المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : درجات حرارة كروت الشاشة في مصرهتكون عالية؟

abddooo
03-09-2016, 23:12
عايز كرت MSI GTX 1070 GAMING X
في المراجعت الاجنبية درجة الحرارة اخرها 71
طيب انا في مصر ومفيش مكيف في الغرفة كدة درجة الحرارة هتعلي ولا تكون زيها
انا كيسة mastercase 5 pro
مروحتين 140 ادام
مروحة 140 الخلف
يعني مثلا انتو يا شباب الي عندو كرت من اول ال gtx 760------ gtx 1080 يقولي درجة حرارتة كام واشوف زي الي ف المراجعات ولا لا

Walid DX01
03-09-2016, 23:28
درجات الحراره هتكون في نفس الرنج 65-75 اثناء تشغيل الالعاب لجميع البطاقات ذات اساليب التبريد الحديثه

phenomenon
04-09-2016, 00:51
هتكون أقل منها احيانا
المراجعات بتختبر اداء الالعاب واقصى جهد يمكن تحقيقه للمعالج
لكن بالنسبالك انت مش محتاج سوى 60 اطار وبالتالي بيحصل توفير كبير في الطاقه ودرجات حراره قليله للمعالجات
ولكن ايضا الامر بيختلف من لعبه لاخرى ومستويات الجرافيك

اذا كانت البطاقه بتقدر تحقق 100 اطار معاك على الاعدادات المناسبه ليه في قائمه الفيديو ودرجات الحراره هي 78 تقريبا
اذن لما تفعل V-Sync درجات الحراره دي هتقل لانك لست في احتياج اكثر من 60 اطار لتقيق افضل مستوى سرعه ممكن لشاشات 60 هرتز

اما اذا افترضنا ان البطاقه اقصى طاقتها بتقدر توصل ل 60 اطار على اعدادات الجرافيك ودرجات الحراره 78
اذن تفعيل تقنية المزامنه من عدم تفعيلها لن تؤثر على درجة الحراره

اذا كان معاك شاشه اعلى من 100hz فغالبا درجة الحراره هتكون عاليه عشان انت متضطر توصل ل 100 اطار وبالتالي المعالج الرسومي باقصى جهده

بعد سنه او اتنين من دلوقتي درجة حراره الكارت هتكون اعلى بالتاكيد لانه هيبدا يلاحظ تاثيرات جرافيكيه اتقل بالالعاب وهيكون متضطر انه ينشط بكل جهده ايضا

عموما امر الحراره انت هتكتشفه بنفسك وهتلاحظ تفاوته من لعبه لاخرى حسب ضبط للاعدادات وانماط او مستويات تاثيرات الجرافيك فيها

والرد ده نموذجي بالفعل " درجات الحراره هتكون في نفس الرنج 65-75 اثناء تشغيل الالعاب لجميع البطاقات ذات اساليب التبريد الحديثه "

neztiti
04-09-2016, 00:59
اخي لو وصلت الحرارة ل 80 عادي وما تقلق

abddooo
04-09-2016, 11:34
هتكون أقل منها احيانا
المراجعات بتختبر اداء الالعاب واقصى جهد يمكن تحقيقه للمعالج
لكن بالنسبالك انت مش محتاج سوى 60 اطار وبالتالي بيحصل توفير كبير في الطاقه ودرجات حراره قليله للمعالجات
ولكن ايضا الامر بيختلف من لعبه لاخرى ومستويات الجرافيك

اذا كانت البطاقه بتقدر تحقق 100 اطار معاك على الاعدادات المناسبه ليه في قائمه الفيديو ودرجات الحراره هي 78 تقريبا
اذن لما تفعل V-Sync درجات الحراره دي هتقل لانك لست في احتياج اكثر من 60 اطار لتقيق افضل مستوى سرعه ممكن لشاشات 60 هرتز

اما اذا افترضنا ان البطاقه اقصى طاقتها بتقدر توصل ل 60 اطار على اعدادات الجرافيك ودرجات الحراره 78
اذن تفعيل تقنية المزامنه من عدم تفعيلها لن تؤثر على درجة الحراره

اذا كان معاك شاشه اعلى من 100hz فغالبا درجة الحراره هتكون عاليه عشان انت متضطر توصل ل 100 اطار وبالتالي المعالج الرسومي باقصى جهده

بعد سنه او اتنين من دلوقتي درجة حراره الكارت هتكون اعلى بالتاكيد لانه هيبدا يلاحظ تاثيرات جرافيكيه اتقل بالالعاب وهيكون متضطر انه ينشط بكل جهده ايضا

عموما امر الحراره انت هتكتشفه بنفسك وهتلاحظ تفاوته من لعبه لاخرى حسب ضبط للاعدادات وانماط او مستويات تاثيرات الجرافيك فيها

والرد ده نموذجي بالفعل " درجات الحراره هتكون في نفس الرنج 65-75 اثناء تشغيل الالعاب لجميع البطاقات ذات اساليب التبريد الحديثه "

يعني انا شاشة benq rl 2455 هي 60hz
بس انا قصدي ان درجات حرارة الغرفة ليها تاثير كبير؟
ولو ضفت مراوح اكتر الدرجات هتقل؟
يعنيانا الكيسة عندي ممكن اركب 3 ادام يدخلو
و2 فوق ووحدة ورة تطلع

محمد السنهوري
04-09-2016, 15:58
يعني انا شاشة benq rl 2455 هي 60hz
بس انا قصدي ان درجات حرارة الغرفة ليها تاثير كبير؟
ولو ضفت مراوح اكتر الدرجات هتقل؟
يعنيانا الكيسة عندي ممكن اركب 3 ادام يدخلو
و2 فوق ووحدة ورة تطلع

بالطبع من أكثر العوامل المؤثره هي درجه حراره الغرفه

بالطبع هتقل جدا لكن لاتنسي شراء نوعيات جيده وأيضا تركيبها بالطريقه الصحيحه لعمل دوره تبريد جيده ليس بها أي خلل
طالما 3 مراوح جيده جدا لو هناك مكان في الجانب ضع واحده للأدخال وأخره في الامام أيضا لأدخال الهواء وضع الاخيره في الخلف للسحب

phenomenon
04-09-2016, 17:50
كثرة المراوح في الكيس شيء ايجابي بطبيعة الحال ولكن لن تؤثر في درجات حرارة المعالجات ذاتها بنسبه ملحوظه
4 او 5 مراوح في الكيس كافيين جدا ان شاء الله لكن اذا خليت العدد ده 105 مروحه صدقني لن تشعر بفرق في قرائة الحراره

درجة حرارة الجو لها تاثير ايضا وخصوصا بيكون واضح في حالات الخمول اكثر
على سبيل المثال اتلك بطاقه رسوميه في فصل الشتاء درجات الحراره تكون 20C وسرعة المراوح ايضا 20%
بينما في فصل الصيف تصل في الخمول اعلى من 35C وسرعة المراوح 40%

ولكن في حالة الضغط صيف او شتاء اذا قمت بتجربة نفس الالعاب وعلى نفس الاعدادات لا الاحظ اختلافات في درجة الحراره ربما درجتان او ثلاثه على الأكثر

abddooo
05-09-2016, 22:32
شكرا ليكوا شباب وطمنتني لما قولت في الصيف او الشتاء في الضغط هيكون الفرق بردة قليل شكرا للكل :)