المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو المساعده لحل مشكله خاصه بكمبيوتر مكتبي

Tabaza
18-10-2016, 02:36
السلام عليكم اعضاء المنتدي الكرام هذا اول موضوع لي في المنتدي الكبير . لدي جهاز بماذر بور جيجا بايت p61 وبروسيسور Intel core i3 ورامات 4 جيجا وكارت شاشه amd HD 6700 لكني وبدون تركيز قمت بفك البروسيسور من السوكيت لتنظيفه فانكسر سنتين من سنون السوكيت وبعض السنون اصابها بعض الاعوجاج فارسلت البورده لمحل صيانه وتم استعدال السنون ولكن البورده اشتغلت مره وتاني مره لم تعمل ومروحه البروسيسور تلف لثواني وتفصل وتعاود العمل ولا شئ علي الشاشه .فاشتريت بورده جديده جيجابيت h61 والغريب اني وجدت نفس المشكله علي البورده الجديده .فهل البروسيسور اصابه ضرر وهو سبب المشكله .حاليا الكمبيوتر شغال باور والمراوح شغاله ولكن لايوجد اي شئ علي الشاشه . لكني اذا بدلت مكان الرام وغيرت اي شئ تعود مروحه البروسيسور تلف شويه وتقف وتلف تاني وهكذا فهل من الممكن ان يكون البروسيسور قد اصاب البورده الجديده بضرر ؟ لاني جربت بروسيسور اخر علي البورده الجديده ولم تعمل ايضا .فساعدوني بالله عليكم لاني محتار جدا فيها ولا اعرف سبب المشكله .واخشي علي البروسيسور ان يكون تلف. اسف للاطاله وجزاكم الله خيرا

محمد فاروق غازي
18-10-2016, 06:46
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أهلًا بك أخي الكريم في مجتمع عرب هاردوير،
مبدئيًا لحصر المشكلة قم بفك وإخراج كارت الشاشة الخارجي ووصل شاشاتك بمنفذ الكارت الداخلي المدمج باللوحة الأم،
وأيضًا إن كانت الرامات لديك عبارة عن قطعتين قم بنزع واحدة وشغل الحاسب بقطعة واحدة فقط مؤقتًا، جرب وأخبرنا بالنتائج،
وأخيرًا ما هو نوع مزود الطاقة لديك أخي؟

البعد الخامس
18-10-2016, 09:23
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

حضرتك فك البورده من الكيسه

وخد الكرتونه وفاتوره الشراء وروح الى التوكيل وليس محل صيانه

واديهم البورده وهما سوف يحل المشكله لك لانها فى الضمان

ونفس الموضوع بالنسبه للبروسسور وديه الضمان ( التوكيل ) برضه حتى لو كان خارج الضمان

Tabaza
18-10-2016, 13:29
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أهلًا بك أخي الكريم في مجتمع عرب هاردوير،
مبدئيًا لحصر المشكلة قم بفك وإخراج كارت الشاشة الخارجي ووصل شاشاتك بمنفذ الكارت الداخلي المدمج باللوحة الأم،
وأيضًا إن كانت الرامات لديك عبارة عن قطعتين قم بنزع واحدة وشغل الحاسب بقطعة واحدة فقط مؤقتًا، جرب وأخبرنا بالنتائج،
وأخيرًا ما هو نوع مزود الطاقة لديك أخي؟

شكرا لردك اخي . انا فعلا وصلت الشاشه بالكارت المدمج لكن لم تحل المشكله وغيرت رام وايضا باورسبلاي وكل ده عملته مع البورده الجديده اللي اشترتها لان البورده الحاليه لايوجد بها كارت مدمج

Tabaza
18-10-2016, 13:35
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

حضرتك فك البورده من الكيسه

وخد الكرتونه وفاتوره الشراء وروح الى التوكيل وليس محل صيانه

واديهم البورده وهما سوف يحل المشكله لك لانها فى الضمان

ونفس الموضوع بالنسبه للبروسسور وديه الضمان ( التوكيل ) برضه حتى لو كان خارج الضمان
شكرا لردك اخي لكن البورده خارج الضمان وانا كلمتهم قالوا هما عندهم ضغط شغل كتير ومش هيستلموها مني غير بعد شهر او اتنين فاشتريت بورده جديده وامري لله .فوجدتها لم تعمل ايضا . اما بالنسبه للبروسيسور هل لو اصابه شئ يمكن تصليحه لاني سمعت ان البروسيسور لايمكن تصليحه وهو خارج الضمان ايضا

البعد الخامس
18-10-2016, 14:02
شكرا لردك اخي لكن البورده خارج الضمان وانا كلمتهم قالوا هما عندهم ضغط شغل كتير ومش هيستلموها مني غير بعد شهر او اتنين فاشتريت بورده جديده وامري لله .فوجدتها لم تعمل ايضا . اما بالنسبه للبروسيسور هل لو اصابه شئ يمكن تصليحه لاني سمعت ان البروسيسور لايمكن تصليحه وهو خارج الضمان ايضا

مفيش الكلام ده تانى حاجة حضرتك لما تشترى حاجة بتجربها قبل ما تمشى من المحل

Tabaza
18-10-2016, 15:18
مفيش الكلام ده تانى حاجة حضرتك لما تشترى حاجة بتجربها قبل ما تمشى من المحل
والله هو ده اللي حصل . بس انا لما اشتريت البورده الجديده ولقيتها ماشتغلتش شكيت في البروسيسور بتاعي .فانا عايز اعرف اذا كان البروسيسور تالف ولا سليم .هو بيسخن عادي وانا بحط ايدي عليه . وسالت واحد فني قالي البروسيسور لا يمكن تصليحه

البعد الخامس
18-10-2016, 15:29
والله هو ده اللي حصل . بس انا لما اشتريت البورده الجديده ولقيتها ماشتغلتش شكيت في البروسيسور بتاعي .فانا عايز اعرف اذا كان البروسيسور تالف ولا سليم .هو بيسخن عادي وانا بحط ايدي عليه . وسالت واحد فني قالي البروسيسور لا يمكن تصليحه

- اقصد انك تجربها على مكوناتك .

- تقدر توديه الضمان حتى لو كان خارج الضمان جرب تتصل بيهم وسوف يساعدوك .

- لو ممكن تجرب برسسور تانى على الجهاز بتاعك .

البعد الخامس
18-10-2016, 15:34
فى اقتراح ان شاء الله يكون افضل

حضرتك خد الكيسه واذهب الى الشركه التى اشتريت منها البورده

وقلهم المشكله وان شاء الله تتحل المشكله

Tabaza
18-10-2016, 15:36
- اقصد انك تجربها على مكوناتك .

- تقدر توديه الضمان حتى لو كان خارج الضمان جرب تتصل بيهم وسوف يساعدوك .

- لو ممكن تجرب برسسور تانى على الجهاز بتاعك .
انا بالفعل جربت البورده الجديده علي المكونات الخاصه بي وماشتغلتش . الغريب جدا اني ارسلتها لفني جرب عليها بروسيسور تاني ورام تاني والكارت كان مدمج مع البورده وبرضه ماشتغلتش وده اللي حيرني جدا .هل البروسيسور بتاعي اتلف البورده الجديده هي كمان!! وشكرا لك اخي الكريم

محمد فاروق غازي
18-10-2016, 15:44
أخي، إذهب بالمعالج إلى محل صيانة واطلب منه تجربته لتعرف هل هو تالف بالفعل أم يعمل بكفائه.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

neztiti
18-10-2016, 16:04
اخي هل جربت تفك بطارية البوردة كم دقيقة ؟؟ جرب واعلمنا بالنتيجة

البعد الخامس
18-10-2016, 16:26
انا بالفعل جربت البورده الجديده علي المكونات الخاصه بي وماشتغلتش . الغريب جدا اني ارسلتها لفني جرب عليها بروسيسور تاني ورام تاني والكارت كان مدمج مع البورده وبرضه ماشتغلتش وده اللي حيرني جدا .هل البروسيسور بتاعي اتلف البورده الجديده هي كمان!! وشكرا لك اخي الكريم

عشان كده بقولك روح لشركه اللى اشتريت منها البورده ووريهم جهازك على حاله الان

ويفضل قبل ما تذهب للشركه كما ذكر لك الاستاذ / محمد فاروق غالى

أخي، إذهب بالمعالج إلى محل صيانة واطلب منه تجربته لتعرف هل هو تالف بالفعل أم يعمل بكفائه.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Tabaza
18-10-2016, 18:11
عشان كده بقولك روح لشركه اللى اشتريت منها البورده ووريهم جهازك على حاله الان

ويفضل قبل ما تذهب للشركه كما ذكر لك الاستاذ / محمد فاروق غالى

للاسف انا روحت للشركه اللي اشتريت منها الجهاز بالكامل وقالوا ان سوكيت البروسيسور لازم يتغير في التوكيل بتاع جيجا بايت في القاهره وده هياخد من شهر الي اتنين لانشغال الصيانه هناك بالاجهزه اللي لسه في الضمان وجهازي خارج الضمان . للعلم انا بعيد عن القاهره . ولم اجد بورده عند اي فني صيانه عندي تقدر تشيل البروسيور عشان اتاكد منه غير البورده اللي انا اشترتها ولم تعمل .

Tabaza
18-10-2016, 18:12
اخي هل جربت تفك بطارية البوردة كم دقيقة ؟؟ جرب واعلمنا بالنتيجة
انا عملت كده ولم تعمل ايضا,شكرا لك اخي

Tabaza
18-10-2016, 18:15
يا جماعه الخير انا عاوز اسال سؤال محدد . لو انا البروسيسور بتاعي فيه مشكله وشغلته علي بورده جديده ممكن انه يسبب مشكله في البورده ؟ لدرجه اني لو جربت علي البورده بعد كده واحد تاني ماتشتغلش برضه؟ وجزاكم الله خيرا

البعد الخامس
18-10-2016, 18:22
يا جماعه الخير انا عاوز اسال سؤال محدد . لو انا البروسيسور بتاعي فيه مشكله وشغلته علي بورده جديده ممكن انه يسبب مشكله في البورده ؟ لدرجه اني لو جربت علي البورده بعد كده واحد تاني ماتشتغلش برضه؟ وجزاكم الله خيرا

ممكن يؤثر على البورده خصوصا لو كان حضرتك اللى مركب البروسسور وليست الشركه التى اشتريت منها الجهاز

الافضل لك حضرتك انزل القاهره فى اى وقت يكون من الاحد الى الاربع ومن الساعه 9 صباحاً حتى 5 مساءً

واترك لهم البورده لانها جديد وسوف يصلح لك المشكله

وفى نفس الوقت تودى الروسسور الضمان بالمره

Tabaza
18-10-2016, 18:34
ممكن يؤثر على البورده خصوصا لو كان حضرتك اللى مركب البروسسور وليست الشركه التى اشتريت منها الجهاز

الافضل لك حضرتك انزل القاهره فى اى وقت يكون من الاحد الى الاربع ومن الساعه 9 صباحاً حتى 5 مساءً

واترك لهم البورده لانها جديد وسوف يصلح لك المشكله

وفى نفس الوقت تودى الروسسور الضمان بالمره
شكرا لتعبك معايا اخي الكريم . انا البروسيسور بتاعي انتل . فين توكيله؟

البعد الخامس
18-10-2016, 19:22
شكرا لتعبك معايا اخي الكريم . انا البروسيسور بتاعي انتل . فين توكيله؟

اتفضل

توكيل شركة أنتل:-
1-Caira
Type : Premier Member
Country : Egypt
Zip : 00000
City : Cairo
Address : 95 Hafez Ramadan St. Nasr City
Phone : 2022753881
Fax : 2022870647

2-MEST
Zip : 12311
Address : 5 Al Ahrar St Dokki
Phone : 20 (2) 7605214
Fax : +2023454861

3-MOON STONE INTERNATIONAL COMPUTER
Zip : 0000
Address : 95 HAFEZ RAMADAN ST NASER CITY
Phone : 2010-1625396
Fax : 202 2739170
https://www.moonstone.com.eg (https://www.moonstone.com.eg/)*

4-Boraq for Electronics Industries
Zip : 12411
City : Giza
Address : 30 Wadi El Nile St Mohandessien
Phone : 20 (10) 6689952
Fax : 20-2-3034318
https://www.bei.com.eg (https://www.bei.com.eg/)*

حضرتك يفضل تتصل الاول عشان تأكد معاهم على الموعيد

حتى لا يكون هناك مناسبه ما

محمد فاروق غازي
18-10-2016, 20:43
للاسف انا روحت للشركه اللي اشتريت منها الجهاز بالكامل وقالوا ان سوكيت البروسيسور لازم يتغير في التوكيل بتاع جيجا بايت في القاهره وده هياخد من شهر الي اتنين لانشغال الصيانه هناك بالاجهزه اللي لسه في الضمان وجهازي خارج الضمان . للعلم انا بعيد عن القاهره . ولم اجد بورده عند اي فني صيانه عندي تقدر تشيل البروسيور عشان اتاكد منه غير البورده اللي انا اشترتها ولم تعمل .

أخي، ذكرت في أول مشاركة لك أنك اشتريت لوحة أم جيجابايت جديدة،
إترك باقي القطع الآن التي هي خارج الضمان واذهب باللوحة الأم الجديدة لضمانها للفحص،
ولا تهتم بكلام الشركة اللتي اشتريت منها الجهاز، وبعد حل مشكلة اللوحة الأم إن وجدت تتفرغ لمشكلة المعالج.