المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة في اختيار شاشة لتجميعة دي

sherif ashrf
05-09-2016, 03:32
:$
السلام عليكم محتااااااااااااااااج مسعدتكم في نقطتين وياريت الحل ان شاء الله
اولا انا معايا كيسة موصفتها

بودة H61
رام 8GB DDR3
بريسسور G2020 2.90
كرت GT 730 OC 2GB DDR5
وشغال بيها علي شاشة لسة شاريها امبارح
الشاشة 32 بوصة دقة عرض*768*1360
و كل الالعاب اشتغلت ULTRA
GTAV
BF4
FarCray 4
لاكن لحظت شئ غريب خلاني اخاف ان في تقطيع في العب فا مش عارف العيب من الشاشة الدقة عالية ؟؟ لو عالية اي انسب شاشة في رنج 21 بوصة حد اقصي وتشتغل معايا
النقطة التانية انا لو فعلت خاصية
VSync (https://www.geforce.com/hardware/technology/adaptive-vsync)
هيبقا في خطورة علي الجاز ياريت بس الافادة الشاشة دي كبيرة ومش هتنفع واجيب حاجة اصغر ياريت الافادة وشكرا

Mohamed_92
06-09-2016, 01:10
عدد الفريم عندك كام وانت بتلعب gta v على الاترا

اولا جرب تقلل الجرفك على هاى او مديم لان الكارت بتاعك ميشغلش gta v على اللترا

بالنسبة لل vsync دى تقنية بتمنع ان الفريمات تزيد عن 60 فريم علشان تخلى اللعبة مستقرة اكتر وسلسة من غير مشاكل اقفلها مفهاش منها اى خطر

sherif ashrf
06-09-2016, 01:45
عدد الفريم عندك كام وانت بتلعب gta v على الاترا

اولا جرب تقلل الجرفك على هاى او مديم لان الكارت بتاعك ميشغلش gta v على اللترا

بالنسبة لل vsync دى تقنية بتمنع ان الفريمات تزيد عن 60 فريم علشان تخلى اللعبة مستقرة اكتر وسلسة من غير مشاكل اقفلها مفهاش منها اى خطر
شكرا علي اهتمامك بس لو جبت شاشة بحد اقصي 21 بوصة تنصحني ب ايه وهل الشاشة ال21 هتديني اداء افضل من 32 الكبيرة ؟؟ ولو هجيب اجيب شاشة تلفزيون ولا كمبيوتر ؟

Mohamed_92
06-09-2016, 04:06
اداء الشاشة بيعتمد على الرزلوشن اولا وبعد كدا سرعه الاستجابة وبعد كدا الهيرتز فلو مثلا شاشة 21 بوصة برزلوشن 1080 وسرعه استجابة اقل من 5 / ث و 144 هرتز احسن من شاشة 32 بوصة اقل منها فالامكنيات دى

انا هشترى ان شاء الله الشاشة دى BenQ RL2240HE 21.5 Inch Gaming LED قريب امكنياتها كويسة وسعرها معقول

اما انك تشترى شاشة كمبيوتر ولا تلفزيون فانا مش متاكد بس اعتقد شاشة الكمبيوتر هتبقى احسن + ان معظم شاشاة التلفزيون بتبقى برزلوشن اقل من 1080 الا لو اشتريت شاشة FHD ودى اعتقد ان سعرها هيبقى غالى