المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة روتر tedata zxhn

mohamed555
22-09-2016, 21:10
السلام عليكم ،،،
الروتر ZXHN الجديد ده بقالي اكتر من شهر وشويه ان النت شغال كويس علي كل التطبيقات في الموبايل تيجي بقه عند Facebook و Twitter و Instagram بطئ الدنيا والسنين ومفيش حاجه بتشغل ابسط مثال اشغل فيديو صورته وحشه علي الفيس يفضّل اكتر من ربع ساعه علشان يشغل 5 ثواني وفي نفس الوقت افتح اليوتيوب واشغل فيديو واخليه 1080 بيشتغل من غير ما يقطع فا ايه حل المشكله دي علشان خلاص مش عارف اعمل ايه ، وانا جربت الروتر ده علي اكتر من جهاز عندي ونفس النتيجه البطئ في 3 برامج دي بس وسرعة النت عندي 4 ميجا ، فياريت حد يعرف اي حل وشكرا

kahled15486
22-09-2016, 21:37
جرب المواقع اللى بتبقى بطيئة عندك على جهاز كمبيوتر - لو اشتغلت كويس يبقى المشكلة فى الموبايل

لو نفس الموضوع على الكمبيوتر :
اعمل ريست للروتر - واعمل كونفج من الاول - واقفل الفيروال بتاع الروتر - وجرب وقولنا النتيجة

mohamed555
23-09-2016, 13:09
جرب المواقع اللى بتبقى بطيئة عندك على جهاز كمبيوتر - لو اشتغلت كويس يبقى المشكلة فى الموبايل

لو نفس الموضوع على الكمبيوتر :
اعمل ريست للروتر - واعمل كونفج من الاول - واقفل الفيروال بتاع الروتر - وجرب وقولنا النتيجة

شكرًا لردك ، انا مش شغال موبايل واحد انا مجرب علي 3 اجهزه أيفون سامسونج وتابلت وال3 نفس البطئ وهما نفس الأجهزه اروح اشبك علي اي روتر في حته تانيه التطبيقات دي تشتغل كويس جدا فكده المشكله مَش في الأجهزه اكيد في حاجه في الروتر ده ، وعملت الي حضرتك قولت عليه بس للاسف نفس مشكلة البطئ الي ملوش حدود علي التطبيقات دي ، فا دلوقتي ايه الحل بقه مع الروتر ده ؟؟

kahled15486
23-09-2016, 15:04
شكرًا لردك ، انا مش شغال موبايل واحد انا مجرب علي 3 اجهزه أيفون سامسونج وتابلت وال3 نفس البطئ وهما نفس الأجهزه اروح اشبك علي اي روتر في حته تانيه التطبيقات دي تشتغل كويس جدا فكده المشكله مَش في الأجهزه اكيد في حاجه في الروتر ده ، وعملت الي حضرتك قولت عليه بس للاسف نفس مشكلة البطئ الي ملوش حدود علي التطبيقات دي ، فا دلوقتي ايه الحل بقه مع الروتر ده ؟؟

لو التطبيقات فى التليفونات بتشتغل على روترات تانية بشكل عادى - والروتر بتاعك فقط اللى بيظهر فية المشكلة - لازم الاول تستخدم جهاز كمبيوتر للتأكد من ان اعدادات الروتر سليمة او لا - لن تستطيع فتح صفحة الروتر من الموبايل بشكل سليم
خلى بالك انا اقصد Rest وليس Restart -
اللى اقصدة اعادة ضبط المصنع واعادة تهيئة الروتر بوضع بيانات الخط مرة اخرى فى الروتر مع قفل الفايروال -

خلى كل تجاربك الاول على الكمبيوتر - وبعدها اتنقل للموبايل

mohamed555
24-09-2016, 00:42
لو التطبيقات فى التليفونات بتشتغل على روترات تانية بشكل عادى - والروتر بتاعك فقط اللى بيظهر فية المشكلة - لازم الاول تستخدم جهاز كمبيوتر للتأكد من ان اعدادات الروتر سليمة او لا - لن تستطيع فتح صفحة الروتر من الموبايل بشكل سليم
خلى بالك انا اقصد Rest وليس Restart -
اللى اقصدة اعادة ضبط المصنع واعادة تهيئة الروتر بوضع بيانات الخط مرة اخرى فى الروتر مع قفل الفايروال -

خلى كل تجاربك الاول على الكمبيوتر - وبعدها اتنقل للموبايل

تمام هجرب تاني ان شاء الله واعمل الي حضرتك قولت وشكرا ليك

إنـــســـان
24-09-2016, 18:19
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اخي غالبًا سبب المشكلة هو قيمة الـ MTU أدخل الى أعدادات الموجه "Router" وغير القيمة الى 1492 وجرب الاتصال واذا لم يتحسن جرب 1472 واذا لم يتحسن جرب 1460 واذا لم يتحسن جرب 1440.

من نوع اتصال الى اخر تختلف القيمة المناسبة لهذا لابد لك من ان تجرب عدة قيم لتعرف ما هي القيمة المناسبة لاتصالك.

وايضًا هناك طريقة لمعرفة القيمة المناسبة عن طريق موجه الاوامر في الويندوز وتستطيع معرفة الطريقة من هذا الرابط:

https://router.8m.net/MTU.html