المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : رأيكم في معاهد الهندسة

midomido355
26-08-2016, 00:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كنت عايز اخد رأيكم في معاهد الهندسة
من حيث جودة التعليم ومن حيث الشغل بعد التخرج ان شاء الله
انا كنت بمر بظروف صحية ونفسية طول فترة الثانوية العامة والحمد لله علي كل شئ الله اعلم الخير فين
فجبت مجموع 74.6 % يعني 306 درجات
وفي تنسيق المرحلة التالتة
قرأت وشوفت معاهد هندسة كتير ممكن تقبل بمجموعي لو ربنا اراد
بما اني في القسم العام فحبيت اخد رأيكم
لقيت قدامي معهد الجزيرة اللي في المقطم
ومعهد 6 اكتوبر للهندسة اللي في مدينة الثقافة والعلوم
والاكاديمية الحديثة في المعادي
ومعهد العبور
وكذا معهد كدة
انا حابب ادرس الهندسة لأنها كانت املي في الله من زمان خصوصا هندسة التكنولوجيا والاتصالات
بس خايف ادخل معهد هندسي من دول بعديها ملاقيش فرصة شغل طبعا الشغل ده رزق من عند ربنا بس انا قلقان من مستوي المعاهد من حث جودة التعليم
خصوصا ان مجموعي قليل
فأنا عايز رأيكم من حيث الحياة العملية وسوق العمل وكدة
اتكل علي الله في معهد هندسي
ولا ادخل كلية التجارة تبع جامعة حلوان او عين شمس
ولو في رأيكم اتكل علي الله وادخل معهد هندسة
ايه هو افضل معهد او اكاديمية من وجهة نظركم؟؟

midomido355
27-08-2016, 16:36
يعني مش حابين تردوا عليا :)

phenomenon
27-08-2016, 16:54
الف مبروك يا ميدو
مجموعك جميل بس للاسف احنا عندنا الجامعات العاليه بتقبل المجاميع اللي اصحابهم عندهم القدره على اختراع الذره فقط الذره المشوي :)
على سبيل المثال جامعة عين شمس تقييمها 5000 على العالم " شخصيا اول مره اعرف ان في 5000 جامعه في العالم اساسا " بس ده شىء طبيعي
قلة المجالات وتعقيد الدراسه وفشل يتبعه فشل يتبعه فشل في الوظائف فممكن نقول كله محصل بعضه بس مع كل ده طلب العلم لا يمكن تعوضيضه ولا بكنوز الدنيا

بصراحه الهندسه لم تكن تخصصي في الدراسه ولكن في نصيحه اخويه واحده اقدر اقدمهالك من خلال تجربتي المريره في مراحل التعليم العالي
أوعى تفرط في ميولك الشخصيه وأوعى تتحول عن هدفك الأساسي

في كليات هندسه خاصه بس اعتقد ان تكلفتها مرتفعه جدا دلوقتي ولكن طالما مُتاح ليك معهد الهندسه دلوقتي أدخل فيه وذاكر واجتهد وطالما بتحب المجال نفسه
هتقدر تلاقي نفسك فيه وممكن الف فرصه تظهرلك بعد كده تقدر تذاكر من جديد او اي فرصه لزيادة شهادات خبرتك
وبمرور الوقت ممكن تسافر للعمل في شركه محترمه وبشهادات خبرتك تتساوى مع درجة الهندسه بالضبط
" لكل مجتهد نصيب وربنا مش بيضيع اجر العاملين ابدا " والحمد لله على كل شىء وعسى ان تكرهوا شىئا وهو خير لكم "

عموما من راي شوف راي اصحابك " بس اصحابك المخلصين والاذكياء " مش المهيسين والدراويش على باب الله
بمعنى اخر اصحابك الشاطرين اللي كانوا معاك ودخلوا هندسه او اعلى شوف رايهم هتلاقي عندهم خبره ومعرفه وشوف وجهة نظرهم
غالباً الفئه دي من الاصدقاء او الطلاب بتكون نصائحهم في غايه الذكاء والحكمه ومش هيحاول يعقدك ولا يحبطك بس اهم شىء انتقي صاحب المشوره

انتظر راي باقي الناس هنا ان شاء الله اللي عنده تجربه وخبره في المجال ده هيرد عليك بس مش تتعجل الردود
لكن انا شخصيا ومن خلال تجربتي " ادخل اللي بتحبه وطول عمرك نفسك فيه حتى وان كان اقل درجه من اللي تمنيته عليه "
بالتوفيق باذن الله

midomido355
27-08-2016, 18:14
الف مبروك يا ميدو
مجموعك جميل بس للاسف احنا عندنا الجامعات العاليه بتقبل المجاميع اللي اصحابهم عندهم القدره على اختراع الذره فقط الذره المشوي :)
على سبيل المثال جامعة عين شمس تقييمها 5000 على العالم " شخصيا اول مره اعرف ان في 5000 جامعه في العالم اساسا " بس ده شىء طبيعي
قلة المجالات وتعقيد الدراسه وفشل يتبعه فشل يتبعه فشل في الوظائف فممكن نقول كله محصل بعضه بس مع كل ده طلب العلم لا يمكن تعوضيضه ولا بكنوز الدنيا

بصراحه الهندسه لم تكن تخصصي في الدراسه ولكن في نصيحه اخويه واحده اقدر اقدمهالك من خلال تجربتي المريره في مراحل التعليم العالي
أوعى تفرط في ميولك الشخصيه وأوعى تتحول عن هدفك الأساسي

في كليات هندسه خاصه بس اعتقد ان تكلفتها مرتفعه جدا دلوقتي ولكن طالما مُتاح ليك معهد الهندسه دلوقتي أدخل فيه وذاكر واجتهد وطالما بتحب المجال نفسه
هتقدر تلاقي نفسك فيه وممكن الف فرصه تظهرلك بعد كده تقدر تذاكر من جديد او اي فرصه لزيادة شهادات خبرتك
وبمرور الوقت ممكن تسافر للعمل في شركه محترمه وبشهادات خبرتك تتساوى مع درجة الهندسه بالضبط
" لكل مجتهد نصيب وربنا مش بيضيع اجر العاملين ابدا " والحمد لله على كل شىء وعسى ان تكرهوا شىئا وهو خير لكم "

عموما من راي شوف راي اصحابك " بس اصحابك المخلصين والاذكياء " مش المهيسين والدراويش على باب الله
بمعنى اخر اصحابك الشاطرين اللي كانوا معاك ودخلوا هندسه او اعلى شوف رايهم هتلاقي عندهم خبره ومعرفه وشوف وجهة نظرهم
غالباً الفئه دي من الاصدقاء او الطلاب بتكون نصائحهم في غايه الذكاء والحكمه ومش هيحاول يعقدك ولا يحبطك بس اهم شىء انتقي صاحب المشوره

انتظر راي باقي الناس هنا ان شاء الله اللي عنده تجربه وخبره في المجال ده هيرد عليك بس مش تتعجل الردود
لكن انا شخصيا ومن خلال تجربتي " ادخل اللي بتحبه وطول عمرك نفسك فيه حتى وان كان اقل درجه من اللي تمنيته عليه "
بالتوفيق باذن الله

اشكرك جدا يا غالي
والله كلامك فرق معايا جدا ربنا يعلم اني حابب ادرس الهندسة بس المشكلة ان عندنا بقت فرص الشغل قليلة شوية بمعني اصح بقينا نبص علي الشهادات
انا قلق بس لبعد التخرج ملاقيش فرصة عمل لاني هيبقي معايا بكاليريوس هندسة من معهد مش كلية
لكن ما رأيك في دراسة هندسة الاتصالات من خلال احد المعاهد مع دراسة اللغة الانجليزي و البرمجة من خلال كورسات ..من خبرتك ممكن من خلال الشهادات دي يتوفرلي فرصة عمل جيدة في مصر او في الخارج وشاكر جدا ليك

phenomenon
27-08-2016, 19:02
خلي توكلك في ما بعد الشهاده على ربنا سبحانه وتعالي - محدش عارف وكله بيشتغل في النهايه اللي ربنا كتبهوله
شخصياً اعرف مهندسين حاصلين على بكالريوسات شغالين على تاكسات اجره
وخريجين لغات اجنبيه من جامعة 6 اكتوبر شغالين موظفين استقبال في مستشفيات خاصه
وخريجين علوم شغالين مندوبين مبيعات لشركات الادويه
وخريجين تجاره شغالين في استقبال افرع فودافون

يعني تقريبا ولا واحد فيهم شغال بتخصص دراسته

ان شاء الله على ما تخلص فرص العمل هتبقى موجوده ولا تيأس من رحمة الله- تأنى في الاختيار وتوكل على الله

هندسة الاتصالات حالياً مطلوبه جداً بجميع الخبرات والقدرات مهما كان مستوى الخبره او الشهاده ومع اللغه الاجنبيه ولو هتتحدى نفسك فعلا في اكثر من لغه واحده
يبقى بتضمن فرص عمل اكبر سواء في الخارج او الداخل

وعموما ما خاب من استشار واتمنى انك تنتظر باقي الاراء