المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة محلولة تهنيج تام freeze مع صدور صوت زن بدلاً من صوت الأغنية أو اللعبة التي تعمل

الصفحات : [1] 2 3 4

Maaher
29-08-2016, 05:26
السلام عليكم
أعاني من مشكلة بالجهاز الخاص بي
و لا أقوم بكسر سرعة فمعالجي ليس K
إمكانيات الجهاز
i7 6700 non K

Msi z170a M3

seasonic m12 620w

g skill 2x8 DDr4 16 g.b

Zotac SSd 240 g.b

western digital 2t.b enterprise black

المشكلة هي تعليق الجهاز و بدون وقت محدد ممكن تحصل المشكلة أول ما أفتح الجهاز ممكن بعد ساعة ممكن بعد يوم كامل

حتي من الإستخدام ملهاش أي وقت محدد

و الجهاز بيعلق لمدة من 2 إلي 6 ( ثواني ) و يصدر صوت زن لأي شيء أنا مشغله سواء فيلم أو لعبة أو أغنية و لو مفيش

حاجة مشغلها بيهنج بدون صوت

و يرجع طبيعي بعدها و ممكن تتكرر فوق 12 مرة باليوم و ممكن متجيش طول اليوم و معرفش سببها

جربت أشغل الرامات كل رام لوحدها و نضفت المعالج و غيرت المعجون و نظفت فتحات الرامات و الرامات و شغلته بالهارد ال SSD بدون ال HDD

و رغم كل ده المشكلة برضه بتحصل في كل الحالات دي مفيش فايدة

ملحوظة : كنت أعاني من إرتفاع جنوني بدرجة الحرارة و قد تصل إلي 90 و 100 مع الضغط الشديد علي المعالج و مسحت المعجون القديم و غيرته درجة الحرارة أصبحت أقل و تصل إلي ال 80 و 85
و عندي شك إنه ممكن يكون حصل تلف للبروسيسور أو سيلان للمعجون القديم علي المازر بورد أو البروسيسور خصوصاً إن البروسيسور كان بيجي تلقائي عليه معجون من مصنع إنتل بس لأني كنت مغير البوردة و البروسيسور إتفك حطولي في المحل معجون علي المروحة و ركبوه و لما حصلت المشكلة بتاعت الحرارة و كان بيحصل التهنيج ده برضه مسحوه و حطولي معجون تاني غيره و الحرارة أصبحت أقل زي ما قلت في الأول
فأرجوا المساعدة من الخبراء و جزاكم الله خيراً .

Yasser
29-08-2016, 06:05
80 كتير وفى لحظه مع الضغط والاستخدام تعلى عن كده ....ايه نوع المشتت او المروحه اللى فوق البروسيسور ؟

Maaher
29-08-2016, 06:16
80 كتير وفى لحظه مع الضغط والاستخدام تعلى عن كده ....ايه نوع المشتت او المروحه اللى فوق البروسيسور ؟
80 إلي 85 مع الضغط
أما بدون ضغط تكون من 40 ل 45
المشتت هو المشتت الإفتراضي اللي بيجي مع البروسيسور مروحة إنتل

Yasser
29-08-2016, 07:15
سواء ده سبب المشكله ام لا عاجلا او اجلا هتحتاج مشتت احترافى عشان تستفيد من المعالج بأقصى طاقه وتحافظ على عمره الافتراضى ...اما مشكلتك استنى رأى باقى الاخوه

Maaher
29-08-2016, 07:30
سواء ده سبب المشكله ام لا عاجلا او اجلا هتحتاج مشتت احترافى عشان تستفيد من المعالج بأقصى طاقه وتحافظ على عمره الافتراضى ...اما مشكلتك استنى رأى باقى الاخوه
أنا عندي 4 مراوح بالجهاز غير المشتت الخاص بالبروسيسور و عادي أجيبله مشتت كمان لو الموضوع محتاج بس أنا مش عارف أحدد إيه سبب المشكلة دي و كل اللي يهمني إنها تتحل فموضوع المشتت الإحترافي ده ممكن أشوفه بعدين بعد ما أحل المشكلة
و شكراً لردك و مساعدتك أخي

Kasper.
29-08-2016, 11:36
انت عندك كارت شاشة ولا لا ؟؟؟ ثانيا كثرة المراوح ليست دليل ع التبريد المهم اتجاهها و الاهم من كل دة طريقة توصيل المراوح من البورسبلاي

Maaher
29-08-2016, 11:54
انت عندك كارت شاشة ولا لا ؟؟؟ ثانيا كثرة المراوح ليست دليل ع التبريد المهم اتجاهها و الاهم من كل دة طريقة توصيل المراوح من البورسبلاي
المراوح متوصلة علي المازر بورد
و معمولة 2 شفط و 2 طرد
و كارت الشاشة معنديش أنا شغال بالكارت الداخلي بتاع البروسيسور
و أنا مش شاكك في أي حاجة تخص درجة الحرارة لأني عندي جهاز تاني مركبه جنب الجهاز ده و شغال بمشتت البروسيسور فقط لا غير و مفيهوش أي مشكلة نهائي و لا تهنيج حتي
فشاكك في مشكلة في قطع الهاردوير أو مشكلة بالمعجون أو إن حصل تسريب للمعجون علي البوردة و البروسيسور بس مش عارف أحدد إيه السبب منهم

Kasper.
29-08-2016, 12:40
طيب بالنسبة للمعجون جرب نوع معجون من الانواع الغالية لان توصليتها للحرارة بتكون افضل و كمان مبيكونش في اي فراغ بين المشتت و السطح البروسيسور
و استخدم اي مادة سريعة التطاير ونضف بيها البوردة خاصة مكان تركيب البروسيسور ..... بس لازم تكون عارف ان 80 درجة عند الضغط دة رقم كبير لاني بستخدم Amd المعروفة ديما بارتفاع درجة حرارتها لكن مع استخدام مشتت احترافي وكذلك معجون من نوعية جيدة لا تتعدي 65 باي حال من الاحوال
بردو اتأكد من درجة حرارة البوردة نفسها و الشيبات اللي فيها لانها ممكن تكون السبب

Maaher
29-08-2016, 12:55
طيب بالنسبة للمعجون جرب نوع معجون من الانواع الغالية لان توصليتها للحرارة بتكون افضل و كمان مبيكونش في اي فراغ بين المشتت و السطح البروسيسور
و استخدم اي مادة سريعة التطاير ونضف بيها البوردة خاصة مكان تركيب البروسيسور ..... بس لازم تكون عارف ان 80 درجة عند الضغط دة رقم كبير لاني بستخدم Amd المعروفة ديما بارتفاع درجة حرارتها لكن مع استخدام مشتت احترافي وكذلك معجون من نوعية جيدة لا تتعدي 65 باي حال من الاحوال
بردو اتأكد من درجة حرارة البوردة نفسها و الشيبات اللي فيها لانها ممكن تكون السبب
أيوة هي فعلاً رقم كبير معاك حق بس أنا مستبعد إنها تكون سبب التعليقة دي
و الجهاز ده انا مبدله بجهاز قبله نفس المواصفات بس كان فيه مشاكل و المحل غيرهولي و خدت ده طلع فيه مشاكل كمان
بس في اللي قبل ده الحرارة مع أقصي ضغط للمعالج كانت بتوصل 69
و في كل الاحوال هشوف معجون غالي ان شاء الله و اركبه و مشتت احترافي

phenomenon
29-08-2016, 13:30
مبدأياً الحراره المرتفعه ممكن تتسبب في بعض المشاكل ولكن حدوث تجميد كامل للجهاز بسبب وصولها عند 85C ليست شائعه
من المفترض قدرة اي معالج مركزي للوصول حتى 100C وبعدها بيفصل نفسه
صحيح هو بيبدأ يدخل مراحل الاختناق الذاتي تلقائيا وهبوط ادائه من بعد 70C ولكن ده لتقليل استهلاك الطاقه والمحافظه على عمره وبالتالي تدني الاداء تدريجيا ولكن لا يجب حدوث تجميد

بالاضافه انك بتقول المشكله ممكن تحصل في اي وقت سواء ضغط او خمول او تحميلات خفيفه كمشاهدة افلام
فهل في جزء معين تالف في اللوحه الام ام يحتاج الى تغير ده ممكن سؤال مهم ولكن مستبعده بردو

بصراحه الامر صعب نحدده هل في خلل في نظام عمل قطع الهاردوير ولا لا بس شخصيا عندي احساس انه لا يوجد خلل في قطع الهاردوير بس زي ما الناس قالت قبلي عاجلا ام اجلا تحتاج
مشتت احترافي وتحتاج برامج قرائه احترافيه للحراره لقرائه درجة حرارة اللوحه الام والشيبايه ودوائر طاقتها وخلافه زي برنامج HWiNFO

في طريقه في الويندوز اسمها View Event Log بتكتبها في قائمة Start بتظهرلك وتفتح النافذه الخاصه بيها
من على يسار النافذه Custom Views
من على يمين النافذه دوال كليك شمال على Administrative Events

هيظهرلك نافذه فيها العديد من الاخطاء اللي بيسجلها الويندوز في كل لحظه ن لحظت تشغيل الحاسب
ليست جميعها دليل على وجود خطا فادح او عيب صريح في اي شىء
احيانا انقطاع النت فجاة وانقطاع الكومبيوتر فجاة ورسائل الاحداث و و و جميعها يعتبرها نظام الويندوز اخطاء او اعطال كان ينبغي عدم حدوثها مش دي المشكله عموما

احنا عاوزين نحط ايدينا بالضبط على الخطا Critical أو Error اللي حصل في تاريخه وساعته بالثانيه من وقت حدوث المشكله بالضبط

اذن هبدا ادور في النافذه على رمز الخطا من وقت حدوث المشكله بالضبط وبمجرد ما اوصله هقف عليه كليك شمال او اضغط عليه كلكين يوضح المشكله

ربما هناك خلل في احد التطبيقات او تعريفات القياده الخاصه بقطع الهاردوير وينبغي تغييرها او تغيير نظام الويندوز من اجلها
واحيانا هذه الاخطاء لديها القدره على توضيح اخطاء في بعض قطع الهاردوير

اذا فتحت دلوقتي ومتذكر بالضبط المشكله حصلت معاك اخر مره امتى بالدقيقه هتقدر توصل للخطا ولو متذكر وقت حدوث الخطا مره قبلها وبدات تبحث هتلاقي نفس الخطا
في نفس الوقت لانها النافذه دي بتسجل جميع الاخطاء دون توقف شوف كده هتوصل لايه

شخصيا استبعد مشكله هاردوير ولكن قدر الامكان تجنب حالات الضغط تماما الان حتى حل المشكله

Maaher
30-08-2016, 09:07
مبدأياً الحراره المرتفعه ممكن تتسبب في بعض المشاكل ولكن حدوث تجميد كامل للجهاز بسبب وصولها عند 85C ليست شائعه
من المفترض قدرة اي معالج مركزي للوصول حتى 100C وبعدها بيفصل نفسه
صحيح هو بيبدأ يدخل مراحل الاختناق الذاتي تلقائيا وهبوط ادائه من بعد 70C ولكن ده لتقليل استهلاك الطاقه والمحافظه على عمره وبالتالي تدني الاداء تدريجيا ولكن لا يجب حدوث تجميد

بالاضافه انك بتقول المشكله ممكن تحصل في اي وقت سواء ضغط او خمول او تحميلات خفيفه كمشاهدة افلام
فهل في جزء معين تالف في اللوحه الام ام يحتاج الى تغير ده ممكن سؤال مهم ولكن مستبعده بردو

بصراحه الامر صعب نحدده هل في خلل في نظام عمل قطع الهاردوير ولا لا بس شخصيا عندي احساس انه لا يوجد خلل في قطع الهاردوير بس زي ما الناس قالت قبلي عاجلا ام اجلا تحتاج
مشتت احترافي وتحتاج برامج قرائه احترافيه للحراره لقرائه درجة حرارة اللوحه الام والشيبايه ودوائر طاقتها وخلافه زي برنامج HWiNFO

في طريقه في الويندوز اسمها View Event Log بتكتبها في قائمة Start بتظهرلك وتفتح النافذه الخاصه بيها
من على يسار النافذه Custom Views
من على يمين النافذه دوال كليك شمال على Administrative Events

هيظهرلك نافذه فيها العديد من الاخطاء اللي بيسجلها الويندوز في كل لحظه ن لحظت تشغيل الحاسب
ليست جميعها دليل على وجود خطا فادح او عيب صريح في اي شىء
احيانا انقطاع النت فجاة وانقطاع الكومبيوتر فجاة ورسائل الاحداث و و و جميعها يعتبرها نظام الويندوز اخطاء او اعطال كان ينبغي عدم حدوثها مش دي المشكله عموما

احنا عاوزين نحط ايدينا بالضبط على الخطا Critical أو Error اللي حصل في تاريخه وساعته بالثانيه من وقت حدوث المشكله بالضبط

اذن هبدا ادور في النافذه على رمز الخطا من وقت حدوث المشكله بالضبط وبمجرد ما اوصله هقف عليه كليك شمال او اضغط عليه كلكين يوضح المشكله

ربما هناك خلل في احد التطبيقات او تعريفات القياده الخاصه بقطع الهاردوير وينبغي تغييرها او تغيير نظام الويندوز من اجلها
واحيانا هذه الاخطاء لديها القدره على توضيح اخطاء في بعض قطع الهاردوير

اذا فتحت دلوقتي ومتذكر بالضبط المشكله حصلت معاك اخر مره امتى بالدقيقه هتقدر توصل للخطا ولو متذكر وقت حدوث الخطا مره قبلها وبدات تبحث هتلاقي نفس الخطا
في نفس الوقت لانها النافذه دي بتسجل جميع الاخطاء دون توقف شوف كده هتوصل لايه

شخصيا استبعد مشكله هاردوير ولكن قدر الامكان تجنب حالات الضغط تماما الان حتى حل المشكله
أولاً شكراً جزيلاً أخي لردك و إهتمامك، أشكرك جداً
ثانياً أنا إستخدمت برنامج hwinfo 64 و cpu-z و cinema brunch r15 و حتي برنامج sandra كل البرامج من موضوع أخي وليد اللي كان حاطه لإختبار الأجهزة و درجات الحرارة اللي ذكرتها قرأتها من ال Bios و من hwinfo و الإثنين متوافقين و يعطوني نفس الدرجات
و بالنسبة للويندوز فجربت أكتر من نسخة جربت 8.1 و جربت ويندوز 10 و حتي التحميلات حملتهم من اكثر من مكان و من موقع مايكروسوفت كمان حملت النسختين و سطبت نسخ كتير حوالي 6 مرات أو أكثر و دائماً نفس المشكلة و بالنسبة للتعريفات فجربت التعريفات من إسطوانة المازر بورد و حملتها كمان من موقع Msi و برضه نفس المشكلة تتكرر
و عملت update لل bios تقدر تقول أخي عملت كل حاجة ممكن تتعمل و عشان كده شكيت انه هاردوير
اما بالنسبة للإيرور الخاص بالويندوز فهشوف أول ما تظهر معايا المشكلة هشوف وقتها و افتحه اشوف الوقت ده و السبب و ان شاء الله برجع و أقولك
و تسلم علي ردك ربنا يجزيك خير .

Maaher
31-08-2016, 10:21
الخطأ حصل معايا الأن بوقت الساعة 10:17 صباحاً
فتحت القائمة ملقتش أي ايرور بخصوص الوقت اللي حصل فيه المشكلة و كله ايرورز قديمة و أخر واحد فيها كان له علاقة بال DNS لشات الفيسبوك و دي الصورة

34015

phenomenon
31-08-2016, 10:59
ابحث عن دلالة الخطأ في نوافذ Windows Logs-Applications بنفس زمن حدوث المشكله ايضا " لابد ان تجد رمز تحزير او خطا او عطل في زمن حدوث المشكله "
واذا كان الجهاز بعد عملية التجميد بيعاود تشغيل نفسه تلقائيا لابد وان تجد رمز دلالته هي Kernal 41 والمطلوب معرفة الاخطاء التي سبقت هذا الخطا تسببت في المشكله

تذكر ان رمز Kernal 41 دليل على اغلاق الحاسب باي طريقه خاطئه حتى وان كان انقطاع الكهرباء فجاه لذلك " البحث عن زمن الخطا اهم ما في الموضوع "

Maaher
31-08-2016, 12:28
دورت فيه بس ملقتش حاجة بوقت المشكلة اللي هو 10:17 بس موجود قبل حدوثها و بعد حدوثها و دي صورة
34016
و دي نصوص الخطأ الأول كاملة بعد حدوث التعليق
Fault bucket 128948581078, type 5
Event Name: RADAR_PRE_LEAK_WOW64
Response: Not available
Cab Id: 0

Problem signature:
P1: LolClient.exe
P2: 0.0.0.0
P3: 10.0.10586.2.0.0
P4:
P5:
P6:
P7:
P8:
P9:
P10:

Attached files:
C:\Users\Maher_Abraq\AppData\Local\Temp\RDR8D81.tm p\empty.txt
C:\Users\Maher_Abraq\AppData\Local\Temp\WER8D82.tm p.WERInternalMetadata.xml

These files may be available here:

Analysis symbol:
Rechecking for solution: 0
Report Id: d305ca1d-6f5c-11e6-a91a-4ccc6a2716f1
Report Status: 0
Hashed bucket: ea4d4019f6c890868ee1c8c0e94ff77b

نصوص الخطأ الثاني اللي قبل حدوث التعليق

svchost (1072) DS_Token_DB: The database engine attached a database (1, C:\Windows\system32\config\systemprofile\AppData\L ocal\DataSharing\Storage\DSTokenDB2.dat). (Time=0 seconds)

Internal Timing Sequence: [1] 0.000, [2] 0.000, [3] 0.015, [4] 0.000, [5] 0.000, [6] 0.000, [7] 0.000, [8] 0.000, [9] 0.000, [10] 0.000, [11] 0.000, [12] 0.000.
Saved Cache: 1 0

phenomenon
31-08-2016, 17:19
للاسف حضرتك مش قادر توصل للبيان المطلوب

Maaher
31-08-2016, 18:53
للاسف حضرتك مش قادر توصل للبيان المطلوب
انا معنديش مشكلة إني أنسخها كلها من أولها لأخرها بس الفكرة يا غالي إن أصلاً وقت حدوث الإيرور لما بدور بيه مش بلاقي نتيجة تخصه و غير كده أنا شفت موضوع مشابه في المنتدي هنا لأحد الأعضاء فيه شبه من حالتي
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=348332
و أكتر من واحد في البوست كمان كانت بتحصل معاهم و أخر واحد رد قال انه بسبب سيلان المعجون علي البوردة و البروسيسور تلف
فأنا مش لاقي أي إيرور يقول إنه سوفت وير و كمان غيرت نسخ و عملت ابديت بيوس و كل حاجة فشاكك انه هاردوير بس مش عارف احدد القطعة اللي عاملة المشكلة

phenomenon
31-08-2016, 19:29
تمام اخي
شخصيا عانيت من نفس المشكله لمده تجاوزت 6 شهور على اقل تقدير وكان السبب هو تعريف البطاقه الرسوميه الغير متوافق مع جميع انظمة الويندوز
وحينها كنت متضطر على تثبيت تعريف قديم جدا فتره طويله جدا لحين التوصل الى تعريف مستقر

لذلك طالما قطع الهاردوير سليمه ولا يوجد خلل في البايوس فبالتأكيد هناك خلل في أنظمة العمل وتعريفات القياده ذاتها

هل جربت تشتغل فتره بدون تعريفات على اي نظام ويندوز ؟

Maaher
31-08-2016, 20:26
تمام اخي
شخصيا عانيت من نفس المشكله لمده تجاوزت 6 شهور على اقل تقدير وكان السبب هو تعريف البطاقه الرسوميه الغير متوافق مع جميع انظمة الويندوز
وحينها كنت متضطر على تثبيت تعريف قديم جدا فتره طويله جدا لحين التوصل الى تعريف مستقر

لذلك طالما قطع الهاردوير سليمه ولا يوجد خلل في البايوس فبالتأكيد هناك خلل في أنظمة العمل وتعريفات القياده ذاتها

هل جربت تشتغل فتره بدون تعريفات على اي نظام ويندوز ؟
كيف يمكنني التأكد من القطع أنها سليمة و لا يوجد بها تلف ؟ جربت برامج الفحص و النتائج سليمة بس أقصد التأكد من مكونات القطع نفسها من الداخل و أنها سليمة كمثال لا شيء مكسور أو سن به تلف لأني صراحة أخي شاكك في المحل اللي إشتريت منه لأنهم كانوا يبيعوا بضاعة و لو رجعت لهم أو فيها مشكلة يقفلوها كأنها جديدة و يبيعوها تاني و إكتشفت الكلام ده بعد ما إشتريت لأني لقيت واحد عامل مشكلة بسبب ده و أنا عندهم في مرة و كمان المازر بورد الخاصة بيها مفتوحة و كمان الكرتونة مطبقة و مقطعة من الخارج و وجدت بها زي شعر أو وبر و هي بداخل جهازي كأنها كانت مستعملة

و بالنسبة للتعريفات إن شاء الله بجرب ويندوز من دونها و برجع و أقول لحضرتك النتيجة
و شكراً لمساعدتك و متابعتك متشكر جداً

phenomenon
31-08-2016, 22:38
قول اسم الشركه اولا ربما يكون عندنا خلفيه عنها

نظرياً بنسبة 100%100 طالما استطاع الجهاز الاقلاع والدخول الي الويندوز اذن ينبغي ان تكون جميع قطع الهاردوير سليمه
ثق بكلامي هناك خلل في الدعم المثالي لبعض القطع او ربما مزود طاقه غير متوافق بشكل كامل مع المنصه الحديثه

هل في شاشه رقميه باللوحه الام بتوضح اكواد الاخطاء ؟
حاول تعتمد على هارد واحد واتاكد انه خالي من اي قطاعات تالفه

Maaher
01-09-2016, 08:53
قول اسم الشركه اولا ربما يكون عندنا خلفيه عنها

نظرياً بنسبة 100%100 طالما استطاع الجهاز الاقلاع والدخول الي الويندوز اذن ينبغي ان تكون جميع قطع الهاردوير سليمه
ثق بكلامي هناك خلل في الدعم المثالي لبعض القطع او ربما مزود طاقه غير متوافق بشكل كامل مع المنصه الحديثه

هل في شاشه رقميه باللوحه الام بتوضح اكواد الاخطاء ؟
حاول تعتمد على هارد واحد واتاكد انه خالي من اي قطاعات تالفه
الشركة new vision بمول البستان الدور الأرضي

أنا واثق بكلامك أخي أكيد فحضرتك أكثر خبرة مني
بس كان عندي نفس مزود الطاقة من قبل و كان عندي نفس الجهاز بنفس الامكانيات و كان فيه مشاكل برضه بس مختلفة كان يهنج و يكون بطيء بس مكنش فيه تعليق يجي لثواني و لا صوت الزن اللي بيطلع ده و رحت عشان أسترد فلوسي و وريتهم فيديوهات للمشاكل اللي تحصل قالوا مفيش استرجاع فيه بدل بس و وقتها بدلت بالجهاز ده غيرت المازر بورد من gigabayte h170 gaming 3 إلي msi z170a m3 و غيرت البروسيسور و الباور بنفس النوع و الامكانيات و من وقتها المشاكل اتحلت القديمة بس ظهر مشاكل اخري و هي التعليقة اللي تيجي دي و صوت الزن غير إنه الجهاز لو سيبته و دخل في وضع ال sleeping لما بجي أشغله كل شيء بيختفي الأيقونات الخاصة بسطح المكتب و التطبيقات اللي مشغلها أيقونتها ظاهرة بالأسفل بس مفيش أي حاجة بتستجيب و برضه ملهوش وقت معين اوقات يكون تمام و اوقات يحصل ده لما بسيبه و اشغله

للأسف مفيش شاشة توضح أكواد الأخطاء
أنا إستخدمت الهارد ال SSd فقط و ظهرت نفس المشكلة و كمان إستخدمت رام واحدة من الرامتين و بدلت بينهم و في كل مرة كانت بتظهر

بس زي ما حضرتك قلتلي هجرب الويندوز من غير تعريفات و إن شاء الله خير

phenomenon
01-09-2016, 11:23
هل لما صوت التجميد بيحصل الجهاز بيعاود شغله بشكل طبيعي ولا بيعمل اعادة تشغيل او اغلاق اوتوماتيكي لنفسه ؟

عموما اغلب المحلات التجاريه مش بتقدر ترجع ولكن بتوافق بالبدل

عموما منتظرين ردك

Maaher
02-09-2016, 06:59
هل لما صوت التجميد بيحصل الجهاز بيعاود شغله بشكل طبيعي ولا بيعمل اعادة تشغيل او اغلاق اوتوماتيكي لنفسه ؟

عموما اغلب المحلات التجاريه مش بتقدر ترجع ولكن بتوافق بالبدل

عموما منتظرين ردك
بيعاود شغله بشكل طبيعي مش بيحصل ريستارت و لا أي حاجة

Yasser
02-09-2016, 19:21
لو تقدر تجرب رامه اخرى غير الاتنبين اللى عندك انا عارف انه صعب عشان دول ddr4 بس شوفت مشكله مشابه بسبب رام غير متوافق ...وهل لعبت فى تردد او فولتيات الرامه من البيوس؟ وايه مشكله البورده السابقه اللى انته غيرتها بالحاليه؟

Maaher
08-09-2016, 16:22
لو تقدر تجرب رامه اخرى غير الاتنبين اللى عندك انا عارف انه صعب عشان دول ddr4 بس شوفت مشكله مشابه بسبب رام غير متوافق ...وهل لعبت فى تردد او فولتيات الرامه من البيوس؟ وايه مشكله البورده السابقه اللى انته غيرتها بالحاليه؟
جربت أخي رامات اخري و لا زالت نفس المشكلة قائمة
لا ملعبتش في البيوس
البوردة او الجهاز عموماً لأني معرفتش سبب المشكلة القديمة بس كان بطيء جداً جداً و البرامج تهنج تهنيج تمام رغم استخدامي SSD و البرامج اللي تهنج مش بترجع تشتغل أبداً غير لو قفلتها من Task manager او عملت ريستارت و شغلتها و كان بيطول في ال boot

Maaher
08-09-2016, 16:23
السلام عليكم
أنا جربت رامات تانية غير اللي عندي
و نزلت ويندوز جديد بدون تعريفات و حدثت نفس المشكلة و وديت الجهاز للصيانة محدش عرف يحدد المشكلة
و المشكلة لسة قائمة زي ما هي و مش قادر اعرف سببها ايه
و جبت مشتت سرعته بتكون من 2100 ل 2400 للبروسيسور
و المشكلة لسة موجودة متحلتش

البعد الخامس
08-09-2016, 17:43
السلام عليكم
أنا جربت رامات تانية غير اللي عندي
و نزلت ويندوز جديد بدون تعريفات و حدثت نفس المشكلة و وديت الجهاز للصيانة محدش عرف يحدد المشكلة
و المشكلة لسة قائمة زي ما هي و مش قادر اعرف سببها ايه
و جبت مشتت سرعته بتكون من 2100 ل 2400 للبروسيسور
و المشكلة لسة موجودة متحلتش

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

اعتقد المشكله عندك فى المازربورد حضرتك جرب المازربورد بتاعتك على جهاز تانى

( بدون ما تستخدم اى قطع خاصة بالجهاز بتاعك اللى فيه المشكلة ) لو عمل نفس المشكل او فى مشكله تهنيج

يبقى العيب منها ولو مقدرتش تجرب المازربورد حاول تجرب كل القطع الاخرى

بدون المازربورد على جهاز تانى لو اشتغل كويس ومفيش تقطيع او تهنيج يبقى المشكلة فى المازربورد ديه

ولو البورده او جهازك جديد وفى الضمان مترحشى للشركة اللى اشتريت منها الجهاز وودى المازربورد للضمان وخد معاك باقى المكونات

احتياطى

Maaher
09-09-2016, 03:43
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

اعتقد المشكله عندك فى المازربورد حضرتك جرب المازربورد بتاعتك على جهاز تانى

( بدون ما تستخدم اى قطع خاصة بالجهاز بتاعك اللى فيه المشكلة ) لو عمل نفس المشكل او فى مشكله تهنيج

يبقى العيب منها ولو مقدرتش تجرب المازربورد حاول تجرب كل القطع الاخرى

بدون المازربورد على جهاز تانى لو اشتغل كويس ومفيش تقطيع او تهنيج يبقى المشكلة فى المازربورد ديه

ولو البورده او جهازك جديد وفى الضمان مترحشى للشركة اللى اشتريت منها الجهاز وودى المازربورد للضمان وخد معاك باقى المكونات

احتياطى
شكراً لرد حضرتك
إن شاء الله هجرب و أشوف و لما أنتهي من التجربة بجي مرة تانية أقول النتائج

hitman-dz
10-09-2016, 22:59
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مواصفات جهازك قريبة من مواصفات جهازي وحدثتلي نفس المشكلة
msi Z170a gaming m7
----
اولا المشكل مستحيل يكون مشكل حرارة البروسيسير (لاني جربت البروسيسير حتى بدون مروحة ويشتغل في درجة 55 الى 70 )
ثانيا بالنسبة لي ظهر المشكل عند تعديل كرت الشاشة الخاص بي icheel gtx 970 (قمت بطلاء الكفر الخلفي و اجزاء من الامامي )
نفس مشكلتك تماما وحتى بعد ازالة الكرت بقيت نفس المشكلة
وقتها كنت منصب الدرايفرات من (driver pack solition) نزلت msi live update واعدت كل الدريفرات ونزلتها من جديد
وقمت باعادة اعدادات البيوص الى الافتراضية
والمشكلة الحمد لله انحلت
--------------
لاكن لم اقف عند هذا الحد (لاني اعمل في صيانة و تركيب الحواسيب الاحترافية و المشكل كان غريب بعض الشيئ خصوصا ان جهازي جديد بالكامل )
اعدت فرمطت الجهاز واعدت تثبيت الدرايفرات بال (driver pack s ) وحدث نفس المشكل
وعند اعادت تثبيت الدريفرات المحملة سابقا ب msi live المشكلة انحلت عند درايفر svga
هكذا كان تجربتي حتى ان النتيجة التي توصلت اليها لم تكن منطقية 100% بالنسبة لي لاكن هذا ما وجدت
---
اتمنى اني افدتك اخي وتمناياتي لك بحل مشكلتك ان شاء الله
تحياتي

Maaher
11-09-2016, 04:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مواصفات جهازك قريبة من مواصفات جهازي وحدثتلي نفس المشكلة
msi Z170a gaming m7
----
اولا المشكل مستحيل يكون مشكل حرارة البروسيسير (لاني جربت البروسيسير حتى بدون مروحة ويشتغل في درجة 55 الى 70 )
ثانيا بالنسبة لي ظهر المشكل عند تعديل كرت الشاشة الخاص بي icheel gtx 970 (قمت بطلاء الكفر الخلفي و اجزاء من الامامي )
نفس مشكلتك تماما وحتى بعد ازالة الكرت بقيت نفس المشكلة
وقتها كنت منصب الدرايفرات من (driver pack solition) نزلت msi live update واعدت كل الدريفرات ونزلتها من جديد
وقمت باعادة اعدادات البيوص الى الافتراضية
والمشكلة الحمد لله انحلت
--------------
لاكن لم اقف عند هذا الحد (لاني اعمل في صيانة و تركيب الحواسيب الاحترافية و المشكل كان غريب بعض الشيئ خصوصا ان جهازي جديد بالكامل )
اعدت فرمطت الجهاز واعدت تثبيت الدرايفرات بال (driver pack s ) وحدث نفس المشكل
وعند اعادت تثبيت الدريفرات المحملة سابقا ب msi live المشكلة انحلت عند درايفر svga
هكذا كان تجربتي حتى ان النتيجة التي توصلت اليها لم تكن منطقية 100% بالنسبة لي لاكن هذا ما وجدت
---
اتمنى اني افدتك اخي وتمناياتي لك بحل مشكلتك ان شاء الله
تحياتي
أولاً شكراً جزيلاً أخي بصراحة أفدتني كتير بردك أشكرك جداً جداً جداً لأنك أكدت لي إنه المازر بورد فعلاً و كنت شاكك جداً فيها لأن h170 gigabayte ما كان فيها اي مشاكل من دي

ثانياً ان شاء الله بجرب طريقتك و اشوف و يارب تتحل

بس لو سمحت اخي كيف قمت بإعاداة كل الدريفات ؟ أنا جربت msi في إني أعمل update بس متحلتش و حدثت كل الدريفات منه و كمان حملت الدريفات علي الجهاز من الموقع و سطبتها بس برضه نفس المشكلة

hitman-dz
11-09-2016, 11:00
أولاً شكراً جزيلاً أخي بصراحة أفدتني كتير بردك أشكرك جداً جداً جداً لأنك أكدت لي إنه المازر بورد فعلاً و كنت شاكك جداً فيها لأن h170 gigabayte ما كان فيها اي مشاكل من دي

ثانياً ان شاء الله بجرب طريقتك و اشوف و يارب تتحل

بس لو سمحت اخي كيف قمت بإعاداة كل الدريفات ؟ أنا جربت msi في إني أعمل update بس متحلتش و حدثت كل الدريفات منه و كمان حملت الدريفات علي الجهاز من الموقع و سطبتها بس برضه نفس المشكلة
جربت اعادة البيوص الى الاعدادت الافتراضية ؟