المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله فى R9 280x

G max
15-10-2016, 01:08
السلام عليكم انا جبت كارت R9 280x vaporx oc 3g مستعمل بس فى الضمان بقى منه سنه المهم جربت الكارت عند الراجل اللى جبته منه والكارت تمام مفهوش حاجه وضغط عليه 20 دقيقه وكله تمام المشكله بقى ان انا لما جيت جربت الكارت غندى وشغلت call of duty black ops 3 عليت كل حاجه على الاخر الكارت بقى بحالات شويه يجيب 60 فريم ويثبت وشويه يجيب 13 او 22 فريم فى الحدود دى مع العلم ان الكارت معدى ال Recomended specs للعبه حسب موقع Gamedept المهم ولعبت Watch dog حلوه برضه بس مش فى كل الحالات ونزلت اخر تعريف ايه المشكله فى الكارت ولا فى ايه بس فيه حاجه انا معايا Cooler master 600Watt ضرب منى 6 مرات علشان لعبت فى زرار الفولت اللى ف ضهر البور وصلحته ممكن يكون البور بايظ وهل ده هيأثر على عمر القطع اللى عندى والRecomende بتاع الكارت 750 وات او اعلى وجهازى امكانياته كده : Cpu : core i5 2400 @ 3.1
/ ( Ram 6 @1333/P61 mother / hard 1000 ( free space 90 GB فى حاجه كمان الكارت فيه زرار بتاع كسر السرعه اكسر سرعته عادى ولا فيه خطوره وحراره الكارت مبتعديش ال 60 فى الضغط

phenomenon
15-10-2016, 01:45
استقرار عدد الاطارات عند 59 / 60 / 61 طوال فترات اللعب تعني تفعيل خاصية V-Sync من قائمة ضبط فيديو اللعبه المسؤوله عن معالجة مشكلة تمزيق الصوره

اما حالة الهبوط المفاجىء في عدد الإطارات في بعض أماكن اللعبه تعني أشياء كثيره و غالباً تحدث
بسبب التحميل الزائد على مكونات الهاردوير مما يتسبب لها في تاخير زمن المعالجه و هبوط الاداء فجأةً

فإما يكون السبب هو وصول المعالج المركزي الى 100%100 من الاستخدام و إذا استمرت فتره طويله يجب تقليل إعدادات الجرافيك من قائمة ضبط اللعبه
او إمتلاء ذاكرة الفيديو VRAM بالبيانات عند أقصى حدودها و يجب حينها أيضاً تقليل الإعدادات
أو إمتلاء ذاكرة النظام الرئيسيه System RAM و اذا استمرت فتره طويله يجب أيضاً تقليل الإعدادات

للأسف انت شاري بطاقه رسوميه تشتهر بالتعطش الرهيب في احتياج الطاقه و من الأفضل إمتلاك باور سبلاي قوي 750W
لكن غالبا المشكله اللي بتحصل معاك بسبب الاسباب اللي ذكرتهالك فقط

مفيش خطوره من الباور ان شاء الله
مفيش داعي انك تلعب في زرار ضبط الفولت لانه ليه وظيفه واحده بس - لو انت عايش في دوله اوروبيه او اي دوله شبكات الكهرباء بها تعمل على فولت 115V اذن
بتختار الزرار على هذا الفولت اما لو عايش في دوله زي مصر شبكة الكهرباء بها 220V اذن الزرار بيكون على 220V و بس
اختيار قيمه خاطئه ممكن تتسبب في احتراق الباور و بالفعل ممكن تاثر على مكونات القطع لكن طالما الباور يعمل الان جيدا اذن مفيش مشكله

G max
15-10-2016, 07:53
شكرا ياباشمهندس يعنى كلام حضرتك معناه ان البور مش مكفى الكارت علشان يدينى اقصى اداء ليه ؟ ولا الكارت ضعيف يعنى لو جبت بور 800 واط هتتحل المشكله وكمان عاوز اعرف زرار كسر السرعه اللى فى الكارت استعمله ولا ايه وجربت انزل الاعدادت لاقل حاجه اللعبه وقفه برضه طيب البور ننمن يكون هو السبب او التعريف الاخير او حاجه تانيه

phenomenon
15-10-2016, 13:07
لا حضرتك مقولتش كده خالص

في خاصيه في قائمة ضبط جرافيك اللعبه اسمها V-Sync غالباً بتكون ON هي المسؤوله عن تثبيت عدد الإطارات عند 60 اطار و ده عشان تعالج مشكلة تمزيق الصوره اللي بتحصل في الالعاب
يعني مفيش اي مشاكل دلوقتي

اما هبوط عدد الاطارات فجاه ل 22 اطار فدي بنواجهها لما تكون ذاكرة الكارت امتلئت بالبيانات داخل اللعبه و المفروض اننا نقلل جرافيك اللعبه عشان مش نواجهها

ايه مواصفات الجهاز كامله بعد اذنك و ايه هي الالعاب المقصوده اللي بيحصل معاها هبوط في عدد الفريم

G max
15-10-2016, 15:34
بص حضرتك انا قفلت ال v-sync خالص امكانيات جهازى Cpu : core i5 2400@3.1 / ٌRam 6 @1333 / power cooler master 600 watt / MOTHER P 61 / VGA R8 280 X 3G OC واحد صاحبى قالى ان المشكله فى البروسيسور ضعيف اوى عندك وعامل عنق زجاجه وبعدين حضرتك ازاى انا فى لعبه زى BLACK OPS 3 معدى المتطلبات القصوى لتشغيل اللعبه وبتقطع برضه ولعبه زى WATCH DOGS دى ارخم شويه من CALL OF DUTY مبتقطعش زيها هل العيب فى النسخه ولا البور البايظ ولا تعريف كرت الشاشه وتسلملى ياباشا

ayoub_bob
15-10-2016, 16:32
أخى العزيز
اللعبة هذة بهدلت أعتى الكروت
سؤال هل قمت بتحميل ال أبديت الاصلاح
Call of Duty Black Ops III Update
لانة نزل لها اكثر من الابديت وبأكثر من اصدار لرقم الابديت
===
راجع هذة المشاركات
===
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=437620

وهنا ايضا

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=437152

وبالتوفيق
وتحياتى للجميع

البعد الخامس
15-10-2016, 17:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

- اقل اعدادات تحتاجها اللعبه طبقاً لموقع systemrequirementslab هى

CPU:
Intel Core i3-530 @ 2.93 GHz / AMD Phenom II X4 810 @ 2.60 GHz

CPU Speed:
Info

RAM:
6 GB

Windows 7 64-Bit / Windows 8 64-Bit / Windows 8.1 64-Bit

Video Card:
NVIDIA GeForce GTX 470 @ 1GB / ATI Radeon HD 6970 @ 1GB

- لكن اعدادات حضرتك على اعلى حاجة موقع geforce كانت I7 و كارت شاشه GTX 980 TI

https://www.geforce.com/whats-new/guides/call-of-duty-black-ops-3-graphics-and-performance-guide#call-of-duty-black-ops-3-system-requirements

لان حضرتك بتسئل عن FPS للعبه فموقع geforce

يؤكد بالرغم من وجود لديك اعلى الامكانيات ( هاردوير )

فإن الـ FPS للعبه يتأثر مع استخدام شاشه عرض اكبر حتى وصل الى + 20 FPS

https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=34803&stc=1

وبالتالى كلما كان حجم الشاشه اصغير كانت نتيجه الـ FPS افضل اعلى من 60 ووصلت الى 80 FBS

ياريت تجرب تشغل اللعبه على شاشه اصغر او قلل اعدادات الشاشه

- ما هو حجم الشاشه لديك ؟

- حضرتك قلت ان هاردك 1 تيرا والمساحه الفاضيه 90 جيجا

ياريت توضح تقسيم المساحه الفاضيه بالنسبه للهارد الخاص بك مثل

80 جيجا فاضى فى برتشن D المهم توضيح المساحه الفاضية لبرتشن الذى مثبت عليه نظام تشغيل ويندوز

وهل فى برامج بتشتغل اثناء اللعبه او عمل تحديث او تحمل اثناء اللعب ؟

G max
16-10-2016, 08:24
ياشباب بالنسبه للمساحه الفاضيه هى 90 على الدرايف c والله انا مقلل الاعدادات خالص وزودت الرامات خلتها 8 بس اللعبه بتوقف على القايمه مش بعرف ادخل على اللعبه شكل العيب فى النسخه بتاعت اللعبه اصلها exe بس لسه هنزلال fix ده واجربه واقولكم ايه الاخبار

فاروق المصرى
23-10-2016, 01:00
بص يا سيدى انا كان عندى نفس المشكلة وبعد بحث شاق اكتشفت ان اللعبة دى وكمان لعبة بتمان الاخيرة غير متوافقة مع كروت (amd) والالعاب دى بتقطع مع الكروت دى وانا كان عندى(amd7970)

haythem1987
06-12-2016, 22:14
هل الكارت دا شغال معاك كويس فى باقى الالعاب