المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الباور سبلاي وله قطع الكهربا السبب؟؟

heythem500
03-09-2016, 16:47
السلام عليكم
انا لقيت مشكلة في الهارد ديسك عندي مؤخراً لدرجة اني نزلت اكتر من نسخة ويندوز ولقيت ان السبب وجود باد سيكتور رغم ان الهارد جديد والجهاز كله جديد عموما في في حدود سنة
... الاهم بقي ان الجهاز لما بكون فاصل الكهربا عنه واجي اشغله الاقي لمبة البوردة مضيئة لوحدها والجهاز مش بيقوم كأن الكهربا مقطوعة عنه (لحد اما اشيل واحط في السلوك المتوصلة بالبوردة وتشتغل) وله الهارد عداهم

فهل الباور سبلاي "cooler master g700" السبب وهو700 وات ام البوردة وله انقطاع الكهربا في مصر رغم ان في جهاز قديم عندي عمره ما عمل كدا رغم انه

phenomenon
03-09-2016, 17:09
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
بوجهه عام أنقطاع الكهرباء فجأه بالفعل من ضمن الأسباب اللي بتساعد على ظهور القطاعات التالفه
وأحياناً بدون أي سبب يكون الهارد سليم انهارده وبكره تتفاجىء بوجود قطاعات تالفه عليه

الباور معاك كويس جدا ومفروض ميكونشي سبب في المشكله دي
المهم حاول تجربة بعض البرامج المساعده على تلافي القطاعات التالفه من ذاكرة الهارد الاساسيه او تصليحها

" ... الاهم بقي ان الجهاز لما بكون فاصل الكهربا عنه واجي اشغله الاقي لمبة البوردة مضيئة لوحدها والجهاز مش بيقوم
كأن الكهربا مقطوعة عنه (لحد اما اشيل واحط في السلوك المتوصلة بالبوردة وتشتغل) وله الهارد عداهم"

مقدرتش افهم النقطه دي الحقيقه

heythem500
03-09-2016, 19:35
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
بوجهه عام أنقطاع الكهرباء فجأه بالفعل من ضمن الأسباب اللي بتساعد على ظهور القطاعات التالفه
وأحياناً بدون أي سبب يكون الهارد سليم انهارده وبكره تتفاجىء بوجود قطاعات تالفه عليه

الباور معاك كويس جدا ومفروض ميكونشي سبب في المشكله دي
المهم حاول تجربة بعض البرامج المساعده على تلافي القطاعات التالفه من ذاكرة الهارد الاساسيه او تصليحها

" ... الاهم بقي ان الجهاز لما بكون فاصل الكهربا عنه واجي اشغله الاقي لمبة البوردة مضيئة لوحدها والجهاز مش بيقوم
كأن الكهربا مقطوعة عنه (لحد اما اشيل واحط في السلوك المتوصلة بالبوردة وتشتغل) وله الهارد عداهم"

مقدرتش افهم النقطه دي الحقيقه

للتوضيح
حضرتك في لمبة حمراء بتكون في البوردة بتعرفني لو واصلها كهربا تمام؟ لما بطفي زر الباور من الخلف بتنطفي طبعاً ولما افتحه بتضىء
النقطة بقي انها احياناً بتكون مضيئة لاني فاتح الباور بس اجي اشغل الكمبيوتر ميرضاش يفتح مش بيقوم "مش بيفتح" وكأن مفيش كهربا !!!

بالنسبة للكهربا في فترات بتقطع فيها 5 مرات ورا بعض حتي بس لما اشوف جهازنا القديم عايش وبتاعي فيها 16 باد سيكتور اتوهمت ahw-e_15 يعني الباور الكويس مش المفروض يحمي الهارد من المخاطر دي

وبالمناسبة انا كنت عايز اجيب هارد SSD للنظام بجانب اللى خرب دا كان SSHD بس خايف عليه من الباد سيكتور

phenomenon
03-09-2016, 21:13
دلوقتي حضرتك بتقول ان البورده واصلها نور ؟ كويس جدا ده دليل ان البورده بتستقبل باور
لكن تضغط على زرار باور الكيس وكأن مفيش أي حاجه شغاله ولا الجهاز يقوم من الأساس يبقى هنسأل الأول سؤال " هل الباور سبلاي بيقوم ؟ هل مروحته شغاله ؟
هل جربت باور سبلاي تاني ؟ احتمال يكون هو نفسه استكفي من كثرة انقطاع الكهرباء

على فكره انا بعاني من نفس مشكلتك تقريبا وتلاجات وغسالات بتتحرق باستمرار وكل يوم والتاني تصيينات
وشركة الكهرباء طالبه من الحي باكمله مبلغ وقدره 35 الف جنبيه بسبب احتراق محول في المغزي الرئيسي للمنطقه
واعتقد كل ما درجة حرارة المحولات الاساسيه ترتفع بسبب عجز وجود المساعد الاخر تقطع الكهرباء وخصوصا في الايام الحر
بس عموما هانت قدرنا نلم 2000 جنيه :) هنشوف مين من موظفين الشيكه عاوز يصيف ونعطيهمله

فشوف كده الاول مزود الطاقه نفسه بيدور ولا لا وحاول تجربة مزود طاقه اخر لان ممكن البورده يوصلها نور بمجرد توصيل الكهرباء لكن
الباور نفسه يكون فيه شىء محروق

heythem500
03-09-2016, 22:03
دلوقتي حضرتك بتقول ان البورده واصلها نور ؟ كويس جدا ده دليل ان البورده بتستقبل باور
لكن تضغط على زرار باور الكيس وكأن مفيش أي حاجه شغاله ولا الجهاز يقوم من الأساس يبقى هنسأل الأول سؤال " هل الباور سبلاي بيقوم ؟ هل مروحته شغاله ؟
هل جربت باور سبلاي تاني ؟ احتمال يكون هو نفسه استكفي من كثرة انقطاع الكهرباء

على فكره انا بعاني من نفس مشكلتك تقريبا وتلاجات وغسالات بتتحرق باستمرار وكل يوم والتاني تصيينات
وشركة الكهرباء طالبه من الحي باكمله مبلغ وقدره 35 الف جنبيه بسبب احتراق محول في المغزي الرئيسي للمنطقه
واعتقد كل ما درجة حرارة المحولات الاساسيه ترتفع بسبب عجز وجود المساعد الاخر تقطع الكهرباء وخصوصا في الايام الحر
بس عموما هانت قدرنا نلم 2000 جنيه :) هنشوف مين من موظفين الشيكه عاوز يصيف ونعطيهمله

فشوف كده الاول مزود الطاقه نفسه بيدور ولا لا وحاول تجربة مزود طاقه اخر لان ممكن البورده يوصلها نور بمجرد توصيل الكهرباء لكن
الباور نفسه يكون فيه شىء محروق
ههههههههههههه علي 2022 تكونو حوشتم حقه
انا مخدتش بالي من مروحة الباور بس هاتبعها من الان للاسف مجربتش باور غيره
وعايز رأيك في نقطة هل احنا كمصريين والكهربا اللى بتقطع دي نجيب انواع معينة من الباورات اعتقد الباور اللى كان في جهازي القديم HEC GAMMA ودا مكنش بيحوق معاه قطع الكهربا ماشاء الله البوردة اللى فيه خربت وهو محصلوش حاجه ahw-e_03

phenomenon
04-09-2016, 00:13
يدينا ويديك طولة العمر :) مع انها بالمنظر ده متشجعشي على الدعوه بصراحه

هو انقطاع الكهرباء فجأه ممكن تشبهه بانك شيلت فيشة الكومبيوتر فقط فجأه تقريبا واحد بالضبط
ودي خطورتها مشهود بيها على الهاردات تحديدا وانها ممكن في حركه زي دي تفصل باور تماما وتبدا تتعرض للباد سيكتور وضياع البيانات
وفي منصات وانظمه قديمه ممكن مش تقدر تحمي نفسها ونسخة الويندوز تضرب فيها

لكن المشكله لو كان انقطاع الكهرباء نتيجه عطل فني خطير في الكهرباء سواء في الشبكه او مزود المنطقه مثلا قام فيها فرح والدنيا دحنت :)
فأعتقد ان ممكن يحصل وقتها زياده او هبوط في الفولت وده ممكن يأثر على الباور اذا لم يمتلك وسائل الحمايه اللي تحميه من مشكله زي دي

لكن انقطاع الكهرباء فقط مش مشكله بس في احتياطات موجب عمليها في حالتك لانك مش بتبقى عارف هل الكهرباء هترجع تيار سليم ولا عالي
وفي شحنات كهربائيه بتكون متخزنه في المكونات بتاعتك بردو

فالافضل انك تفصل فيشة الكهرباء تماما بمجرد انقطاع الكهرباء تماما لكل الاجهزه الكهربائيه اللي شغاله بمنضمات للجهد بوجهه عام
الكومبيوتر والثلاجه والتكييف والغساله والتلفاز
ولكن مش تشغل بالك بالمراوح لانها بتشتغل بالجهد اللي داخلها على بركة الله

وبعدين تفصل مفتاح الباور الخلفي لو في الباور مفتاح سويتش خلفي
وبعدين تضغط على مفتاح او زرار باور تشغيل الكيسه نفسه لمدة ثانيتين او ثلاثه لتفريغ الشحنات فقط عشان مش يحصل short عند التشغيل

ولما الكهرباء تيجي هتبقى في الامان ان شاء الله
بخصوص البورده تحديدا مش هتلاقي افضل من Seasonic بصراحه في جميع مزوداتهم عن اي شركه تانيه في الموضوع ده - هما بيشتهروا فعلا في خبرة
تصنيع بوردة الباورات بلا منافس

وهنتظرك تشوف امور الباور اولا شغال ولا مفيهوش روح

heythem500
04-09-2016, 01:11
مبدئياِ شكل فيه غلطه محتاج تأكيدك انا مش شايف مكان المروحة يعني اللى باين ليا ظهره وطبعاً الجهة اللى فيها الزرار كدا متركب غلط؟
ثانياً: دلوقتي لقيت وانا بطفي من زر التشغيل في الكيسة بيطول اوي ومرضيش يطفي الا بعد ما حاولت كذا مرة. دا غير الهارد ساعات بيعمل صوت الباد سيكتور الجميل دا ويقف واجي اشغله الاقيه مش قاري الهارد الا بعد عدة محاولات D-: مع اني المفروض شلت معظم البادات منه ببرنامج HDD REG... بس هعيد عليه تاني
https://assets.coolermaster.com/global/uploadfile/fileproduct_list/P1304170003831d/PRDPIC/13_c01d9a70367f487517b9dbf2cbcca8ec_1366137568.jpg

ayoub_bob
04-09-2016, 01:13
بعد اذن استاذنا الغالى
إبراهيم باشا
غالبا الباور بة مشكلة
لان نفس مشكلتك كان عندى مع الباور الهباب الله يخرب بيتة وبيت شركتة الباور موديل Seasonic 1050W
كنت افصل كيبل الباور وأول ما اضعة الالقى اللمبة الحمراء تضيىء
المفروض انها لا تضيىء الا في حالة التشغيل
وعملت بحث عن الموديل Seasonic 1050 لقيت الكل بيشتكى من نفس المشكلة
اللمبة مضاءة والجهاز لا يعمل عند الضغط على زر ال التشغيل
المهم خذ بالك حاول تجرب باور اخر محترم حتى لا تخسر شيىء من الهاردواير
تحياتى لك

heythem500
04-09-2016, 21:42
بعد اذن استاذنا الغالى
إبراهيم باشا
غالبا الباور بة مشكلة
لان نفس مشكلتك كان عندى مع الباور الهباب الله يخرب بيتة وبيت شركتة الباور موديل Seasonic 1050W
كنت افصل كيبل الباور وأول ما اضعة الالقى اللمبة الحمراء تضيىء
المفروض انها لا تضيىء الا في حالة التشغيل
وعملت بحث عن الموديل Seasonic 1050 لقيت الكل بيشتكى من نفس المشكلة
اللمبة مضاءة والجهاز لا يعمل عند الضغط على زر ال التشغيل
المهم خذ بالك حاول تجرب باور اخر محترم حتى لا تخسر شيىء من الهاردواير
تحياتى لك
متأكد انها لا تضىء الا عند التشغيل!! مش حاسس ان دي مشكلة في حد ذاتها عملت بحث عن الريفيوز زيك محدش اشتكي من النوع اللى عندي وبرده في نقطة هل الجهاز كان بيفصل معاك وهو شغال؟ لاني بصراحة كنت بفتحه بالايام متواصل ومكنش بيفصل!! بس حكاية ان الهارد عندي شوية يقرا وشوية ميقراش دي عجيبه وان كان محصلتش الا بعد الباد سيكتور
بس انت فجأتني بسوء اداء
Seasonic الواحد اتعقد من الشركات
انا لقيت المروحة بتاعته شغاله عادي لسه هبقي اجرب واحد غيره لما يحصل شىء مريب
بالمناسبة الهارد بتاعك تضرر؟

heythem500
05-09-2016, 22:07
تحديث بعد تجربة باور سبلاي اخر
الحقيقة لقيت ان لمبة البوردة بتصبح مضيئة بمجرد التوصيل وبالتالي ليس مشكلة باور كما قال الاخ ايوب
الامر الثاني بيحصل تأخر في الفتح والقفل نفس الأمر مع هذا الباور
فهل أصبح الأمر الان مشكلة بوردة؟ مقارنة بالجهاز القديم بمجرد ضغط علي الفتح / القفل يتم انهاء الامر

heythem500
11-09-2016, 00:35
up up up
يرجي الرد : انا جربت الباور علي جهاز تاني واشتغل طبيعي جدااا ..... وجربت باور اخر علي جهازي ولقيت نفس المشاكل
هل كدا البوردة فيها عيوب مع ان مسمعتش صوت صفير نهائياً؟ لاني الجهاز لما بيشتغل ما بيحصلش مشاكل ويستمر للعمل لمدة ايام عادي بماذا تنصحوني
انا مصدوم في البوردة كنت فاكر جودتها محترمة ASUS Pro Gamer B85 t في وقت قصير تعمل كدا بس اعتقد شكل العيب دا كان موجود من ساعة ما جيبته بس وضح لي اوي بعد مشكلة الهارد
ام هل الكيسة نفسها فيها عيب وله دا مش منطقي؟