المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استعلام عن Intel Core i5-2500K @ 3.3GHz و NVIDIA GeForce GTX 670

احمد زبادى
08-09-2016, 01:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخوانى الاعزاء فى عرب سوفت انا عندى كمبيوتر محدثتهوش من حوالى 6 او 7 سنوات و زهقت لان كل الالعاب الحديثة بتاعة 2016 لا يستطيع ان يشغلها حتى على اقل المواصفات هى كانت مواصفاته

مواصفات جهازى حاليا

1-Ram:4.1 GB

2- Processor:Intell (R) Celeron (R) cpu G1610@2.60GHz 2.60Ghz

3- (windows:7(64bit

4-video card (vega):geforce 210 (pixel shader:4.1) (vertex shader:4.1) (dedicated video ram:978.5MB)

5-motherboard:gigabyte prorduct:H61M-S2P

طبعا البروسيسور يعتبر ضعيف جدا لالعاب 2016 و كمان الفيجا فيها مشكلة ساعات بتهنج و متخليش الشاشة بتاعة الكمبيوتر تفتح يعنى الويندوز يكون شغال بس الشاشة مش تشتغل .. المهم يعنى انا عايز اغير البروسيسور و الفيجا و ازود الرامات ل 8 جيجا طبعا تزويد الرامات خطوة سهلة بس المشكلة فى تغيير البروسيسور و الفيجا

انا عايز اشترى البروسيسور ده و يا ريت لو حد يقولى سعره فى مصر Intel Core i5-2500K @ 3.3GHz و طبعا اهم حاجة عايز اعرف هل ينفع يركب على المازر بورد بتاعتى و هل حيكسر السرعة ولا المازربورد حتمنعه؟

و اما بالنسبة للفيجا انا عايز استعلم عن سعرها فى مصر NVIDIA GeForce GTX 670 بس تكون مواصفاتها
pixel shader: 5.0

vertex shader: 5.0

dedicated video ram: 2 gb

احمد زبادى
08-09-2016, 12:33
الرجاء الرد الشراء يكون خلا يومين

khaled moh
08-09-2016, 13:46
معاالج k يحتاج لوحه تدعم الكسر وهذه ليست متوفره لديك

هات اي معالج بسوكيت 1155 ويفضل جيل تالت لو متاح

بالنسبه للكرت جيد ايضا ولكن يحتاج باور فعلي ايضا الرام يفضل ان ترفعه ل 8 جيجا ليتناسب مع متطلبات الالعاب

احمد زبادى
08-09-2016, 14:52
معاالج k يحتاج لوحه تدعم الكسر وهذه ليست متوفره لديك

هات اي معالج بسوكيت 1155 ويفضل جيل تالت لو متاح

بالنسبه للكرت جيد ايضا ولكن يحتاج باور فعلي ايضا الرام يفضل ان ترفعه ل 8 جيجا ليتناسب مع متطلبات الالعاب

شكرا اخى الكريم على ردك الله يحفظك لكن اخى انا كدة كدة حخلى الرامات 8 جيجا بس انا على قدى شوية فى الكمبيوتر فالمعالج اللى بتقولى عليه ده هل هو قطعة اضافية بشتريها غير الرامات و البروسيسور و الفيجا؟ و لو جيبتوا حيشغل البروسيسور و يخليه يدعم الكسر؟

khaled moh
08-09-2016, 15:15
المعالج هو نفسه البروسسر
الكسر ببكون مدعوم من المعالج والللوحه معا

احمد زبادى
08-09-2016, 15:53
المعالج هو نفسه البروسسر
الكسر ببكون مدعوم من المعالج والللوحه معا

حضرتك معلش انا تعبتك معايا بس عايز اسأل حضرتك سؤالين

1- لو انا اشتريت البروسيسور ده على اللوحة اللى هى المازربورد القديمة بتاعتىى هل البروسيسور حيشنغل عادى بدون كسر و لا اصلا مش حيشتغل و2- هل اصلا البروسيسور ده بيدعم كسر ولا لا؟

2- طب لو انا حشترى لوحة جديدة ممكن حضرتك ممكن تنصحنى ببروسيسور بيدعم الكسر تكون امكانياته نفس امكانيات البروسيسور اللى انا قولت عليه و لوحة ايضا بتدعم كسر يكون سعرهم مش غالى اوى و ممكن تقولى حيتكلفوا كام؟

khaled moh
09-09-2016, 09:12
حضرتك معلش انا تعبتك معايا بس عايز اسأل حضرتك سؤالين

1- لو انا اشتريت البروسيسور ده على اللوحة اللى هى المازربورد القديمة بتاعتىى هل البروسيسور حيشنغل عادى بدون كسر و لا اصلا مش حيشتغل و2- هل اصلا البروسيسور ده بيدعم كسر ولا لا؟

2- طب لو انا حشترى لوحة جديدة ممكن حضرتك ممكن تنصحنى ببروسيسور بيدعم الكسر تكون امكانياته نفس امكانيات البروسيسور اللى انا قولت عليه و لوحة ايضا بتدعم كسر يكون سعرهم مش غالى اوى و ممكن تقولى حيتكلفوا كام؟

لا ولا يهمك تحت امرك :)

هل البروسسر i5-2500k يعمل على لوحة H61M-S2P الاجابة هيشتغل وهيركب معك تمام جدا

لكن فى حالة كسر سرعة المعالج سوف تجد ان :
المعالج تم كسر سرعته بنجاح لكن اللوحة لاترى هذا التغيير لانها لاتدعمه وبالتالى لن تستفيد من هذا التغيير
يجب ان يكون المعالج واللوحة يدعمو الكسر

انا بنصحك تحتفظ باللوحة الى معاك وتجيب بروسسر جيل ثالث زى i5-3470 or i5-3570
ولا داعى لموضوع الكسر معاك لانه هيكفى متطلبات الالعاب تماما

احمد زبادى
09-09-2016, 09:23
لا ولا يهمك تحت امرك :)

هل البروسسر i5-2500k يعمل على لوحة H61M-S2P الاجابة هيشتغل وهيركب معك تمام جدا

لكن فى حالة كسر سرعة المعالج سوف تجد ان :
المعالج تم كسر سرعته بنجاح لكن اللوحة لاترى هذا التغيير لانها لاتدعمه وبالتالى لن تستفيد من هذا التغيير
يجب ان يكون المعالج واللوحة يدعمو الكسر

انا بنصحك تحتفظ باللوحة الى معاك وتجيب بروسسر جيل ثالث زى i5-3470 or i5-3570
ولا داعى لموضوع الكسر معاك لانه هيكفى متطلبات الالعاب تماما

شكرا لحضرتك ربنا يخلي حضرتك افدتنى جدا شكرا شكرا شكرا اخى انا اسف كمان مرة تعبتك معايا حبيبى

khaled moh
09-09-2016, 10:00
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=451266

شوف العرض دا كدا وجدته بالصدفة ف القسم التجارى :)