيار سهل لكن طلع عالم كبير ولازم أسأل أهل العلم فيه
شكرا لك وولجميع