المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة محلولة تركيب كابلات

casbarrrr
14-10-2016, 15:06
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

لو سمحتو انا عندي كابلات عايز اركبها في الماذربورد بس مش عارف مكانها فين بالظبط
الكابلات هي
1-D
1+D
+5V
Ground
D+2
2-D

اعتقد ان الكابلات دي ليه علاقه بال usb الامامي و الصوت و ممكن يكون قديم انا كل حاجه شغاله عندي تمام بس الكيس فيها من قدام قياس درجه الحراره و ده مش شغال و هو ده اللي عايز اشغله بس مش عارف اي الكابل اللي يخصه بالظبط

سؤال تاني معلش انا لما بعوذ اشوف درجات الحراره بيبانلي درجه حراره كل حاجه الا البروسيسور سواء بالبرامج او من البايوس هل ده ليه علاقه بالكابلات اللي مش راكبه دي او ليها سبب تاني ؟

البعد الخامس
14-10-2016, 16:21
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

لو سمحتو انا عندي كابلات عايز اركبها في الماذربورد بس مش عارف مكانها فين بالظبط
الكابلات هي
1-D
1+D
+5V
Ground
D+2
2-D

اعتقد ان الكابلات دي ليه علاقه بال usb الامامي و الصوت و ممكن يكون قديم انا كل حاجه شغاله عندي تمام بس الكيس فيها من قدام قياس درجه الحراره و ده مش شغال و هو ده اللي عايز اشغله بس مش عارف اي الكابل اللي يخصه بالظبط

سؤال تاني معلش انا لما بعوذ اشوف درجات الحراره بيبانلي درجه حراره كل حاجه الا البروسيسور سواء بالبرامج او من البايوس هل ده ليه علاقه بالكابلات اللي مش راكبه دي او ليها سبب تاني ؟

وعلكيم السلام ورحمه الله وبركاته

ما هى نوع المازربورد بتاعتك بالكمال وليس فقط جيجا بايت او G41

phenomenon
14-10-2016, 16:26
و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ما هو نوع اللوحه الام ؟ ياريت ارفعلنا صوره من الكابلات و مكان مخارج الكابلات باللوحه الام

الكابل الأحمر هو فولت 5V+ بيركب في شريحه / دبوس pin1
الكابل الأبيض هو الداتا D-1 بيركب في شريحه / دبوس pin2
الكابل الأخضر هو الداتا D+1 بيركب في شريحه / دبوس pin3
الكابل الأسود هو الأرضي ground بيركب في شريحه / دبوس pin4

الواضح ان الكيس بيدعم منفذين و في حالة اذا كانت اللوحه تدعمهم اذن وصل كابلين الداتا السالب و الموجب المتبقيين من الكيس في مخارج USB الاضافيه

احيانا برامج قرائة الحراره تتطلب تثبيت تعريفات اللوحه الأم للتعرف على انواع سيسنسورات الهاردوير